Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Sirdal

Startet av aronesen, onsdag 29. juni 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: Kavorka på mandag 17. april 2017, klokken 20:28
Fortum og grønn kontakt er å foretrekke.. at BKK og Lyse har valgt en så ugunstig betalingsløsning vil de tape på den dagen det er reell konkurranse. Står en F/GK lader ved siden av Lyse/BKK lader må det være kø for at noen vurderer sistnevnte.

Tror vi må vente noen år før det blir konkurranse. Det blir vel to år med papirflytting før den første laderen dukker opp i Sirdal :(

Den køen skal være lang/jeg må ha dårlig tid for å velge Lyse....

geear

Sitat fra: Arne Johan Larsen / Finnøy på tirsdag 11. april 2017, klokken 17:55
Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 22:45
...., men for eksempel Lyse sin hurtigladingløsning er en tragedie. De har kun bygd ut Chademo og tar 99,- per gang man lader, uavhengig av om man står to minutter eller mye lenger. Tragisk.

I rettferdighetens navn: Lyse var en av de første som bygde ut hurtigladere i Norge og de første årene var det gratis  - og Chademo var alt man trengte da. Samtidig med flere biler som kom med CCS satte Lyse opp en trippelstandard lader i tillegg til Chademo  - men ikke på Byrkjedal (som er interessant mhp Sirdal). I tillegg til engangsbetaling a 99kr kan man ha et månedsabonnement a 199 kr som man sparer inn fra 3. hurtiglading i måneden => blir da mye billigere enn andre abonnement.
Flott at de var tidlig ute, men hvis de forventer å tjene inn igjen det nå ved å ta sinnsyke priser så må de tro om igjen. Jeg vet om tre Lyse-ladere, Bryne, Byrkjedal og Lura, og kun sistnevte har CCS. Prisingen hadde vært grei om de var brukbart utbygd, men sjansen for at jeg trenger å hurtiglade for 199,-/mnd på Lura er minimal. Da tar jeg heller det jeg trenger på Circle K på Forus.

geear

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 12. april 2017, klokken 07:59
Har egentlig lite å si hvordan en betaler så lenge det ikke kan lades allikevel.
Sirdal er jo en kraftkommune, men lite kraft i denne ladesaken.
Kommer det noen hurtiglader her i det hele tatt? Sover de, eller bryr de seg ikke?
Både Kjerag/Lysebotn og Brokke/Suleskar er jo attraktive kjøremål som blir enda mer tilgjengelige hvis de får satt opp disse laderne.
Jeg fikk inntrykk av at det skulle skje i sommer, men tiden vil vise... med omkjøringen via Vikeså/Gloppedal i juni-august i år så kan jeg nok glemme golftur til hytta.

Det er jo faktisk ingen hurtiglademuligheter mellom Ålgård og Valle, og faktisk heller ingen saktelading med unntak av Sølvgarden på Rysstad - som allikevel bare er noen kilometer kortere enn Valle. Med så mange høydemeter er det mange elbiler som sliter med disse ca 14 milene, selv uten omkjøringen...

aronesen

Sitat fra: gr på mandag 17. april 2017, klokken 23:54

Flott at de var tidlig ute, men hvis de forventer å tjene inn igjen det nå ved å ta sinnsyke priser så må de tro om igjen. Jeg vet om tre Lyse-ladere, Bryne, Byrkjedal og Lura, og kun sistnevte har CCS. Prisingen hadde vært grei om de var brukbart utbygd, men sjansen for at jeg trenger å hurtiglade for 199,-/mnd på Lura er minimal. Da tar jeg heller det jeg trenger på Circle K på Forus.

Enig med deg. Jeg har av og til behov for litt ekstra og da er det nok med 15 minutter på Cirkle K forus. Ladet der i går på 43kW AC og fikk 10.35 kW/t inn på batteriet. Men, hadde Lyse hatt minuttprising hadde jeg nok heller valgt dem.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Bondeknøl

Kravene til Sirdal Kommune var bla minuttpris og konkurransedyktige priser. Da er vel saken klar????!!!! Hvorfor skal vi da bry oss om selskap som har prissystemer som som ikke passer med kriteriene?

Noen som sjekker hvor saken ligger?
Her står Sirdal Kommune til stryk så langt!

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

geear

Sikkert flott det der, Tonstad er bra det, den gir et hurtigladepunkt mellom Helleland og Evje, et strekk med mye stigning som i dag vel er på 13-14 mil uten noe annet enn Schuko på Eiken, men Sinnes er nok enda mer ønsket. For oss med lite batteri som ikke kan lade på Chademo er Sirdalstur bortimot helt utelukket. Håper vi får bekreftet om det kommer lader i sommer eller ei, ellers må jeg vurdere bilbytte..

Ktjor

#37
Jeg snakket med noen nokså høyt oppe i administrasjonen i kommunen i mars som sa at kontraktene med BKK var signert og de skulle komme i sommer.

Bondeknøl

Sitat fra: aronesen på onsdag 19. april 2017, klokken 12:54
Kanskje det begynner å nærme seg noe?
http://www.sirdal.kommune.no/phocadownload/Diverse/VEDLEGG_1_-_Teikningar_ladestasjon_Tonstad.pdf

De tegningen er jo over ett år gammel, så det er jo litt komisk at det går så tregt å installere hurtigladere.

Kavorka

Sitat fra: Ktjor på tirsdag 25. april 2017, klokken 17:32
Jeg snakket med noen nokså høyt oppe i administrasjonen i kommunen i mars som sa at kontraktene med BKK var signert og de skulle komme i sommer.
Håper han mente i løpet av denne sommeren ;) Jeg fikk inntrykk av at den var like rundt hjørnet i 2015. Men når hvert steg i prosessen skal ta mange måneder tar det sin tid.

Er det noen som har sett noe graveaktiviteter? Skal denne opp og stå i sommer blir det på tide at de begynner. Det skal vel være en testperiode før den offisielt åpner.

geear

Utrolig kjedelig at dette bare drar ut i evigheten. Mai måned og ingenting nytt. På tide med en mailkampanje til ordføreren?  ::)

Kjenner noen til om Grønn Kontakt, Fortum eller andre har prøvd å finne seg tomt og få etablert egne hurtigladestasjoner som ikke er i Sirdal Kommune sin regi? Vil tro at Sinnes har drivbart grunnlag? Om vinteren for hytteboere og om sommeren for langveisfarere via Suleskar-Brokke...

Jeg er helt avhengig av hurtiglader i øvre Sirdal for å kunne bruke elbilen til og fra hytta.

Kavorka

Sakset et svar fra kommune til bruker på facebook som nedenfor. Men kunne ikke se at hjemmeside eller FB hadde noen relevante kunngjøringer. Det er ingen drivkrefter bak dette initiativet.
SitatSirdal kommune Hei. Det skjer spennende ting på denne fronten som vil bli kunngjort om kort tid. For mer informasjon kontakt gjerne Plan- og miljøkonsulent i kommunen, Sven Sandvik.
Like · Reply · 1 · February 1 at 11:12am

aronesen

Føljetongen fortsetter.

Sirdal kommune har sendt brev til; Hempel Ole Gudbrann som er "Key Account Manager Charge&Drive, Fortum".

Brevet er datert 5/5-17.
https://aspephpub.public.cloudservices.no/Sirdal/RegistryEntry/DocumentDetails/161160
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Jan Ole Eik

Noen som vet nytt om ladestasjoner i kraftkommunen Sirdal? Nå åpner snart veien over fjellet til Setesdal, så det hadde vært flott om det kom en hurtigladestasjon i øvre Sirdal. Fra Stavanger/Ålgård går det oppover til Sirdal, så det er flott hvis det snart går an å etterfylle energitapet før en kjører til Setesdal.
Jan Ole

geear

I følge kommunen er planen å få gang på tre hurtigladere ved GPen i juni og tre hurtigladere ved rådhuset (Tonstad) i august.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA