Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Sirdal

Startet av aronesen, onsdag 29. juni 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

Kjelli

Kjørte gjennom Tonstad i kveld. Det så ut som det stod 3 ladere ved rådhuset.  Ikke tid å stoppe, men skal se på de på søndag.

Endelig, sier jeg ;)

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på fredag 06. oktober 2017, klokken 22:13
Sitat fra: gr på fredag 06. oktober 2017, klokken 19:16
Den satt langt inne, men da var det endelig i boks.

Ser ut som de to på hver kant er type 2 + CCS + Chademo, mens den i midten er kun chademo??

Merkelig å prioritere chademo over den europeiske hurtigladingstandarden. To MB B-klasse eller Zoe på plass til evighetslading så er det ingen CCS tilgjengelig.

Du kan lade AC og DC samtidig på desse ladarane. Og da finnst mange fleire Chademobilar enn CCS i Norge så da vær tikkje noko problem.

Ikke bare finnes, andelen øker. Av 4995 elbiler registrert i september kan over 63% lade på CHAdeMO mens bare litt over 31% kan lade på CCS. Dobbelt som mange registreringer av CHAdeMO-biler som CCS-biler i september altså. Det er en høyere andel av CHAdeMO-biler enn totalen som er registrert, så CHAdeMO-bilenes andel av totalmarkedet økte i september.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#92
Sitat fra: Osme på fredag 06. oktober 2017, klokken 13:21
I dag var det noe nytt. 3 ladestasjoner som tilsynelatende er oppe å går.
Da skal vi få testet lading her i høstferien (på CHAdeMO  :+1:)!

geear

Sitat fra: pudderjagar på fredag 06. oktober 2017, klokken 22:13
Sitat fra: gr på fredag 06. oktober 2017, klokken 19:16
Den satt langt inne, men da var det endelig i boks.

Ser ut som de to på hver kant er type 2 + CCS + Chademo, mens den i midten er kun chademo??

Merkelig å prioritere chademo over den europeiske hurtigladingstandarden. To MB B-klasse eller Zoe på plass til evighetslading så er det ingen CCS tilgjengelig.

Du kan lade AC og DC samtidig på desse ladarane. Og da finnst mange fleire Chademobilar enn CCS i Norge så da vær tikkje noko problem.
Hjelper lite om man kan lade på begge slik de har lagt oppstillingsplassene. I praksis umulig om det står noen på chademoen i midten.

geear

#94
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. oktober 2017, klokken 23:16
Ikke bare finnes, andelen øker. Av 4995 elbiler registrert i september kan over 63% lade på CHAdeMO mens bare litt over 31% kan lade på CCS. Dobbelt som mange registreringer av CHAdeMO-biler som CCS-biler i september altså. Det er en høyere andel av CHAdeMO-biler enn totalen som er registrert, så CHAdeMO-bilenes andel av totalmarkedet økte i september.
Ettersom 2000 av bilene reg i september var Tesla, så går jeg ut fra du regner med Tesla også her, ellers går ikke regnestykket opp, og det er i så fall å vri kraftig på sannheten.

1. LANGT fra alle 2000 av de Teslaene kjører rundt med et chademoadapter i bilen og har derfor denne muligheten. Vil tro de færreste har adapter.

2. Jeg gjetter på at 95% av trafikkgrunnlaget for laderen på Sinnes er trafikk fra Sandnes/Stavanger-området, altså 8-10 mil kjøredistanse, og da er både tur-retur innen rekkevidde for Teslaer, så hvorfor skal de gidde å surre rundt med chademo-adapter til 5 lapper og betale BKK 2,50/min for å lade 50kW når en ikke har behov?

Så kan man jo gjøre regnestykket på ny uten Tesla?

De aller fleste volummodellene fremover kommer med CCS.

jkirkebo

Sitat fra: gr på lørdag 07. oktober 2017, klokken 10:05
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. oktober 2017, klokken 23:16
Ikke bare finnes, andelen øker. Av 4995 elbiler registrert i september kan over 63% lade på CHAdeMO mens bare litt over 31% kan lade på CCS. Dobbelt som mange registreringer av CHAdeMO-biler som CCS-biler i september altså. Det er en høyere andel av CHAdeMO-biler enn totalen som er registrert, så CHAdeMO-bilenes andel av totalmarkedet økte i september.
Ettersom 2000 av bilene reg i september var Tesla, så går jeg ut fra du regner med Tesla også her, ellers går ikke regnestykket opp, og det er i så fall å vri kraftig på sannheten.

1. LANGT fra alle 2000 av de Teslaene kjører rundt med et chademoadapter i bilen og har derfor denne muligheten. Vil tro de færreste har adapter.

2. Jeg gjetter på at 95% av trafikkgrunnlaget for laderen på Sinnes er trafikk fra Sandnes/Stavanger-området, altså 8-10 mil kjøredistanse, og da er både tur-retur innen rekkevidde for Teslaer, så hvorfor skal de gidde å surre rundt med chademo-adapter til 5 lapper og betale BKK 2,50/min for å lade 50kW når en ikke har behov?

Så kan man jo gjøre regnestykket på ny uten Tesla?

De aller fleste volummodellene fremover kommer med CCS.

Ja, det er nok ikke alle med Tesla som har adapter eller bruk for dette, tipper kanskje 25% har. Muligens noe mer. Akkurat som ikke alle med CCS hurtiglader bilen sin. Men står det først en Tesla og lader så kan du forvente at han står en god del lengre enn f.eks en i3. Jeg lader jevnlig på Dokka og bilen blir fort stående i 80 minutter. Så de Teslaene som lader på CHAdeMO er nok overrepresentert på tidsbruken.

Jeg kjenner ikke det området men her i Oppland som jeg har hytte er det ganske mange hytter som ikke har innlagt strøm. Da hjelper det ikke at man kan klare seg tur/retur hytta, man vil jo gjerne kunne kjøre litt mens man er her også. Altså må man hurtiglade før man kommer frem, eller i løpet av tiden man er på hytta.

Tesla utgjorde 40% av salget i september så da blir det vel ca. 23% på andre CHAdeMO-biler. Med så liten forskjell (23% mot 31%) tar det ganske lang tid før CCS-bilene tar igjen CHAdeMO-bilene i antall, selv om ingen av Teslaene regnes med. Altså er det pr. nå og i en god stund fremover mer nytting med 2xCHAdeMO og 1xCCS fremfor det motsatte. Med 1xCHAdeMO og 2xCCS vil en enkelt Tesla som fyller helt opp kunne blokkere ladestasjonen for CHAdeMO-brukere i opptil et par timer. CCS-biler vil neppe stå mer enn maks halvparten av denne tiden, kanskje litt over for Ampera-E (men de er jo så få i antall).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Sitat fra: gr på lørdag 07. oktober 2017, klokken 08:50
Sitat fra: pudderjagar på fredag 06. oktober 2017, klokken 22:13
Sitat fra: gr på fredag 06. oktober 2017, klokken 19:16
Den satt langt inne, men da var det endelig i boks.

Ser ut som de to på hver kant er type 2 + CCS + Chademo, mens den i midten er kun chademo??

Merkelig å prioritere chademo over den europeiske hurtigladingstandarden. To MB B-klasse eller Zoe på plass til evighetslading så er det ingen CCS tilgjengelig.

Du kan lade AC og DC samtidig på desse ladarane. Og da finnst mange fleire Chademobilar enn CCS i Norge så da vær tikkje noko problem.
Hjelper lite om man kan lade på begge slik de har lagt oppstillingsplassene. I praksis umulig om det står noen på chademoen i midten.

Type2 kabler er frå 5meter og opp mot 15meter. Dermed kan ein stå mykje lenger vekke frå laderen enn med DC lading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Ikke misforstå, ingen stor sak dette, jeg syns bare det er litt merkelig løsning og savner at de ser på Fortum sine nyere løsninger med to hurtigladere (CCS og chademo) av forskjellig fabrikat og egen dobbel type 2-ladestolpe med egne oppstillingsplasser. På disse kan man også lade med henger om det ikke er for mye annen aktivitet. Å lade med henger inni den gropa der blir håpløst.

Jeg vet at det er mange chademo-biler på veiene, og jeg vet at det finnes lange type 2 kabler, men medfølgende kabel til iallfall min bil er ikke lang nok, og jeg forstår ikke helt hvorfor valgene til BKK forsvares uavhengig av chademo eller CCS. Skal man stå en type 2 bil og en hurtigladende på samme lader med kun én oppstillingsplass tilgjengelig, så må type 2-bilen komme sist, stille seg foran den som hurtiglader, ha med ekstra lang kabel (må nok ha 10 meter) og flytte seg når den som hurtiglader er ferdig.

Menmen, så sant det er ledig på en av de tre oppstillingsplassene så går jo dette ut over chademo-bilene også, for står det en ZOE på hver side og lader semihurtig, så parkerer jeg e-Golfen min i midten og blokkerer jo da to chademo-muligheter til.

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 07. oktober 2017, klokken 14:17
Type2 kabler er frå 5meter og opp mot 15meter. Dermed kan ein stå mykje lenger vekke frå laderen enn med DC lading.

Ikke helt korrekt. De korteste er ned mot 3 meter (jeg har solgt mange på 4 meter) og de lengste som går i følge standarden er 10 meter lange.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jærbuen

Sitat fra: gr på lørdag 07. oktober 2017, klokken 10:05
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. oktober 2017, klokken 23:16
Ikke bare finnes, andelen øker. Av 4995 elbiler registrert i september kan over 63% lade på CHAdeMO mens bare litt over 31% kan lade på CCS. Dobbelt som mange registreringer av CHAdeMO-biler som CCS-biler i september altså. Det er en høyere andel av CHAdeMO-biler enn totalen som er registrert, så CHAdeMO-bilenes andel av totalmarkedet økte i september.
Ettersom 2000 av bilene reg i september var Tesla, så går jeg ut fra du regner med Tesla også her, ellers går ikke regnestykket opp, og det er i så fall å vri kraftig på sannheten.

1. LANGT fra alle 2000 av de Teslaene kjører rundt med et chademoadapter i bilen og har derfor denne muligheten. Vil tro de færreste har adapter.

2. Jeg gjetter på at 95% av trafikkgrunnlaget for laderen på Sinnes er trafikk fra Sandnes/Stavanger-området, altså 8-10 mil kjøredistanse, og da er både tur-retur innen rekkevidde for Teslaer, så hvorfor skal de gidde å surre rundt med chademo-adapter til 5 lapper og betale BKK 2,50/min for å lade 50kW når en ikke har behov?

Så kan man jo gjøre regnestykket på ny uten Tesla?

De aller fleste volummodellene fremover kommer med CCS.

Når jeg får min Model X kommer jeg nok til å lade i Sirdal, garantert  :+1:
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:46
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 07. oktober 2017, klokken 14:17
Type2 kabler er frå 5meter og opp mot 15meter. Dermed kan ein stå mykje lenger vekke frå laderen enn med DC lading.

Ikke helt korrekt. De korteste er ned mot 3 meter (jeg har solgt mange på 4 meter) og de lengste som går i følge standarden er 10 meter lange.

Trur du må legge ut henvisning til denne standarden din som du så ofte viser til.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:14
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:46
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 07. oktober 2017, klokken 14:17
Type2 kabler er frå 5meter og opp mot 15meter. Dermed kan ein stå mykje lenger vekke frå laderen enn med DC lading.

Ikke helt korrekt. De korteste er ned mot 3 meter (jeg har solgt mange på 4 meter) og de lengste som går i følge standarden er 10 meter lange.

Trur du må legge ut henvisning til denne standarden din som du så ofte viser til.

Standarden koster en del penger så den er ikke fritt tilgjengelig dessverre. Begrensningen på 10 meter er grunnet degradering av pilotsignalet. Har du sett noen lengre kabler til salgs noe sted?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Yepp. Finst masse av lengre type2 kabler å få tak i.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

oggaman

Klarer jeg Sandnes-Sinnes med en Leaf gen2 24 kwt?

Nesten 90 km med mye oppoverbakke kan vel bli i lengste laget...?

aronesen

Burde være uproblematisk.
I verste fall på en kald vinterdag, kan du jo ta 5 minutter på hurtigladeren ved Byrkjedalstunet.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA