Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla under etterforsking av NHTSA for mulig feil på understell

Startet av Cookie Monster, fredag 10. juni 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

Cookie Monster

Som nevnt litt tidligere i blant annet opplevde feil på Model S tråden så er det flere som har opplevd at hele kula løsner fra bærebrua som gjør at man mister styring på bilen som kan foresake alvorlige ulykker.
Er flere tilfeller på Tmc forumet, men også en sak nylig på det svenske Tesla forumet med en litt annen sak hvor hele bærebrua bare knakk der den fester til bærekula.

Noen har fått beskjed om at det ikke dekkes av garanti og ikke er en designfeil. Men Tesla har likevel fikset det gratis mot at man ikke har sakt noe om det. Men andre har måtte betale. Som virker som veldig tvilsom business hvis det stemmer.


Saken blir nå etterforsket av NHTSA
http://www.cnet.com/roadshow/news/feds-investigating-potentially-widespread-tesla-model-s-suspension-issue/

http://www.teslarati.com/tesla-probed-nhtsa-potential-model-s-suspension-issues/

http://www.reuters.com/article/tesla-safety-idUSL1N1911YO

Blir interessant å se hva de finner ut. Har var litt skeptisk til de bærearmene også med tanke på hvor fort de ruster og at en del har måttet bytte deler i forstilling etter bare 50-70 000km.

Tesla har begynt å be folk betalte rundt 13 000 for nye bærearmer og bærekuler fordi de har satt på uoriginale felger eller de er utslitt rett etter man har passert 100 000km og ikke har garanti.
Så greit å være obs på hvis det viser seg at det er noe feildesign her.

EDIT:
En oppdatering fra Tesla.
https://www.teslamotors.com/blog/grain-of-salt

Viser seg at han som har skrevet den ene artikkelen er litt tvilsom så er nok som alltid 2 sider av denne saken.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Bare det at kunder er blitt bedt om å holde havari konfidensielt tyder jo på at det er noe i disse spekulasjonene, og at produsenten er klar over det selv. Det er i så fall særdeles skuffende. Og ikke minst skremmende om leddene går fra hverandre uten forvarsel; normalt skal det bli ulyd i når de er utslitt lenge før det er noen fare. Mon tro om Tesla har begynt å konsekvent si at armene er utslitt når bilene er rullet et visst antall km? Uansett en stiv pris for bytte.

Forventer at det dukker opp en bulletin på dette når som helst, og at servicesentrene ikke blir arbeidsledige med det første.

lunitiks

Hvordan vet jeg om bilen min er utsatt? Uaktuelt å vente til jeg begynner å merke det bak rattet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mj

Dette må jo være en sak for TOCN for å få en forklaring som kan berolige oss (forhåpentligvis)
Vil jo tror at hvis dette er rapportert for en tid tilbake at Tesla har byttet leverandør/kvalitet på disse delene.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Cookie Monster

Bare for å gjøre det klart så vet man enda ikke om dette er stort problem som gjelder alle. Kan være kun en produksjons serie med feil, eller at det kun gjelder tidlige biler feks.

Men tror det er for mange tilfeller til at det kun er enkelt tilfeller.

Dette finner nok NHTSA ut av :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

orjan

Såvidt jeg har skjønt saken så pågår det ikke noen etterforskning, det sjekkes bare fra myndighetenes side om det er noe å etterforske. Samtidig gikk vel NDA'en som nevnes ut på å holde stille om at Tesla sa seg villig til å dekke mye av kostnaden selv om garantien var utløpt. Likevel løp eieren til pressen.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

M@Do

Tesla har svart med denne bloggen.
https://www.teslamotors.com/blog/grain-of-salt

Artikkelen er skrevet av Edward Niedermayer og er derfor lurt å ta med en klype salt....

Sjøhyene

Det kjipe er at det er umulig å ta hverken den ene eller andre siden for god fisk, når det gjelder sånne ting som dette. Problemet kan være gigantisk eller det kan være en non-issue. Eller det kan være et sted i mellom. Umulig å si per dags dato, men er uansett ganske trygg på at en del folk nå kommer til å begynne å grave etter informasjon, sånn at sannheten på sikt i hvertfall kommer fram.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

tho

Cookie Monster... Jeg synes du bør spesifisere at denne infoen kommer fra en person som begynte å skrive dritt om Tesla allerede i 2008 og som sannsynligvis statser penger på at Tesla går dårlig.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Cookie Monster

Det forklarer litt mer og hvis det stemmer det Tesla skriver om denne karen så stiller saken seg fort litt annerledes.

Men det forklarer ikke feil som dette (tipper det er produksjonsfeil)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=4582

Og en del av de andre tilfellene med den kula som har løsnet på TMC forumet.

Var jo en her inne for en tid tilbake tilbake som skrev noe deler i forstillingen hadde løsnet ved parkering. Hvem var det igjen?
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Cookie Monster

Sitat fra: tho på fredag 10. juni 2016, klokken 09:25
Cookie Monster... Jeg synes du bør spesifisere at denne infoen kommer fra en person som begynte å skrive dritt om Tesla allerede i 2008 og som sannsynligvis statser penger på at Tesla går dårlig.

Oppdatere første posten med det nå.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Roma

At en bærekule skal løsne det skal ikke skje. Ja du får slakke, men ikke F om den skal løsne på denne måten her. Den bærearmen i videoen ser ikke noe annerledes ut enn min før jeg ga den antirust behandling.

Jeg er enig med deg Cookie Monster. Dette ser ikke ut til å ha noe med rust å gjøre, men frykter design

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 10. juni 2016, klokken 09:26
Var jo en her inne for en tid tilbake tilbake som skrev noe deler i forstillingen hadde løsnet ved parkering. Hvem var det igjen?
Forholdsvis ny bil på vei ut av et parkeringshus i Bergen? Eller husker jeg feil. Lenge siden ihvertfall.

Muffinman

Uansett, det som er bra med slike saker som dette er at alle relevante parter tvinges på banen og eventuelle spøkelser jages ut av skapet. Alle blir avkledd - Tesla i den grad det er noe å avdekke, og ikke minst Hr N.

Utfallet blir bra for alle parter uansett, bortsett fra herremannen med den svarte malerkosten :)

Lokführer

Fikk byttet dette på min bil etter stygg knasende lyd. Beste måten å sjekke er å ta tak i hjulbuen foran og "løfte," dersom det ikke fremkommer ved prøvekjøring. Prøv begge sider.
De sa på Tesla at styrearmen ikke så bra ut, jeg fikk ikke se den. Ble byttet på garanti. At denne feilen var SÅ farlig, var jeg ikke klar over..

Bil har gått ca 50'
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA