Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

S85 versus S70D - hvilken bil vil holde seg best i pris

Startet av Netrom, lørdag 02. juli 2016, klokken 23:30

« forrige - neste »

Netrom

Alt annet likt når det gjelder utstyr - hvilken bil tror dere vil holde seg best i pris. Den med lengst rekkevidde (S85) eller den med firehjulstrekk (s70D)?


Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

AreLib

S85 om sommeren (best bagasje  plass på reise) 70d på vinteren
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Jan Henrik

Sitat fra: Netrom på lørdag 02. juli 2016, klokken 23:30
Alt annet likt når det gjelder utstyr - hvilken bil tror dere vil holde seg best i pris. Den med lengst rekkevidde (S85) eller den med firehjulstrekk (s70D)?
Ja, er det så stor forskjell på rekkevidden på disse to her da..?

Men jeg tipper på 70D, vil holde seg best i pris. Satser jeg på, siden jeg har bestillt en slik en. :)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Diravi

Det kommer vel også an på hvordan du regner og om begge har lik pris i utgangspunktet eller ikke.

Dersom S85 var dyrere opprinnelig og begge har et verditap på f.eks 10 % i året har du likevel tapt flere kroner på S85.

Prosentuelt er jeg ikke sikker på at det er den store forskjellen, for du forutsetter at begge har samme utstyr og jeg går ut fra at begge da også er pre-facelift.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Bjoris

#5
Jeg tror fortsatt 85 er populær fordi mange ikke ser for seg at de kan ha 70 eller 60 pga rekkevidden. Mange ser jo for seg at det også er for lite:) Min erfaring er iallefall at svært mange har imaginære behov når det gjelder hvor langt en bil må gå før de kan leve med den.

AWD trekker uansett opp. Om det her er snakk om 1. generasjon 85 vs åpenbart 2. generasjon 70D så tror jeg mer på 70D, det er vel derfor jeg byttet fra 85 til 70, men det blir vanskelig å sammenligne direkte, i kroner kan jo 70D fort tape seg mer pga vesentlig høyere pris enn tidlige 85S, men så kommer også tiden uten garanti flere år før på en 1. generasjon og da blir det spennende å se prisene, de holder seg overraskende høyt pt syns jeg på biler som nærmere seg 3 år...

Samtidige er det jo mange flere kjøpere nedover på prisstigen så bilene faller mye lettere fra 700 til 500 enn 500 til 300...:)

fonberg

Sitat fra: bjoris på søndag 03. juli 2016, klokken 12:12
(...)
det blir vanskelig å sammenligne direkte, i kroner kan jo 70D fort tape seg mer pga vesentlig høyere pris enn tidlige 85S, men så kommer også tiden uten garanti flere år før på en 1. generasjon og da blir det spennende å se prisene, de holder seg overraskende høyt pt syns jeg på biler som nærmere seg 3 år...
(...)

Synes ikke man skal forvente noe dramatisk prisfall på TMS-er fordi de nærmer seg tre års alder. Garantien er tross alt fem år (100kkm)/åtte år. Jeg synes det blir mer interessant å se prisleiet på biler som er utenfor garanti når det blir en del av dem i løpet av et par års tid - ikke så mange salgsobjekter som har passert km-grensa enda.

Ellers så tror jeg ikke det blir store forskjeller på prisutvikling til S85 vs S70D. Bilene har ulike styrker (rekkevidde og plass vs fremkommelighet), og rwd har bevist at den har så god fremkommelighet at awd ikke er noen nødvendighet for de aller fleste av oss. Dollarkursen forblir den største faktoren for prisutvikling også på brukte TMS-er.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Netrom

Flott. Takk for svar alle sammen.

I utgangspunktet ønsker jeg for min egen del å prioritere plass og rekkevidde, all den tid jeg hører at RWD fungerer bra på vinterføre. Men nordmenn er jo veldig glad i AWD da, og tenker at for mange er dette kanskje et must som utstyr.

Det aller beste hadde jo vært å kjøpt 90D, men så var det disse penga da   :)

Bjoris

#8
Ang S85 bør du se litt på om den har AP eller ikke, da det er en del andre ting også som er forbedre på de som har AP, som bremser, støyisolering. Etter dette har det kommet forbedring løpende som nytt panotak sommeren 2015 osv så en bør vite litt mer om hva som er oppgradert på de enkelte modellene, det finnes f.eks 70D med gml type takluke..:

Se nedenfor, for egen del var det følgende som gjorde at vi solgt og bestilte ny:

Ny bil
AWD
AP
Bedre støyisolering
Next Gen seter
Bedre bremser
Nytt design Panoramatak
+ alle andre oppgraderinger

Ulemper

Mer støy fra motor pga AWD
Mindre frunk

Siden jeg nå utsatte leveringen kom også facelift med følgende jeg setter pris på:

Noe bedre hovedlys (LED vs Xenon), adaptive (iallefall litt:) (pt ser det ikke ut til at det er veldig forskjell, men dårlige hovedlys var en av nedturene med Tesla vs den foregående A6en vår, vi kjører mye på mørke, våte vestlandsveier og det er faktisk ett stort minus med hele bilen, så jeg håper virkelig disse blir ett løft...

Bio Defens modus, kanskje greit med alle tunnellene vi har her, men ikke vet jeg...
Better look etter min vurdering
Større batteri 75 av 70 og dermed antatt mer slitesterkt

Vel, her er mye å forholde seg til, prisforskjellen var 100.000 når vi solgte og bestilt og jeg syns jeg fikk mye for disse pengene om bilen er like bra som sist, vår hadde lite feil og det kan virke som at de nye ikke har fått noe mindre feil i snitt enn før, men time will show...





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA