Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fædrelandsvennen (og NRKP1+) - Elbiler dødsfelle for redningspersonell

Startet av ganton, tirsdag 21. juni 2016, klokken 09:54

« forrige - neste »

ganton

Politisk redaktør Vidar Udjus i Fædrelandsvennen har et lengre innslag i NRK P1+ idag (kan høres på nettet, spol til ca 07:43:30) der det påstås at elbiler er direkte livsfarlige og man anbefaler ingen, ihvertfall ikke privatpersoner, å gripe inn for å prøve å redde folk ved en bilulykke med elbil fordi man kan få livsfarlig strøm i seg !!

https://radio.nrk.no/direkte/p1pluss#start=07:42:35
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ganton

Intervjuet var ganske oppsiktsvekkende https://radio.nrk.no/direkte/p1pluss#start=07:42:35

Var helt tilfeldig innom P1+ idag tidlig da de pratet om elbiler. Ble skremt selv. Når man tenker på målgruppen til P1+ (antar det er eldre folk) så ville jeg ihvertfall ikke kjøpt elbil etter å ha hørt dette. Elbilteknologien ble framstilt som umoden, der man overhodet ikke hadde tenkt på de store farene ved ulykker, brann og redning.

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

eivhelle

Bensinbiler kan jo også plutselig ta fyr, og bensinbranner kan være ganske ekplosive. Og når jeg tenker meg om så finnes det mye farlig strøm i bolighus også. Så hvis det skjer ulykker er det vel generelt sett tryggest å ikke gjøre noe som helst. Det er farlig å bry seg så det er bedre å tenke på seg selv. Egoismen lenge leve.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ganton

Men han kan vel ikke gå ut på denne måten i kraft av nyhetsredaktør uten å ha sjekket fakta? Han sier han har snakket med brannvesen og Tesla etc...

Ingressen "Kan dø av strømsjokk" er ganske kraftig kost.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Chivas


Amoss

Jeg må nesten gi denne redaktøren rett i en ting: Vi har en utfordring. Om utfordringen er i fagopplæring av redningspersonell eller voksenopplæring av avisredaktører og radiovertinner skal jeg la være usagt, men det hørtes da i alle fall ut som om det lokale brannvesenet faktisk viste hva de drev med, selv om han ikke fremstilte det slik...
Model S 85D


Øystein16

Me har ein ladbar hybrid. Eg høyrde reportasjen i dag tidleg og er glad for at vår type ikkje vart nemnd...


krl

Dette er jo ren skremselspropaganda. Hvis noen kjenner disse som uttaler seg negativt om elbiler, så be dem forsøke følgende link: https://www.google.no/search?q=bilbrann&source=lnms&tbm=isch&sa=X&biw=1384&bih=758&dpr=2

Ikke mange elbiler å se. Det brenner eksosbiler daglig! Avisene bryr seg knapt.


Men.. Hvorfor bidrar Tesla til denne frykten for "høyspent"?? Det er ikke høyspenning i noen elbiler jeg kjenner til. Maksimal spenning ligger på litt over 400V. Høyspenning er definert til å være 1000V og oppover.

jkirkebo

Sitat fra: krl på tirsdag 21. juni 2016, klokken 22:16
Men.. Hvorfor bidrar Tesla til denne frykten for "høyspent"?? Det er ikke høyspenning i noen elbiler jeg kjenner til. Maksimal spenning ligger på litt over 400V. Høyspenning er definert til å være 1000V og oppover.

Ja og nei. Høyspent er >1000V AC og >1500V DC. Batteriene er DC så da er grensen 1500V ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Ikke høyspent nei, men 400V er nok til å gi en skikkelig karamell.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bondeknøl

Så da er altå konklusjonen den at det er livsfarlig å hjelpe en som har kollidert i EL-bil? Let she/him die? :-[

Electrix

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 22. juni 2016, klokken 06:26
Så da er altå konklusjonen den at det er livsfarlig å hjelpe en som har kollidert i EL-bil? Let she/him die? :-[
Jepp, på samme måte som det er livsfarlig å hjelpe noen i et skadet hus som har innlagt strøm. Eller ennå verre, å slokke brann i et hus med innlagt strøm, man må øyeblikkelig gå bort fra denne forferdelige strømmen. Selv et hus med gammelt 230V IT anlegg har 325V peakspenning som er nesten det samme som elbilene som har typisk 340-360V. Mange nye hus har 400V anlegg som har en peakspenning på 565V. Det er også slik at vekselstrøm er farligere pga den bl.a. gir muskelkramper og setter kroppen (inkl hjertet) ut av spill ved ganske "lave" spenninger.

I tillegg må man holde seg unna skadede bensinbiler siden disse alltid eksploderer, det har jeg sett på film, hehe. Men man hadde en del stygge episoder med bensinbiler da elektronisk insprøyting var nytt. Relativt overlevbare ulykker som ble et flammeinferno pga bensinpumpa fortsatte å pumpe brannvarlig veske etter at motor og rørsystemet for bensinen var ødelagt. Man fant så ut at pumpa måtte kuttes etter kollisjon på sammem måte som elbilprodusentene har hovedbryter i batteriet som kutter strømmen fra batteriet ved feil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA