Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tar dere service på bilen

Startet av Ampéreson, søndag 12. juni 2016, klokken 21:37

« forrige - neste »

Ampéreson

Har hatt min 2014 P85+ siden Oktober 2015. Forrige eiger hadde ikke bilen på service, jeg har ikke hatt den på service. Den har vært innom verksted mange ganger og fikset ting på garantien, men aldri levert den inn for en service. Har ikke sånn forhåndsbetalt serviceavtale heller. Dere uten serviceavtale, leverer dere bilen deres inn på service. Hvor ofte, hva sjekker de og hvor mye koster det?

Ser på service invoice at de foretar en slik "courtesy service" for hver gang den har hatt en garantisak. Ble mye service her nå  :)
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

nagela

Skal ha min 2013 P85 inn på 80000 km service nå.
Tror dette er den første "ekte" service utenom vanlige besøk den har hatt hos Tesla for å fikse feil.

Gjør dette fordi at på 80000 km skal AirCon sjekkes og etterfylles, bremseveske skal byttes og kjøleveske for motor skal også skiftes.

Dette er nok noe som bør gjøres.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Muffinman

Vår P85 er kjørt 106k og har vært 10 ganger på verksted for reklamasjonsarbeid. Den har ikke vært inne for ordinær service, men de fleste punkter i serviceskjemaet er utført likevel. I tillegg kostet jeg på etterfylling av ac-gass i januar. Tenker å ta en service neste år, men er usikker på om jeg skal bestille "service" eller be dem gjøre det jeg ikke gjør selv på timesbasis. Det frister ikke å betale for å bytte kupefilter, fylle spylevæske, sjekke/smøre bremser, måle dekkmønster etc når jeg gjør dette selv relativt ofte. Når jeg hadde fossilbiler gjorde jeg alt vedlikehold selv, men avansert vedlikehold, f.eks. bytte av regreim satte jeg bort. Ikke fordi det var så komplisert, men for å ha en sikkerhet om den nye reima skulle ha defekter.

Den som ikke har en bilinteressert jæ*** i magen bør kanskje ta full service hos Tesla, men jeg er ikke sikker på at det er så kritisk å følge intervallene. Bremsene er kanskje det mest kritiske, men kjører man med lav regen i vinterhalvåret hjelper det nok mye.

Vi får se. Om det blir bestilt ordinær service til ordinær pris er det fordi det er OK å legge igjen noen kroner hos Tesla Skodje etter å ha blir særdeles godt behandlet som kunde, og at kvaliteten på utført arbeid er bra.


Roma

Sitat fra: Muffinman på søndag 12. juni 2016, klokken 22:33
Vår P85 er kjørt 106k og har vært 10 ganger på verksted for reklamasjonsarbeid. Den har ikke vært inne for ordinær service, men de fleste punkter i serviceskjemaet er utført likevel. I tillegg kostet jeg på etterfylling av ac-gass i januar. Tenker å ta en service neste år, men er usikker på om jeg skal bestille "service" eller be dem gjøre det jeg ikke gjør selv på timesbasis. Det frister ikke å betale for å bytte kupefilter, fylle spylevæske, sjekke/smøre bremser, måle dekkmønster etc når jeg gjør dette selv relativt ofte. Når jeg hadde fossilbiler gjorde jeg alt vedlikehold selv, men avansert vedlikehold, f.eks. bytte av regreim satte jeg bort. Ikke fordi det var så komplisert, men for å ha en sikkerhet om den nye reima skulle ha defekter.

Den som ikke har en bilinteressert jæ*** i magen bør kanskje ta full service hos Tesla, men jeg er ikke sikker på at det er så kritisk å følge intervallene. Bremsene er kanskje det mest kritiske, men kjører man med lav regen i vinterhalvåret hjelper det nok mye.

Vi får se. Om det blir bestilt ordinær service til ordinær pris er det fordi det er OK å legge igjen noen kroner hos Tesla Skodje etter å ha blir særdeles godt behandlet som kunde, og at kvaliteten på utført arbeid er bra.

+100 !!

lunitiks

Enig. [Fulgte det engang med noe servicehefte??]

Men samtidig er det klart at visse ting som @nagela nevner er et must. Får sette meg ned og lese check-listen til servicesentrene ...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

#5
Jeg følger alle servicene. Ikke fordi jeg ikke holder den ved like selv. Men for for å slippe tull senere. Som feks om stempler i bremsekalipter ruster fast, så de må byttes samt følgefeil som kast i skiver.

Tesla kan da nekte garanti på de delene noe de også har gjort på en nøyaktig slik sak. For hvis den hadde vært på service hadde dette blitt oppdaget før og det hadde blitt tatt vedlikehold på kaliptere og de hadde blitt smurt opp så de ikke satt seg for godt. Man bør også bruke bremsene litt aktiv ved jevne mellomrom så det ikke skjer.
Nye kaliptere og skiver koster ca 25 000-30 000 for nytt. Kjedelig å ha spart noen kroner på service da ;)

At de nekter garanti på deler som har blitt ødelagt pga slikt er helt greit. Kommer nok ikke noe vei med å klage på det. Blir som å komme å klage på at en motor har fått rådebank og så har man kjørt 50 000km lengre på olja enn det man skulle siden man har gitt blanke F i service. Ingen som dekker ny motor på garanti da.

Synes det er synd Tesla kommuniserer at en elbil nesten ikke trenger service. For det aller meste som er service på ofte er deler en Tesla også har. En elbil kan faktisk har større behov for service på bremser, siden de blir brukt så lite.
- Tesla trenger også oljebytte i differensialer til motor (Selv om det er ganske sjeldent, mener å huske det er pr 100 000 eller 150 000km)
- Smøre opp bremser og sjekke at de fungerer som de skal.
- bytte bremsevæske
- bytte kjølevæske
- bytte viskere og kupefilter
- smøre opp mekanisme i panotak
- smøre opp hengsler
- service på AC
- Gå over understell, sjekke slakk i bærekuler, etterstramme/sjekke bolter til styresnekke osv.
+ div andre småting

Flere av disse punktene er viktige siden de går direkte på sikkerhet. En Model S har double wishbone understell som krever noe mer vedlikehold en feks McPherson som er vanlig på de fleste andre biler. Siden bærekuler tar mer belastning. Men double wishbone har også en fordel med at det gir bedre kjøreegenskaper.


Tesla sine service priser er ikke blant de rimeligste og er ofte lang ventetid så håper det kommer flere 3 parts verksteder som kan utføre service.
EU regler sier at Tesla kan ikke nekte garanti så lenge service har blitt utført på et godkjent 3 parts verksted så man trenger ikke frykte det.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

o.b.lix

Flesland Auto i Bergen tar service på Tesla (og andre elbiler).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 13. juni 2016, klokken 09:57
- Tesla trenger også oljebytte i differensialer til motor (Selv om det er ganske sjeldent, mener å huske det er pr 100 000 eller 150 000km)
De med rwd-biler trenger neppe tenke på dette riktig enda. Vår P85 har fått byttet olje tre ganger. Riktignok ble hele driveuniten skiftet i samme slengen også  ;D  Hjulopphenget er ettertrekt i forbindelse med annet reklamasjonsarbeid senest nå nylig. Alle skiver og klosser + kalipere bak byttet. Vet ikke hvor mye av kjølevæsken som erstattes når driveunit byttes, men noe er det nok. Den skal vel skiftes etter 5år. Bremsevæsken tror jeg fint tåler et ekstra år før den byttes. Klima er kontrollert og toppet opp med gass i januar. Hjulvinkler nylig justert (endelig i orden, yay!).

Blir nok passelig å ta servicebesøk for P85`en på vårparten neste år. 85D`en blir tatt maks årlig, litt avhengig av kjørelengde. Den har også fått omfattende behandling i form av ettertrekking osv i forbindelse med annet reklamasjonsarbeid i vår. Mener de også plukket bremsene fra hverandre og smurte opp etter at jeg hadde et par ekle opplevelser med dårlig effekt i vinter.

Poenget er at ting MÅ vedlikeholdes, men jeg velger altså å bruke hodet litt slik at det som allerede er gjort ikke må "gjøres" om igjen like etter på service. Man blir neppe nektet garanti om f.eks. bremsene er smurt opp i forbindelse med reklamasjon og ikke ordinær service. Enkelte kunder har også fått høre fra servicesentrene at "det ikke er så nøye med intervallene". Da blir det ugreit å fraskrive seg garantiansvar.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. juni 2016, klokken 11:34
[...] Enkelte kunder har også fått høre fra servicesentrene at "det ikke er så nøye med intervallene". Da blir det ugreit å fraskrive seg garantiansvar.

Jeg er en av de som har fått hørt nettopp det over. Da jeg bestilte første service sist vinter nærmet gammelbilen seg 60kkm, og Teslarepresentanten jeg snakket med ga meg ingen formaninger e.l. av den grunn. Hun sa derimot rett ut at det var jo helt OK, bl.a. siden bilen har hatt 3-4 courtesy inspections ifm. garantiutbedringer. Hun var dessuten enig med meg i at det var greit å ta en såkalt 40k/to-års service (trass i at den altså var gått ca 60), siden den inkluderer bytte av bremsevæske.
40k, 80k service osv. er mer omfattende enn 20k, 60k osv. så vidt jeg har forstått. Korriger meg om jeg tar feil.
Min plan er å ta service ca. annethvert år også med den nye bilen - så får vi se hvor mange to-årssykler denne blir i mitt eie.

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

shufu

Sitat fra: fonberg på mandag 13. juni 2016, klokken 12:55
40k, 80k service osv. er mer omfattende enn 20k, 60k osv. så vidt jeg har forstått. Korriger meg om jeg tar feil.
Min plan er å ta service ca. annethvert år også med den nye bilen
Det høres fornuftig ut. Har ikke fått min bil enda men det er hva jeg tenker å gjøre også.
Bør være mer enn nok. Hører over alt at elbiler er billige i drift og det er nesten ingen mekanisk deler som kan gå feil, men likevel blir vi "tvinge" å ta så mange service pga det eller det... Jeg forstår at mange tradisjonel forhandler prøver å tjene penger på service men trodde at Tesla poeng var ikke å tjene penger på service...
Vi får se hvordan mitt tesla eierskap går.


2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Muffinman

Jeg stusser på at serviceprisen er nokså stiv, samtidig som nesten intet arbeid er inkludert i den. Det må det betales ekstra for. Kan det være en taktikk for å få servicekostnaden til å se lavere ut enn den egentlig er?

De gangene jeg har tatt service på tidligere biler har prisen inkludert det som skulle gjøres.

BMW850

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. juni 2016, klokken 11:34
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 13. juni 2016, klokken 09:57
- Tesla trenger også oljebytte i differensialer til motor (Selv om det er ganske sjeldent, mener å huske det er pr 100 000 eller 150 000km)
De med rwd-biler trenger neppe tenke på dette riktig enda. Vår P85 har fått byttet olje tre ganger. Riktignok ble hele driveuniten skiftet i samme slengen også  ;D  Hjulopphenget er ettertrekt i forbindelse med annet reklamasjonsarbeid senest nå nylig. Alle skiver og klosser + kalipere bak byttet. Vet ikke hvor mye av kjølevæsken som erstattes når driveunit byttes, men noe er det nok. Den skal vel skiftes etter 5år. Bremsevæsken tror jeg fint tåler et ekstra år før den byttes. Klima er kontrollert og toppet opp med gass i januar. Hjulvinkler nylig justert (endelig i orden, yay!).

Blir nok passelig å ta servicebesøk for P85`en på vårparten neste år. 85D`en blir tatt maks årlig, litt avhengig av kjørelengde. Den har også fått omfattende behandling i form av ettertrekking osv i forbindelse med annet reklamasjonsarbeid i vår. Mener de også plukket bremsene fra hverandre og smurte opp etter at jeg hadde et par ekle opplevelser med dårlig effekt i vinter.


Har også fått byttet skiver, klosser og skjold på min P85. Ble gjort pga vibrasjon ved oppbremsing. Nå 6 mnd etter har jeg identisk vibrasjon. Spesielt ved medium kraft på pedalen. Har gjort meg noen tanker om at det er lurt å alltid kjøre på LOW regen de gangene man ikke trenger rekkevidde, noe jeg sjeldent trenger.

Noen som har lignende erfaringer med vibrasjoner i bremsene?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cowboystrekk

2 og 4 årsservicene er de klart viktigste. Pga lange ventetider etc tror jeg at annenhvert år holder for mindel videre.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Quintilian

Hadde min første S85 på 1. Årsservice og solgte den før det ble relevant å tenke på service nr 2.

På den nye 70D har vi kjøpt 8 års serviceplan og skal ta den inn hvert år.

Vet at det er begrenset hva de faktisk gjør, men jeg finner trygghet i at det utføres inspeksjon såpass ofte... Det er fremdeles mange ting de ikke har 100% kontroll på i produksjon (både montering og materialvalg), og da er det greit at ting blir oppdaget og utbedret tidlig. Har generelt godt inntrykk av at de informerer og utbedrer ting de tilfeldigvis oppdager når de driver med annet arbeidede/courtesy inspection....



jazzwheel

Hadde min P85 på service etter 1 år / 16000 km. Følte ikke helt at det var verdt det da jeg betalte 4200kr for nye vindusviskere, kupefilter og nytt batteri i FOB. Det var i alle fall dette de opplyste at de gjorde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA