Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Har noen her peilig på Toyota Prius???

Startet av cathrine, onsdag 29. september 2010, klokken 20:42

« forrige - neste »

cathrine

Hei.

Lurer bare på om noen her har noe erfaring når det gjelder Priusen? Det er ikke aktuelt med en ren elbil da jeg kjører en del, men en Prius høres jo super ut. ;D
Er det noen som vet noe om kvaliteten på bilen fra 2000 ???

elektrolux

Prius var værsting på avvik på oppgitt og faktisk forbruk i en tysk test. Det virkelige forbruket var 49% høyere enn oppgitt.

Der er ingen fordeler for deg som bruker. Den beskattes som en vanlig bil, og du må kjøre i køene, og betale parkering.

Jeg syntes ikke den ser bra ut heller.

Hva med å vurdere egen hybrid løsning? Beholde gamle bilen til de få turene som er over 8-16 mil, og kjøpe en Elbil til alle de andre turene. Det sitter litt langt inne for mange å se dette poenget, men de som er der ville aldri valgt en hybridbil. Det blir som alt annet, den er ikke best til noenting. Eneste bruken jeg tror er idiell for Priussen, er taxidrift, da den tross alt er rimeligere i drift enn andre typer Taxier.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Helt enig i alt elektrolux skriver, kan bare tilføye følgende:

- Prius har meget god kvalitet på sine komponenter
- Jeg har kjørt Prius selv en del, forbruket har havnet på knappe 0,5 omtrent det samme som min 13 år gamle Passat TDI automat.......
- Prius har en utrolig flott og genial "enkel" trinnløs automatløsning
- De nye har elektrisk drevet AC-pumpe
- Vil du absolutt ha hybrid kan du like gjerne kjøpe Auris, den er ikke så ekstrem i utseende.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

AntiRegreim

Sitat fra: cathrine på onsdag 29. september 2010, klokken 20:42
Hei.
Lurer bare på om noen her har noe erfaring når det gjelder Priusen? Det er ikke aktuelt med en ren elbil da jeg kjører en del, men en Prius høres jo super ut. ;D
Er det noen som vet noe om kvaliteten på bilen fra 2000 ???
LES:
http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/Toyota_Prius/Reliability/
http://www.cartalk.com/content/testdrives/Reviews/toyota-prius-2004.html
http://www.vibilagare.se/node/198
(Mange flere med å google  "Toyota Prius (reliability)".

Dersom du med kvalitet mener driftssikkerhet, topper Prius i likhet med alle Toyotaer de fleste listene/eierundersøkelsene.

Vær ops på at oppgitt forbruk er reklamepåstander du bør ta med en klype salt.
Drosjesjåfører i Munchen og Berlin oppgir et forbruk på 6 liter pr 100km.
Drosjesjåfører i Stockholm 7 liter.

Dersom "kjører endel" betyr langturer på motorveg, får du  et forbruk høyere enn med  en ren diesel. Og bensin koster vanligvis ca en krone mer enn diesel.
Betyr det mye kjøring i  by med mye stop-and-go, får du sikkert et lavere forbruk.

Går ut fra du har vurdert karosseritypen. Den appellerer ikke akkurat til det store flertallet som foretrekker stasjonsvogner!

PerBear

NB: Vi har hatt en 2005 modell Prius, (dvs NHW20, 2004-2009) i fem år / 8x10^6 meter og er derfor subjektiv i mine uttalelser!   :D

Som selvutnevnt Priusentusiast påstår jeg dog følgende:

1. Prius er i Norge verdens beste el/bensin-hybrid kompromiss (energiforbruk, miljøbelastning, egenskaper, pris) - tar gjerne en diskusjon rundt dette  ;)
2. Jeg klarer å bruke under 0,3 l/mil med økonomisk kjøring f.eks. Arendal-Kristiansand). Har vel aldri brukt over 0,6 pr. mil i snitt på en tank selv i utlandet med høye hastigheter.  Sandnes-Voss 0,46l/mil med bilen full samt boks og ski på taket, på vestlandsveg med ferjer og undersjøiske tunneler. Snitt er rundt 0,53 med mesteparten som bykjøring/køkjøring, resten motorvei/landevei.
3. Prius har høyere driftsikkerhet en gjennomsnittet for fossilt drevet Toyota.
4. En Prius fra 2000 er sannsynligvis NHW11 (2001-2003) siden NHW10 (1997-2001) kun ble solgt ny i Japan og alle disse ble levert med rattet på høyre side.
5. En 2001 modell NHW11 har i USA samme snittpris som en 2001 Toyota Camry, dvs de holder seg godt i pris.
6. En ti år gammel Prius har trolig redusert batterikapasitet.
7. Det er 8 års fabrikkgaranti på hybridsystemet på NHW20 inkludert batteri - det er derfor et tryggere kjøp selv om bruktpris er ca 30% høyere enn NHW11.
8. Prius kan bygges om til plugg-inn hybrid (PHEV) men i original stand er Prius ikke en elbil og er derfor off-topic og bør ikke diskuteres her på elbilforum!  ;)

Mer info om Prius her: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius og her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2846.0
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

AntiRegreim

1.
En kjempeprestasjon av Toyota å oppnå suksess med et komplisert system (2 drivlinjer) som teoretisk burde være underlegent alle enklere systemer - be it EVs or ICVs!
2.
Med bagatell-avstanden A-K vil den aller minste unøyaktighet ved tanking og retanking slå voldsomt ut. Eneste sikre forbruksmåling får du med å notere hver eneste liter tanket i et langt tidsrom. Eksempelvis har jeg kjørt 67 058 km med 3114,6 liter diesel = 4,63 pr 100 km.
Med mye bykjøring/stop-and-go er nok Prius i sitt ess. Men det er en ren elbil  i enda høyere grad.
3.
Individuelle kjørevaner og behandling av bilen er viktigere for driftssikkerhet/økonomi enn forskjeller ymse biltyper imellom. Dette gjelder helt sikkert med biler fra samme fabrikk. Og sannsynligvis også på tvers av bilmerkene. Eksempelvis kjørte jeg en XM problemfritt i 170K km til tross for at Citroen på den tiden hadde et (statistisk sett fortjent) dårlig rykte.
8.
Spørsmålet er vel om hybrid og range extender er kompliserte mellomløsninger og blindspor som ikke har livets rett i det lange løp.
Det er mye som tyder på vi står foran en betydelig  forbrukreduksjon til en rekke dieselbiler samtidig som rekkevidden til elbilene stadig utvides.

AntiRegreim

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. september 2010, klokken 22:02
Hva med å vurdere egen hybrid løsning? Beholde gamle bilen til de få turene som er over 8-16 mil, og kjøpe en Elbil til alle de andre turene.
Økonomisk er ikke dette uten videre å anbefale. Er avhengig av en rekke individuelle forhold - slik som:
1. Antall km samlet på årets langturer. Eksempelvis 5K.
2. Faste utgifter på gamlebilen.
3. Pkt 2 delt på pkt 1 + drivstoffutgiftene/reparasjoner gir  prisen pr kjørte km på langturene.
4. Pkt 3 sammenliknet med leiebil eller en Range Extender.

2.
Som regneeksempel antar vi "gamlebilen" er 5 år med 100K på km-telleren, at den har en restverdi på 100K og at den vil holde til ytterligere 15 års bruk = 75K.  Av sikkerhetsomsyn må det kjøpes nye sommer- og vinterdekk hvert 6 år.
Bilen må da avskrives 100/75 = 133 øre/km.
Rentetapet meget lavt regnet er 10/75 = 13 øre/km.
Årsavgift + ansvarsforsikring (Kasko sløyfes) 4/5 = 80 øre/km
8 dekk lavt regnet 6/75 = 80 øre/km
Sum 306 øre/km

3.
Vi antar bilen bruker 7 liter bensin på 100km.  I dag koster bensin kr 12/l dersom du bor heldig til og kjøper når jojo-prisen er på bunn.
Det blir 84 øre/km. Vi plusser på kr 1.000 til vedlikehold/reparasjoner = 20 øre/km lik 104 øre km.

306 øre i faste kostnader + 104 øre i variable = totale kostnader 410 øre pr kjørte km.

Regnestykket viser:
- Drivstoffkostnadene er en langt mindre del av totalkostnadene med bilholdet enn vi tenker over til daglig.
- Få km er (svin)dyre km.

4.
Leiebil vil i dette regneeksemplet sjelden  være billigere enn den egne "reservebilen". 

Kjøper du en Volt og til daglig klarer deg med rekkevidden på 60 km (120 dersom du har lademulighet på jobben), er bensintanken "reservebilen" for langturer. Uansett hvor lang den enkelte turen er, turde 7l/100km være max bensinforbruk. Langturene koster deg altså kun 84 øre/km sammenliknet med 410 for "gamlebilen"!!!

Må du spe på med bensin til den daglige kjøringen, skal det ikke mye til før en Volt med fordel kan byttes ut med en ren EV med lengre rekkevidde.

...
Du kan ha helt andre tall for kjørelengde med el og med bensin/diesel, restverdi "gamlebilen", antall og lengde på langturene, osv, osv.
Da kan selvsagt regnestykket  bli et helt annet.
Uansett bør du regne nøye på hva det koster å holde en reservebil med lav årlig kjørelengde.

PerBear

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 01. oktober 2010, klokken 09:24
Spørsmålet er vel om hybrid og range extender er kompliserte mellomløsninger og blindspor som ikke har livets rett i det lange løp.
Det er mye som tyder på vi står foran en betydelig  forbrukreduksjon til en rekke dieselbiler samtidig som rekkevidden til elbilene stadig utvides.

Helt enig. Det er mye mer fornuftig å anskaffe et høyeffektivt men ukomplisert kjøretøy. Problemet er at det foreløpig ikke vil være en "bil" men "leketøy" i de flestes øyne.  Slike kjøretøy finnes tilgjengelig for entusiaster med et begrenset utvalg. Det største problemet med å få ned energiforbruket i persontrafikk ligger  i folks hoder og dernest i  myndighetenes retningslinjer.

Aptera, Cree SAM, Messerschmitt Tiger, eller min elektriske Alleweder er alle eksempler på slike kjøretøy. De har et energiforbruk som er 3 til 300 ganger lavere enn dagens "biler" avhengig av creature comfort level. Dessverre er det blitt slik at mange tror at de må ha et pansret kjøretøy for å være sikker i trafikken. Et ekstremt eksempel er SUV hvor en kjøreklar bil minst veier to tonn. Tenk hvor mye energi en sløser sammenlignet med en liten og lett elbil som Aptera her i vestlandets fjordtunneler og fjellpass!

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 01. oktober 2010, klokken 14:14
Økonomisk er ikke dette uten videre å anbefale. Er avhengig av en rekke individuelle forhold - slik som:
1. Antall km samlet på årets langturer. Eksempelvis 5K.
2. Faste utgifter på gamlebilen.
3. Pkt 2 delt på pkt 1 + drivstoffutgiftene/reparasjoner gir  prisen pr kjørte km på langturene.
4. Pkt 3 sammenliknet med leiebil eller en Range Extender.

Usedvanlig mange variabler, men du glemmer et par meget viktige poeng:

Med ekstra bil har du ehh... en ekstra bil, som kan benyttes dersom en trenger reperasjon/vedlikehold. Dermed kan slike utgifter tas når det passer, i stedet for med en gang, og leibil etc.

Drivstoffutgiftene vet nok de aller fleste er den minste utgiften en har på bil. Likevel vil en med en Elbil slippe en del av dette, men også en betydelig mengde bom, og parkeringsutgifter. Fossilbilen kan selvfølgelig ha en restverdi på 100K, men vanligvis er den værd mye mindre. Dette er omtrent tapte penger uansett, og en kan trygt fjerne kasko når bilen ikke lenger er primærfarkosten.

Foreldrene har endelig innsett at 2 biler er billigere enn 1 bil, og hadde de akkurat nå ikke hatt Thinken sin, måtte de fikset Renault Meganen for å komme seg rundt. I stedet står den nå godt parkert med null bensintrykk, og venter på at jeg får en tjangs å se på den. Sist, når de ikke hadde alternativ bil, ble det nettop leiebil, verkstedsregning på 10K++ og mye stress.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på lørdag 02. oktober 2010, klokken 14:23
Aptera, Cree SAM, Messerschmitt Tiger, eller min elektriske Alleweder er alle eksempler på slike kjøretøy. De har et energiforbruk som er 3 til 300 ganger lavere enn dagens "biler" avhengig av creature comfort level. Dessverre er det blitt slik at mange tror at de må ha et pansret kjøretøy for å være sikker i trafikken. Et ekstremt eksempel er SUV hvor en kjøreklar bil minst veier to tonn. Tenk hvor mye energi en sløser sammenlignet med en liten og lett elbil som Aptera her i vestlandets fjordtunneler og fjellpass!

Men alle har heller ikke bruk for en slik liten og lett el-bil. Vi kjører ca. 14.000km i året og f.eks en såpass upraktisk bil som Tesla Roadster kunne ikke dekket mer enn ca. 2-3000km av dette. En ennå mindre bil hadde dekket en ennå mindre del av dette og gir derfor ingen mening for vår del.
Min el-sykkel dekker faktisk et større behov, omtrent 3000km i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AntiRegreim

#10
Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. oktober 2010, klokken 16:08
Usedvanlig mange variabler, men du glemmer et par meget viktige poeng:
Med ekstra bil har du ehh... en ekstra bil, som kan benyttes dersom en trenger reperasjon/vedlikehold. Dermed kan slike utgifter tas når det passer, i stedet for med en gang, og leibil etc.
JA,
individuelle parametre fører til ulik fasit på om det lønner seg med "gamlebilen" som reservebil i stedet for å kvitte seg med den.
Det var derfor jeg skreiv du kan ikke sette opp en generell regel "Lønner seg (ikke)".
Kjøper du et bilmerke kjent for driftsikkerhet, tåler du å unnvære bilen de få timene hvert (annet) år den er inne på periodeservice.

Sitat
Fossilbilen kan selvfølgelig ha en restverdi på 100K, men vanligvis er den værd mye mindre. Dette er omtrent tapte penger uansett,

RESTVERDI
(stor eller liten) er nødvendigvis en økonomisk kostnad som avskriving + rentetap på framtidig bruk av bilen.
Dette uansett om du rent mentalt har avskrevet den til null.
Null får du her først når restverdi = vrakpant.
Jeg (og sikker mange med meg) bytter vanligvis ut bilen med en ny lenge før restverdi har sunket til 100K.

Med restverdi tilnærmet null slipper du unna avskriving + rentetap, men risikerer til gjengjeld reparasjoner.

Sitat
Foreldrene har endelig innsett at 2 biler er billigere enn 1 bil, og hadde de akkurat nå ikke hatt Thinken sin, måtte de fikset Renault Meganen for å komme seg rundt. I stedet står den nå godt parkert med null bensintrykk, og venter på at jeg får en tjangs å se på den. Sist, når de ikke hadde alternativ bil, ble det nettop leiebil, verkstedsregning på 10K++ og mye stress.
UNNSKYLD:
Kan ikke dy meg. Renault har alltid ramla i bunnsjiktet på Autoindex og andre masseundersøkelser.
"Masse-" er her viktig fordi det betyr statistisk signifikant.

AntiRegreim

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. oktober 2010, klokken 17:20
Vi kjører ca. 14.000km i året og f.eks en såpass upraktisk bil som Tesla Roadster kunne ikke dekket mer enn ca. 2-3000km av dette. En ennå mindre bil hadde dekket en ennå mindre del av dette og gir derfor ingen mening for vår del.
Tesla R (I motsetning til Tesla S) og en rekke andre ekstreme sportsbiler og kjempe-SUV'er mv. er og blir nettopp det uansett om drivstoffet er el eller bensin/diesel eller begge deler (hybrid).

Både økologisk og økonomisk er downsizing det som lønner seg best. I praksis betyr det at den enkelte tjener både lommeboka og miljøet mer på å gå ned ett eller flere hakk i bilstørrelse enn å utelukkende å endre fra bensin/diesel til hybrid- eller elbil.
Derfor bør alle nøye seg med den minste og billigste bilen som dekker hennes kjørebehov. Og beholde den til den er utslitt slik at miljøet spares for en eller flere nyproduserte biler.
Og forutsatt de sparte pengene ikke brukes til sydenturer med fly eller annet miljøskadelig forbruk.

Karosseriformen stasjonsvogn med vertikal bakluke (Skrånet luke stjeler plass minst lik en bilstørrelse) er for de fleste den ideelle. Og da kan en tilsynelatende meget liten bil gjøre nytten.

jkirkebo

Sitat fra: AntiRegreim på lørdag 02. oktober 2010, klokken 19:50
Karosseriformen stasjonsvogn med vertikal bakluke (Skrånet luke stjeler plass minst lik en bilstørrelse) er for de fleste den ideelle. Og da kan en tilsynelatende meget liten bil gjøre nytten.

Jepp, vi kunne klart oss med bil på størrelse ned mot VW Golf/Nissan Leaf. Men da snakker vi fortsatt om nærmere 1.5 tonn bil og det var ikke denne typen biler jeg fikk inntrykk av at du foreslo som alternativer.

Små tosetere med lite bagasjeplass er i prinsipper kun egnet for de som pendler (langt) til jobb med bil. Vi andre trenger noe som innimellom kan frakte 4-5 personer og/eller endel bagasje og trekke en henger på 1-1.5 tonn...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Sitat fra: AntiRegreim på lørdag 02. oktober 2010, klokken 19:50

Både økologisk og økonomisk er downsizing det som lønner seg best. I praksis betyr det at den enkelte tjener både lommeboka og miljøet mer på å gå ned ett eller flere hakk i bilstørrelse enn å utelukkende å endre fra bensin/diesel til hybrid- eller elbil.
Derfor bør alle nøye seg med den minste og billigste bilen som dekker hennes kjørebehov. Og beholde den til den er utslitt slik at miljøet spares for en eller flere nyproduserte biler.
Og forutsatt de sparte pengene ikke brukes til sydenturer med fly eller annet miljøskadelig forbruk.

Karosseriformen stasjonsvogn med vertikal bakluke (Skrånet luke stjeler plass minst lik en bilstørrelse) er for de fleste den ideelle. Og da kan en tilsynelatende meget liten bil gjøre nytten.


Hadde en periode Toyota Yaris Verso med tilhengerfeste. Det var en meget praktisk bil som ikke veide mer enn en Polo men var allikevel veldig praktisk med god plass til fem personer og masse bagasje (2m3 bagasjerom). Dessverre ble produksjonen stoppet av "bilmobberne" som sa den var stygg. Yaris Verso kunne også blitt utgangspunkt for en meget grei elbil...
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

EVlithium.net

Webstore: www.evlithium.net

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA