Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk rullemotstand og EU-merking

Startet av tomrh, fredag 10. juni 2016, klokken 19:51

« forrige - neste »

leafnor

#30
Da ligger 4 nye Landsil på gården. Rulle B, samme som de nå slitne Ecopia 150 har.
Litt spent på hva bilen etter hvert vil rapportere av kjørelengde når fulladet. Den lader for tiden til 224 Gids og sier stort sett 114 km på GOM.
Vet at slitne dekk ruller lettere. Får se hva som skjer nå.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

#31
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:07
Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 17:25
Hmm
Hva med slitestyrke, de vil forsvinne temmelig fort når det er varmt. Tror ikke det skal så fryktelig mange varmegrader til heller.

Bremsing på våt asfalt vil også være dårligere enn sommerdekk....
Sliter ned de gamle vinterdekkene på dieselpurka mi, Bridgestone WS70 på Mondeo. Dette er veldig myke dekk, selv om de er fra - 12.
Ville nok hatt bedre grep med sommerdekk ja, men synes de fungerer veldig bra. Trekker nå 1800 kg med campingvogn bak den. Litt usikker på hvor mange km den har gått siden jeg la de på i vår, men 3-4.000 km må det vel ha blitt. Mulig det har forsvunnet så mye som 1 mm mønster, det vil jeg ikke kalle mye.
Europeiske vinterdekk vil nok holde vesentlig bedre.

Ble ny tur med vogna, rett over 4.000 km.
All slags vær, men første halvdel var stort sett i meget fint sommervær.
Framdekkene hadde fortsatt litt vintergummi igjen da vi startet, men bakdekkene var nok nede på sommergummi.
Så har også framdekkene fått ganske mye hardere medfart, tungt å dra nesten 4 tonn opp bakkene  :-\
Ved et par tilfeller hadde jeg hjulspinn opp bakke med hardt pådrag og ABS slo tidlig inn. På akkurat de strekkene må det ha vært spesielle forhold, mest sannsynlig ikke regnet på lang tid og olje fra asfalten tøt opp, eller diesel-/oljesøl. Om det hadde gått bedre der med nye sommerdekk vet jeg jo ikke, må nesten testes i like forhold. Uansett, kjør etter forholdene (og de dekkene man har).

Framdekkene har mistet ca 1 mm på disse ca 4.000 km, mens bakdekkene ca 0,5 mm.
1mm på 4'km er jo ikke utrolig dårlig (ca 24'km levetid hvis man regner 9mm nye og skifter ved 3mm).
Men begge hjulsettene på Leafen ser ut til å holde MYE lenger enn det (sommer og vinterdekk som brukes i hver sin sesong).

Campingvogna fikk nye helårsdekk i år, Maxxis AP2 All season. De startet med 8mm og har fortsatt 8mm mønster.
De triller jo selvsagt bare med (som bakhjul på bilen), men siden vogna er boggi sliter de i krappe svinger.
Imponerende da at jeg ikke kan måle noen slitasje på så mange km  :)

Nå er mine WS70 i snitt nede på ca 3-4mm, det er lite nok mønster for min smak, så nå skal WRD4 legges på snart.
Siden den bruker feil drivstoff blir det forhåpentligvis ganske lang tid før den har gått nye 4.000 km ;D

Legger (etter hvert) ved bilde av et av dekkene som viser alle stadier.
Til venstre er det fortsatt vintergummi igjen, i midten er overflaten "ruglete" som er overgangen til sommergummi. Dette skjer ved ca 4mm.
Til høyre er seiping også slitt vekk, ca 3mm mønsterdybde.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: leafnor på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:00
Da ligger 4 nye Landsil på gården. Rulle B, samme som de nå slitne Ecopia 150 har.
Litt spent på hva bilen etter hvert vil rapportere av kjørelengde når fulladet. Den lader for tiden til 224 Gids og sier stort sett 114 km på GOM.
Vet at slitne dekk ruller lettere. Får se hva som skjer nå.
Hvordan rullet Landsail-dekka?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på torsdag 30. november 2017, klokken 22:41
Sitat fra: leafnor på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:00
Da ligger 4 nye Landsil på gården. Rulle B, samme som de nå slitne Ecopia 150 har.
Litt spent på hva bilen etter hvert vil rapportere av kjørelengde når fulladet. Den lader for tiden til 224 Gids og sier stort sett 114 km på GOM.
Vet at slitne dekk ruller lettere. Får se hva som skjer nå.
Hvordan rullet Landsail-dekka?
De "ruler". Merket ingen forskjell, dvs bilen viser samme på GOM og gikk like langt som med Ecopia. Jeg gikk og opp til 60 profil på Landsil. Med tanke på at jeg gikk fra slitte dekk, til nye, og ikke merket økt forbruk, må vell bety at de er minst like bra eller bedre enn de slitte Ecopia150.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Bare det å gå opp til 60-profil vil i seg selv redusere rullemotstanden med et par prosent.

Tenker at luftmotstand i dekk har vel så mye å si på min pendlestrekning med 90 km/t fartsgrense så jeg vurderer å gå for 185 bredde neste gang jeg skal kjøpe dekk. Blir muligens Nokian Hakka R2 i 185/65R15 på stålfelger neste vinter slik at jeg kan sette på moon-kapsler. Vinter-rekkevidden er temmelig i grenseland nå med SOH på 82, og jeg hater tanken på å måtte stoppe og hurtiglade. Som regel ladekøer både på Malviksenteret og Værnes om ettermiddagen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA