Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tungtransport på el, enkel løsning åpnet på elvei E16

Startet av AmocoCadiz, fredag 24. juni 2016, klokken 02:17

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Første tester på offentlig vei E16 i Sverige, med pantograf trengs ikke hydrogen for  tungtransport heller, og man slipper dyre store tunge batterier.
Spennende og smart løsning!
http://www.tu.no/artikler/her-mates-hybrid-lastebilen-med-750-volt-likestrom-langs-motorveien/348901

Ingeniøren

Vel, skal man kle alle veier med klessnorer som detter ned titt og ofte, slik at man må gjære inne veien så ingen får støt ? Ett blindspor tror nå jeg - tilbake til 50 tallet og trolleybusser mm  ::)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror dette absolutt har potensiale. Har man batteri i vogntogene slik at de har 200 km elektrisk rekkevidde så må man kun elektrifisere hovedveiene. Man kan kanskje klare seg med 50 km ladestrekninger hver 150 km eller noe slikt, på europaveinettet. Norge har ca 6000 km europavei, altså kan man muligens kunne helelektrifisere veitransporten med rundt 1500 km kjøreledning. Til sammenligning har jernbanen 2500 km kjøreledning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

goggo

#3
Løsningen er kanskje ikke så dum...   

Målet kan ikke være å ha sammenhengende tråder på veiene fra Kristiansand til Kirkenes, men se på dette som hurtiglading av tunge eldrevne (både BEV OG PHEV) lastebiler og busser i fremtiden.

Kanskje 2 km med pantografkjøring for hver 20 km med motorvei, eller noe sånt?

Hvis prosjekter som dette gjør at man har mulighet for å kunne få en verdens-standard på hurtiglading av tunge kjøretøyer så vil det jo være helt fantastisk.

Hugo

EDIT: Skrev dette samtidig som @espen her.  Vi er visst enige :)
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Beckern

Noen som har sett på dimensjoneringen av kabler ifm en slik hurtiglading?
Vi snakker vel da om størelsesodrden 500kWh pr bil. Sett 20 vogntog på en 2km strekning og vi har 10MWh
Holder det med 1,5mm2 tro?

Så en som minnet oss på at pantografer generer nox.

Alt i alt holder jeg ikke pusten mens jeg venter.

goggo

Sitat fra: Beckern på fredag 24. juni 2016, klokken 09:55
Noen som har sett på dimensjoneringen av kabler ifm en slik hurtiglading?
Vi snakker vel da om størelsesodrden 500kWh pr bil. Sett 20 vogntog på en 2km strekning og vi har 10MWh
Holder det med 1,5mm2 tro?

Så en som minnet oss på at pantografer generer nox.

Alt i alt holder jeg ikke pusten mens jeg venter.

LOL. Jeg forbeholder meg retten til å drømme litt før noen tar fram kalkulatoren og ødelegger morroa :) :)

Men du har sikkert rett, @beckern  :'(  :'(

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

epsilone6


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Beckern på fredag 24. juni 2016, klokken 09:55
Noen som har sett på dimensjoneringen av kabler ifm en slik hurtiglading?
Vi snakker vel da om størelsesodrden 500kWh pr bil. Sett 20 vogntog på en 2km strekning og vi har 10MWh
Holder det med 1,5mm2 tro?

Så en som minnet oss på at pantografer generer nox.

Alt i alt holder jeg ikke pusten mens jeg venter.
Dimensjonering er neppe en stor utfordring. Man kan f.eks sette opp en 22 kV kabel langs veien, og så hekte på flere mindre trafoer tilkoblet kjøreledning som støtter 1-2 vogntog. Ved å fordele dette utover langs strekningen bør det være relativt uproblematisk.

NOX er heller ikke et stort problem utenfor bykjernene, og man kan droppe å sette opp slike kjøreledninger i bykjernene, så lenge vogntogene har grei rekkevidde på batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magster

Isteden for å bruke milliarder på kjøreledning på motorveien, så kan man bruke kun litt av pengene som økonomisk støtte til godstogselskapene. Der henger ledningen allerede.


Griffel

#10
Sitat fra: Beckern på fredag 24. juni 2016, klokken 09:55
Så en som minnet oss på at pantografer generer nox.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. juni 2016, klokken 13:13
NOX er heller ikke et stort problem utenfor bykjernene, og man kan droppe å sette opp slike kjøreledninger i bykjernene, så lenge vogntogene har grei rekkevidde på batteri.
Uansett hvor du erstatter dieselmotordrift med elektrisk pantograf vil du få redusert NOx.

Mne det var kanskje denne vedkommende tenkte på: http://www.junodownload.com/products/pantograf-troll-nox/2922088-02/
Sitat fra: tutti på fredag 24. juni 2016, klokken 15:05
Velkommen etter: 86 km trolley linjer er allerede bygget her:
Forøvrig har dette lite med trolley å gjøre.
Sitat fra: Griffel på mandag 04. februar 2013, klokken 14:42
En helt annen løsning enn Trollybuss stenger er den som Siemes viser en løsning på for langtransport hvor en kan veksle mellom dieselmotorer og automatisk kobling til luftstrekk for store lastebiler. Dette systemet tåler større hastighet enn trollybuss systemet, men tilsvarende høyere pantografer på personbiler er vanskelig å se for seg. Her er det også et relativt komplekst system for posisjonering av pantografen sideveis. Den automatiske kontrollen av pantografen er også noe jernbanen slipper, men som er helt nødvendig på en bil. El lastebil med bredde ca 2,4 m kan også tåle større sideveis forskyving enn en personbil med bredde 1,80m på grunn av større bredde på strømavtageren på lastebilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AmocoCadiz

Sitat fra: Magster på fredag 24. juni 2016, klokken 14:38
Isteden for å bruke milliarder på kjøreledning på motorveien, så kan man bruke kun litt av pengene som økonomisk støtte til godstogselskapene. Der henger ledningen allerede.
Mangler vel en del jernbanespor rundt om i Norge, selv om jernbane er best for tungtransport.

Nå forsvinner kanskje snart all havnetransport i bl.a. Oslo til fordel for blokker med 2roms leilighetsutbygginger i kaikanten, da varsles mye økt tungtransport over på veiene. Noen luftledninger på Ring 3 og Ring 2 kunne vært lurt.

Det smarte med Siemens løsning er den fleksible pantografløsningen, lett å felle opp når luftlinjene er tilgjenglige, lett å senke og kjøre forbi ved behov/hindringer.

Virker enklere og billigere med luftledning og pantograf enn å utvikle veier med induksjonslading, da de slites og må vedlikeholdes oftere.
Uansett real life testene på offentlig vei er igang, og resultatene vil gi konkrete svar.


AmocoCadiz

Lastebil med opp/nedfellbar pantograf på E-vei ser jo litt tøfft ut også. Utenfor e-vei felles pantograf helt ned og synes ikke.
Siemens bruker pålitelig og utprøvd fungerende teknologi fra jernbanen

Som den ene sjåfføren sier;
"..når den går over på eldrift blir det mye stillere og det er utrolig deilig."
Altså bedre arbeidsmiljø også.

Magster

#14
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 24. juni 2016, klokken 15:28
Sitat fra: Magster på fredag 24. juni 2016, klokken 14:38
Isteden for å bruke milliarder på kjøreledning på motorveien, så kan man bruke kun litt av pengene som økonomisk støtte til godstogselskapene. Der henger ledningen allerede.
Mangler vel en del jernbanespor rundt om i Norge, selv om jernbane er best for tungtransport.


Det går nå jernbanespor til både Bergen, Oslo, Trondheim, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Sandnes,Tønsberg, Skien, Sandefjord, Larvik, Bodø, Lillehammer, Gjøvik, Hamar, Halden, Kongsberg, Moss, Sarpsborg/Fredrikstad, Gøteborg, Stockholm.



Tror det er noen tusen lastebiler som kunne vært byttet ut. Men skal være enig i at det mangler omkjøringsmuligheter når det er problemer med linjen. Problemet er også at det ikke er effektive løsninger for å få varen helt frem til sluttkunden, og at godstogselskapene blir helt utkonkurrert på pris. Dette er ikke så rart når man har øst-europeiske trailersjåfører som tjener 5000kr pr måned og bryter alt som finnes av kjøre/hviletider.

 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA