Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hente ny Leaf

Startet av mack_, onsdag 29. juni 2016, klokken 09:00

« forrige - neste »

mack_

Hei. Skal hente en ny 2016 Leaf 30kWh i Sandane i morgen. Må ha den med over Strynefjellet til Otta, men lurer fælt på hva som er gunstigste kjørerute mtp lading. Eid-Skjåk er 160km med ganske mange høydemeter, og det er vel ikke noen hurtigladinger i mellom? Ser for meg at løsningen blir Eid-Hellesylt-(ferge)-Geiranger-Otta. Med lading på geiranger og evt i Lom. Hva tror dere?

Takk for svar

THE

Geiranger - Otta bør vel gå på fulladet batteri, men det er vel raskere å lade til 70-80% i geiranger og heller lade noen få prosent i Sjåk/Bismo på Grønn kontakt der. I Lom er det Arctic Roads som har ladestasjon, og de skal ha 220/240 kr for ei lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bondeknøl

Ikke få kalde føtter når du ser at prosentene raser opp bakkene. De kommer igjen i nedoverbakken. Kjør i bremsemodus ned bakkene og reguler med gasspedalen, da kan det jo være at du slipper å sløse bort strømmen på bremseklossene.

Bjoris

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 29. juni 2016, klokken 09:15
Ikke få kalde føtter når du ser at prosentene raser opp bakkene. De kommer igjen i nedoverbakken. Kjør i bremsemodus ned bakkene og reguler med gasspedalen, da kan det jo være at du slipper å sløse bort strømmen på bremseklossene.

Det forutsetter dog at du kommer det over toppen;), men har du lader nederst i "bakken" kan du prøve og så snu om det ikke ser ut som det går. I motbakker er ca 60 km/t beste fart er min erfaring, både mer og mindre trekker mer strøm...

mack_

Tusen takk for raske og fine svar. Blir nok lading i Skjåk fremfor Lom da gitt! Noen som har prøvd seg på Eid-Stryn-Skjåk uten lading i Stryn? Virker i drøyeste laget Strynefjellet tatt i betraktning.

Bjoris

Til sammenligning, i mars kjørte jeg frå Flå til Geilo. Ladet til 84% i Flå, gikk på en smell ifht høydemetrene fra Flå til Geilo og kom frem med bare 6%...! Så da ser du ca hva du kan forvente deg, jeg kjørte ganske friskt i starten, men tok det rolig på slutten når jeg innså at her gikk det mer strøm enn ventet, det var vel ganske nøyaktig 100 km..., men 600 høydemeter mener jeg å huske... Det går selvsagt vesentlig mer når en bare kjører oppover...

haavardw

Ta også i betraktning at bilen er ny, og at batteriet ikke er kalibrert - og ikke har nådd reell makskapasitet. Du bør definitivt finne et ladested underveis. Gled deg til ny bil! Strålende fornyd med vår 30kWh.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

Bondeknøl

Gikk det bra?
Håper du har hatt en fin dag i ny bil!

mack_

Hei! Det gikk bra! Det var kona som henta den. Hun hadde gode marginer bade i Geiranger og i Skjåk. Problemet i Skjåk var bare at mobilen var tom før strøm, så hun måtte lade den litt inne på senteret der ::) Tror det var 56% igjen på i geiranger, ladet til 89% og 60%-92% i Skjåk. Fremme på Høvringen (950moh) hadde den 44%. Synes det var oppløftende tall. Har kun ett spørsmål: Finnes det noen som får en lade/klimakontroll app til å fungere på Windows Phone? Frustrerende hvis jeg må skifte fon pga bilen!

Bjoris

Sitat fra: mack_ på fredag 01. juli 2016, klokken 00:00
Hei! Det gikk bra! Det var kona som henta den. Hun hadde gode marginer bade i Geiranger og i Skjåk. Problemet i Skjåk var bare at mobilen var tom før strøm, så hun måtte lade den litt inne på senteret der ::) Tror det var 56% igjen på i geiranger, ladet til 89% og 60%-92% i Skjåk. Fremme på Høvringen (950moh) hadde den 44%. Synes det var oppløftende tall. Har kun ett spørsmål: Finnes det noen som får en lade/klimakontroll app til å fungere på Windows Phone? Frustrerende hvis jeg må skifte fon pga bilen!

Mobilen kan en lade i bilen:) Når en har startet hurtiglading er det bare å skru på bilen igjen og dermed lade fra USB kontakten som lader mye fortere på vår nye Leaf enn den gml... bare ett tips! Om vinteren MÅ en jo ha på bilen for å slippe å fryse...

mack_

Sitat fra: bjoris på fredag 01. juli 2016, klokken 08:04
Sitat fra: mack_ på fredag 01. juli 2016, klokken 00:00
Hei! Det gikk bra! Det var kona som henta den. Hun hadde gode marginer bade i Geiranger og i Skjåk. Problemet i Skjåk var bare at mobilen var tom før strøm, så hun måtte lade den litt inne på senteret der ::) Tror det var 56% igjen på i geiranger, ladet til 89% og 60%-92% i Skjåk. Fremme på Høvringen (950moh) hadde den 44%. Synes det var oppløftende tall. Har kun ett spørsmål: Finnes det noen som får en lade/klimakontroll app til å fungere på Windows Phone? Frustrerende hvis jeg må skifte fon pga bilen!

Mobilen kan en lade i bilen:) Når en har startet hurtiglading er det bare å skru på bilen igjen og dermed lade fra USB kontakten som lader mye fortere på vår nye Leaf enn den gml... bare ett tips! Om vinteren MÅ en jo ha på bilen for å slippe å fryse...

Jepp, hun prøvde å lade i bilen, men ledningen hun hadde med var av den elendige typen..skal skaffe en bedre, så blir det vel fart på sakene. Noen som vet hvilken A den usb-kontakten kan gi?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA