Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På langtur med elbil mot hydrogenbil – så mye tid kan man spare

Startet av Gardin, søndag 26. juni 2016, klokken 21:52

« forrige - neste »

Gardin

Batterielektriske biler har åpenbart sine begrensninger på lengre turer da det tar ganske lang tid å lade dem. Hydrogenbiler er foreslått som en løsning på dette problemet, men hvor mye tid sparer man egentlig? For å finne ut av dette har jeg satt opp et kappløp mellom en batteribil og en hydrogenbil. Distansen blir fra Kristiansand til Lillehammer. Dette er den lengste distansen mellom to norske byer som det er mulig å kjøre med hydrogenbil pr i dag.

Praktiske hensyn hindrer meg i å kjøpe en hydrogenbil og en batteribil for å teste dette, men heldigvis har jeg funnet en enda bedre metode, nemlig å bruke Google Maps   :D

Deltagerene er valgt til den familiebilen av hver type som har lengst rekkevidde:

Hydrogenbil: Toyota Mirai
EPA rekkevidde 502 km, fylletid 3 min
4 seter, 361 liter bagasjerom, vekt 1850 kg
152 hestekrefter, 0-100 km/h på 9.6 s, topphastighet 178 km/h
Pris fra 610 000 NOK

Batteribil: Tesla model S P90D AWD
EPA rekkevidde 473 km, fylletid ca. 1 time på superlader
5 seter (mulighet for 7 seter), 894 liter bagasjerom, vekt 2190 kg
417 hestekrefter, 0-100 km/h på 4.4 s, topphastighet 249 km/h
Pris fra 780 000 NOK

Da store deler av strekningen fra Kristiansand til Lillehammer har høy fartsgrense er nok EPA rekkevidden noe optimistisk. Jeg regner denne reduseres med 10% for å få reell rekkevidde. Reell rekkevidde blir dermed: hydrogenbil: 451 km, batteribil: 425 km.

Startstreken er ved Kristiansand jernbanestasjon, og mål er ved Lillehammer jernbanestasjon. Distansen er 503 km, og ville med lite trafikk vanligvis tatt ca. 5 timer og 40 minutter med en bensinbil i følge Google. Med tog kan man reise denne distansen på 6 timer og 50 minutter.


Hydrogenbilen har fylt full tank på nærmeste hydrogenstasjon på Herøya ved Porsgrunn, 170 km unna, og stiller til start med 282 km reell rekkevidde. Batteribilen har ladet til 100% over natten på Gyldengården parkeringshus i Kristiansand sentrum, 1 km unna, og stiller på startstreken med 424 km reell rekkevidde. Startskuddet går kl 8:00 en lørdag morgen.

Batteribilen har best akselerasjon og suser derfor ut på E18 først, med hydrogenbilen hakk i hel. Slik blir de liggende helt til de nærmer seg Porsgrunn. Da må hydrogenbilen fylle, og svinger derfor av for å kjøre innom hydrogenstasjonen på Herøya. Hydrogenbilen ankommer hydrogenstasjonen kl 10:10, fyller opp på 3 minutter og reiser igjen kl 10:13 (blå bil i bildet). Da er batteribilen ved Langangen (rød bil i bildet) og ligger altså et lite stykke foran.


Men før eller senere må batteribilen lade, og da vil hydrogenbilen komme til sin rett. Når batteribilen har passert Drammen må den stoppe ved superladeren på Kjellstad. Den ankommer superladeren kl 11:20. Da har den 140 reelle kilometer igjen i rekkevidde, og den trenger 222 km for å komme frem til mål + 1 km for å komme videre til nærmeste offentlige ladeplass. Altså må den lade 81 km. En superlader gir 120 kW ved ideelle forhold, men i praksis får man gjerne noe lavere ladehastighet. Jeg regner derfor med 90 kW lading isteden. Lading av 81 reelle km ved 90 kW vil ta ca: 81km/425km * 90kW/90kWh = 0.19 timer. For å ha litt margin lader batteribilen i 14 minutter (0.24 timer), og har da 22 km reell rekkevidde mer en den trenger (222 km + 10% margin). Kl 11:33 suser hydrogenbilen forbi og ligger nå først i kappløpet, men allerede 1 minutt senere er batteribilen i gang igjen også. Dette blir faktisk veldig jevnt.


Hydrogenbilen har nok rekkevidde til å rekke fram til Lillehammer, men siden det ikke er noen hydrogenstasjon der, må den likevel fylle for å slippe å taues tilbake. Her har hydrogenbilen mange valgmuligheter: Gaustad, Økern, Lillestrøm og Gardermoen. Den velger Økern, siden dette gir kortest omvei. Hydrogenbilen ankommer fyllestasjonen på Økern kl 12:03, og drar videre kl 12:06, men da har allerede batteribilen kjørt forbi, så kappløpet er tapt.


Batteribilen ankommer Lillehammer stasjon kl 14:04. 12 minutter senere, Kl 14:16, kommer hydrogenbilen fram, så den sparte ikke noe tid i forhold til batteribilen.

En bensinbil kunne naturligvis ha kjørt hele strekningen uten å fylle, og ville slått dem begge. Men å kjøre kontinuerlig i over 5 og en halv time (eller så og si kontinuerlig i over 6 timer som hydrogenbilen måtte) kan bli ganske tungt for de fleste. En liten pause på veien for en så lang tur hadde kanskje ikke vært så dumt uansett?

I praksis sparer man altså ikke noe tid på å bruke hydrogenbil på en langtur. Tvert imot bruker hydrogenbilen mer tid enn batteribilen selv om batteribilen må ta en pause underveis. Så da er vel konklusjonen enkel: Hydrogenbiler egner seg ikke til langturer. Hvertfall ikke når hydrogeninfrastrukturen bygges på den måten vi gjør det i Norge.

KjellG

Forekommer meg at noen forsøkte å reise Sarpsborg - Lillehammer på vinteren med en litt mer edruelig bil, en Leaf. Etter hukommelsen: 2t kjøring og 4 t lading. Mao 6 t på en 2 timers hydrogen/fossiltur. Start fullt batteri, ankomst nær tomt batteri.

Burger

Bruker ikke hydrogenbiler kort tid til å fylle ~80% og 15-20 min på full tank?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Beckern

Sitat fra: KjellG på mandag 27. juni 2016, klokken 00:13
Forekommer meg at noen forsøkte å reise Sarpsborg - Lillehammer på vinteren med en litt mer edruelig bil, en Leaf. Etter hukommelsen: 2t kjøring og 4 t lading. Mao 6 t på en 2 timers hydrogen/fossiltur. Start fullt batteri, ankomst nær tomt batteri.
Da har man nok gjort det motsatte av testen over og minimert brukligheten på elbil. Veldig gammel leaf i veldig kaldt vær f.eks. Og mye mer enn to timer uansett bil. 3-3,5 timer avhengig av hvor mye man vil bryte fartsgrensen.

En BMW i3 som er i samme klasse vill klart det samme på tre ladinger a 20min i ned mot -20. Altså en time lading og 3,5 timer kjøring.


Ferry

En kan jo få nesten et hvilket som helst svar her, avhengig av kjørerute. Velg en vei uten H2-fylling, og H2-bilen er ubrukelig. Vice versa med elbil. Hadde turen gått til Geilo, så måtte vel H2-bilen snudd før den var framme?! Og for så vidt de fleste steder pr. i dag.

Kanutten

Dette eksperimentet viser vel bare at begge deler fortsatt er litt mer tungvint enn med forbrenningsmotor. Hva er poenget egentlig?

KjellG

Sitat fra: Beckern på mandag 27. juni 2016, klokken 15:03
Sitat fra: KjellG på mandag 27. juni 2016, klokken 00:13
Forekommer meg at noen forsøkte å reise Sarpsborg - Lillehammer på vinteren med en litt mer edruelig bil, en Leaf. Etter hukommelsen: 2t kjøring og 4 t lading. Mao 6 t på en 2 timers hydrogen/fossiltur. Start fullt batteri, ankomst nær tomt batteri.
Da har man nok gjort det motsatte av testen over og minimert brukligheten på elbil. Veldig gammel leaf i veldig kaldt vær f.eks. Og mye mer enn to timer uansett bil. 3-3,5 timer avhengig av hvor mye man vil bryte fartsgrensen.

En BMW i3 som er i samme klasse vill klart det samme på tre ladinger a 20min i ned mot -20. Altså en time lading og 3,5 timer kjøring.

Leaf er en av Norges mest solgte elbiler: http://www.abcnyheter.no/motor/2016/06/17/195223744/dette-er-verdens-mest-solgte-elbil

Du har rett i at jeg husket kjøretiden feil, Gule sider sier 3h innenfor  fartsgrensene. Kanskje er jeg for optimistisk med ladetidene også så turen blir enda lenger. Kan Leafen hurtiglades?

"Gammel Leaf" De kom i 2011. Holder ikke lenge de el-bilene! Blir dyrt. Kjøring Sarpsborg-Lillehammer/Sursjøen på vinteren er relevant og en kan ikke bestille mildt kjørevær. Elbil er bare brukbar om sommeren?

Gardin

Sitat fra: Ferry på mandag 27. juni 2016, klokken 15:20
En kan jo få nesten et hvilket som helst svar her, avhengig av kjørerute. Velg en vei uten H2-fylling, og H2-bilen er ubrukelig. Vice versa med elbil. Hadde turen gått til Geilo, så måtte vel H2-bilen snudd før den var framme?! Og for så vidt de fleste steder pr. i dag.
Jeg tror knapt nok det finnes noen strekninger i Norge hvor en Tesla P90 må lade og det vil være en vesentlig omveg å kjøre innom en superlader? Skal man kjøre så langt vil det nesten alltid være raskest å kjøre en stor del av turen på en hovedvei hvor det finnes superladere.

Hydrogenbilene er mye mer begrenset der. Det er nesten umulig å finne en distanse hvor hydrogenbilen vil komme først. For å få til det må man finne en distanse helt i ytterkant av rekkevidden til hydrogenbiler, som for eksempel fra Vigeland til Vinstra. Der vil hydrogenbilen komme fram 3 minutter tidligere, vel å merke hvis den klarer å kjøre 8 timer uten pause. Det blir også et veldig sært valg av distanse.

Sitat fra: Kanutten på mandag 27. juni 2016, klokken 15:53
Dette eksperimentet viser vel bare at begge deler fortsatt er litt mer tungvint enn med forbrenningsmotor. Hva er poenget egentlig?
Der har du sett et viktig poeng, ja. Elbiler har sine begrensninger, men hydrogen løser ingen av disse. Eneste potensielle fordelen med hydrogen fremfor batteri er den korte fylletiden, men i praksis får man ikke utnyttet dette. Dermed er fortsatt bensin eller diesel det eneste fornuftige alternativet for økonomier eller kjøremønstre hvor elbiler ikke strekker til.

Skal man absolutt kjøre utslippsfritt får man det mye bedre hvis man velger en elbil med lang rekkevidde og tilgang til god ladeinfrastruktur fremfor å velge hydrogen. Nå som Tesla P60 er tilbake kan man til og med få seg en slik elbil til en lavere pris enn en Toyota Mirai hydrogenbil.

Ferry

Sitat fra: Gardin på mandag 27. juni 2016, klokken 20:20
Jeg tror knapt nok det finnes noen strekninger i Norge hvor en Tesla P90 må lade og det vil være en vesentlig omveg å kjøre innom en superlader?

Det har du muligens rett i, jeg kjenner ikke SC-lokasjonene godt nok. Jeg vet mest om typiske helgeutfartssteder for Oslo, som Geilo, Beitostølen, Gudbrandsdalen, Trysil m.m. Tesla til disse stedene er helt kurant. Mirai går muligens i teorien, men det gir i hvert fall ingen margin. I realiteten ubrukelig pr. i dag. Et absolutt minimum er samme tetthet av hydrogenstasjoner som SC. Realistisk på sikt for massemarkedet er samme tetthet som dagens bensinstasjoner

Beckern

Sitat fra: KjellG på mandag 27. juni 2016, klokken 16:00
Sitat fra: Beckern på mandag 27. juni 2016, klokken 15:03
Sitat fra: KjellG på mandag 27. juni 2016, klokken 00:13
Forekommer meg at noen forsøkte å reise Sarpsborg - Lillehammer på vinteren med en litt mer edruelig bil, en Leaf. Etter hukommelsen: 2t kjøring og 4 t lading. Mao 6 t på en 2 timers hydrogen/fossiltur. Start fullt batteri, ankomst nær tomt batteri.
Da har man nok gjort det motsatte av testen over og minimert brukligheten på elbil. Veldig gammel leaf i veldig kaldt vær f.eks. Og mye mer enn to timer uansett bil. 3-3,5 timer avhengig av hvor mye man vil bryte fartsgrensen.

En BMW i3 som er i samme klasse vill klart det samme på tre ladinger a 20min i ned mot -20. Altså en time lading og 3,5 timer kjøring.

Leaf er en av Norges mest solgte elbiler: http://www.abcnyheter.no/motor/2016/06/17/195223744/dette-er-verdens-mest-solgte-elbil

Du har rett i at jeg husket kjøretiden feil, Gule sider sier 3h innenfor  fartsgrensene. Kanskje er jeg for optimistisk med ladetidene også så turen blir enda lenger. Kan Leafen hurtiglades?

"Gammel Leaf" De kom i 2011. Holder ikke lenge de el-bilene! Blir dyrt. Kjøring Sarpsborg-Lillehammer/Sursjøen på vinteren er relevant og en kan ikke bestille mildt kjørevær. Elbil er bare brukbar om sommeren?
Leaf finnes vel alt i 3 hoved utgaver. En gammel-gammel, en gammel-optimalisert og en med nytt "stort" batteri.

Modellbyttene er vel en god del sjeldnere enn forbrennings-søsknene, men teknologien utvikler seg fort så det er helt reelle forbedringer ved facelift, ikke et par mm endring på grill, en pyntelist forlenget 5 cm osv. Men faktiske forbedringer i rekkevidde og andre egenskaper. Men hvor lenge de holder vet jeg ikke, for stort sett alt som finnes av leafer ruller fortsatt. Mye tyder på at de varer minst like lenge som deres ICE motparter.
Vet ikke hvordan disse er i kaldt vær. VW kan jo være ekstremt trege å lade.
Kortrekkevidde biler brukes mest til eh... kortere turer. Tusner pendler inn til oslo hver dag med 20-60km hver vei. Dette takler bilene greit. Skal man på hytte på sjursøen hver helg ville jeg nok valgt en Tesla eller en annen bil til slike oppgaver. Men det finnes som sagt konkurrenter til leaf som kan ta turen på akseptabel tid.


kodalse

Sitat fra: Beckern på tirsdag 28. juni 2016, klokken 00:08
Leaf finnes vel alt i 3 hoved utgaver. En gammel-gammel, en gammel-optimalisert og en med nytt "stort" batteri.

Modellbyttene er vel en god del sjeldnere enn forbrennings-søsknene, men teknologien utvikler seg fort så det er helt reelle forbedringer ved facelift, ikke et par mm endring på grill, en pyntelist forlenget 5 cm osv. Men faktiske forbedringer i rekkevidde og andre egenskaper. Men hvor lenge de holder vet jeg ikke, for stort sett alt som finnes av leafer ruller fortsatt. Mye tyder på at de varer minst like lenge som deres ICE motparter.
Vet ikke hvordan disse er i kaldt vær. VW kan jo være ekstremt trege å lade.
Kortrekkevidde biler brukes mest til eh... kortere turer. Tusner pendler inn til oslo hver dag med 20-60km hver vei. Dette takler bilene greit. Skal man på hytte på sjursøen hver helg ville jeg nok valgt en Tesla eller en annen bil til slike oppgaver. Men det finnes som sagt konkurrenter til leaf som kan ta turen på akseptabel tid.
Nå er jeg ikke kjent med hverken Sjursjøen eller andre hytteområder i samme distrikt, men samtidig må jeg si at 2011/2012 modellen er fortsatt så god at det er arveobjekt til den neste generasjon brukere.
Knakende kjekk i aksellerasjon (gruser senere modeller) og med varmemod er den ikke dårligere enn "gammel-modifisert" utgave.
Samtidig venter vi alle på både Tesla modell 3 og Leaf med 60kWh modell!

Når det er sagt har den alt for kort rekkevidde, akkurat som E-golf, I3, Soul og MB, med flere!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

KjellG

Hyttebilen vår er en 30 år gammel Caravelle med firehjulsdrift og sperrer. Her går hele familien inn med påskebagasje pluss et helt hyttekjøkken og ev med tilhenger. Den tar mindre gulvplass enn en Tesla. Tesla frister ikke med mindre den ser slik ut:

http://www.tu.no/artikler/bygger-bobil-av-tesla-s/225004

elektrolux

+1 for bra test.

Du har glemt å regne utgiftene på turen.

Tesla lader gratis men må om kort tid betale bompenger.  Hydrogen bilen bruker drivstoff til 90 kr. literen og er derfor lite egnet til bruk i det hele tatt.

Begge bilene er kostbare i innkjøp og koster en formue / km i avskrivninger.

Holder derfor med KjellG som bruker en bil som er avskrevet både på produksjon CO2 utslipp og verdi.

Fyller KjellG gammel frityrolje på classic sin kommer han fram til Lillehammer både raskere og rimeligere, men med en os av gatekjøkken impregnert i klær og hår. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Moderne biler kan jo gå på etanol, som kan være et alternativ som muligens virker bedre enn en hydrogenbil på langkjøring?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA