Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"install relay box to enable 32 singel phase charging" (på type2 m enkeltlader)

Startet av Bjørn, lørdag 25. juni 2016, klokken 15:39

« forrige - neste »

Bjørn

Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2016, klokken 01:03
Sitat fra: Bjørn på søndag 10. juli 2016, klokken 22:30
??! Dette skulle jo ifølge deres representant være helt fysisk umulig å få til..
Vel gratulerer! Dere får altså til det umulige, bare så synd det ikke består av å gi meg en feilfri bil tilbake..
Men egentlig er vi vel ikke veldig overasket over at det var slikt det var? Er vi vel.
Nei, vi er vel ikke det...  :-\

turfsurf

Moralen må være å ikke få utført arbeide på bilen rett før ferie! Så utrolig kjipt.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lunitiks

Føkk,

jeg har også nettopp fått installert denne releboksen, og første gang jeg skulle prøve å lade på 3-fas Type2 (saltoboks) så var det ingen signal... Gikk ut fra at det var noe feil med veggboksen, siden jeg jo har ladet der før (før SC monterte releboksen), og funker fjell på 32A 1-fase as we speak.

Har ikke prøvd å lade 3-fas etter dette.......

Nå blir det naturligvis ut i felten å teste
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

@lunitiks: Du har vel vært på samme sted som Bjørn og fått gjort dette?

Johnny

Alle gjør feil, men det som ikke er tilgivelig i dette tilfellet er at de ikke testet installasjonen etterpå. Spesielt siden det ville være en veldig enkel test!
TMS og eGolf.

Bjørn

Sitat fra: Johnny på mandag 11. juli 2016, klokken 08:12
Alle gjør feil, men det som ikke er tilgivelig i dette tilfellet er at de ikke testet installasjonen etterpå. Spesielt siden det ville være en veldig enkel test!
Er helt enig i begge poengene dine..
Men denne plassen har til nå ikke klart å gi meg tilbake en feilfri bil en eneste gang.. glemte å nevne dørhåntaket som ble skiftet led og mikrobryter i. Nå står det 3mm inni døra når det er inntrekt.. justerings sak, men ren slurv fra mekaniker.
sist gang (80.000km service) ba jeg spesifikt at bremseveske skulle skiftes, det var ikke gjort.. selv om dem hardnakket påsto det motsatte.. osv osv..
Sitat fra: lunitiks på mandag 11. juli 2016, klokken 07:10
Føkk,

jeg har også nettopp fått installert denne releboksen, og første gang jeg skulle prøve å lade på 3-fas Type2 (saltoboks) så var det ingen signal... Gikk ut fra at det var noe feil med veggboksen, siden jeg jo har ladet der før (før SC monterte releboksen), og funker fjell på 32A 1-fase as we speak.

Har ikke prøvd å lade 3-fas etter dette.......

Nå blir det naturligvis ut i felten å teste

jeg fikk kun 7,5kw på trefas.. så det funket jo på et vis.. men det går vel an å feilkoble på en god del forskjellige vis, med ulikt resultat..(selv om dette selvsagt er helt umulig)
du får skrive hva du fant ut.  ::)
Sitat fra: turfsurf på mandag 11. juli 2016, klokken 06:57
Moralen må være å ikke få utført arbeide på bilen rett før ferie! Så utrolig kjipt.


--
turfsurf
Ja, man skulle jo tro at moralen burde være det motsatte ??? Men har lært nå! må sette av minst en uke m feilsøk/testing etter besøk der..!

PEV

Har samme problem er jeg redd.. Tok lang tid å oppdage dette etter oppgraderingen ettersom jeg sjeldent lader på trefase. Møtte ikke altfor mye forståelse da jeg meldte dette inn til technical support, men ble bedt om teste flere ganger på flere forskjellige steder. Det er nå gjort og jeg får maks 7,5KW selv om lader er 11,5KW eller 22KW.


Bjørn

Sitat fra: PEV på onsdag 13. juli 2016, klokken 20:02
Har samme problem er jeg redd.. Tok lang tid å oppdage dette etter oppgraderingen ettersom jeg sjeldent lader på trefase. Møtte ikke altfor mye forståelse da jeg meldte dette inn til technical support, men ble bedt om teste flere ganger på flere forskjellige steder. Det er nå gjort og jeg får maks 7,5KW selv om lader er 11,5KW eller 22KW.
Høres ut som "min" feil dette ja.. Nå skal man selvsagt ikke være skråsikker i slike saker..  Det KAN jo være en del-lader i laderen din som har lagt inn årene i tiden du fikk gjort denne fixen..  og det var jo selvfølgelig det jeg fikk høre også.
Har du testet på super lader..? Og så gjentar jeg spørsmålet fra Muffinmannen..   :) Var det i Trondheim dette ble utført..?

Bolebo

Høres veldig likt ut som min historie. Jeg hadde nettopp hatt 60k-service, og ba samtidig om å få installert relé for å kunne ta imot 32A-enfas-Type2 (har enkeltlader). De sa at de ikke fikk gjort det da de manglet deler.
Første langtur etter service var bilferie med familien. Dro fra Hamar med fullastet bil, med alt av adaptere og utålmodige unger. Første stopp var Solli. Supercharging virket ikke! Prøvde mange av stolpene, men bilen nektet å ta lading. Første større problem siden jeg fikk bilen i september 2013.
Fikk etterhvert tak i Tesla, de kunne bekrefte at bilen min ikke klarte å ta imot Superlading, men de kunne ikke hjelpe meg. Ingen mulighet for å ta inn bilen hverken i Oslo, Drammen, Brummunddal eller Gøteborg. Heller ingen lånebil tilgjengelig. En fortvilet situasjon, skulle kjøre 300 mil de neste dagene.
Ringte sjøl direkte Tesla Gøteborg og forklarte min desperasjon. De kunne etter mye fram og tilbake ta imot bilen, men kunne tidligst se på den om to dager. Skulle få fossil lånebil, men bare til bruk lokalt i Gøteborg.
Nå var planen uansett to overnattinger i Gøteborg før vi skulle fortsette, så vi gikk for den løsningen.
Dro så til Inspiria for å lade til å kjøre til Gøteborg. Men fikk bare 10-11A på 3fas-400V. Prøvde flere stolper der også med samme resultat. Sto et par timer, men ladinga gikk så sakte. Dro så til Tanum kjøpesenter. Samme resultat der, fikk ca 7KW, 30kmt. Prøvde også Chademo der, men uten hell. Ble der i tre timer, til etter stengetid. Hadde da nok til å kjøre til Gøteborg. Kjørte i 90, og uten A/C for å være sikker på å komme fram.

Kom fram sent på kvelden, og fikk levert bilen på Tesla Gøteborg tidlig neste morgen. Fikk fossil lånebil, og de skulle holde meg informert. De begynte å jobbe på bilen på kvelden samme dag, men den var ikke klar før kl14 dagen etter. Bilen var da OK, og bilferien kunne fortsette, dog nye fem timer etter plan. Som medførte nye planer med ferjer og overnatting, men greit nok.

Tesla kunne fortelle at den ene del-laderen ikke virket, og at jeg kun fikk 2/3 av 16A på trefaslading. Og Superlading og Chademo krever at alle del-laderne funker. De trodde ikke at det hadde sammenheng med min service, men jeg er ikke overbevist. Lader ikke så ofte på trefas og superlader, men det har alltid virket før. Første gang etter service var da problemet oppsto.

Moralen er: Alltid sjekk at Superlading virker FØR du drar på langtur.

Resten av ferien gikk veldig fint, kjørte gjennom Danmark, Tyskland og Polen til Gdansk, ferje tilbake til Sverige.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Je, ser ut til at 3-fasestrøm på min 70D med enkeltlader fungerer greit, selv etter installasjon av releboksen - se skjermdump under (vekslet mellom 11 og 12 kW). Må ha vært noe feil med veggboksen jeg prøvde sist.

Har jeg noen grunn til å være bekymret for at superlading ikke vil fungere?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjørn

Sitat fra: Bolebo på torsdag 14. juli 2016, klokken 09:54

Tesla kunne fortelle at den ene del-laderen ikke virket, og at jeg kun fikk 2/3 av 16A på trefaslading. Og Superlading og Chademo krever at alle del-laderne funker. De trodde ikke at det hadde sammenheng med min service,
Nå skulle jeg først til å si at dette er bullshit.. Men skal begrense meg å si at dette tviler jeg jævlig på.. siden dem tross alt ikke gjorde fiksen pga at dem ikke hadde delene.
Men at sc ikke skal virke pga at en del-lader er gåen er jo helt søkt.. Dem skal jo i utgangspunktet ikke ha noe med hverandre å gjøre. ombord laderen blir helt bortkoblet ved sc bruk..
Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 15:43
Je, ser ut til at 3-fasestrøm på min 70D med enkeltlader fungerer greit, selv etter installasjon av releboksen - se skjermdump under (vekslet mellom 11 og 12 kW). Må ha vært noe feil med veggboksen jeg prøvde sist.

Har jeg noen grunn til å være bekymret for at superlading ikke vil fungere?
Tviler på det da.. men jeg hadde ikke vært trygg før jeg hadde prøvd..  :)

PEV

Sitat fra: Bjørn på onsdag 13. juli 2016, klokken 23:13
Sitat fra: PEV på onsdag 13. juli 2016, klokken 20:02
Har samme problem er jeg redd.. Tok lang tid å oppdage dette etter oppgraderingen ettersom jeg sjeldent lader på trefase. Møtte ikke altfor mye forståelse da jeg meldte dette inn til technical support, men ble bedt om teste flere ganger på flere forskjellige steder. Det er nå gjort og jeg får maks 7,5KW selv om lader er 11,5KW eller 22KW.
Høres ut som "min" feil dette ja.. Nå skal man selvsagt ikke være skråsikker i slike saker..  Det KAN jo være en del-lader i laderen din som har lagt inn årene i tiden du fikk gjort denne fixen..  og det var jo selvfølgelig det jeg fikk høre også.
Har du testet på super lader..? Og så gjentar jeg spørsmålet fra Muffinmannen..   :) Var det i Trondheim dette ble utført..?

Fixen ble gjort på RUD rett etter åpning..  :o. Jeg har testet superlading og mente først at det var noe feil med ustabil og lav fart. Tesla tok ut logger og mente alt var OK, og det var mye trafikk på SC(Lillehammer) som gjorde det. Testet igjen på Lillehammer en uke etter og da virket SC lading helt fint igjen.

lunitiks

Sitat fra: Bjørn på torsdag 14. juli 2016, klokken 17:13
Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 15:43
Har jeg noen grunn til å være bekymret for at superlading ikke vil fungere?
Tviler på det da.. men jeg hadde ikke vært trygg før jeg hadde prøvd..  :)

Ok, har prøvd nå. (Kjørte meg en søndagstur til setermoen SuC for å teste.)

It's a working niiiiice. Så all honnør til gutta boys på service center
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA