Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf 2016modell. Lade til 80%.

Startet av Spiro, tirsdag 14. juni 2016, klokken 18:58

« forrige - neste »

Spiro

Hei. Hvordan kan jeg sette bilen på 80% lading for å bevare batteriet lengre I min nissan lief 30kw 2016 nordic ?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

EV-FTW

Mener denne funksjonen er fjernet på de nye bilene. Kan heller ikke finne dette på min. Så tydelig at Nissan har god tro på sitt nye batteri.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Spiro

Det står tydelig I instruksjonsboka hvordan man Gjør det, men ingen alternativ I bilen? De anbefaler tom 80% lading. Det står også I boka  ??? Noen her som får det til ?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

EV-FTW

Etter hva jeg vet så er det ikke mulig på denne modellen. Vet det er flere som har fått feil brukermanual til bilen, fått en manual som er til eldre utgaver. Km det tenkes at du og har fått det?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Crown

Du har helt sikkert fått feil brukermanual. Det hadde jeg også, lette meg ihjel etter innstillingene i bilen. Har fått ny nå og der er det ikke nevnt 80% med et ord :) Så da slipper jeg å stresse med _det_...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Spiro

Ok da slår jeg meg til ro med det  :) takk for svar
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

AppleKnocker

Hva med ladetimerinnstillingene? På eldre Leaf kan man sette maks 80% der. I tillegg har man jo muligheten til å sette generell sperre for å lade over 80%. Er begge mulighetene fjernet på 30kwh biler?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

EV-FTW

Akkurat nå er min Leaf 30 2016 på verksted. De skal montere noen deler de manglet når jeg fikk bilen i april.
Har nå en 2014 lånebil. 24kw.
Ser denne er helt annerledes i menyen. Der fant jeg alternativ for 80prosent sperre osv.

Men på min er ikke dette lengre et valg. Heller ikke på ladetimer, så langt jeg vet. Så virker som det er noe de har fjernet på den nye utgaven med større batteri. Batteriet er jo bygget opp annerledes, og har fått lengre og bedre garanti, så kan være noe de anser som unødvendig?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kaiat

Jeg synes å ha hørt at 80%-muligheten forsvant allerede på 2014-modellene av USA-Leaf. Det er mye mulig at Nissan begynner å føle seg rimelig trygge på holdbarheten av batteriene og derfor ikke ser behovet.

bob-bob

Sitat fra: Mrdahl på onsdag 15. juni 2016, klokken 17:57
Det står tydelig I instruksjonsboka hvordan man Gjør det, men ingen alternativ I bilen? De anbefaler tom 80% lading. Det står også I boka  ??? Noen her som får det til ?
Du har nok fått med instruksjonbok til den gamle modellen. Be om å få ny . ( 80% valget finnes ikke i den nye modellen , det er annen batterikjemi også.)

Bondeknøl

Dumt at Nissan har tatt bort muligheten til å lade kun til 80%. Ikke klarer jeg å stanse landinga fra telefonen heller.
Det jeg hørte da jeg kjøpte bilen var at Nissan forventet 350 000 km på batteriet hvis en alltid ladet fullt og 600 000 km hvis en ladet til 80%. Da er det nok ikke batteriet som et bøygen, men når vi ikke trenger mer enn 80% så burde vi hatt muligheten.

jkirkebo

Sitat fra: kaiat på torsdag 16. juni 2016, klokken 12:10
Jeg synes å ha hørt at 80%-muligheten forsvant allerede på 2014-modellene av USA-Leaf. Det er mye mulig at Nissan begynner å føle seg rimelig trygge på holdbarheten av batteriene og derfor ikke ser behovet.

80% muligheten forsvant fordi EPA-reglene er slik at Nissan da måtte vekte 80% og 100% likt i rekkevidde-beregningen, dvs. at resultatet ble 90%. Ved å ta vekk 80%-muligheten økte dermed EPA-rekkevidde med over 11%. Mao. bare et markedsføringsmessig hensyn, ikke basert på tekniske begrensninger i batterikjemien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

100% i Leaf gir 4,1 volt. Maks for et Litium batteri er 4,2 volt, som feks Tesla har som 100% i sine biler. Det er derfor langt fra så skadelig å lade til 100% i en Leaf som i en Tesla. Tesla kaller 90% daily i sin meny som tilsvarer ca 4,1 volt.

Det sagt er jeg enig, kunne tenkt meg ladenivå valg i bilen, ikke bare 80%, men trinnløst fra 50-100. Ved lagring er jo også 80% i meste laget, da er 50% bedre. De burde i det minste fått dette til i appen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA