Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading når man kjører

Startet av Daquiry, fredag 10. juni 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

Daquiry

Jeg har lurt på en ting ganske lenge...Vi har hytte på Hardangervidden, og trenger ikke å lade før vi skal kjøre hjem fordi vi lader på vei ned Måbødalen. Men det virker som om denne type lading ikke varer så lenge? Altså den blir brukt opp veldig fort? Og man får bare ekstra km, men ikke flere streker? Altså de hvite strekene....

Håper dere skjønner hva jeg mener! :)

EV-FTW

Har tenkt på dette selv. Ser at de km jeg får ekstra ned bakker, forsvinner overraskende fort på flata igjen.
Raskere enn normalt.
Er det slik, eller er jeg bare for mistenksom?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

1 strek er nesten 10% soc, så det skal en lang bratt bakke til for å lade opp en hel strek. Ser du på %, hvis du har facelift, stigger den jevnt og trutt.
GOM (rekkevidden i km) er nettopp det, guess-o-meter. Den anslår rekkevidde etter de siste x antall km, så klart den stiger ned lange bakker. Akkurat det samme med anslått rekkevidde på fossilbiler..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

For å utdype:

Når du kjører nedover, lader altså bilen p.g.a. regenerering. Dermed vil antall km på Guessometeret (også kalt "Komiske Ali" blant de som husker Gulfkrigen) øke.

Men:

Antall km på Guessometeret øker I TILLEGG fordi man ved nedoverkjøring ikke har forbruk. Dermed tror "Ali" at bilens gjennomsnittsforbruk er ekstremt lavt og skrur derfor antall forventede km i været. Når så man kommer ut på sletta og gir gass, vil virkeligheten innhente Guessometeret, og km vil droppe hurtig..

Som nr1rayner sier: Prosentvisningen (hvis du har det) gir et riktigere bilde her.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

kodalse

For egen del bruker jeg kun antall streker for anslag av rekkevidde.
1 mil pr strek om sommeren og ca 7km pr strek på vinters tid.

Selv om jeg klarer å "presse ut" 10-15% mer ved behov har jeg ikke kjøpt bil for hverken å fryse eller ha det ukomfortabelt på noe vis. :)

Ja dette er en 24kw modell selvsagt...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

ThomasEL forklarer virkemåten veldig bra.

Når jeg kjører fra Stjørdal til Trondheim bærer det fra ca 0 m.o.h. til 160 m.o.h. over bare noen få km, og så litt humpetitten over en ny bakketopp og nedover igjen. I løpet av bare 8 km faller "Komiske Ali" typisk fra 120 km til 70 km (på vår 1. gen Leaf). Kanskje nok til å forårsake hjerteinfarkt for litt utsatte mennesker. Og nedover til Trondheim renner det inn masse ekstra kilometer samtidig som batteristreker forsvinner.  ::)

Rekkeviddemåleren er ubrukelig, rett og slett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Arha

Off topic: Tittelen på tråden høres ut som det er Toyota som har startet den  ;D
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Yngve

Hvis du har hytte på 800moh innerst i måbødalen og kjører helt til havnivå, så blir det for en 1600kg tung bil 3.5kWh i potensiell energi. Hvis regen er 90% effektivt har du fått litt over 3kWh på batteriet innen du når bunnen av bakken. Siden gamle Leaf har et 25kWh tilsvarer dette ca 12% regenerert kapasitet. Hvis du har hytte ved dyranut på 1200moh får du 50% ekstra. Dette burde gi deg 2-3 mil ekstra kjørelengde.

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 10. juni 2016, klokken 09:37
1 strek er nesten 10% soc, så det skal en lang bratt bakke til for å lade opp en hel strek.
Jeg har klart å få tilbake en strek. Kjører ned fra Forbordsfjellet (590 m.o.h.) til Skatval kirke (140 m.o.h.), en distanse på bare 5 km. En potensiell energiforskjell på 1600 kg × 450 m × 9,81 m/s2 = 7,06 MJ = 1,96 kWh. Noe av dette forsvinner i tap i regenerering da, samt friksjon og luftmotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Einar_S

Oslofjordtunnellen er ca. 7Km lang. I vinter brukte jeg ca. 10% pr. mil uten noe sparefusk.
Da "mistet" jeg 7% gjennom tunnellen, noe som forbauset meg. Jeg vant rundt 3% å vei ned.
Det indikerer at regenereringen er ganske effektiv. Hastighet 70Km/t hele veien (korrigert for det spinnvilt visende "instrumentet" på dashboard).

Ettersom det er gratis kommer jeg nok en dag jeg kjeder meg til å kjøre frem og tilbake flere ganger gjennom den for å se at dette ikke bare er målefeil. Gudene vet om prosentvisningen er kalibrert etter Høyvekta i Moss som de andre instrumentene er. Følg med på nyhetene! Når en elbil har fått stopp i Oslofjordtunnellen kan det være meg på testtur.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Bondeknøl

Hvis en ser på hvor mange kilometer en har igjen så regnes dette også ut etter de siste kilometerne er kjørt. Har en kjørt ned lange bakker så har en jo ladet batteriet, men samtidig har bilen regnet ut mange flere kilometer igjen pga at de siste kilometerne har gått veldig lett. Når da motbakkene kommer igjen så spises batterikapasiteten og bilen regner ned antall kilometer pga at bilen bruker mye strøm pr kilometer.

Griffel

Erfaringen er jo at dersom en ender i samme høyde over havet som en startet, er forbruk per km ikke mye større om det går litt opp og ned, enn på en tilsvarende flat strekning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bondeknøl

Det har du rett i, men hvor mange gjenværende kilometer bilen viser må en ikke stole på under ned og oppstigning.

Yeyeye

Komiske Ali faktisk ;D
Jeg kjører ofte ut til barndomsheimen på Hitra, der er Hitratunnelen 264muh og ca 5,7km lang, ser 30kWh batteriet får ca 2-3% lading på tur ned med ca 27kW lading på tur ned, tror forbruket fra inn til ut er ca 5-6%. Totalt bruker jeg vel da egentlig 7-8% på underkant av 3km og 264høydemeter
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

erikf

Leafspy har fortalt meg 3-4 ganger at turen fra dyranut (1250 moh) ned til eidfjord gir 2.5kwt inn på batteriet. Kommer fra Geilo, med ca 30% igjen på dyranut, så batteriet er meget mottakelig.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA