Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

High Bandwith required?

Startet av Trond.Strom, torsdag 16. juni 2016, klokken 20:42

« forrige - neste »

Trond.Strom

I det siste har jeg sporadisk fått opp "High bandwidth requiered, connect to WIFI", når jeg hører på p13 og andre NRK kanaler. kan ikke husk at det skjedde i vinter. Noen som har samme erfaring og eller løsning på problemet?

Cookie Monster

Ofte NRK kanalene som tuller på nettradio. Sikkert NRK som sperrer for nettradio for å hindre folk å bruke det og for å skjule hvor ræva lydkvaliteten er på dab og prøve å få folk til å bruke 1980 talls dab med dårlig lydkvalitet i stedet for  ;D
Virker som det er noe som kommer og går på noen få radiokanaler. Hører for det meste bare på utenlandske radiokanaler som kun spiller musikk jeg liker de få gangene jeg ikke bruker spotify. Og da skjer det aldri.

Hører noen ganger på NRJ og radio rock og er så dårlig lydkvalitet på Dab at det er tragisk. Hvis det i det hele tatt er dekning.
På DAB+ er NRJ under 80 kbs. Musikk høres utrolig dårlig ut sammenlignet med Spotify og tunein. Og enda verre blir det med tiden når de skal presse enda flere kanaler inn. Dab+ kommer bare til å bli dårligere og dårligere og internett radio bare bedre og bedre :)

Noen andre DAB+:

NRK P13: 80 kbps
NRK Super: 80 kbps
NRK Vær Sør: 16 kbps
NRK mP3: 80 kbps

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/derfor-suger-dab-lyden

Men sånn til saken vet ikke, men mistenker det er noe NRK tull med nettradio. Skulle bare slenge inn litt anti Dab så man blir kvitt det fort som mulig og heller satser på internett som er laget for framtiden :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Tuxedo

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 16. juni 2016, klokken 20:42
I det siste har jeg sporadisk fått opp "High bandwidth requiered, connect to WIFI", når jeg hører på p13 og andre NRK kanaler. kan ikke husk at det skjedde i vinter. Noen som har samme erfaring og eller løsning på problemet?
En reboot pleier å løse dette (hold begge scrollhjulene inne til skjermen går i svart).

Øggen

He hatt samme problem. Det som e verre e at DAB ikkje funka i det heile tatt( prøvde for første gang igår)
Meina nokken sa det kunne vere soting av bakrute som forstyrra signal??

Uansett, en rebot hjelp ikkje for "High Bandwidth Requiered" problemet, men ofte å skifte fram og tilbake i kanallista. Det artige med det heile.......Ej e ALLTID kobla til wifi med 4G ruter.............
Kanskje Cookie Monster he rett likevel??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Lynet

Monterte DAB i min gamle Passat i 2005 og da med antennepisk på taket. Hadde briljant mottak nesten overalt. Vil påstå at dekning var på 99%. Og lyden var betydelig bedre enn med FM. Men prøvde først med glassantenne, det virket nesten ikke! Så takpisk må til.
Men helt enig i at internettradio har bra lydkvalitet. Men DAB i Passaten hadde bedre dekning enn Teslaen sin internettradio.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cookie Monster

#5
Tesla har vel blant de dårligste DAB antennene. Selv Fiestaen til dama har mye bedre Dab antenne og fungerer ca dobbelt så langt inn i tunneler før den kutter.

Uansett er Teslaen forberedt for framtiden siden den er på nett :) Om 4-5 år ler man nok av DAB+ og blir skrevet inn i historien over idiotiske satsninger i Norge sammen med bla. ADSL som Telenor bygget ut, mens Svenskene hadde vett og satset på fiber akkurat som Svenskene har droppet hele DAB og går heller rett til internettradio.

Ser allerede at det begynner å bli en god del bedre dekning flere steder på 4G/LTE så har lyst til å få oppgradert bilen med det når det blir mulig i Norge.
3G bygges ikke ut lengre og det som settes opp av nytt flere steder er bare 4G/LTE.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

krl

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juni 2016, klokken 20:57
Men sånn til saken vet ikke, men mistenker det er noe NRK tull med nettradio. Skulle bare slenge inn litt anti Dab så man blir kvitt det fort som mulig og heller satser på internett som er laget for framtiden :)
DAB har kvaliteter som nettradio aldri kan oppnå. Det er blant annet en kringkastingstjeneste. DAB skalerer fantastisk bra sammenlignet med nettradio.

Men lydkvaliteten på DAB+ er selvfølgelig avhengig av bitrate for å oppnå god lydkvalitet, så det er en fordel å ikke ha alt for mange kanaler på lufta samtidig. Det beste er vel å plassere allmennkringkasting på DAB -- og henvise mer eller mindre sære nisjekanaler til nettradio...

Når det gjelder "laget for fremtiden": DAB+ er fra 2006. De viktigste standardene for internett er fra slutten av 1970-tallet. Så det kan diskuteres hva som er moderne her! Fordelen til IP(v4), TCP, UDP og så videre er vel nettopp at det er godt etablerte og "gamle" standarder som har fått tid til å sette seg. Og oppnå god utbredelse. Problemet med DAB+ er at alle ikke har mottager ennå. Men dette problemet forsvinner raskt.

o.b.lix

Sitat fra: krl link=topic=28644.msg48
Problemet med DAB+ er at alle ikke har mottager ennå.
/quote]

Nei.
Problemet er at de ikke er i nærheten av samme dekning som FM enda. Merkes svært godt i tunneler og på landsbygda.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

Sitat fra: krl på fredag 17. juni 2016, klokken 10:47
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juni 2016, klokken 20:57
Men sånn til saken vet ikke, men mistenker det er noe NRK tull med nettradio. Skulle bare slenge inn litt anti Dab så man blir kvitt det fort som mulig og heller satser på internett som er laget for framtiden :)
DAB har kvaliteter som nettradio aldri kan oppnå. Det er blant annet en kringkastingstjeneste. DAB skalerer fantastisk bra sammenlignet med nettradio.

Men lydkvaliteten på DAB+ er selvfølgelig avhengig av bitrate for å oppnå god lydkvalitet, så det er en fordel å ikke ha alt for mange kanaler på lufta samtidig. Det beste er vel å plassere allmennkringkasting på DAB -- og henvise mer eller mindre sære nisjekanaler til nettradio...

Når det gjelder "laget for fremtiden": DAB+ er fra 2006. De viktigste standardene for internett er fra slutten av 1970-tallet. Så det kan diskuteres hva som er moderne her! Fordelen til IP(v4), TCP, UDP og så videre er vel nettopp at det er godt etablerte og "gamle" standarder som har fått tid til å sette seg. Og oppnå god utbredelse. Problemet med DAB+ er at alle ikke har mottager ennå. Men dette problemet forsvinner raskt.

DAB har veldig lav bitrate selv på de populære kanalene. Det er rett å slett dårlig lyd og DAB kan aldri bli bedre på lyd uten å ta bort kanaler.

DAB henger heller ikke med i utviklingen på at folk idag ønsker å høre på hva de vil, når de vil. Å drive å kringkaste samme greiene overalt har ikke mange år igjen. Samme ser man på tv hvor streaming tar mer og mer over.
Trafikk på internettradio er ikke noe problem. Selv idag sitter alle med hver sin mobil eller flere i hver sin bil og det fungerer utmerket. Samme de som sitter i bus, tog osv som bruker spotify og streamer video som tar mye mer båndbredde en simpel radio. Det fungerer bra selv idag og vil bare bli bedre de neste årene.

Dab kan rett å slett ikke konkurrere med nettradio og Internett i bilen. Med nettradio kan man høre på nesten alle radiokanaler i hele verden hvor man vil.
Med dab er man låst til samme gamle som alltid har vært. Dab tilbyr nesten ikke noe mer enn det FM gjør. Men internett tilbyr valgfrihet der man kan velge akkurat hva man vil og høre på det man vil når man vil.
Dette liker nok ikke de som jobber med radio så de prøver fortvilt å lansere DAB som det man bør satse på så de forsatt har kontroll på radioen slik som idag.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Trond.Strom

Dette var jo ikke ment som en DAB tråd...

Scrollwheel reset som fiks har fungert 1/3 ganger for meg så mulig det bare er tilfeldig hva Tunein vil spille. Koble til WIFI hjelper heller ikke som Øggen sa.

Må vel kanskje rapportere inn til Tesla?


fonberg

Har ikke den High Bandwidth-meldinga sammenheng med mye nettbruk og Teslas avtale med Telenor å gjøre, slik at Telenor senker hastigheten inn til bilen når man har brukt over en viss datamengde i en gitt periode?

Jeg fikk i hvert fall denne High Bandwidth-meldinga på de fleste av nettradiokanaler jeg bruker (hovedsakelig NRK-kanaler) i fjor i og etter en periode hvor jeg kjørte mye, etter dette har jeg ikke sett igjen meldinga.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Cookie Monster

Kan jo være inne på noe der. Men som nevnt over fikk Øggen meldingen selv om han var koblet på egen 4g router.

Selv har jeg ikke sett den meldingen på lang tid og jeg bruker bare spotify og nettradio så skulle tro det gikk en del trafikk i løpet av en måned.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA