Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye elbil.no lansert

Startet av phaugneland, torsdag 07. juli 2016, klokken 09:32

« forrige - neste »

phaugneland

I dag har vi lansert nye elbil.no. Oppsettet følger «less is more»-prinsippet, og stiller tøffe krav til prioritering av innholdet.

Gjennom årene har vi fått mye erfaring med hva slags stoff leserne har satt pris på – og ikke. Målene for den nye nettsiden baserer seg i stor grad på disse erfaringene:

*  Å tilby en funksjonell, tiltalende og moderne design
*  Å gjøre det enkelt å bli – og mer fordelaktig å være – medlem
*  Å tydeliggjøre og oppgradere kjøpsveiledningen
*  Å løfte fram tester/produktvurderinger
*  Å fokusere mye på lading og relevant forbrukerveiledning
*  Å få fram hvilke politiske prosesser vi jobber med på elbilen og elbilistenes vegne.[/li][/list]

Selv om elbil.no først og fremst er en medlemsportal for våre 35.000 medlemmer, vil vi selvsagt også fortsette å bringe det mest relevante av elbilnyheter.

Hva syns du?
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

zbk

#1
Slik det ser ut nå drukner nyhetene i masse generell informasjon på toppen. Jeg måtte lete for å finne dem! Designet gjør også at displayet mitt på PC-skjermen bare blir en lang liste med digre bilder der jeg kun ser en sak om gangen (med nettleseren på halv sjermbredde). Selv med fullskjermsvindu (som jeg nesten aldri bruker) er oversikten elendig.

Mulig dette kan fungere bedre på mobilen enn den gamle siden, men jeg er ikke imponert. Kommer definitivt til å være innom siden sjeldnere om det ikke skjer endringer i brukervennligheten.

Sørg i alle fall for at nyhetene blir mer synlige og at designet gir oversikt over mer på en gang om man sitter med en vanlig nettleser på en PC.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

goggo

Dessverre så er jeg stort sett enig med @ZBK.....

Den kjempestore "bli medlem" plakaten bør i alle fall fjernes, og det første man møter på siden skal vel være de siste nyhetene???.

Personlig foretrekker jeg nok et design mere likt det som er på http://insideevs.com/ og http://cleantechnica.com/


mvh
HUgo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

cra

Pene sider, med luftig og rent design! :)

Men litt småpirk er det jo alltid på nye sider (jeg jobber i bransjen, og vet godt at "lansert" ikke nødvendigvis er det samme som "slik blir det far i dag av". ;))

Jeg synes også at at "Bli medlem" tar vel mye plass, spesielt hvis det først og fremst er medlemsportal for oss som er medlemmer. Hva med cookie-styring så man kunne ta den vekk og slippe å se den igjen hver gang? Jeg skjønner ønsket om flere medlemmer - det er jo gjerne det som gjør at man kan se seg råd til å drive foreningen - men når "hele siden" i praksis bare er "bli medlem" synes jeg det blir i overkant. Er også enig i at det er litt langt til nyhetene.

Jeg ser at sidene er responsive (noe jeg personlig ikke kan fordra; jeg hater sider som ikke ser like ut fra gang til gang, og jeg har aldri nettleser maksimert fordi jeg jobber med mange vinduer samtidig), og at menyen i toppen forsvinner dersom nettleservinduet blir endret til mindre enn 980 pixler. Det er sikkert ikke så mange som har mindre vindu enn det, men med responsivt design kan det tas høyde for det på flere vis. Der er ikke mer tekst påmenyvalgene enn at det er mulig å krympe den en god del mer om ønskelig. :)

My first $.02
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kristmara

Jeg synes det var en pen side og enkelt å finne fram for nye. Nå synes jeg den menyen som blir med nedover tar litt for mye plass. Hvis jeg går inn på elbil.no for å lese nyheter var det enkelt å trykke på nyheter i menyen, men det tok litt lang tid å bevege seg helt ned til nyhetene. Morsomt første gang, men ser for meg at jeg hadde blitt lei av det. Hvis jeg ville rett inn å se flere nyheter er det to tasteklikk unna fra øverst på forsida, og det fungerte veldig greit selv om de to tasteklikkene var litt langt fra hverandre. Nyhetene på forsida var litt store og få, så jeg likte best å lese de inne på nyhetssida. Nå har jeg riktignok bare prøvd dette på en stor skjerm.
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

Elmo

Sitat fra: phaugneland på torsdag 07. juli 2016, klokken 09:32
I dag har vi lansert nye elbil.no. Oppsettet følger «less is more»-prinsippet, og stiller tøffe krav til prioritering av innholdet.

Hva syns du?

Fint, men i og med omleggingen så har www.elbilwiki.no  forsvunnet.
Som dere sikkert vet lå elbilwiki på  www.elbil.no/wiki men det gir nå "ikke funnet" (se bildet)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Robert Sund

#6
http://elbil.no/#nyheter hopper rett til nyhetene. Men en egen side for de som har vært på elbil.no før hadde vært fint (slik at man ikke må skrolle ned hver gang (og laste inn mange unødvendige bytes).

edit:
og den er på http://elbil.no/kategori/nyheter/ :)


Men hvor er wiki blitt av? Den burde være lett å finne fra hovedsiden.


https fungerer heller ikke som den skal
Sitat
Your connection is not secure

The owner of elbil.no has configured their website improperly. To protect your information from being stolen, Firefox has not connected to this website.

Learn more...

Report errors like this to help Mozilla identify misconfigured sites

tomrh

Savner nyhetsssøket over elbilnyheter i andre medier, er bl.a. endel lokalaviser på nett med interessante elbilsaker som jeg aldri hadde kommet til å lest uten dette nyhetssøket. Finnes det fremdeles bortgjemt et sted?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Warlock

Elbilwiki er fremdeles ikke tilbake

Kanskje det er på tide å gå tilbake til de gamle sidene (de finnes jo i all hovedsak på http://gammel.elbil.no/ ) og droppe å kaste bort medlemskontingentene på en dårlig websideoverhaling? Det er nok ikke det brukerne ønsker pengene de betaler inn brukes på uansett...

tomrh

Sitat fra: Warlock på fredag 29. juli 2016, klokken 10:34
de gamle sidene (de finnes jo i all hovedsak på http://gammel.elbil.no/ )
Takk! Der er nyhetssøket også, koser meg med å lese elbilartikler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

Sitat fra: Warlock på fredag 29. juli 2016, klokken 10:34
Elbilwiki er fremdeles ikke tilbake

Endelig svar fra elbilforeningen:

Sitat fra: Petter Haugneland
Hei Jørn,

Beklager problemet med elbilwiki. Løsningen må settes opp på nytt fordi den brukte samme database som gamle elbil.no (vi kopierer selvsagt over alt innhold). Vår tekniker er tilbake fra ferie neste uke så da håper jeg han får fikset det raskt. Skal også rydde opp  i urler når løsningen er oppe og går igjen.

Petter Haugneland
Kommunikasjonsleder, Norsk elbilforening

mobil: 982 34 699
epost: petter@elbil.no
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

THE

Sitat fra: tomrh på fredag 29. juli 2016, klokken 12:54
Sitat fra: Warlock på fredag 29. juli 2016, klokken 10:34
de gamle sidene (de finnes jo i all hovedsak på http://gammel.elbil.no/ )
Takk! Der er nyhetssøket også, koser meg med å lese elbilartikler.

Da blir det nok jevnlig lesing av nettsidene igjen. Savnet også elbilnyhetene i de nye sidene. I tillegg synes jeg det er mye mer tungvint å navigere i de nye sidene, så det har på langt nær blitt daglig bruk av sidene etter moderniseringen slik som tidligere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Warlock

De har nå lagt passordbeskyttelse på http://gammel.elbil.no/ , noen som vet brukernavn/pass dit?
Snakk om å motarbeide sine egne medlemmer....
Jeg vurderer sterkt å melde meg ut etter dette.

tomrh

De kunne ihvertfall ventet med dette til nyhetssøket var på plass i den nye løsningen.  >:(
Vet ikke om noe annet fullgodt alternativ.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

THE

...og da ble det slutt på å lese elbil.no sine nettsider igjen...

Elbil.no er etter min mening totalt ubrukelig med ny layout. For øvrig helt enig med tomrh at nyhetssøk må på plass igjen på nettsidene. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA