Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Ruter ledelsen i Oslo så sidrumpa?

Startet av goggo, torsdag 07. juli 2016, klokken 10:43

« forrige - neste »

Henke

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 14. juli 2019, klokken 17:42
Så ille er det vel ikke i Oslo? De har jo hatt elektrisk kollektivtrafikk i 125 år.. Trikkene fungerer like godt sommer som vinter.  De nye trikkene som Oslo kommune har bestilt tar 220 passasjerer, dobbelt så mange  som det er plass til i en leddbuss.

For 9 Milliarder.... Oslo kunne kjøpt og driftet 1000 elektriske busser. Nei, de bestilte 94 trikker isteden.

Philip Marlowe

Ca 4,1 milliarder for trikkene. I tillegg kommer investeringer i infrastruktur, ikke bare for trikken, men når de først graver så bytter de blant annet ut vann- og kloakkrør fra den gangen vi hadde felles konge med svenskene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 19. juli 2019, klokken 09:21
Ca 4,1 milliarder for trikkene. I tillegg kommer investeringer i infrastruktur, ikke bare for trikken, men når de først graver så bytter de blant annet ut vann- og kloakkrør fra den gangen vi hadde felles konge med svenskene.

Jepp. Og en trikk har en _smule_ lengre levetid enn en buss, SL79-trikkene går jo ennå og de er ca. 35 år gamle (første serie ble levert i 82-84). Hvor mange busser gå det i rutetrafikk som er halvparten så gamle? Jeg tipper ingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Henke

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 19. juli 2019, klokken 09:21
Ca 4,1 milliarder for trikkene. I tillegg kommer investeringer i infrastruktur, ikke bare for trikken, men når de først graver så bytter de blant annet ut vann- og kloakkrør fra den gangen vi hadde felles konge med svenskene.

Tror vi har etterslep på vann og kloakkrør på 1 Trillion i Norge, så det er en dråpe i havet.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juli 2019, klokken 10:03
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 19. juli 2019, klokken 09:21
Ca 4,1 milliarder for trikkene. I tillegg kommer investeringer i infrastruktur, ikke bare for trikken, men når de først graver så bytter de blant annet ut vann- og kloakkrør fra den gangen vi hadde felles konge med svenskene.

Jepp. Og en trikk har en _smule_ lengre levetid enn en buss, SL79-trikkene går jo ennå og de er ca. 35 år gamle (første serie ble levert i 82-84). Hvor mange busser gå det i rutetrafikk som er halvparten så gamle? Jeg tipper ingen.

Vedlikehold av trikkene er rundt 250 millioner i året. Bussene har mindre levetid, men vi kunne kjøpt 100 busser hvert 3 år i 30 år + vedlikehold og fortsatt brukt mindre penger. Samtidig hadde man ikke trengt å binde seg til trikker og vedlikeholdet og man kunne konstant oppgradert bussflåten til det nyeste og beste innen teknologi.

De nyeste Trolleybussene har en levetid på 30+ år. De kunne blitt koblet rett opp mot den eksisterende infrastrukturen.

Philip Marlowe

Oslos 71 trikker frakter litt over 50 millioner reisende per år. Det blir sånn ca 705 tusen passasjerer per trikk.  Prøv og dytt det inn i en liten trolleyleddbuss!
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øyvind.h

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 14. juli 2019, klokken 17:42
Trikkene fungerer like godt sommer som vinter.
Hmm. Du har kanskje aldri blitt sittende i trikken på grunn av problemer med sporvekslere eller annet utstyr på vinteren :) Problemfri er vinteren ikke.

Nå er det sjelden jeg tar trikk da jeg er helårs syklist, men trikkene står også daglig, bak feilparkerte biler. I området jeg bor er det dog den horrible støyen som er verst (ikke for meg personlig) . En i familien som jobber ga meg et lite innblikk i støyproblemene i en enkelt bydel (i sentrum) , og det var ikke lite.

Som passasjer liker jeg dog de gamle skranglekassene med singel-sete :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Henke på onsdag 24. juli 2019, klokken 02:24
De nyeste Trolleybussene har en levetid på 30+ år. De kunne blitt koblet rett opp mot den eksisterende infrastrukturen.

Busser har langt lavere kapasitet enn trikken og trolleybusser kan selvsagt ikke bruke eksisterende infrastruktur. De må ha en helt annen type kjøreledning. Trolleybusser er uansett totalt utdatert nå, knapt noen som satser på det. Batteribusser tar over det markedet. Men de duger kun opp til en viss kapasitet, deretter er det trikk og så evt. T-bane som trengs om man trenger enda mer kapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA