Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Østlandets blad: Lastebilsjåfør hindrer elbil i å kjøre forbi i kollektivfeltet

Startet av PokerFjes, fredag 10. juni 2016, klokken 23:21

« forrige - neste »

PokerFjes

Dette er faktisk ganske hårreisende. Lastebilen er fra Spar - det kommer tydelig frem. Jeg har tenkt å kontakte spar og høre om dette er adferdsel de ønsker å assosieres med.

http://www.oblad.no/nyhet/elbil/kollektivtrafikk/sjekk-hvordan-elbilen-plutselig-blir-sperret-av-vogntoget/s/5-68-178948
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

AppleKnocker

Jeg kan dessverre ikke si at jeg er overrasket. Lavpannede apekatter finnes overalt, men de ender nok ofte opp med å kjøre lastebil.

Fin SPAR reklame :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Chivas

Egentlig litt vanskelig å se om det er så jævlig bevisst som artikkelen skal ha det til...en semi tar tross alt litt plass.

Jeg er omvendt el-biltilhenger, og kjører til daglig dieseldråg(!) - venter på e-golf 34kwh ;) , men opplever daglig el-biler som nærmest lager egne filer for å komme fortest mulig til kollektivfeltet (dvs, de kjører på innsiden av lovlig trafikk, og da helst i "grøfta")

De gangene jeg opplever dette kommer det en fanden i meg som bevisst sperrer de så langt som mulig (dvs, holder så langt til høyre jeg makter), og helt til kollektivfeltet begynner før jeg slipper opp. Hvorfor? Fordi at det provoserer meg at de opptrer som MC og ikke som biler, samt at det virker som at de har en "fløtt deg, her kommer el-bil"-holdning!

OlavEmil

Du har nok dessverre rett i det, AppleKnocker. Helsing trailersjåfør.

Elles er det nok ikkje så enkelt som at "lastebilen er fra Spar". Den eine containeren har rettnok Spar-reklame på seg, men Spar eig ikkje containerar. Den andre har noko anna, som eg ikkje klarar å tyde. Det KAN sjå ut som containeren på hengjaren er merka BNSU, som er ein Bring-kode, men dei ser ikkje ut som Bring-containerar, og eg trur heller ikkje Bring har containerar med Spar-profilering. Dessutan eig ikkje Bring lastebilar, så sjåføren er nok tilsett i eit anna firma.

Får kontakte herr Larsen og høyre om dei har ein skarpare film, så det går an å tyde registreringsnummeret på hengjaren, eller containernummeret på containeren.


Sitat fra: Chivas på lørdag 11. juni 2016, klokken 00:31
Egentlig litt vanskelig å se om det er så jævlig bevisst som artikkelen skal ha det til...en semi tar tross alt litt plass.

Tull og tøys. Sjølv ein semi klarar fint å halde seg i feltet sitt om sjåføren ønskjer det. Ein bil og hengjar, som dette er, treng enno mindre plass. Openbart heilt bevisst av sjåføren. Var nok òg heilt bevisst å hengje på hornet og hytte med knyttneven når han ikkje lenger kunne sperre pga politi.

Er dessverre ein del idiotar som køyrer lastebil. Kremen av idiotane kan godt finne på å skryte av slike påfunn som dette i lystig og ulystig lag.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Chivas

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 11. juni 2016, klokken 00:43
Du har nok dessverre rett i det, AppleKnocker. Helsing trailersjåfør.

Elles er det nok ikkje så enkelt som at "lastebilen er fra Spar". Den eine containeren har rettnok Spar-reklame på seg, men Spar eig ikkje containerar. Den andre har noko anna, som eg ikkje klarar å tyde. Det KAN sjå ut som containeren på hengjaren er merka BNSU, som er ein Bring-kode, men dei ser ikkje ut som Bring-containerar, og eg trur heller ikkje Bring har containerar med Spar-profilering. Dessutan eig ikkje Bring lastebilar, så sjåføren er nok tilsett i eit anna firma.

Får kontakte herr Larsen og høyre om dei har ein skarpare film, så det går an å tyde registreringsnummeret på hengjaren, eller containernummeret på containeren.


Sitat fra: Chivas på lørdag 11. juni 2016, klokken 00:31
Egentlig litt vanskelig å se om det er så jævlig bevisst som artikkelen skal ha det til...en semi tar tross alt litt plass.

Tull og tøys. Sjølv ein semi klarar fint å halde seg i feltet sitt om sjåføren ønskjer det. Ein bil og hengjar, som dette er, treng enno mindre plass. Openbart heilt bevisst av sjåføren. Var nok òg heilt bevisst å hengje på hornet og hytte med knyttneven når han ikkje lenger kunne sperre pga politi.

Er dessverre ein del idiotar som køyrer lastebil. Kremen av idiotane kan godt finne på å skryte av slike påfunn som dette i lystig og ulystig lag.
BNSU er kun en prefix for BNS-container (leid av BNS) BGLU vil du se på Bring-enheter.
Angående om semien klarer å holde seg i feltet eller ikke sksl jeg ikke være skråsikker på...det er tross alt fredag kveld ;)

Ingeniøren

Nå gikk trafikken her greit i fartsgrensen og da er det kanskje lurt å følge den og ikke provosere ved å kjøre 10 km over fartsgrensen med elbil i kollektivfeltet...

Ser det ofte på vei innover E18 mot Sandvika; folk som ligger så tett på kollektivfeltet som mulig. Virker ofte som det er bevist og at de irriterer seg. Ikke noe problem med en liten elbil, men man føler seg ikke særlig høy i hatten på siden av et vogntog med tvilling-julene nesten inne i ditt felt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

Sitat fra: Chivas på lørdag 11. juni 2016, klokken 00:31
Egentlig litt vanskelig å se om det er så jævlig bevisst som artikkelen skal ha det til...en semi tar tross alt litt plass.

Jeg er omvendt el-biltilhenger, og kjører til daglig dieseldråg(!) - venter på e-golf 34kwh ;) , men opplever daglig el-biler som nærmest lager egne filer for å komme fortest mulig til kollektivfeltet (dvs, de kjører på innsiden av lovlig trafikk, og da helst i "grøfta")

De gangene jeg opplever dette kommer det en fanden i meg som bevisst sperrer de så langt som mulig (dvs, holder så langt til høyre jeg makter), og helt til kollektivfeltet begynner før jeg slipper opp. Hvorfor? Fordi at det provoserer meg at de opptrer som MC og ikke som biler, samt at det virker som at de har en "fløtt deg, her kommer el-bil"-holdning!
Hvis du er en av de som sperrer i dag, blir du nok en av de som kjører forbi senere. Men OK, elbilbevegelsen trenger nettopp slike fremover, som går fra å hate elbiler til å hate fossilbiler som sperrer og slipper ut giftig røyk i trynet på oss  :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mippen

Opplever selv å bli blokkert ganske ofte dessverre når jeg kommer med Tesla. Folk gjør hva som helst for at jeg ikke skal komme foran de når jeg skal bytte felt eller kommer fra en påkjørsel med fletting. Kjører jeg med "jobb bilen" som er en Peugeot Kassebil er folk mye hyggeligere - stort sett. Det er ikke vanskelig å se at det er en bevisst handling når det kommer sort disel røyk når motoren presses, og plutselig ble den store luken jeg skulle inn i ikke så stor likevel.

Jeg kunne vel i teorien vært slem å brukt gassen skikkelig for å komme meg foran de, men da må jeg bryte fartsgrensen og kjøre aggresivt selv.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 10. juni 2016, klokken 23:34
Jeg kan dessverre ikke si at jeg er overrasket. Lavpannede apekatter finnes overalt, men de ender nok ofte opp med å kjøre lastebil.

Fin SPAR reklame :o

Hadde jeg ligget bak denne hadde jeg nok ringt politiet og meldt fra om mulig fyllekjøring med vogntog samt opplyst at jeg har video av hendelsesforløpet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Ingen tvil om at dette er merkelig kjøring fra en tungtransportsjåfør. Man kan være bekymret med slike folk på veien.

Imidlertid er det også snodig at filmingen ser ut til å ha skjedd fra førerposisjon og at vi ikke hører den andre personen som skal være tilstede i bilen.

Det gjør jo at denne videoen fort får kritikk pga. at elbilen kanskje ikke har fulgt trafikkreglene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Jejl

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 11. juni 2016, klokken 15:16
Ingen tvil om at dette er merkelig kjøring fra en tungtransportsjåfør. Man kan være bekymret med slike folk på veien.

Imidlertid er det også snodig at filmingen ser ut til å ha skjedd fra førerposisjon og at vi ikke hører den andre personen som skal være tilstede i bilen.

Det gjør jo at denne videoen fort får kritikk pga. at elbilen kanskje ikke har fulgt trafikkreglene.
Mange (de fleste?) liker ikke å snakke når det filmes.

arthur

"Etter hvert ba han kona, Carina Sæther Larsen, om å filme den merkelige oppførselen til vogntogsjåføren. "
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

epsilone6


PokerFjes

2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

AmocoCadiz

Igjen et trist eksempel på at Dashcam er blitt nødvendlig i dagens trafikkbilde, da slipper en også avsporende spekulasjoner om filmingen i fornærmedes bil, og straffeovertredelsen fra avbildet objekt kan bedømmes av politi og forsikringsselskap. Best for uhildet bevisførsel er dashcam med GPS logg og tid vannmerket i videon eller med metadata i opptaket, slik at kjørerute i kart og tid kan vises med spesiel kjøreruteviewer sammen med video av kjøringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA