Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Andel av inntekt til bil

Startet av Megleren, mandag 20. juni 2016, klokken 14:25

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: E_S på mandag 20. juni 2016, klokken 16:08
Jeg er en såkalt SINK (single income, no kids) med fast jobb i Staten.
Den hadde jeg ikke hørt før  ;D
Vi er vel da en såkalt DICK (double income, canine and kids) familie  :o

Kjøpesummen for bilen(e) man eier er nå en ting, men det sier ikke alt om hvor stor del av inntekten som svis av på bil. Vi ligger nok på rundt 0.4 på [kjøpesum/inntekt]. Vi hadde tidligere en bensinsluker og en dieselsluker. Jeg har tidligere regnet ut at driftskostnadene alene er 60 000 lavere med elektrifisert bilpark fordi vi kjører ekstremt mye (60-70'km/år fordelt på to biler).

Hvis driftskostnadene er lavere, kan man kjøpe en mer kostbar bil og likevel opprettholde forholdstallet [totale bilutgifter/inntekt].
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tkjoerlaug

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. juni 2016, klokken 21:28
Blir feil å se på bilprisen vs årlig lønn. Man må se på årlige bilkostnader. Bytter man ny bil hvert år er det (vanligvis) mye dyrere enn f.eks hvert 5. år.

Enig. Tesla-en er både den dyreste og billigste bilen jeg noen gang har hatt. En ting er kjøpesummen, men jeg tipper de færreste kommer til å eie bilen til den vrakes og er kun verd vrakpant. Da er årlig kostnad inkludert verditap mer interessant å se på.

På min forrige ny-bil (standard familie-stasjonsvogn) som ble kjøpt i 2012 hadde jeg 60k i verdi-tap per år de tre årene jeg eide den. I tillegg kom bom, diesel, årsafgift og parkering. Service, forsikring og dekk-kostnader har man på tesla-en også, så det ser jeg bort fra her. Før jeg kjøpte min 85D, regnet jeg med årlig verditap på 80-100k gitt at jeg skal beholde den i 3-5 år.

Pga dollarkurs har jo nybil-pris steget mye slik at mange har ikke har hatt noe reelt verditap på bilen sin, eller kanskje også negativt verditap (de kunne ha solgt den med fortjeneste). Ut fra dagens priser på finn, så ser det ut som min 85D kunne blitt solgt for omtrent det samme jeg kjøpte den for. Sånn sett har jeg nesten hatt helt gratis bilhold dette året (har ladet mest på jobb/supercharger), selv om bilen kostet nesten dobbelt så mye som stasjonsvogna jeg kjøpte i 2012.

Når det er sagt, så tror jeg man etterhvert har nådd taket på nybilpris, og både nye og brukte tesla-er i dag vil ha et mer normalt verditap.

Fraberg1

Ligger på ca 0,8 av samlet inntekt, kjøpte ny ok utstyrt 70D i fjor. Men jeg har et firma på si som dekker kostnadene med billån så reell innvirkning på fellesen går i pluss. Ingen diesel, bompenger, reparasjoner og dyre servicer. Totalt sett et mye mer forutsigbart bilhold.

Den gamle stasjonsvognen hadde så mye reparasjoner og ting som røk at kostnadene er det samme. Bakdelen er høyere kostnad per måned, fordelen er mindre uforutsette utgifter og mer forutsigbarhet. Og selvsagt at jeg har drømmebilen for en teknologiinteressert kar med bildilla som har drømt om elbil siden jeg hørte om det.
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

kjølholdt

Jeg regnet vel ikke veldig på det , men når ny bil måtte anskaffes var det passat lignende med litt motor og ikke kjipeste interiør, ergo kjapt 500 tusen. model s med alt av utstyr for snart 3 år siden 590 tusen. Jeg gikk for model s og angrer ikke
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Megleren

En som meg som brukte i underkant av 4000 på drivstoff og bom i måneden så tror jeg det kan være penger å spare ved å kjøpe en TMS (eller en annen elbil...)

Tar man utgangspunkt i 100% finansiering av bilen så tilsvarer 4000kr i måneden et lån på 280,000 med nedbetaling over 7 år. Ergo vil en TMS til 500,000 koste deg like mye som en diesel/bensin bil til 220,000kr.

Valget er enkelt mener jeg  ::)

(prøver å overtale meg selv  :P)
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Guybrush

Sitat fra: Megleren på tirsdag 21. juni 2016, klokken 08:51
En som meg som brukte i underkant av 4000 på drivstoff og bom i måneden så tror jeg det kan være penger å spare ved å kjøpe en TMS (eller en annen elbil...)

Tar man utgangspunkt i 100% finansiering av bilen så tilsvarer 4000kr i måneden et lån på 280,000 med nedbetaling over 7 år. Ergo vil en TMS til 500,000 koste deg like mye som en diesel/bensin bil til 220,000kr.

Valget er enkelt mener jeg  ::)

(prøver å overtale meg selv  :P)

Unnskyld meg, men er du meg? :-D (brukt samme "regnestykket" selv ;-)
(og at forsikring er dyrere på Tesla enn forrige bil... NEEEEIDA. Det tar jeg ikke med i regnestykket :-P

fonberg

Sitat fra: Guybrush på tirsdag 21. juni 2016, klokken 10:18
Sitat fra: Megleren på tirsdag 21. juni 2016, klokken 08:51
En som meg som brukte i underkant av 4000 på drivstoff og bom i måneden så tror jeg det kan være penger å spare ved å kjøpe en TMS (eller en annen elbil...)

Tar man utgangspunkt i 100% finansiering av bilen så tilsvarer 4000kr i måneden et lån på 280,000 med nedbetaling over 7 år. Ergo vil en TMS til 500,000 koste deg like mye som en diesel/bensin bil til 220,000kr.

Valget er enkelt mener jeg  ::)

(prøver å overtale meg selv  :P)

Unnskyld meg, men er du meg? :-D (brukt samme "regnestykket" selv ;-)
(og at forsikring er dyrere på Tesla enn forrige bil... NEEEEIDA. Det tar jeg ikke med i regnestykket :-P

Ang. forsikring: har du sjekka ut Tide? Jeg sparer flere tusen i året hos Tide kontra If som jeg brukte før.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

NilsG

Og vurderer du Tide så husk å melde deg inn i TOCN om du ikke allerede er medlem. " 2 forskjellige medlemskap som gir henholdsvis 10 og 15% rabatt om jeg ikke husker feil! (www.tocn.no)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Megleren

Sitat fra: Guybrush på tirsdag 21. juni 2016, klokken 10:18
Sitat fra: Megleren på tirsdag 21. juni 2016, klokken 08:51
En som meg som brukte i underkant av 4000 på drivstoff og bom i måneden så tror jeg det kan være penger å spare ved å kjøpe en TMS (eller en annen elbil...)

Tar man utgangspunkt i 100% finansiering av bilen så tilsvarer 4000kr i måneden et lån på 280,000 med nedbetaling over 7 år. Ergo vil en TMS til 500,000 koste deg like mye som en diesel/bensin bil til 220,000kr.

Valget er enkelt mener jeg  ::)

(prøver å overtale meg selv  :P)

Unnskyld meg, men er du meg? :-D (brukt samme "regnestykket" selv ;-)
(og at forsikring er dyrere på Tesla enn forrige bil... NEEEEIDA. Det tar jeg ikke med i regnestykket :-P

Dyrere forsikring får man bare tenke er en luksusskatt  :P

Tråler finn.no for mulige kandidater, men jeg synes det er litt stive priser. Mulig det blir litt bedre etter sommeren.
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Bjoris

#24
Til nå har jo kjøpet av Tesla vært ett eventyr og antakelig den billigste bilen vi alle noen gang har hatt. Det å kunne kjøre 43.000 km og så få pengene tilbake er helt utrolig (kjøpte for 590 solgte for 570 med slitte dekk er å få pengene tilbake i min verden) og mange med meg har gjort nettopp dette eller har potensialet for å gjøre det om bilen hadde blitt solgt.

MEN, dette er jo som kjent kun pga valutakursene, de som ikke er vant til dyre biler får seg ett sjokk om de kjøper en ny Tesla og må selge den etter 1 år og må ta ett tap på 100-200.000, sånn er det fort å ha BMW/Audi i samme prisklasse og sånn blir det på Tesla også.

Dette med inntekt vs bilkost blir litt søkt, ser vi har ca 0.5 og syns det er altfor mye penger for en bil, men hadde jeg ikke hatt en masse andre investeringer og barn så kunne jeg glatt brukt mye større andel uten at det hadde vært "feil!

For oss er det pr dags dato ikke mulig å finne noe annet som syns er verdt pengene. Har også både testet og regnet meg blå på en Passat GTE f.eks og det blir jo ikke billigere heller så mye som vi kjører og mtp at den hadde overraskende mye hjulstøy og ble veldig dyr den også med sammenlignbart utstyr så falt vi tilbake på modellen "altfor mye penger på bil" for å få den vi ønsker:) Og nå skal vi se litt på X likevel, for dette hengerfeste det skulle vi så svært gjerne hatt, men der tror jeg grensen går, 70D blir mer enn nok:)

Ang verdifall så har jeg brukt 13% saldoavskrivning på begge bilene i denne beregningen, Teslaen er mest utsatt her pga mye høyere pris så blir det 20% så er jo Teslaen vesentlig dyrere, men den kosten overlever vi isåfall og den er jo bare reell om du selger;) Faller verdien som en stein blir det å beholde bilen selvsagt... så lenge som mulig...

Megleren

Sitat fra: bjoris på tirsdag 21. juni 2016, klokken 15:40
MEN, dette er jo som kjent kun pga valutakursene, de som ikke er vant til dyre biler får seg ett sjokk om de kjøper en ny Tesla og må selge den etter 1 år og må ta ett tap på 100-200.000, sånn er det fort å ha BMW/Audi i samme prisklasse og sånn blir det på Tesla også.

Dette med inntekt vs bilkost blir litt søkt, ser vi har ca 0.5 og syns det er altfor mye penger for en bil, men hadde jeg ikke hatt en masse andre investeringer og barn så kunne jeg glatt brukt mye større andel uten at det hadde vært "feil!

Ang verdifall så har jeg brukt 13% saldoavskrivning på begge bilene i denne beregningen, Teslaen er mest utsatt her pga mye høyere pris så blir det 20% så er jo Teslaen vesentlig dyrere, men den kosten overlever vi isåfall og den er jo bare reell om du selger;) Faller verdien som en stein blir det å beholde bilen selvsagt... så lenge som mulig...

Dette med verdifall virker å være helt ukjent for mange her på forumet merker jeg  :P
De som kjøpte tidlig har såklart vært heldige, men nå som prisen på TMS ikke akkurat er "billig" lenger så må man jo se for seg et vanlig prisfall som andre biler. Om ikke verre siden det sikkert ikke er mange som vil ha en TMS uten garanti på batteri, men det vil tiden vise.

Uansett så er det vel penger å spare for oss som bor i Oslo, og de rundt med tanke på MDG i "byregjeringen". Vet jo aldri hva de finner på, enn så lenge så er elbil et godt alternativ til fossilbiler.
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Bjoris

Sitat fra: Megleren på tirsdag 21. juni 2016, klokken 20:00
Sitat fra: bjoris på tirsdag 21. juni 2016, klokken 15:40
MEN, dette er jo som kjent kun pga valutakursene, de som ikke er vant til dyre biler får seg ett sjokk om de kjøper en ny Tesla og må selge den etter 1 år og må ta ett tap på 100-200.000, sånn er det fort å ha BMW/Audi i samme prisklasse og sånn blir det på Tesla også.

Dette med inntekt vs bilkost blir litt søkt, ser vi har ca 0.5 og syns det er altfor mye penger for en bil, men hadde jeg ikke hatt en masse andre investeringer og barn så kunne jeg glatt brukt mye større andel uten at det hadde vært "feil!

Ang verdifall så har jeg brukt 13% saldoavskrivning på begge bilene i denne beregningen, Teslaen er mest utsatt her pga mye høyere pris så blir det 20% så er jo Teslaen vesentlig dyrere, men den kosten overlever vi isåfall og den er jo bare reell om du selger;) Faller verdien som en stein blir det å beholde bilen selvsagt... så lenge som mulig...

Dette med verdifall virker å være helt ukjent for mange her på forumet merker jeg  :P
De som kjøpte tidlig har såklart vært heldige, men nå som prisen på TMS ikke akkurat er "billig" lenger så må man jo se for seg et vanlig prisfall som andre biler. Om ikke verre siden det sikkert ikke er mange som vil ha en TMS uten garanti på batteri, men det vil tiden vise.

Uansett så er det vel penger å spare for oss som bor i Oslo, og de rundt med tanke på MDG i "byregjeringen". Vet jo aldri hva de finner på, enn så lenge så er elbil et godt alternativ til fossilbiler.

Folk vet jo dette, men det kommer som ett sjokk en gang før eller siden. Dette er grunnen til at jeg har vært mye mer i tvil denne gangen en på forrige kjøp av Tesla, er redd at dalende interesse for MS, styrking av NOK, kommende M3 og andre rimeligere modeller som er på vei gjør at Tesla Model S kan falle stygt i verdi, spes når de går ut på garanti siden en da virkelig får se hva en "luksusbil" koster å holde i drift. Det er ikke uten grunn A8 og S-klasse "gis bort" når de er noen år...

På den andre siden, det er utrolig rimelige km før garantien går ut på en S, og en får jo håpe at 5 år fra nå så har en ikke mange ting som ryker til stadighet på S, som dørhåntakene feks.

Mva, og generelt en stadig større vridning over på elbiler taler for fortsatt gode priser på S. Uansett jeg skal tåle 100.000 pr år i tap i verstefall, nedskrevet på 7 år. Når en sparer 30.000 pr år så er ikke 70.000 i tap pr år noe ublu avskrivning på en slik bil og så mye verre enn det tror jeg ikke det kan bli:)


nie

Sitat fra: Megleren på tirsdag 21. juni 2016, klokken 20:00
Sitat fra: bjoris på tirsdag 21. juni 2016, klokken 15:40
MEN, dette er jo som kjent kun pga valutakursene, de som ikke er vant til dyre biler får seg ett sjokk om de kjøper en ny Tesla og må selge den etter 1 år og må ta ett tap på 100-200.000, sånn er det fort å ha BMW/Audi i samme prisklasse og sånn blir det på Tesla også.

Dette med inntekt vs bilkost blir litt søkt, ser vi har ca 0.5 og syns det er altfor mye penger for en bil, men hadde jeg ikke hatt en masse andre investeringer og barn så kunne jeg glatt brukt mye større andel uten at det hadde vært "feil!

Ang verdifall så har jeg brukt 13% saldoavskrivning på begge bilene i denne beregningen, Teslaen er mest utsatt her pga mye høyere pris så blir det 20% så er jo Teslaen vesentlig dyrere, men den kosten overlever vi isåfall og den er jo bare reell om du selger;) Faller verdien som en stein blir det å beholde bilen selvsagt... så lenge som mulig...

Dette med verdifall virker å være helt ukjent for mange her på forumet merker jeg  :P
De som kjøpte tidlig har såklart vært heldige, men nå som prisen på TMS ikke akkurat er "billig" lenger så må man jo se for seg et vanlig prisfall som andre biler. Om ikke verre siden det sikkert ikke er mange som vil ha en TMS uten garanti på batteri, men det vil tiden vise.

Uansett så er det vel penger å spare for oss som bor i Oslo, og de rundt med tanke på MDG i "byregjeringen". Vet jo aldri hva de finner på, enn så lenge så er elbil et godt alternativ til fossilbiler.
Verdifallet på TMS er  nok iferd med å normaliseres.
De som kjøper en Tesla til 850.000,- i dag bør vel kalkulere med et årlig verdi-fall de tre første årene i størrelsesorden 100-130.000,-.
For en bil i denne prisklassen er det nokså normalt.
Fordelen med EL-bil er jo at man sparer mye på drivstoff, bompenger og årsavgift.
For meg, som bor i Bergen, og er tvunget til å betale rushtidsavgift to ganger for dagen er bare bompenge-besparelsen over 20000 kr.
Total besparelse på drivstoff/bom/årsavgift blir da for mitt vedkommende mellom 40-50000 i året, avhengig av kjørelengde.

Tatt i betraktning bilen jeg får til den prisen, gir dette et nokså økonomisk bilhold i forhold til en fossilbil i samme prisklasse.

Megleren

Tror ikke det blir så altfor ille etter at garantien er ute heller. De fleste er jo dekket til 2018, etter det så får vi se hvor billig det er å eie en Tesla. Til den tiden vil det finnes tusenvis av DIY tråder og deler vil være lettere tilgjengelig.

Og skrur du selv så vil det jo bare være en pluss. Regner med at Tesla vil ligge godt over snittet når det gjelder timepriser...

Er vel vi i og rundt storbyene som har mest å tjene/spare på å eie en elbil, enn så lenge.
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Bjoris

Tesla ser ut til å få beholde det store fortrinnet fremfor andre, SuperChargers også i fremtiden, tviler på at vi vil se ett nytt tilsvarende nettverk, de andre vil nok levere med CCS lading og så blir det ditt problem å få fatt i strøm. Tenker at kommer det en flott Audi som selger som hakka møkk i Norge så blir det langt fra så lett å bruke den på langtur som en Tesla. Ser det som totalt uaktuelt at noen av de store vil kjøpe seg inn i nettverket til Tesla... det blir en for stor falitterklæring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA