Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salgsstopp av bensin- og dieselbiler i 2025

Startet av MrBacardi, torsdag 02. juni 2016, klokken 23:03

« forrige - neste »

stefse

Det er ikke nødvendigvis smart å forby salg av bensin og dieselbiler.
Dette er en gradvis overgang ved bruk av pisk og gulrot. Man kan ha en målsetting om at fossilbiler ikke skal selges i 2025, men hvis man forbyr det, samtidig som alternativene ikke er gode vil det ha motsatt effekt.

Folk vil hamstre dieselkjerrer og bevare dem til det blir cubanske tilstander på bilparken.

Det må være en kombinasjon av både bruken og innkjøpet av fossilbiler som må bli uattraktivt nok.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 04. juni 2016, klokken 09:09
Hos meg står nettleien for halve kostnaden og den skal altså øke - svin kaller jeg slike  :(

Merk at i det forslaget som er topic i tråden her innebærer det ikke noen økning av nettleien. Men bare at den ikke skal gå ned når man skroter de grønne sertifikatene som vi betaler for i dag, og overføre disse til Enova istedet.

Men med det sagt så er det ikke vanskelig å se for seg at de vil komme til å øke den med fiskale avgifter etter som inntektene på drivstoffavgifter går ned...
Model S 85D

Robert Sund

Jeg skulle ønske at de la til rette for flere null-utslippsbiler i perioden 2016-2020, istedet for visjoner om hva fremtidens politikere bør få til.

Men 2016-2020 er kanskje litt for konkret?


Jeg mener også at fossilt drivstoff ikke bør prises for høyt, da det vil svekke konkurranseevnen vår unødvendig hardt. Rushtidsavgifter inn til byer, matebusser inn til byer med ladeparkeringsplass godt utenfor, trolleybusser i byene (og skinnegående alternativ), jernbaneterminal istedet for terrorsenter, godt med ladeplasser der man kan lade for 1,50kr/kWh eller lavere, osv. vil gjøre underverker. Og viderefør dagens avgiftslettelser.


Og så håper jeg regjeringen ikke dummer seg ut slik CARB (California Air Resources Board) gjorde i California med hydrogen. Norge har en pussig tendens til å gjenta tabber andre har gjort før ::) , gjerne noen år senere.

Det ser i alle fall ut til at regjeringen ikke (offentlig) har fått med seg at Japan satser på å utvinne methane clathrate fra havbunnen og USA fracker metan, og at det både skader både planeten og norsk eksport. Hydrogensatsingen er en tett integrert del av det. Det er ufattelig dumt av Norge å la seg lure med på det.

Og da har jeg ikke engang tatt med kostnadene for Norge, og drivhuseffekten av eventuelle metanutslipp.

timingbeltkiller

Mye mulig den teknologiske utviklingen klarer på egenhånd uten særlig hjelp fra myndighetene
å ta konsekvensen av det irrasjonelle med privateide biler som stort sett står stille mesteparten av tiden.

GM uttrykker det slik:
QUOTE
GM knows the move from gasoline to electricity will be a minor one compared to
where customers are headed next:  away from driving and away from owning cars.
UNQUOTE

Det er eksempelvis bare et spørsmål om kort tid før selvkjørende "biler"
som henter du og dropper du av hvor som helst, er en realitet.

"Biler" fordi her mangler ratt, pedaler og andre kjennetegn på vårt bilbegrep.

Et annet eksempel er økende muligheter for arbeid/yrkesutøvelse
uten tilknytting til geografiske lokaliteter. Mao jobbe hjemme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Robert Sund

Hjemmekontor vil redusere både ulykker og forurensing. Og tidsbruk brukt opp på transport for de ansatte.

Nåværende regjering legger opp til ytterligere sentralisering begrunnet med fleksibiliteten man nå har med kontorplassering, istedet for å ta i bruk mulighetene det gir. Det ser ut til at de tror at folk må sitte oppå hverandre for å kunne vikariere for hverandre, nå i disse Internet-tider. Jeg blir overrasket om den neste regjeringen forstår det bedre, men man kan jo leve i håpet.

Jeg er enig at denne fleksibiliteten vil kunne gi betydelig miljøgevinst.


Selvkjørende biler vil kunne gi reduksjon i ressurser brukt til produksjon, og forurensing knyttede til produksjon. Men fordi mye av transporten skjer i samme retning til samme tidspunkt begrenser dette hvor stor reduksjonen av antall biler kan være.

Miljøbelastningen på bruk kan gå opp, hvis bilene må kjøre frem og tilbake mange ganger der returen er med tom bil.


Salget av fossilbiler i Norge er for høyt. Enten blir levetiden kort eller de blir brukt til fossil kjøring i mange år. Vi har en allerede utbygd infrastruktur og både til veitransport og til annet vil fossile kjøretøy være nyttige, men en rask overgang til batteri og kjøreledning vil være særdeles god samfunnsøkonomi i fosselandet Norge.

Hydrogen til vogntog og til biler er fullstendig sinnsykt.

Ingeniøren

Sitat fra: Robert Sund på søndag 12. juni 2016, klokken 07:35
Hjemmekontor vil redusere både ulykker og forurensing. Og tidsbruk brukt opp på transport for de ansatte.

Nåværende regjering legger opp til ytterligere sentralisering begrunnet med fleksibiliteten man nå har med kontorplassering, istedet for å ta i bruk mulighetene det gir. Det ser ut til at de tror at folk må sitte oppå hverandre for å kunne vikariere for hverandre, nå i disse Internet-tider. Jeg blir overrasket om den neste regjeringen forstår det bedre, men man kan jo leve i håpet.

Jeg er enig at denne fleksibiliteten vil kunne gi betydelig miljøgevinst.


Selvkjørende biler vil kunne gi reduksjon i ressurser brukt til produksjon, og forurensing knyttede til produksjon. Men fordi mye av transporten skjer i samme retning til samme tidspunkt begrenser dette hvor stor reduksjonen av antall biler kan være.

Miljøbelastningen på bruk kan gå opp, hvis bilene må kjøre frem og tilbake mange ganger der returen er med tom bil.


Salget av fossilbiler i Norge er for høyt. Enten blir levetiden kort eller de blir brukt til fossil kjøring i mange år. Vi har en allerede utbygd infrastruktur og både til veitransport og til annet vil fossile kjøretøy være nyttige, men en rask overgang til batteri og kjøreledning vil være særdeles god samfunnsøkonomi i fosselandet Norge.

Hydrogen til vogntog og til biler er fullstendig sinnsykt.

Enig, hvor er dette i debatten ? Jeg har et eget lite rom med stor kontorbord, docking og skjerm og jobber liker bra/bedre der en på jobben. Enig at lap-toppen på fanget i sofaen, og småunger løpende rundt fungere dårlig men egentlig vil vel myndigheten ha oss på veien for å skaffe penger. Miljø, hva er det - jo det er det vi bruker for avgifter  :-\
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chivas

Sitat fra: Robert Sund på søndag 12. juni 2016, klokken 07:35

Hydrogen til vogntog og til biler er fullstendig sinnsykt.
http://www.dagsavisen.no/innenriks/fra-co2-til-h2o-na-skal-norge-bygges-for-hydrogenbiler-1.736651
Dessverre tror jeg det er sterke krefter i sving for å innføre hydrogen "åkke som".

Se f.eks hva som har skjedd i Danmark.
Her i Norge skal jo bompenger fases inn for el-biler, mens det fortsatt er unntak for hydrogen.


vartli

Sitat fra: Chivas på søndag 12. juni 2016, klokken 18:02
http://www.dagsavisen.no/innenriks/fra-co2-til-h2o-na-skal-norge-bygges-for-hydrogenbiler-1.736651
Dessverre tror jeg det er sterke krefter i sving for å innføre hydrogen "åkke som".

Se f.eks hva som har skjedd i Danmark.
Her i Norge skal jo bompenger fases inn for el-biler, mens det fortsatt er unntak for hydrogen.
Det er godt mulig jeg tar feil, men synes jeg ser en vesentlig forskjell på hvem som er entusiastene for H2 i forhold til el. Da elbilene ble introdusert og synlige i trafikken var det entusiaster som kjørte dem. For H2 er mitt inntrykk at det er de i med makt eller kapital som står bak.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Kanutten

Sitat fra: vartli på onsdag 15. juni 2016, klokken 13:42
Da elbilene ble introdusert og synlige i trafikken var det entusiaster som kjørte dem. For H2 er mitt inntrykk at det er de i med makt eller kapital som står bak.

Jeg tror det var 2 grupper som kjørte elbil i begynnelse. Entusiastene, og de som så en mulighet til å slippe kø-kjøring. Når Tesla kom, tror jeg sågar sistnevnte gruppe ble den dominerende.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA