Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjenbruk av VW lading utsyr

Startet av shufu, fredag 10. juni 2016, klokken 00:49

« forrige - neste »

shufu

Hei,

Jeg har foreløpig en e-up som skal få ny slektning i august. Jeg lurer på om jeg kan gjenbruke mitt type 2 ladekabel fra mitt e-up til kommende 70D? (jeg tror det bør være ok men vil gjerne ha bekreftelse av noen annen som gjorde dette før i tilfelle...)

Også, hva med den portabel schuko ladekabel (som innholder elektronisk)? (denne er jeg ikke så sikkert...)

Takk
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

zyp

Ja, det vil funke fint. Alt utstyr som følger standardene skal funke.

Alfa Bergen

Jeg har brukt en type 2 ladestasjon for e-up på min Tesla. Funket fint
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

shufu

Takk for svar.

Men hvorfor finnes det forskjellige typer der:
http://billader.no/lade-kabler/
Det er en type2-type2 16A 3 fas for Tesla
Men det er også en annen type2-type2 16A (1 fas?) for e up.
Er det noe begrensning?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

zyp

Trefasekabler inneholder to ledere mer enn enfasekabler. Det er også forskjell på tykkelsen på lederne; noen tåler 16A mens andre er tykkere og tåler 32A.

Når du lader fra ladestasjon med løs kabel så er det tre faktorer som begrenser hvor fort det går; hvor mye effekt ladestasjonen kan levere, hvor mye effekt laderen i bilen kan trekke og hvor mye effekt kabelen tåler å transportere. Effekten blir så begrenset til det laveste av disse.

Det vil f.eks. fungere helt fint å lade med en enfasekabel, men hvis ladestasjonen kan levere trefase så vil en Tesla kunne lade tre ganger så fort om du heller bruker en trefasekabel. For en e-Up spiller det ingen rolle, siden laderen i bilen uansett kun kan utnytte én fase.

Kraftigere kabler er tykkere, tyngre og dyrere, så det lønner seg gjerne ikke å kjøpe en kraftigere kabel enn det bilen kan utnytte, men den vil fungere uansett.

shufu

#5
Takk for svar.
Det var nytt for meg at det kunne finne 16A type 2 kabel og 32A type 2 også. Jeg antar at begge type kan brukes for Tesla og E up, men Tesla med en 16A kabel 1 fas vil bli begrenset, og en e up med den 16A 3 fas kabel vil ikke gå fortere heller.
Da må jeg kanskje bestille en 3 fas type 2 kabel for å nytte bedre lading med Tesla. Men jeg er begrenset til 16A sikring 1 fas på min parkerinsplass pga sameiet regler, da mitt gammel type 2 kabel vil bli god nok...

En ting til jeg lurer på. Jeg ser at Tesla leveres med en blå plugg 32A 1 fas. da det forventes en 32A CEE stikkontakt. Ville det fungere om man har en 16A CEE stikkontakt? eller trenger en adapter eller konverter?

Min tenke er å ha en 16A CEE stikkontakt som kan brukes for Tesla og e up (med schuko adapter). Og senere skal jeg skaffe en semi portabel ladeboks som jeg kan koble til denne.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

shufu

Sitat fra: shufu på onsdag 29. juni 2016, klokken 20:16
En ting til jeg lurer på. Jeg ser at Tesla leveres med en blå plugg 32A 1 fas. da det forventes en 32A CEE stikkontakt. Ville det fungere om man har en 16A CEE stikkontakt? eller trenger en adapter eller konverter?

Min tenke er å ha en 16A CEE stikkontakt som kan brukes for Tesla og e up (med schuko adapter). Og senere skal jeg skaffe en semi portabel ladeboks som jeg kan koble til denne.
Svarer til meg selv.
For Teslaen trenger jeg en 16A 1-fase CEE til 32A 1-fase CEE adapter som kan sikkert bestilles hos jkirkebo :)
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Joachim@sancon.no

Kan du ikke bare bytte cee 16 amp stikket med et 32 amp? Så slipper du overgang? Jeg har 32amp stikk på en 15 amp kurs. Funker kjempe greit. Bare å stille ned amp i bilen første gang du lader så husker den det.

shufu

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 29. juni 2016, klokken 23:01
Kan du ikke bare bytte cee 16 amp stikket med et 32 amp? Så slipper du overgang? Jeg har 32amp stikk på en 15 amp kurs. Funker kjempe greit. Bare å stille ned amp i bilen første gang du lader så husker den det.
Men da hvordan kan jeg nyte dette med e-up schuko kabel?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

jkirkebo

Sitat fra: shufu på onsdag 29. juni 2016, klokken 22:13
Sitat fra: shufu på onsdag 29. juni 2016, klokken 20:16
En ting til jeg lurer på. Jeg ser at Tesla leveres med en blå plugg 32A 1 fas. da det forventes en 32A CEE stikkontakt. Ville det fungere om man har en 16A CEE stikkontakt? eller trenger en adapter eller konverter?

Min tenke er å ha en 16A CEE stikkontakt som kan brukes for Tesla og e up (med schuko adapter). Og senere skal jeg skaffe en semi portabel ladeboks som jeg kan koble til denne.
Svarer til meg selv.
For Teslaen trenger jeg en 16A 1-fase CEE til 32A 1-fase CEE adapter som kan sikkert bestilles hos jkirkebo :)

Jeg har adaptere på lager, men de går til Teslas røde adapter (ikke det blå 32A)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kula

Kan noen bekrefte at orginal 10A VW-lader fungerer på Tesla? Min har gått i stykker 2 ganger på ny Tesla X!!
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

tonl

Tror med eup kabelen så kan du ikke lade Tesla med mer enn 16A. Siden kabelen er "spinkel" iforhold til de som er beregnet for 32A.

bertin

Jeg har ladet min Tesla Model S mange ganger med 10A lader som følger med VW E-up. Fungerer helt fint.
Kan prøve med Model X i morgen.

kula

Jeg venter spent på hvordan X tar VW-kabel.. 
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

bertin

Jeg ladet min X med samme E-Up 10A lader og det gikk selvfølgelig fint.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA