Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla og E-golf med to stk Tesla wall connectors

Startet av krister461, tirsdag 21. juni 2016, klokken 15:36

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: bjoris på fredag 08. juli 2016, klokken 07:42
Men blir det ikke ganske dyrt med to slike Wallstations?
Disse koster 6000 pr stk inkl 7m kabel. Jeg monterer den ene slik at den fint også kan lade evt. gjestebiler som står rett utenfor garasjen. :)

Bjoris

Jeg betalte 10.000 for alt, inkl. 50 meter strekk med 10 kvadrat kabel. Fikk kabelen veldig billig pga en jobbavtale med en leverandør, tror bare den koster 8.800 om jeg skulle kjøpt den til vanlig pris...

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på fredag 08. juli 2016, klokken 14:13
Jeg betalte 10.000 for alt, inkl. 50 meter strekk med 10 kvadrat kabel. Fikk kabelen veldig billig pga en jobbavtale med en leverandør, tror bare den koster 8.800 om jeg skulle kjøpt den til vanlig pris...

176,- pr. meter? Må være "veiledende" pris ;) Jeg selger denne for 80,- pr. meter (antar det er snakk om PFXP 3G10).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

#18
Ja, det e helt sant, hos Onninen. Tjukk sak, grå, kjenner ikke betegnelsen, det er tre fase, 10 kvadrat.

Jeg hadde ikke peiling og hadde ikke kortet mitt med, men sa det var altfor dyrt. Så snakket jeg med en elektrikker som hadde sett på monteringen og fikk prisen pr meter fra han, det var 115 Kr pr meter, men han mente vårt selskap måtte ha bedre pris, så da stakk jeg innom Onninen med kortet dagen etter fikk de sjekket vårt firma sin pris og vips så var det 60 inkl mva:)

Det er sånn på alt syns jeg når det gjelder el, kjøpte 10 spotter til kjøkkenet, de og kostet det hvite ut av øye, "sparte" tusenvis på vår firmaavtale, men sikkert ingen som betaler full pris:)

Griffel

#19
krister461 har nå et anlegg  "2016 premium" hvor han kan lade sin Tesla med med over 7kW samtidig med sin Golf over 3kW uten planlegging. Han slipper også bryet med løse kladdkabler.

Mens bjoris har sitt "2011 mellomklasse" hvor de ca 7 kWene må manuelt deles mellom Golf og Tesla.

(2016 og 2011 refererer til "state of the art" ikke til innkjøps år)

Velkommen til 2016. Nå har prisene på fastmonterte ladestasjoner sunket til et nivå slik at det ved nyinstallasjoner er liten grunn til å velge noe annet. (Priser fra ca. 4000,- og oppover)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LarryF

Er det nødvendig med 2 jordfeilbrytere (type B) i forbindelse med oppkobling av 2 ladestasjoner som beskrevet i denne tråden, eller holder det med ett felles?
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

Allram

Sitat fra: LarryF på tirsdag 19. juli 2016, klokken 22:33
Er det nødvendig med 2 jordfeilbrytere (type B) i forbindelse med oppkobling av 2 ladestasjoner som beskrevet i denne tråden, eller holder det med ett felles?
En jordfeilbryter type B pr. Ladepunkt:-)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

Griffel

#22
Sitat fra: LarryF på tirsdag 19. juli 2016, klokken 22:33
Er det nødvendig med 2 jordfeilbrytere (type B) i forbindelse med oppkobling av 2 ladestasjoner som beskrevet i denne tråden, eller holder det med ett felles?
Dersom disse er koblet på samme kurs kan de ha felles jordfeilbryter.
(Hadde kurssikringen vært en kombiautomat ville de også hatt det at B bryter er separat kommer bare av at ingen har laget kombinerte ennå).
Løser sikring eller jordfeilautomat ut av en eller annen grunn mister selvfølgelig begge spenningen. Neppe noe stort problem i en privat garasje men et sted med mange tilfeldige brukere er slikt kjedelig og ikke å anbefale.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zyp

Det er et fint oppsett og jeg ville valgt det samme selv, men jeg synes det er på sin plass å nevne potensialet for overbelastning ved feil bruk, og jeg ser det ikke nevnt i noen andre kommentarer i tråden.

Hvis noen kommer på besøk i en BMW i3 (evt. en annen bil med type-2-inntak og 32A enfaselader) og får låne Tesla-uttaket så vil bilen se et 32A pilotsignal og dermed kunne trekke 32A mellom L1 og L3. Hvis det samtidig står en annen bil og trekker 16A mellom L1 og L2 på det andre uttaket så utgjør dette en total belastning på 42A i L1.

Den enkleste løsningen er selvfølgelig å bare unngå situasjonen. Får du en i3 på besøk som behøver raskere lading enn 16A fra Golf-uttaket så er det bare å passe på at ingen bruker det andre uttaket imens den lader med 32A fra Tesla-uttaket.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv


krister461

Takker for innspill.

Nå har jeg ikke satt noen begrensing på ladestasjonen til e-golfen. Dvs. det går fint å trekke 32A fra den også for f.eks. en i3 eller en annen Tesla. Men, om jeg gjør det, kan jeg da trekke noe fra Tesla-stasjonen uten at sikringen går? :)

zyp

Nei, når du trekker 32A enfase fra en trefasekurs så vil to av faselederne være belastet med 32A og da vil det ikke være mulig å hente ut mer mellom en av dem og den tredje.

Leafy

Hei, dere som har peiling på strøm her. Ikke ment å ta over denne tråden, men prøver meg her i stedet for å starte en ny tråd:

Har en 230v 32A 3-fas med 10mm2 kabel lagt ut til garasjen og som i dag brukes i dag til å lade en e-Golf med den medfølgende ladekabelen, det vil si 10A. Nå har jeg bestilt en Model X og ønsker å sette opp en dedikert Tesla vegglader til denne. Kan jeg utnytte denne kursen slik at den lader begge bilene samtidig, dvs 32A til Tesla og 10A til e-Golf?

Takker for alle svar!  :)
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Griffel

#29
Sitat fra: Leafy på mandag 25. juli 2016, klokken 16:02
Hei, dere som har peiling på strøm her. Ikke ment å ta over denne tråden, men prøver meg her i stedet for å starte en ny tråd:
Riktig tråd.
Se svar #1 (+#2), og #23.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA