Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

60D back in business?

Startet av Bjoris, torsdag 09. juni 2016, klokken 14:45

« forrige - neste »

lunitiks

Rent juridisk, hva er det i garantiteksten som fastslår at man mister garantidekning ved å låse opp 75kWh? (Har ikke lest den i det siste.)

Jeg har sotet noen ruter på min bil, er jeg uten garanti nå?

Her må man nesten være litt presis. Særlig når det er snakk om en SW-unlock som bare frigir kapasitet som allerede ligger der mot betaling.. Ikke akkurat noen fysisk modifikasjon av bilen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 10. juni 2016, klokken 15:01
Var mest ment som en mulighet etter garanti har gått ut ja. Når bilen er over 5 år eller kanskje 10år så bryr man seg lite om hva Tesla sier/garanti og er ikke vanskelig å blokkere Tesla sin kommunikasjon med bilen og bare ha den på nett.

Da kan det nok friste mye å oppgradere batteripakken så man får tilgang til mer av kapasiteten gratis og er ikke mye Tesla får gjort med det.

Så er både fordeler og ulemper med at Tesla gjør slik.
Samme med Ludicrous på P90D uten og sent leverte P85D som har batteripakke med Ludicrous hw. Er da bare å aktivere Ludicrous i sw og man har fått mer effekt uten å betale til Tesla men man vinker farvel til garanti ;) Men når garantien er gått ut hvem bryr seg. Mistet jo garantien i det man satt på andre dekk på bilen uansett ;D

Mener du har mye rett i dette, men kanskje ikke så mye for å få fatt i 75kWh, men om behovet er 60kWh, så kunne jeg lett se for meg at man etter 5-10år, når garantien har gått ut og degraderingen av batteriet setter inn for alvor kan få "låst opp" resten av batteriet og igjen ha en (drøyt) 60kWh tilgjengelig. :) Evnt. en bruktkjøper som har kjøpt bilen (relativt sett) billig etter at garantien har gått ut.

... for denne imaginære brukeren jeg skisserer over hadde det kanskje aldri vært aktuelt med en 75 i utgangspunktet, og i alle fall aldri å betale 70k+ for å oppgradere. Så tror egentlig ikke at Tesla vil tape så mye på dette.
Model S 85D

MrBacardi

Interessant strategi dette av Tesla.

Mon tro om de vil strekke seg ned mot en 50 etterhvert også. En slik vil vel få nedc på ca 333 km, noe som vel fortsatt er plenty for å surfe rundt på superladernettet.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

lunitiks

#48
Får de som oppgraderer etter kjøpet også en "75"-badge på bakluka?

EDIT: Hvorfor ikke tillate oppgradering til 70 kWh som et (litt rimeligere) alternativ? Eller all in between? Ville vært morsomt å se noen 69'ere, 73'ere osv på veien :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Havebigfun

Det er flere relevante spørsmål: Ligger de 60kW midt i, dvs 7,5 kW over og 7,5 under eller er det 0 over og 15 under? kan også være 15 over og 0 under. Er sikkert noe midt imellom.
Hvordan er det med degradering- er hele degraderingen innen de betalte 60kW eller i hele 75kW batteriet?
Eller velger Tesla å la degraderingen ligge utenfor de 60kW slik at den verdien er konstant over svært mange år- sistnevnte er sikkert ønsketenkning men svarene er ikke opplagte.

lunitiks

Sitat fra: Havebigfun på fredag 10. juni 2016, klokken 19:49
Hvordan er det med degradering- er hele degraderingen innen de betalte 60kW eller i hele 75kW batteriet?
Eller velger Tesla å la degraderingen ligge utenfor de 60kW slik at den verdien er konstant over svært mange år

Kan ikke helt se hvordan Tesla kan "velge" å la degradering skje "utenfor de 60kW" (antar du mente kWh).

Spørsmålet er vel heller om samtlige celler er i bruk eller ikke, tenker jeg. Som sikkert er et dumt spørsmål. Men utgangspunktet er et 75 kWh-batteri, hvor Tesla SW begrenser hvor mye ("høyt") batteriet kan opplades. Noe som skulle bety at man ikke når 100 pst, som pr def er mer skånsomt/bedre for levetiden til batteriet. Men ettersom "batteriet" består av tusenvis av enkeltceller, kasset inn i en rekke moduler, kan man jo spørre seg som det står noen celler/moduler ubrukt frem til opplåsing. Alternativet er at alle cellene er i bruk men vi snakker om at disse begrenses på et vis. Dette kan jeg ikke nok om.

Fra internett:
Sitat
Batteriene vil over tid ta til seg mindre og mindre lading, og vil miste mer og mer effekt. Det er tre faktorer som øker denne nedbrytningsprosessen, høy lagringstemperatur, lagring i fulladet stand, og full utlading
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Havebigfun

Mente seff kWh- poenget er at Tesla kan styre dette med SW- lan hende at du kun får bruke de øvre 60kWh, dvs at 15kWh- reserven er på bunn og ingenting på topp- du får altså lade fra 20-100%. Om Tesla har en ambisjon om at de gjenværende 15kWh beskyttes mest mulig mot degradasjon kan de gjøre nettopp det. Da får man raskere fall i kapasitet av de kjøpte 60kWh og ønsket om å oppgradere til 75 kWh kommer tidligere- mer penger i kassen for Tesla.
Ditt spørsmål om hvordan de 15 kWh tas ut er også relevant- kobler man ut enkelte rader?

Jeg tror dette er uttesting av markedet. Ved å senke inngangsbiletten får man flere kjøpere med "middels" økonomi- etter en stund har de kommet seg økonomisk og lært å elske bilen sin- og vipps kommer ønket om oppgradering.

For meg er det ikke opplagt at ny 60(av 75) degraderer vesentlig langsommere en gamle 60. 

lunitiks

Sier som Øyvind.h sa i en annen tråd her inne:

Sitat
Første gang en ny 70 60 lader til 100% og kobler til avleser ser vi om spenningen er 4,2V eller lavere, og kan se da om alt er i topp eller bunn.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Havebigfun


N00b

På 40kwh bilene i USA la de all bufferen i toppen og synlig, slik at du ikke fikk dratt slideren på lading over en viss %.
Da blir du daglig minnet på om at det er mer tilgjengelig om du vil betale for det.
Garantert samme vi får på 60 bilene.  Tesla har allerede lagt ut for et 75 batteri, selvsagt vil de gjerne ha betalt for det.

En annen + er at superlading blir kjappere da du er lengre ned i SOC


Sitat fra: Havebigfun på fredag 10. juni 2016, klokken 19:49
Det er flere relevante spørsmål: Ligger de 60kW midt i, dvs 7,5 kW over og 7,5 under eller er det 0 over og 15 under? kan også være 15 over og 0 under. Er sikkert noe midt imellom.
Hvordan er det med degradering- er hele degraderingen innen de betalte 60kW eller i hele 75kW batteriet?
Eller velger Tesla å la degraderingen ligge utenfor de 60kW slik at den verdien er konstant over svært mange år- sistnevnte er sikkert ønsketenkning men svarene er ikke opplagte.

Muffinman

Sitat fra: lunitiks på fredag 10. juni 2016, klokken 17:00
Får de som oppgraderer etter kjøpet også en "75"-badge på bakluka?
Får vel kjøpt bling diverse steder på nett :)

SitatVille vært morsomt å se noen 69'ere
Har jeg også hørt rykter om finnes på nett  ;D

Tuxedo

Sitat fra: lunitiks på fredag 10. juni 2016, klokken 15:14
Rent juridisk, hva er det i garantiteksten som fastslår at man mister garantidekning ved å låse opp 75kWh? (Har ikke lest den i det siste.)
Tja...avtaleretten (dvs. du har akseptert i avtalen at du må betale for ekstra kWh) står sterkt i Norge, og de som gir seg ut på den type hacking vil nok umiddelbart bli stemplet som kjeltring av enhver norsk rettsinstans.  Og da vil du ikke få mye hjelp når det gjelder å hevde at garantivilkårene fremdeles må gjelde.

lunitiks

For et nydelig presist svar Tuxedo  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Olemann


Nesten litt søtt dette, først bryter man en deal/avtale ved å tuske til seg noe man egentlig skulle betalt ekstra for, deretter vil man anvende det samme regelverk som man nettopp mente man ikke burde ta så alvorlig, nemlig avtalen med forhandler, for å skaffe seg en garanti ...
Minner om gubben som mente det ikke var samme sak når han selv var utro som når kona var det.... :)

eha

#59
Sitat fra: OlaM på torsdag 09. juni 2016, klokken 15:22Og så bruker de fremdeles det helt komisk klønete "Autopilotens bekvemmelighetsegenskaper". Nei takk, men kan jeg få kjøpe noen av de andre egenskapene til autopiloten?  ::) Hva med "autopilot", enkelt og greit? (Synes å huske jeg så nettopp det en gang, men kanskje jeg husker feil)

Jeg stusset også på dette før, men tror det kommer av at Tesla deler autopiloten inn i to deler, sikkerhetsegenskaper (safety features) og bekvemmelighetsegenskaper (convenience features). Jeg er dog enig i at formuleringen fremstår klønete uten en slik utdyping.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA