Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor blir Model S så skitten i alle sammenføyninger?

Startet av borge, mandag 20. juni 2016, klokken 11:04

« forrige - neste »

borge

Dette er noe av det som irriterer meg mest med Model S. Den blir veldig raskt skitten på innsiden, nedre kant av dører, på kanaler osv mellom dører og karosseri, rundt innfestning til bakluke, samt framme under panser, på innsiden.
På innsiden framme under panser er forsåvidt forståelig, og gjelder og andre biler, MEN, svært få har hatt så mange forskjellige biler som meg, og aldri har jeg måtte vaske nedre kant av dører og tilsvarende steder hver 3. mnd. På andre biler jeg har hatt i flere år har disse stedene knapt blitt skitne.
Dette er jo levelig, men irriterende, hadde den ikke gått så langt på batteri hadde den røket ut.
Nissan Leafen som jeg og har, har ikke disse problemene, og kjennes totalt sett ut som en mye bedre sammenskrudd bil.

tkjoerlaug

Min bil er omtrent slik som tidligere biler jeg har hatt, hverken bedre eller værre.


Diravi

Volvo V40en vi har hatt til nå har utmerkede dørpakninger og tetningslister, men blir også møkkete på nedre del av dørtersklene fort, samt i bakkant av bakdøren (synlig utenfra), bagasjeromsterskel og diverse sammenføyninger på karosseriet. Både V40 og Tesla Model S får beste bedømmelse av tyske ADACs testteam mht dørpakninger og tetting mot skitt utenifra.

Jeg vasker dørterskelene og underkant av dører hver gang i selvvaskeanlegg - både på nåværende og forrige bil.

Det som kan tilføre ekstra skitt på Model S er at dørtersklene er forholdsvis høye pga batteriet. Det er lettere å komme bort dem med bena, og lettere å komme borti de innvendige dørpanelene på vei ut av bilen.

Derimot kan jeg godt se for meg at ulike lakkfarger/glans kan få en bil til å SE mer eller mindre skitten ut, selv om begge bilene er like skitne.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

N00b

Støtter deg borge, det er dårlig design.
Har hatt en drøss andre merker og aldri noen slik

borge

Merkelig at ingen har påpekt eller kommentert dette tidligere,det tok meg ca 2 uker å innse at her fikk jeg mye mer jobb med vasking en noen annen bil. Må være noe med dårlig design ja som du sier.

Brede

Jeg har aldri lagt merke til dette, ikke verre enn andre biler jeg har hatt. (Kanskje bortsett fra Land Rover med doble pakningssett).

Mulig jeg velger feil biler  ;D

Muffinman

Jeg som kjører mye reagerte veldig på dette første vinteren (2013-2014). I løpet av 25.000km på vinterveier i stor sett kyststrøk fyltes alle åpninger med skitt og asfalt, og en grundig rengjøring holdt bare til neste kjøretur. I tillegg kryper møkk forbi en del av pakningene over tid da de ikke tetter 100%. Bakluke, frunk, trunk, dører - alt.

Løsningen er ble å ta bilen inn for grundig rengjøring noen ganger i løpet av vinteren. Da holder man skitten på riktig side av pakningene, men alle hulrom fylles naturligvis opp likevel. Det må man bare leve med.

borge

Merkelig at noen her opplever dette som et stort problem, og andre ikke merker noe til dette i det hele tatt? Er bilene da montert forskjellig slik at det oppleves forskjellig fra bil til bil, eller er folk litt "teslablinde"/ikke helt ærlige med seg selv, og lar det skure igjennom på goodwill, eller har de ikke hatt biler før som de kan sammenligne med?

Øyvind.h

Min gamle 2012 Mod Passat ble også møkkete på terskeler, mellom dører og i andre kriker og kroker. Om den ble mer/mindre skitten raskere/tregere er litt vanskelig å si. Men opplevde i praksis at jeg måtte vaske både den og Model S'en på disse stedene.

Model S har derimot mye bredere terskel enn Passaten. Og derfor lettere å komme borti kanal med buksebein. Men Model S ser veldig lekker ut pga sitt design, så foretrekker det fremfor kolsbrakka.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman


borge

På an igjen...Nå er det skittent føre på alle veier, og Teslaen svikter ikke med å bli stygg og skitten i alle sammenføyninger igjen, dørkarmer, mellom dører og karosseri, bakluke og karosseri mellom bakluke og der bakluke hviler..Kjører mange andre biler, trenger svært sjelden å vaske bilene så grundig der. Andre som sliter?

borge

Nå er jeg lei av å vaske mellom dører og karosseri osv og selger heller bilen. Er det ingen andre som har problemer med dette?

Klykken

Alle biler blir skitne når de brukes, og som noen skriver her oppe er ikke Tesla unik med tanke på "hvor skitten" den blir. Litt i overkant å selge bilen pga dette, men det skal ikke jeg legge meg oppi.
Jeg for min del synes det er stas å vaske bil, så det gjør ikke meg noe.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Kjøp sølvfarget S eller X. Der en sort bil må vaskes nær daglig, kan en sølvfarget gå ukevis uten å se møkkete ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA