Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Holde lading i en uke?

Startet av Cicilie, onsdag 08. juni 2016, klokken 11:46

« forrige - neste »

Cicilie

Jeg kjøpte meg en 2015 modell Acenta for ett par måneder siden, og det er vel fremdeles litt nytt dette her. Så nå når jeg skal på ferie i litt over en uke, og må kjøre til Flesland, så er jeg litt bekymret for om bilen holder lading i en uke.

jeg har ikke lyst til å sette den på lading før jeg drar, og dermed ta opp en ladeplass 7 dager når jeg ikke trenger det. Så da er jeg litt bekymret på om ladingen holder i en uke, eller om jeg kan risikere å komme hjem til tom bil seint på kvelden.  :o

Hva er erfaringer her? Ikke merket noe til at den taper seg ellers, men meste den har stått av ladingen er to dager liksom.

nr1rayner

Flere tråder om dette.
Kort fortalt, driftsbatteriet tappes ikke, eller knapt målbart. Du bør parkere med mellom 20 og 80%, nærmest mulig 50%, det er med tanke på slitasje på batteriet.

Ellers er det kun 12v batteri du bør være bekymret for. 1 uke er kort tid så det bør overhodet ikke være noe problem, men har du en "booster" liggende kan det være greit å ha den i bilen. Sånn i verste fall.

I instruksjonsboka står det vel at bilen IKKE skal stå koblet til lading ved langtids parkering..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kodalse

Selv har jeg latt bilen stå i tre uker om sommerene uten tilkobling, i regn og stekende sol, uten at det var noen problemer.
Merket ikke at batteriet hadde minket i det hele tatt.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Cicilie

Takk for kjapt svar! Da satset vi på å parkere oss med så nært 50% vi klarer :) Bør gå, bare ikke lade for mye i dag.

nr1rayner

Sitat fra: Cicilie på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:24
Takk for kjapt svar! Da satset vi på å parkere oss med så nært 50% vi klarer :) Bør gå, bare ikke lade for mye i dag.
Ikke stress med å treffe 50%.. Trenger du 40% for å komme hjem igjen er det nok bedre å parkere med 70%. Men ikke ha svært høy eller lav % over lengre tid.
Dette går nok lekende lett skal du se.
God tur ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit


stradivaria

Hi,

Nissan Leaf after finish charging disconnect AC power in charging cabel. There is no more AC power in the car. You can leave it on, because of climat control in winter time. Then car can start battery heating it self if temperature drops lower then 20 deg inside battery pack.

12V battery charging is different. It depends from software version in VCM. Some softwares has no 12V battery monitoring, some of them has. If it has, then it will check it after 12h, if it is lower then 12,3V, then it will charge for some minutes. If it is ok, then it will check after 12 h again. then after charge will check after 24h. and circle goes again.

Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

Einar_S

Parker som om det var en ordentlig bil du Cecilie, og nyt en bekymringsløs og velfortjent ferie. Når bilen blir gammel kan du bekymre deg som du vil på enhver bil. Det er 12V batteriet som evt. kan gå tomt fordi bilen ikke er helt "av" selv om du har skrudd den av. Slik er det også med alle moderne biler uansett hva de går på. Men kan den ikke stå etpar måneder uten å tømmes, så er batteriet modent for bytte. Tilstanden på 12V batteriet kan du få målt på de fleste verksted i dag. Men det bør være noen år før det blir nødvendig. Fremdriftsbatteriet har nær null selvutlading.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA