Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avklaring rundt 3,3kw lader

Startet av arovik, torsdag 09. juni 2016, klokken 10:41

« forrige - neste »

arovik

Hei.
Det er noe jeg ikke helt forstår rundt leaf-ladere
Såvidt jeg vet blir det bare levert to forskjellige "onboard" ladere?
Den ene er 3,3kw og den andre er 6,6kw.

Jeg har fått levert bil med 3,3kw vil jeg anta, men det som er rart er at på både input og output står det 10A / 230V, dette er som kjent ikke mer enn 2,3 kw
Hva er det jeg misforstår?

kodalse

Det betyr at bilen er i stand til å ta imot 3,3kw, men din utvendige lader leverer kun 10A altså rundt 2,1kw effektivt.
Du trenger altså en ny ladekabel som kan stilles til 16A eller ca 3,3 kw :)

På de nye ladestolpene vil du derimot få full effekt på 3,3kw
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

arovik

ok. Hvilken kabel trenger jeg for å benytte meg av disse ladestolpene da?

kodalse

Selv har jeg denne som jeg bruker hjemme og på vanlige offentlige stikkontakter:

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A_Ratio

Og denne som jeg bruker på de nye ladestolpene (jeg har også 3,3kw onboard)
(16A 5 m rett kabel: Vare nr 3215161)
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Husky

Dersom du har kjøpt ny bil i senere tid følger den kabelen du trenger til stolpene med (ser den ligger i bagasjerommet, men har aldri brukt den...)

nr1rayner

Vær forsiktig med lading på 16A fra slike kabler som den første kodalse har linket til!!

Har selv EVI sin kabel, justerbar 10A/16A, altså samme greia som den kodalse linket til, bare annen produsent.
Jeg har stort sett ladet på 16A, men de ladepunktene (offentlige) jeg bruker har blitt godt slitt gjennom det året jeg har hatt bilen min.
Dette kommer nok mest av at folk med den originale kabelen ikke klarer å henge opp kladden, samt at de trekker ut støpselet før de tar det ut av bilen.
I den siste tiden har det blitt varmgang i støpsel og stikk, noen ganger har det blitt svak varmgang selv med 10A lading.
Så skal du prøve 16A, ta en titt på ladepunktet, er det svart, knekt og brent bør du strengt tatt ikke lade der, men i hvert fall ikke med 16A. Ser det bra ut, prøv og kjenn jevnlig etter varme.

Med 24kwh batteri lader de sånn ca så fort:
10A gir ca 10-11% pr.time
16A gir ca 17-18% pr.time

Charge-amps sin kabel bør vurderes. Koster noen kr mer, men uten kladd og den nyeste har temperatur-sensor i støpselet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Må vel oppklare at den kladden/klossen du ser "input/output" på IKKE er laderen. Laderen sitter i bilen.
Den klossen er bare ei "kran" som åpner for x-antall kw strøm som går til bilen.
Om du har 3,3kw eller 6,6kw lader, vil bilen lade nøyaktig like fort med den kladden du har.
Men, man har mulighet til å lade fortere med andre alternativer med 6,6kw.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

For å holde begreper litt fra hverandre:

EVSE er en ekstern enhet med visse sikkerhetsfunksjoner: Den har releer som gjør pistolen spenningslaus når den ikke er kopla til bilen, og den gir pilotsignal til bilen om hvor mange ampere den får lov å ta, og den kan ha funksjoner som feilstrømsbryter og overspenningsvern.  I enkelte land er det utstrakte installasjoner med ujorda kontakter, og derfor kan det være land med forbud mot å plugge strømmen rett i bilen, som man gjør med gamle el-biler her i landet.

Likeretteren i bilen har en viss kapasitet. Det kan være 3,6- eller 6,6 kw den har kapasitet til å forbruke, men den har har noe tap. Det sies vel at en 6,6kw likeretter kan gi 6 kw DC. Stiller man inn evse på 16A, har jeg inntrykk av at bilen lader med ca 3kw. Dersom EVSE er stillt inn på flere Ampere, f.eks 20 eller 32, så gir 3,6kw's likeretter bare litt mer enn 3kw. Kansje 3,2 eller 3,3 kw etter min lille erfaring.

Kabling mellom EVSE og bil er også en sak. Det vanligste er å bruke 20A kabel på 2,5mm2, eller 32A kabel på 6mm2.  Standarden har definert andre dimensjoner som ikke vanlige her i landet. Bilen skal ha en motstandsverdi som signaliserer til EVSE hvordan bilen er kabla opp.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA