Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging batteri, Think

Startet av jabe1807, onsdag 15. juni 2016, klokken 19:57

« forrige - neste »

jabe1807

Hei
Jeg kunne tenkt å kjøpt en av de siste årsmodeller av Think, men er svært usikker på dette, da det ser ut til å være totalt stopp på disse hvis batteriet ryker.
Er det noen som vet om det kan være mulig å bygge om zebra-biler til litium-batteri (eller andre løsninger). Er det mulig å få i gang biler der zebrabatteriet er defekt innenfor fornuftig kostnad?
Syns Thinken er en morsom bil og fint å kunne ta vare på norsk industri-historie.

VWspirit

#1
Gen2 biler er nesten plug and play ved batteribytte. Litt mere arbeid med gen1, gen0 bør ikke bygges om grunnet laderen.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

BauDemo

Sitat fra: VWspirit på onsdag 15. juni 2016, klokken 21:58
Gen2 biler er nesten plug and play ved batteribytte, må omprogrameres. Litt mere arbeid med gen1, gen0 bør ikke bygges om grunnet laderen.

Can you please elaborate on the work needed for Gen1 (is it only the connectors, or do you need reprogramming and why), and what is incompatible in the charger in Gen0?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Kanutten

Er ikke dette ulovlig siden det medfører endring av batterikjemi?

jabe1807

Elbilmek kan montere lithium- batteri for 40000 kr. Er det noen synspunkter på om dette er en god ide?
Kanutten: Jeg tror ikke jeg vil bry meg om godkjenning på dette batteriskiftet (hvis det blir aktuelt). Det får være grenser på hva "storebror" skal bry seg med.

Orla Pedersen

Sitat fra: jabe1807 på onsdag 15. juni 2016, klokken 19:57
Hei
Jeg kunne tenkt å kjøpt en av de siste årsmodeller av Think, men er svært usikker på dette, da det ser ut til å være totalt stopp på disse hvis batteriet ryker.
Er det noen som vet om det kan være mulig å bygge om zebra-biler til litium-batteri (eller andre løsninger). Er det mulig å få i gang biler der zebrabatteriet er defekt innenfor fornuftig kostnad?
Syns Thinken er en morsom bil og fint å kunne ta vare på norsk industri-historie.

Intet er umuligt for den som bærer viljen i hjertet,..... Men om det kan svare sig er noget andet. Bilen har også været leveret med Enerdel Li-ion batteri, det er vel muligt med originale reservedele og software.

Alternativet er at "emulere" zebra-batteriet over for bilens PCU, og bruge batteri efter eget valg. Men det kræver en del arbejde. Det er den løsning jeg selv vil prøve nu da zebra- batteriet er definitivt dødt, men tidshorisonten er lang, der skal ryddes op efter eksplosionen, batteriet skal ud, og så skal der skrives software til Olimex duinomite'en, som skal emulere BMI. Det kommer nok til at tage nogen tid  ;)

Måske Jens og Nikolay har lyst til også at bidrage ??
Mvh
Orla Pedersen

Hafting

Sitat fra: Kanutten på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:11
Er ikke dette ulovlig siden det medfører endring av batterikjemi?

Såvidt jeg vet er det lov til å bygge om akkurat Think til å bruke lithium. Dette fordi Think ble levert med (og selvfølgelig typegodkjent for) både zebrabatteri og lithiumbatteri. Så begge typer batteri er greit i en Think - forutsatt at det nye batteriet er fagmessig installert.

BauDemo

Sitat fra: Orla Pedersen på fredag 17. juni 2016, klokken 09:07
Sitat fra: jabe1807 på onsdag 15. juni 2016, klokken 19:57
Hei
Jeg kunne tenkt å kjøpt en av de siste årsmodeller av Think, men er svært usikker på dette, da det ser ut til å være totalt stopp på disse hvis batteriet ryker.
Er det noen som vet om det kan være mulig å bygge om zebra-biler til litium-batteri (eller andre løsninger). Er det mulig å få i gang biler der zebrabatteriet er defekt innenfor fornuftig kostnad?
Syns Thinken er en morsom bil og fint å kunne ta vare på norsk industri-historie.

Intet er umuligt for den som bærer viljen i hjertet,..... Men om det kan svare sig er noget andet. Bilen har også været leveret med Enerdel Li-ion batteri, det er vel muligt med originale reservedele og software.

Alternativet er at "emulere" zebra-batteriet over for bilens PCU, og bruge batteri efter eget valg. Men det kræver en del arbejde. Det er den løsning jeg selv vil prøve nu da zebra- batteriet er definitivt dødt, men tidshorisonten er lang, der skal ryddes op efter eksplosionen, batteriet skal ud, og så skal der skrives software til Olimex duinomite'en, som skal emulere BMI. Det kommer nok til at tage nogen tid  ;)

Måske Jens og Nikolay har lyst til også at bidrage ??

Sure - I will help out as much as my time allows... As you have seen I have released the source code for the duinomite and I don't think it will be that hard to convert it to an BMI emulator. I think the hardest part would be to decide what parameters would be the input of the BMI emulator... but this should probably be in its own thread.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

jabe1807

Elbilmek skifter batteri til lithium for 40000 kr ferdig installert og fagmessig montert, så dett er nok ikke noe problem å få utført dette. Spørsmålet er om det er økonomisk lønnsomt å gjøre dette, eller kanskje det er smartere å kjøpe f.eks en trilling.
Her må man ta med i beregningen hvor lenge det nye batteriet vil fungere. hvis dette kun holder i 2 år, så vil nok hele prosjektet være ulønnsomt.
Er det noen som har erfaring med lithium batteri.

OneMore

Enkelt!

Kjøp Trilling eller Leaf!
Men da går du glipp av moroa og frustrasjonen :-)

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Sitat fra: Hafting på fredag 17. juni 2016, klokken 16:10
Sitat fra: Kanutten på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:11
Er ikke dette ulovlig siden det medfører endring av batterikjemi?

Såvidt jeg vet er det lov til å bygge om akkurat Think til å bruke lithium. Dette fordi Think ble levert med (og selvfølgelig typegodkjent for) både zebrabatteri og lithiumbatteri. Så begge typer batteri er greit i en Think - forutsatt at det nye batteriet er fagmessig installert.

Jeg har hørt at selv denne ombyggingen medfører krav om dokumentasjon fra den nedlagte fabrikken, eller uavhengig laboratorium.

Men hvorfor bygge om en Zebra bil, når det er en del Litium biler der ute? Har selv en flett ny Litium bil med Soltak om det er interresant. Trenger bare et nytt batteri
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orla Pedersen

Sitat fra: elektrolux på søndag 19. juni 2016, klokken 16:30
Men hvorfor bygge om en Zebra bil, når det er en del Litium biler der ute?

Fordi man kan  :D

Uden samlere var der ingen historie at fortælle......
Mvh
Orla Pedersen

elektrolux

Med det norske vegvesenet sin holdning er det dessverre lite håp for at vi kan bevare Elbilene våre.

Heldigvis er det bedre stelt for folk som restaurerer MC eller fossile biler.

Det kan virke lettere å bygge om en Mini til Eldrift med Think teknikk og Litium batteri, ( Ref. Caspar sit fantastiske bygg) enn å holde liv i en Classic Think med bytte til samme type batteri.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jabe1807

Kanskje det er smart å bare sette disse bilene med defekt batteri på lager et par år og håpe på at
prisen på lithium- batterier går ned. Det skrives stadig vekk at prisen synker etterhvert som produksjonen øker rundt om i verden. Så om  2-3 år så kan vi kanskje kjøpe batteri til 10-15000kr?


elektrolux

Vi er allerede der. Har flere flotte Classic på lager, og et Leaf eller trilling batteri koster i dag 15 000 kr.

Det er kun brevet fra VD som forhindrer at vi gir disse rullende historiske kjøretøyene får nytt liv.

Vi må innrømme at vi i denne sammenhengen er kriminelle og har testet dette ut med stor suksess. Har nemlig en Think Classic med 200 km rekkevidde og 3 fase 11 kW lading, og en med 120 km rekkevidde. Beste bygget er en med toppfart på 142 km/t GPS hastighet, 22 kW lading og 300 km rekkevidde. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA