Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

How GM Beat Tesla to the First True Mass-Market Electric Car

Startet av timingbeltkiller, lørdag 11. juni 2016, klokken 21:00

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AmocoCadiz

Interessante bemerkninger hvordan forandringene er blitt påtvunget den konservative bilindustrien....
"In its long history, General Motors has managed to kill the electric car not once but twice."

Bolt produseres av bilprodusenten GM som har vært
"utterly docile in the face of impending disaster; a company that has been the butt of jokes about its lackluster, unreliable, macho cars for years; a company that churned out Hummers while Toyota gave us the Prius. "

men dette poenget kan ha en betydning i forhold til mygg som Tesla;
"Tesla is nimble, innovative, and fun to watch, as companies go. But the Bolt is far more significant than any offering from Tesla ever could be. Why? Think of the old saw about how long it takes to turn an aircraft carrier around: It's slow, and there's not much to see at any given moment. But the thing about people who actually manage to turn one around is: They've got a freaking aircraft carrier.

Porsgrunn

Det er flott og viktig at GM starter overgangen til helelektriske biler bygd som elbiler for massemarkedet (kanskje kan det sparke igang Ford også).

Artikkelen er fra februar og har dermed ikke fått med seg det siste halvårets oppgraderinger av batteripakker osv. Når den leses idag bommer den derfor litt på beskrivelsen av hva konkurrentene driver med.

I tillegg har artikkelen ikke helt fått med seg at dette ikke er tenkt å bli en modell med de helt store volumene. 50 000 biler er ikke mer en noen uker av verdens elbilsalg lenger. Når det er sagt tror jeg helt klart bilen er viktig. GM får bygd opp kompetanse og kan/vil forhåpentligvis øke kapasiteten og komme med flere modeller.

Det kanskje viktigste Bolten bidrar med er å vise markedet at rekkevidden kan idag økes betydelig også for de mindre elbilene. Det bør kunne få andre produsenter til å fremskynde/endre sine planer om nye og forbedrede modeller.

Espen Hugaas Andersen

Det jeg sliter litt med å forstå er hvorfor GM Bolt er i massemarkedet med en produksjon i området av 50k i kanskje 2017, mens Tesla Model S er ikke i massemarkedet, med en produksjon trolig nærmere 70k i i 2016. "Massemarkedet" har tydeligvis ingenting å gjøre med hvor mange biler man selger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Massemarkedet er ikke brukt i artikkelen om antallet solgte biler til firma A og B.
Men om biler i volum prisklassen. Lik alle prisklasser fins her modeller som selger
godt og andre som knapt selger i det hele tatt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 12. juni 2016, klokken 16:49
I tillegg har artikkelen ikke helt fått med seg at dette ikke er tenkt å bli en modell med de helt store volumene. 50 000 biler er ikke mer en noen uker av verdens elbilsalg lenger.
50 tusen er neppe ment som produksjonsmax.
Tallet kommer snarere fordi GM brant seg på spådommen om antallet Volt
de ville selge.

Tror nok GM ser for seg å utvide produksjonen i takt med eventuell øket etterspørsel.
I første omgang med å starte opp hos Opel.

I og med du høyst sannsynlig betaler mer for en mindre bil
med Bolt relatert til TM sin M3, blir den antakelig salgbar i store antall
bare dersom den har noen fordeler M3 ikke har.

Det eneste som muligens kan tenkes i denne retningen,
er at M3 arver S sine mange feil og manglende reliability,
og GM klarer å score langt bedre her.

Enkelte vil nok også foretrekker en lokal forhandler
du kan prute pris både på nybil og innbyttebil med.
Og som du (av erfaring) vet hvor du har dersom du
må reklamere på noe eller få fixet noe i en fei.

Spesielt for Norge gjelder du kan få bilen i 2017
det siste året du er garantert nåværende subsidier.
Med raskt forverret økonomisk situasjon for staten Norge,
tar du en betydelig og økende økonomisk risiko med å utsette elbilkjøp
til 2018 og senere år.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 12. juni 2016, klokken 20:39
Massemarkedet er ikke brukt i artikkelen om antallet solgte biler til firma A og B.
Men om biler i volum prisklassen. Lik alle prisklasser fins her modeller som selger
godt og andre som knapt selger i det hele tatt.
Det ble solgt 61k Nissan Leaf i 2014 - er ikke den i massemarkedet? Skal man si at Bolt er noe nytt, så må det være noe i dette området:

- Bolt er den første langtrekkende elbilen som koster under 40.000 USD.

Sånn sett dytter den grensene, men den er ikke like revolusjonerende som det GM vil ha det til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AmocoCadiz

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 12. juni 2016, klokken 21:08

Enkelte vil nok også foretrekker en lokal forhandler
du kan prute pris både på nybil og innbyttebil med.
Og som du (av erfaring) vet hvor du har dersom du
må reklamere på noe eller få fixet noe i en fei.

Spesielt for Norge gjelder du kan få bilen i 2017
det siste året du er garantert nåværende subsidier.
Med raskt forverret økonomisk situasjon for staten Norge,
tar du en betydelig og økende økonomisk risiko med å utsette elbilkjøp
til 2018 og senere år.
Dette er 2 vesentlge  faktorer for den mulige suksessen til Bolt,
bilbransjen er konservativ, men det er også de fleste kundene. Selv om det er ny fremdriftsteknologi, vil kundene i et "massemarked" ønske å kjøpe fra en etablert produsent med tradisjonelle salgsutsted.
Og som nevnt i artikkelen, hvis GM nå for 3 gangen gillt, gjør en skikkelig elbil, har de helt andre muskler erfaringsmessig og produksjonsmessig, til å skalere massemarkedsstørrelse på produksjonene av Bolt.

Og
det kan fort bli en stor avgiftsmessig fordel å bestille og få LEVERT en Bolt seint i 2017 , enn en TM3 som blir forsinket levert først i januar 2019 med økende avgifter lagt på toppen.

Espen Hugaas Andersen

Skaleringsevnen til GM er ikke like relevant som skaleringsevnen til LG Chem. LG leverer batteripakken, motoren, laderen, motorkontrolleren og en rekke andre komponenter. Og ingenting tyder på at LG Chem vil ha mulighet til å skalere leveransene til GM veldig raskt. LG Chem har allerede forpliktet seg til å støtte satsingen til flere store bilselskaper, og har ikke noen nye større fabrikker på gang. Jeg ville ikke forvente en produksjon over 100k/år før 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. juni 2016, klokken 22:46
Det ble solgt 61k Nissan Leaf i 2014 - er ikke den i massemarkedet?
Nissan Leaf er i massemarkedet.
Ikke fordi den solgte 61K i 2014.
Men fordi den både i pris og størrelse ligger i volumklassen.

Bolt er første elbil i volumklassen med EPA rekkevidde omkring 200 miles.
Leaf er den mestselgende elbilen i alle klasser.
M3 overtar sannsynligvis denne plassen senest i 2020.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 13. juni 2016, klokken 09:15
Jeg ville ikke forvente en produksjon over 100k/år før 2020.
Mao sannsynlig etterspørsel betydelig større enn produksjonsevnen.
Det lover godt for bruktbilprisen på Bolt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 13. juni 2016, klokken 13:27Nissan Leaf er i massemarkedet.
Ikke fordi den solgte 61K i 2014.
Men fordi den både i pris og størrelse ligger i volumklassen.

Bolt er første elbil i volumklassen med EPA rekkevidde omkring 200 miles.
OK.

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 13. juni 2016, klokken 13:27Leaf er den mestselgende elbilen i alle klasser.
Nja, totalt sett stemmer vel dette. Men i årlig salg ligger Model S øverst i dag. Trolig i 2017 vil forspranget til Nissan Leaf være tatt inn og Model S vil være den mestselgende elbilen noensinne.

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 13. juni 2016, klokken 13:27M3 overtar sannsynligvis denne plassen senest i 2020.
Eller muligens i 2018. :)

Ved utgangen av 2018 vil det ikke overraske meg om listen med de mestselgende elbilene (i totalt salg) er:

1. Tesla Model 3
2. Tesla Model S
3. Nissan Leaf
4. Tesla Model X
5. Cheverolet Bolt / Opel Ampera-e
6. BMW i3
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 13. juni 2016, klokken 16:01
[...Trolig i 2017 vil forspranget til Nissan Leaf være tatt inn og Model S vil være den mestselgende elbilen noensinne.

Hva baserer du dette på?

På verdensbasis er det solgt over 200.000 Nissan Leaf, mot ca 75.000 Model S.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kanutten på mandag 13. juni 2016, klokken 16:31
Hva baserer du dette på?

På verdensbasis er det solgt over 200.000 Nissan Leaf, mot ca 75.000 Model S.
Det er solgt/levert ca 135-140.000 Model S. De var på 110k i begynnelsen av januar, og siden den gang har de solgt ytterligere ~30.000 stk Model S: http://www.bidnessetc.com/60896-tesla-motors-crosses-100000-model-s-deliveries-mark/

Produksjonen akkurat nå er trolig ca 60k per år og salget av Leaf har mer eller mindre kollapset fullstendig. http://electrek.co/2016/06/01/nissan-leaf-sales-down-tesla-model-3-fault/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Interessant.

Jeg tror imidlertid den top 5 listen din er noe optimistisk sett med Tesla-øyne, selv om den i en kort periode kanskje kan se lignende ut. Som AmocoCadiz skrev, tror også jeg at veldig mange kunder vil foretrekke å kjøpe bil fra en "anerkjent" produsent, slik at når alternativene kommer vil listen se annerledes ut.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA