Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ferie tur med elbil...

Startet av tessy, torsdag 23. juni 2016, klokken 14:46

« forrige - neste »

tessy

Då har jeg hatt meg ca 2000km ferie tur fra Bergen til Sverige med min BMW i3.

på vei bortover ble det bra med dokumentering av alle data, hjem igjen, var kona med så då nøyde vi oss med kjappe ladestopp...

Bergen - Eidfjord

SOC 100% - ankomst SOC 18.5%

Km kjørt 143
Forbruk på Navi : 11,6
Gjennomsnittsfart: 66,1 km/t
Rest rekkevidde ved ankomst 25km
Temp start 21C, Temp ankomst 21C, SOL

Ladet i nøyaktig 20min fra SOC 18,5 til SOC 80%

Eidfjord - Geilo

SOC 80% til 16%
Km kjørt 91
Forbruk Navi 13,8
Snitt fart: 58km/t
Rest rekkevidde: 25km/t
Temp start +22C, Temp ankomst Geilo +18,5C, Sol

Pga kolonne i måbødalen ble det lav gjennomsnittsfart, og jeg kjørte også rolig over fjellet bak buss.

Overnattet på Geilo.

Geilo - Hønefoss

SOC 100% - 10% ved ankomst Hønefoss etter 171,2Km
Temp start +9,5C, temp ankomst Hønefoss +15,5C
Snitt forbruk Navi: 10,6
Gj.snitt fart: 66km/t
Rest rekkevidde: 12km

Hønefoss - Moss

SOC 86% - SOC 9% ved ankomst Moss
Start +15,5C ved ankomst Moss +12C
Distanse 121km
Forbruk 12,6
Snitt fart 65,1 km/t
Rest 11km (SOC 9%)

Moss - Tanum Shoppingcenter (Gratis hurtiglading lading x3 lade stasjoner)
SOC 80% til SOC 5% ved ankomst Tanum
+13C til +17,5C ved ankomst
99 km kjørt
Rest 5km
snittfart 89km/t
Forbruk 14,9

Tanum Shopping - Trollhättan(Överby Köpcentrum) Gratis lading hurtiglader 2-3 ladestasjoner

SOC 85,5% til 10% ved ankomst Trollh..
+17,5C
89 km kjørt
76km/t
rest 13km
Forbruk 15.8

Trollhattan - Skövde

SOC 83,5%
forbruk 14,4
77,5km/t
104km kjørt

Hjemover ladet jeg stort sett på samme stasjoner.

Overnattet i Oslo i helgen, og hjemover ble det kun stopp på:
Flå, Geilo og Voss på vei til Bergen, på Flå var kjøpesenteret åpent på søndager, så då ble det litt mer shopping, så stoppet ble litt lenger enn planlagt, på Geilo skulle vi ha middag, og bilen var kommet til 92% når jeg koblet den av då vi enda ikke hadde fått middagen servert, så ble det akkurat 15min på voss før hjemreise totalt ca 60-70min ladetid Oslo- Bergen, med andre tid.

Tok også litt testing i Sverige på forskjellige hastighter og program på en liten strekning på ca 2km der bilen kunne ligge gjevnt på cruise control i samme hastighet.

comfort pro+
70   8,8kw/t       referanse fart..
80   11,4kw/t     30% økning i forbruk
90   12,4 kwt     41% økning i forbruk
100  14,1 kwt    60% økning i forbruk
110  16,0 kwt    82% økning i forbruk

testet også forskjell på program i samme hastighet

70 km/t

Comfort 9,9
Eco        9,3   ca 6-7% reduksjon i forbruk
EcoPro+ 9,0   ca 10% reduksjon i forbruk.

Pleier vanligvis ligge i Eco Pro, då dette gir 6-7% ekstra rekkevidde, og man har fortsatt AC, varme.

Når jeg kjørte sjekket jeg hele tiden resterende rekkevidde, på gps, samt %, slik att jeg skulle komme frem med ca 5-10% på tanken, så om jeg såg jeg hadde god rekkevidde, økte jeg fart oppi 110 på motorvei..
Pga når man bare lader til fx 80% og kjører frem til 10% har man bare 70% tilgjengelig med forbruk på 16kwt i 110 vil man jo då bare komme ca 117km med 100% og kun 82km ved 110km/t. Og dertil må snittfarten ned. Så låg heller i 90 og heller 100 i nedover bakkene...

Turen gikk bedre enn forventet, i løpet av mine totalt ca 15 hurtigladinger på turen, ventet jeg ikke en eneste gang på andre biler, jeg var nok heldig.. På turen bort reiste jeg på tirsdag og onsdag, uten rushtidene... Hjemover mot Oslo var det fredag, men fortsatt ingen kø, det skal sies att på Tanumshede var vi 3 biler som ladet samtidig, jeg og to plug inn hybrider. Fra Oslo til Bergen på søndag, kjørte vi vel i søndags rushet, men heller ikke her var det ikke noen å vente på.

I løpet av turen sparte jeg ca 1000,- i bompenger, og 1500+ i bensin..
Med fossil bil ville det altså kostet ca 2500,- jeg slapp unna med ca 700,- i lading, inkl måneds abb hos artic roads.. som skulle ha 220,- for en lading, men 399,- for en måned...

Altså For å ta Oslo - Bergen som eksempel:

Fossil: ca 800-, inkl bensin og bompenger
Elbil:   ca 200,-
Spart ca 600,- på kun ca 1t lading/ ekstra kjøre tid, blir det ca 600,-/time å sitte å lade bilen, blir mangen softis en kan spise den timen med alle pengene en sparer :-p





LMOR

Veldig bra! Det er litt gøy å kjøre med liten margin, men du må vite hva du gjør, spesielt over fjellet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Overraskende mye å spare ved å gå ned fra 80 til 70 km/t - takk for info!

Sungrazer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. juni 2016, klokken 17:50
Overraskende mye å spare ved å gå ned fra 80 til 70 km/t - takk for info!

Er vel rundt 60 - 70 km/t luftmotstand virkelig begynner å gjøre seg gjeldende og den øker med kvadratet av hastigheten.

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Hejduk

Ringer heller NAF og ber om tauing enn å lade hos Artic Roads....
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA