Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

På langtur med i3 (60Ah)

Startet av turfsurf, søndag 03. juli 2016, klokken 19:51

« forrige - neste »

JorgenM

Sitat fra: Beckern på lørdag 09. juli 2016, klokken 00:32
- Pardon my french men at RFID skulle være noen fordel med mindre vi snakker om mobilens nfc er en gedigen haug med okse bæsj.
Jeg er ingen kranglefant slik som visse andre, men med den ene foten innen landbruket ville jeg bare påpeke at en gedigen haug med oksebæsj faktisk har svært så stor verdi :)

Ellers er jeg nå enig med LMOR.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Beckern

#31
Sitat fra: LMOR på lørdag 09. juli 2016, klokken 08:07
Du kommer nok dessverre til å være frustrert resten av livet Beckern. Du kan håpe på at UX blir bedre, men du vil nok aldri oppleve at alle ladere fungerer likt, akkurat som Telenor leverer x antall mobiler som har forskjellig UI.
Du overdriver disse problemene. Dette er ikke vanskelig, tar noen minutter første gangen for hver type.
Litt tullete å sammenlikne en datamaskin med en kraftig multiprosessor og tre fire radio transmittere/recivere, beregnet til generelt bruk av et utall funksjoner og applikasjoner men en 100% dedikert løsning som skal utføre fire fem funksjoner.

Man kunne utmerket godt brukt flere av de telefonene du snakker om, med forskjellige OS, satt dem inn i ladestasjoner av forskjellig fabrikat, latt dem håndtere app, RFID, betalingskort og SMS og det kunne vært 100% likt uavhengig av fabrikat.

Jeg "overdriver" disse problemene fordi jeg er så dum at når jeg står i sludd, vind og -2 grader med 2% på batteriet så leste jeg ikke nødvendigvis instruksjonen på den andre ladestasjonen før jeg forsøkte å lade med denne når den første feilet. Jeg var SÅ dum at jeg antok at de fungerte likt.
Jeg har også vært så dum at jeg har hørt på instruksjonene til service på telefonen, og jeg har vært så dum at jeg har stolt på status på ladestajoner.no.
NÅ  vet jeg at det var dumt, barnslig naivt osv men det er sånn jeg fungerer; intuitiv og godtroende inntil det motsatte er bevist.
Nå vet jeg at man må NØYE følge sekvensen på den enkelte ladestasjon som nesten garantert er annerledes enn den ved siden av, ikke stole på service folk og ikke stole på ladestasjoner.no. Likevel klarer fortsatt el-bil-verdenen å overraske meg med idioti.
Mc Donalds ladestasjoner står jo hos Mc Donalds, ikke sant? Feil, de står gjerne ved hotellet ved siden av, eller over veien på en mørklagt P-plass. Alltid med dårlig eller feil steds angivelse. Festlig når man kommer om natten.
Det siste var jo McDonalds ladestasjonen som bare var revet. Jeg fant den etter en stund 300m bortenfor, uten strøm tilkoblet.

Men dette handler egentlig ikke om meg, men som flere andre peker på, alle de andre, alle de som ikke har teknisk utdannelse, jobb eller interesse. Alle de som alt nå, basert på våre opplevelser nekter å så mye som forsøke å hurtiglade. Det er de som har sett at dette stort sett fungerer og er kjent med utstyret. Hvordan i all verden skal vi kunne overbevise alle de andre som bare har hørt om problemene til å tørre å spandere 300k kr og kjøpe seg en elbil?


LMOR

#32
Jeg påpeker bare at du overdriver Beckern, og at gresset ikke er så mye grønnere på fossilbilsiden.
De aller fleste vil oppleve en forenkling med elbil. De fleste vil opplever en enklere hverdag ved å slippe å dra til bensinstasjonene.
Min 80år gamle svigermor klarer seg fint med sin elbil, og klarer nå greit også alle typer hurtigladere. Men trengte hjelp første gangen på hver type. Det er Lyse og BKK som er vanskeligst, fordi de ikke støtter RFID.
Faktisk er de fleste relativt like, og takler at du bruker de så enkelt som at du bare kobler til kabelen, holder brikken inntil og så starter den, motsatt når du skal slutte. Da spiller det ingen rolle hva som står på skjermen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:00
Faktisk er de fleste relativt like, og takler at du bruker de så enkelt som at du bare kobler til kabelen, holder brikken inntil og så starter den, motsatt når du skal slutte. Da spiller det ingen rolle hva som står på skjermen.

Det er jo for pokker ikke det som er problemet! Problemet er at løsningen er ustabil og du kan forsøke å holde den $%&#! brikken mot stasjonen til du står på hodet og driter grønne erter i vinkel men den &%$"! ladestasjonen aksepterer ikke brikken. Fordi det er noe feil med brikken, feil med baksystemer, eller feil med ladestasjonen.

Men nå er vi WAY off topic.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Det er ikke off topic hvis du har rett, fordi det ville blitt nærmest umulig å dra på langtur.
Aner ikke hvor mange ganger jeg har ladet, men ca 100 ganger, over store deler av vest, sør og Østlandet. Har hatt problem med Fortum sin brikke 2 ganger, og aldri med GK eller elbilforeningen sin.
Samme brikke virker fint nå, og de stasjonene med problemer er nå byttet.
Her er mye synsing, og feil på ladere som nå er byttet er ikke så interessant lengre.
Tror vi burde lage en tråd der en dokumenter feilene i stedet for å påstå at dette er et generelt problem. Eller bruke trådene som finnes i andre deler av forumet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Amigakongen

Vel, nå klarte kjærringa å hurtiglade i3'n på Mac'ern flere ganger uten problemer. Så da kan alle det. :P

Sitat fra: Sungrazer på lørdag 09. juli 2016, klokken 08:58
Enig med ingeniøren her. Om jeg skulle sendt kjærrrringa av gårde på hurtiglading med elbilen hadde hun tiltet i vinkel når hun skulle lade og jeg hadde vært nødt å komme med fossilbilen som erstatning.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg selv har stått der og bannet over kobling mellom brikke og systemer i bakkant og ikke fått ladet med en eller annen kryptisk feil på ladestasjonen: "Lading avbrutt av bruker," noen? Stolpene gir _ingen_ tilbakemelding, bare avbryter ladingen.

Nei, betalingsløsningen på hurtigladestasjoner er utrolig klønete når det ikke virker og oppleves nesten for usikker til at man kan stole på det.
2015 BMW I3 - 11800km

Protonic Bleu

Sitat fra: Sungrazer på lørdag 09. juli 2016, klokken 08:58
Om jeg skulle sendt kjærrrringa av gårde på hurtiglading med elbilen hadde hun tiltet i vinkel når hun skulle lade og jeg hadde vært nødt å komme med fossilbilen som erstatning.

Hos oss hadde det nok vært omvendt  ;D 8)

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på lørdag 09. juli 2016, klokken 12:32
Det er ikke off topic hvis du har rett, fordi det ville blitt nærmest umulig å dra på langtur.

Det er for meg umulig å dra på langtur i f.eks. Sverige fordi jeg kan ikke stole på at Fortumbrikken virker, og det er den man må bruke i Sverige i Følge Fortum. Ikke elbilforeningens brikke, som forøvrig har virket for det meste av tiden.

Sitat fra: LMOR på lørdag 09. juli 2016, klokken 12:32
Her er mye synsing, og feil på ladere som nå er byttet er ikke så interessant lengre.

Synsing? Så det er synsing at den helt nye fortumbrikken (utstedt 27. juni) ikke virket på Kiwi Moane mandag 6 juli. Laderene på Kiwi Moane ble utvidet og driftsatt 4 mai 2016.

Når jeg prøvde å bruke Fortumbrikken svarte stasjonen bare med "Lading avbrutt av bruker," eller "Kort ikke godkjent".
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Nei, det er en hendelse som må rapporteres til Fortum, tror vi bør legge denne diskusjonen død her.
Flere av oss har ikke problemer, så en hendelse betyr ikke at en ikke kan dra på tur. Du kan bruke app når det ikke virker.
Reiser du til Sverige og Danmark bør du ha et Clever kort som er gratis. Så har du en backup.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Tilbake til topic. I går kjørte jeg t/r Åsgårdstrand - Otta, 78,6 mil. Brukte 6 timer hver vei langs E6, og 45 minutter lunsjpause i mellom. Snittfart på 85km/t (kjøring), og tilsammen 2,5t brukt på ladestopp utenom lunsjpause. Kastet også denne gangen bort litt tid på en AR lader som ikke virket, men ellers ingen venting. På dette strekket er tilgangen på ladestasjoner mye bedre, og enklere å lade optimalt (under 80%). På motorvei ble det kjøring i 1 time og lading i 20 minutt, det oppleves som litt ofte stopp. For de som har bestilt  94Ah i3 blir det kanskje 1,5t kjøring og 25 minutt stopp? Begynner å bli akseptabelt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marita

Hvilken AR lader var  det som ikke virket ? Lillehammer fremdeles?

Strøm Tycoon

Sitat fra: Sungrazer på lørdag 09. juli 2016, klokken 12:01
Sitat fra: LMOR på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:00
Faktisk er de fleste relativt like, og takler at du bruker de så enkelt som at du bare kobler til kabelen, holder brikken inntil og så starter den, motsatt når du skal slutte. Da spiller det ingen rolle hva som står på skjermen.

Det er jo for pokker ikke det som er problemet! Problemet er at løsningen er ustabil og du kan forsøke å holde den $%&#! brikken mot stasjonen til du står på hodet og driter grønne erter i vinkel men den &%$"! ladestasjonen aksepterer ikke brikken. Fordi det er noe feil med brikken, feil med baksystemer, eller feil med ladestasjonen.

Men nå er vi WAY off topic.

Jeg har opplevd mye trøbbel med RFID-brikkene (Grønn Kontakt, Elbilforeningen og Fortum). Alle problemer løste seg når jeg begynte å ta av den jeg skulle bruke fra knippet, og holde de andre unna leseren.

turfsurf

Sitat fra: bereri på søndag 10. juli 2016, klokken 18:38
Hvilken AR lader var  det som ikke virket ? Lillehammer fremdeles?
Ja, Lillehammer.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Beckern

Sitat fra: LMOR på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:00
Jeg påpeker bare at du overdriver Beckern, og at gresset ikke er så mye grønnere på fossilbilsiden.
De aller fleste vil oppleve en forenkling med elbil. De fleste vil opplever en enklere hverdag ved å slippe å dra til bensinstasjonene.
Min 80år gamle svigermor klarer seg fint med sin elbil, og klarer nå greit også alle typer hurtigladere. Men trengte hjelp første gangen på hver type. Det er Lyse og BKK som er vanskeligst, fordi de ikke støtter RFID.
Faktisk er de fleste relativt like, og takler at du bruker de så enkelt som at du bare kobler til kabelen, holder brikken inntil og så starter den, motsatt når du skal slutte. Da spiller det ingen rolle hva som står på skjermen.

Nei, du påstår at jeg overdriver, det er en liten forskjell der. Ja med mindre du har faktisk bevis da.
At du har en oppegående mor på 80 er jo hyggelig men "relativt" irrelevant. Jeg har en far på samme alder som også skal klare å lade biler både med og uten ladekontakt. Tiden da "alle" gamle var tekniske analfabeter er over. Det er ikke lenger noe mål på hvor enkelt ting er. Svært mange av dem blir faktisk ganske fornærmet av den slags beskrivelser.

De fleste, unge som gamle, vil de det som et ganske stort steg å flytte seg fra bensinstasjon til ladestasjon. "De fleste er like" så når 60% er like så er det ikke noe problem?
Sikker på at det ikke er du som bagatelliserer?
Aldri hørt folk påstå at KUN tesal er aktuelt pga SC?
At ladenettet er for dårlig?

Beckern

Sitat fra: model3citizen på søndag 10. juli 2016, klokken 20:45
Sitat fra: Sungrazer på lørdag 09. juli 2016, klokken 12:01
Sitat fra: LMOR på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:00
Faktisk er de fleste relativt like, og takler at du bruker de så enkelt som at du bare kobler til kabelen, holder brikken inntil og så starter den, motsatt når du skal slutte. Da spiller det ingen rolle hva som står på skjermen.

Det er jo for pokker ikke det som er problemet! Problemet er at løsningen er ustabil og du kan forsøke å holde den $%&#! brikken mot stasjonen til du står på hodet og driter grønne erter i vinkel men den &%$"! ladestasjonen aksepterer ikke brikken. Fordi det er noe feil med brikken, feil med baksystemer, eller feil med ladestasjonen.

Men nå er vi WAY off topic.

Jeg har opplevd mye trøbbel med RFID-brikkene (Grønn Kontakt, Elbilforeningen og Fortum). Alle problemer løste seg når jeg begynte å ta av den jeg skulle bruke fra knippet, og holde de andre unna leseren.

For oss som er vant med RFID er det en kjent sak at flere brikker sammen ikke fungerer. Derfor ligger da også mine brikker løst i armlenet på bilen og den aktuelle plukkes ut når den skal benyttes.

Det vi ikke er vant til er systemer som ikke responderer. Jeg benytter hver dag RFID på 2-5 låser og de åpner seg umiddelbart når kortet er 2-3cm fra leser. Så enkelt kan det gjøres og det sågar på gammel teknologi med gamle produkter.
Men ikke i elbil verdenen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA