Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klips

Startet av lunitiks, tirsdag 21. juni 2016, klokken 19:23

« forrige - neste »

lunitiks

Synes det er på sin plass med en egen tråd for noe så enkelt - men dog så viktig - som klipsene Tesla bruker i Model S.

Tenker på disse hvite, blå og sorte rakkerne som dørpaneler, terskellister, speildeksler osv er festet med

Så: Alle delekataloghaier, dere som har funnet kina-klips som passer og dere som har knekt "permanente" klips men funnet en god måte å lime på plass: Øs av deres kunnskap!

PS: Har bestilt en pose med 100 klips på øyemål fra ebay som jeg venter på levering av disse dager. Poster mine erfaringer senere...

EDIT: Her er en nettside med noe som ligner en uttømmende liste over klips i Model S. Usikker på påliteligheten, tho'

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

F_P eller sigurdi kunne kanskje sette sammen et kit for videresalg?

nortrahof

Slike finnes til alle bilmodeller! Dette er også lagervare hos forhandlerne.
Jeg har kjøpt slike på Ford som er nærmeste bilforhandler der jeg bor.
De hadde et rikt utvalg - og jeg fant akkurat den typen jeg manglet.

Skulle være unødvendig å bestille slike for å lagre selv? - Når man har bruk for slike, husker man ikke hvilken "lur" plass man la dem på. Da er det bedre å stikke innom en lokal bilforhandler å få de klips man trenger - der og da.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Det skulle kanskje være unødvendig, men for oss som bruker litt klips, spesielt de turkise, så er prisen Tesla tar latterlig. Dessverre så har fargene egentlig ingenting med type klips. Det er bare Tesla som har bestmt seg for at de blå er slik, de hvite sånn, osv. Man kan få Tesla sine blå i alle regnbuens farger om man vil :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Latterlig høy, eller lav?

lunitiks

@nortrahof: Det kan være en idé i teorien, selv om jeg er usikker hva det koster, men i praksis - før man går i gang med et tid- og humørkrevende prosjekt - er det gjerne greit å ha et lite "arsenal" liggende. Jeg klarte feks å knekke noen klips som satt i den filtplata som utgjør høyre vegg i fotbrønnen. Å sette på plass resten av delene som skal til for å få tilbake en kjørbar bil, var så ufattelig vanskelig at jeg bare smekket alt inn igjen med knekt klips.. Kunne tenkt meg å ha noen i reserve liggende der og da  >:( pluss verktøy/materiell for å reparere de der permanente plast-utstikkene som "metallklipsene" sitter på, for jeg klarte å knekke en slik også...

Lord den dagen der håper jeg at jeg glemmer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#6
Nei, den må du huske. Det er dagen du lærte masse :)

For eksempel knakk jeg et klips første gangen jeg tok av et dørtrekk, og det ble masse armod ellers også. Nå har jeg tatt av og satt på dørtrekk ~20 ganger uten å ødelegge flere, og det går som en lek. Kan være greit å ha noen klips i reserve om man ikke ødelegger også, for de slites og sitter dårligere om de tas av og settes i veldig mange ganger.

petersv

Disse matcher de turkise/blå:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=Retainer+Clips+90467-10188&_sop=15




De hvite har jeg ikke funnet noen match på.



Noen som har funnet noen som matcher??

De originaler klipsene er Stanley Warren interior trim fasteners, men ingen som selger dette til privatpersoner (bortsett fra den siden du linker til over.)

petersv

Bestilt to typer. Venter i spenning. Men savner fortsatt de klipsene med demping.

lunitiks

Fikk 100-pakken fra Kina for noen dager siden. Hvite, uten demping. Ikke testet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv



petersv

#12
Ligner de jeg har satset på for å erstatte de med demping. Men tror hullet er 9mm så kan hende dine blir litt løse?

Edit: Eller du skal kanskje bruke de som erstatning for de turkise? Da er de sikkert ok, da hullet verl er 8,5mm for disse.

lunitiks

@petersv en rask gjennomgang av delekatalogen forteller meg at dørterskel-listene (kupe) skal ha klips for 8mm hull.

Det samme gjelder sideterskel-listene i trunken.

Klipsene til bunnterskel-listen i trunken, og klipsene til dørtrekkene, er ikke betegnet med hulldiameter i delekatalogen, men heter derimot

HEART FLEX CLIP WITH WASHER
­ 70 LBS
RETENTION

Så de klipsene med pakning hører til dørtrekk, og jeg vet ikke hulldiameteren der. Underlig hvis Tesla skulle bruke andre hulldiametre her enn ellers... Vet ikke. Skal hive meg rundt i.l.a. juli og teste ut.

Fint om du tilbakemelder når du har prøvd dine
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Sitat fra: lunitiks på fredag 01. juli 2016, klokken 14:20
@petersv en rask gjennomgang av delekatalogen forteller meg at dørterskel-listene (kupe) skal ha klips for 8mm hull.

Det samme gjelder sideterskel-listene i trunken.

Klipsene til bunnterskel-listen i trunken, og klipsene til dørtrekkene, er ikke betegnet med hulldiameter i delekatalogen, men heter derimot

HEART FLEX CLIP WITH WASHER
­ 70 LBS
RETENTION

Så de klipsene med pakning hører til dørtrekk, og jeg vet ikke hulldiameteren der. Underlig hvis Tesla skulle bruke andre hulldiametre her enn ellers... Vet ikke. Skal hive meg rundt i.l.a. juli og teste ut.

Fint om du tilbakemelder når du har prøvd dine

Holder på med en bil nå. Om jeg husker det skal jeg måle hullene i døra :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA