Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU-kontroll

Startet av Brede, søndag 26. juni 2016, klokken 08:18

« forrige - neste »

Muffinman

Haha, vi byttet understellsdeler for 40k på den eldste i fjor. Har man ikke råd til slitedeler har man ikke råd til bil

Klykken

Greit å ha et bilholdsbuffer på noen titusinger for slitedeler og hjul!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

#62
Litt seriøst, dette er en bil i segmentet "dyr" som i MB S-klasse, og mange av delene koster deretter. I tillegg er det nok krefter i disse til å ødelegge foringer og kuler temmelig fort om de brukes mye. Men i og med at drivstoffutgiftene er mye lavere blir regnestykket OK likevel. Man må dog ha noen titusener klare i tilfelle man må bytte noe. Camberarmer foran = ca 9500. Casterarmer ca det samme. Nedre bærearmer bak, rundt 8000 pluss jobb. Går ikke an å bytte foringer i bakramma, hele greia må byttes når de er utslitt (skjer relativt fort på P-rwd biler og på hardt kjørte std biler...). Det koster 15500 pluss 6 timers arbeid, dvs rundt 25.000. Tipper full runde med alle understellsdeler nærmer seg 100k.

...DET tenkte du ikke på de 500 gangene du rev løs i lyskrysset  8)

Hodetelefoner

Sitat fra: Muffinman på søndag 26. mai 2019, klokken 21:18
Litt seriøst, dette er en bil i segmentet "dyr" som i MB S-klasse, og mange av delene koster deretter. I tillegg er det nok krefter i disse til å ødelegge foringer og kuler temmelig fort om de brukes mye. Men i og med at drivstoffutgiftene er mye lavere blir regnestykket OK likevel. Man må dog ha noen titusener klare i tilfelle man må bytte noe. Camberarmer foran = ca 9500. Casterarmer ca det samme. Nedre bærearmer bak, rundt 8000 pluss jobb. Går ikke an å bytte foringer i bakramma, hele greia må byttes når de er utslitt (skjer relativt fort på P-rwd biler og på hardt kjørte std biler...). Det koster 15500 pluss 6 timers arbeid, dvs rundt 25.000. Tipper full runde med alle understellsdeler nærmer seg 100k.

...DET tenkte du ikke på de 500 gangene du rev løs i lyskrysset  8)
på 200.000km har jeg tenk "fy faen for en holdbar bil".
men jeg har ikke hevet og senket bilen stillestående. aldri vridd rattet helt om, ved mindre det er på is...
rett frem tåler hjulopphenget overdrevet mye.
tenk på det neste gang du lukeparkerer eller lar bilen stå i spenn (hev \ senk stående)

JLie

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 26. mai 2019, klokken 21:51
Sitat fra: Muffinman på søndag 26. mai 2019, klokken 21:18
Litt seriøst, dette er en bil i segmentet "dyr" som i MB S-klasse, og mange av delene koster deretter. I tillegg er det nok krefter i disse til å ødelegge foringer og kuler temmelig fort om de brukes mye. Men i og med at drivstoffutgiftene er mye lavere blir regnestykket OK likevel. Man må dog ha noen titusener klare i tilfelle man må bytte noe. Camberarmer foran = ca 9500. Casterarmer ca det samme. Nedre bærearmer bak, rundt 8000 pluss jobb. Går ikke an å bytte foringer i bakramma, hele greia må byttes når de er utslitt (skjer relativt fort på P-rwd biler og på hardt kjørte std biler...). Det koster 15500 pluss 6 timers arbeid, dvs rundt 25.000. Tipper full runde med alle understellsdeler nærmer seg 100k.

...DET tenkte du ikke på de 500 gangene du rev løs i lyskrysset  8)
på 200.000km har jeg tenk "fy faen for en holdbar bil".
men jeg har ikke hevet og senket bilen stillestående. aldri vridd rattet helt om, ved mindre det er på is...
rett frem tåler hjulopphenget overdrevet mye.
tenk på det neste gang du lukeparkerer eller lar bilen stå i spenn (hev \ senk stående)

At det er skadelig å heve/senke stillestående var jeg ikke klar over. Har du noe mer info on dette? Hvorfor skal man ikke gjøre det?
Tesla Model S 90d - 2016

Muffinman

#65
Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 26. mai 2019, klokken 21:51
Sitat fra: Muffinman på søndag 26. mai 2019, klokken 21:18
Litt seriøst, dette er en bil i segmentet "dyr" som i MB S-klasse, og mange av delene koster deretter. I tillegg er det nok krefter i disse til å ødelegge foringer og kuler temmelig fort om de brukes mye. Men i og med at drivstoffutgiftene er mye lavere blir regnestykket OK likevel. Man må dog ha noen titusener klare i tilfelle man må bytte noe. Camberarmer foran = ca 9500. Casterarmer ca det samme. Nedre bærearmer bak, rundt 8000 pluss jobb. Går ikke an å bytte foringer i bakramma, hele greia må byttes når de er utslitt (skjer relativt fort på P-rwd biler og på hardt kjørte std biler...). Det koster 15500 pluss 6 timers arbeid, dvs rundt 25.000. Tipper full runde med alle understellsdeler nærmer seg 100k.

...DET tenkte du ikke på de 500 gangene du rev løs i lyskrysset  8)
på 200.000km har jeg tenk "fy faen for en holdbar bil".
men jeg har ikke hevet og senket bilen stillestående. aldri vridd rattet helt om, ved mindre det er på is...
rett frem tåler hjulopphenget overdrevet mye.
tenk på det neste gang du lukeparkerer eller lar bilen stå i spenn (hev \ senk stående)
Nå var det ikke deg jeg tenkte på, da skulle det stått 5000 ganger ;)
Nå mener jo å ha huske at du har skrevet (et eller annet sted) at også du har byttet en del armer og at du insisterte på å betale for dem selv til tross for at bilen var innenfor garanti? Siden du hadde kjørt bilen så hardt?

Men bare sånn til info; P85`en ble testet en del på aks den første tiden, og er kjørt friskt i svinger i samme periode. Men det aller, aller meste av 160.000km er langkjøring. Heving og senking ble omtrent aldri brukt, og i tilfeller hvor det var nødvendig var bilen i bevegelse. Hos oss er det strengt forbudt å dra ratt stillstående.  85D`en har aldri vært utsatt for disse akselerasjonstestene men har fått kjør på autobahn og er til tider friskt kjørt i svinger. Men også den har nesten bare langkjøring av sine  150.000km. Begge biler er manisk forsiktig kjørt over ujevnheter, og har aldri hatt kontakt med pottehull. Er det dårlig vei snirkler vi oss i sikksakk for å unngå ujevnhetene.

Likevel er subframe, toelinks, nedre bærearmer bak, integrallinker og camberarmer  foran byttet på P85. På 85D er camber- og casterarmer foran, camberarmer bak og droplinks bak byttet.

Konklusjonen må være at det er akselerasjon/harde belastninger i svinger som sliter på delene hos oss. Nå skal det også sies at mange av disse delene er kommet i forbedret versjon, så kanskje var de ikke så holdbare i utgangspunktet.  Ihvertfall nedre bærearm bak, camberarmer foran og bak ser veldig ulike ut nå i forhold til det som er montert originalt.

Ene camberarmen foran på P85 ble forresten byttet på garanti en gang tidligere, så den fikk faktisk under 100k før den ble byttet på nytt. Kulene var fine, men det er innfestingen for demperen som ryker først på disse.

Hodetelefoner

joda, de fremfre armene bak. Men de fikk juling før Tesla begrenset effekten i starten. dekksprett tok nok dem. og mine turer med 800kg baki (Da står armene så i spenn at bilen ikke triller i nedoverbakke :P )
Etter noen slike turer til ålesund (oslo) de armene gikk. Ikke røket før eller etter.
(hjulene kunne man "vri" i lengderettning med hendene).

E_S

Nå er jeg vant til 15-20 år gamle Mercedeser hvor man kan kjøpe *alle* slitedeler til hjuloppheng både foran og bak i god kvalitet for langt under 10k, så da fremstår reparasjoner på 20-25k for et par bærearmer som smått absurde for meg..
:)

Muffinman

Ingen problemer med å skjønne den. Har sjekket litt rundt om det gikk an å bytte foringer/kuler på armene og gjenbruke dem, men konklusjonen er at det ikke er spesielt lønnsomt i forhold til å kjøpe en helt ny arm. Husk også at mange av delene krever at man tar hjulstillingskontroll, og den er inkludert i prisen på ihvertfall camberarmene foran. Usikker på om det er inkludert i de bakre, nedre.

Cowboystrekk

Er det bare Tesla som kan bytte understellsdeler? Har ikke noen Bosch-verksteder begynt å gi service på Tesla og nå?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

LASOL

Da var EU kontroll unnagjort for første gang. Bilen har gått ca 83000- Ingen feil som medfører etterkontroll men det ble konstatert slakk i camberstag øverst i bakstilling.
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Muffinman

De er byttet på min 85D også, men ikke på P85`en. De nye armene er annerledes enn de gamle, usikker på om de er forbedret.

Hodetelefoner

De er støpt  ikke vannskjært. Så litt forbedring :) mine var med 200.000 (en original enda)

Muffinman

Spørs om foringene er mer holdbare da. Det er jo de som slites.

Stig O

Var på EU-kontroll i dag og fikk ikke godkjent Nokian R3 255/35-20 vinterdekkene p.g.a for lav LI på 97.( gikk greit for 2 år siden).  Det står LI 98 i vognkortet med 245/45-19.
Har et ekstra sett sommerhjul 245/35-21 med LI 96. Mener at Tesla godkjenner dette. Noen som vet?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA