Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regenerering - avtakende effekt?

Startet av sla, tirsdag 07. juni 2016, klokken 23:13

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 20. juni 2016, klokken 13:06
Mener å ha fått med meg at gen1 har max 15kw regen, men det er kanskje feil..?
Det er nok feil ja. Kan få opptil 30 kW på vår 1. gen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 13:42
Sitat fra: nr1rayner på mandag 20. juni 2016, klokken 13:06
Mener å ha fått med meg at gen1 har max 15kw regen, men det er kanskje feil..?
Det er nok feil ja. Kan få opptil 30 kW på vår 1. gen.
Råger, mottatt  ;)
Men du kommer vel ikke opp i det uten å tråkke på bremsen?

Ingen fasit dette, men sånn sirkum sarium, på min (facelift) går den opp til følgende max kw uten å touche bremsen:
D-mode 10-15kw
D-eco 15-20kw
B (uavhengig av eco) inntil 30kw.

Dette forutsetter selvsagt at man har litt hastighet, i B må man vel opp i ca 80 km/t eller høyere for å komme opp i 30kw. I 60km/t er den vel nede i ca 20kw.
Igjen litt sånn sirkum sarium...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Ved bruk av CC kan den komme opp mot 30 kW, den trår gjerne til med alle midler for å opprettholde innstilt fart. :)

Ved Eco mener jeg den også kan komme såpass høyt i stor fart (om jeg husker rett - tenker ikke så mye over dette), er vel bare i D at regen er begrenset.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 16:29
Ved Eco mener jeg den også kan komme såpass høyt i stor fart (om jeg husker rett - tenker ikke så mye over dette), er vel bare i D at regen er begrenset.
Ja, nå har vel gen1 bare D og ECO å velge i så det er jo naturlig at den er begrenset i D ;)

Off topic, men siden vi er inne på forskjellene mellom kjøre-modus på gen 1/2..
Endrer ECO i gen1 gasspedalen også?
I D/B er "gen2" lik på gasspedalen, kun regen som er forskjellig.
På min blir det nesten som å gi gass i bussen med ECO, bruker laaang tid på aks, må gi så mye pedal at jeg nesten føler jeg gjør noe ulovlig  :P
Bruker ECO svært lite, men synes å huske at pedalen blir fysisk hardere, men må i hvert fall trykke den MYE lenger inn for å få samme effekt som uten eco.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Eco på gen-1 gjør at pedalen må trykkes hardere inn for å få effekt, sikkert likt som gen 2. Blir endel roligere kjøring av det. Men når den trykkes forbi et visst punkt, våkner plutselig alle hestene. Passer fint til forbikjøring.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

ECO på Gen 1 gir slappere effektpådrag og økt regenerering.
På Gen 2 er det kun forskjell i effektpådraget mellom ECO og Power, og en kan slå av og på B i begge modus.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Tok noen kjappe tester på regen i forskjellige hastigheter her med min. Batteri% på ca 40, så burde ikke ha begrensninger på regen.
Målinger lest av på skjermen i bilen, så det blir endel +/- selvsagt..

Mode   80km/t  60km/t  40km/t
D         10kw      5kw       3kw
Deco    20kw     13kw      7kw
B         30kw     23kw     13kw
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

eltex

Jeg har eksperimentert litt og mener å ha funnet ut at om man kjører med cruise control i nedoverbakke så vil motoren tilpasse bremsing via regenering selv. Jeg tror dette er den beste måten å lade i nedoverbakke i forhold til å prøve å lade selv gjennom svak brems/B-modus.
Tesla ModelY LR 23

nr1rayner

Sitat fra: eltex på torsdag 23. juni 2016, klokken 17:40
cruise control i nedoverbakke så vil motoren tilpasse bremsing via regenering selv.
Ja, den tilpasser jo innen de grensene den ellers har, for å (prøve å) holde den satte farten.

I D går min ikke opp til max.
Derfor setter jeg den bestandig i B ved CC på kupert vei.
Hvordan det er på gen1 vet jeg ikke, og det kan jo selvsagt være gjort endringer til 30kwh-utgaven.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 23. juni 2016, klokken 17:59
Sitat fra: eltex på torsdag 23. juni 2016, klokken 17:40
cruise control i nedoverbakke så vil motoren tilpasse bremsing via regenering selv.
Ja, den tilpasser jo innen de grensene den ellers har, for å (prøve å) holde den satte farten.

I D går min ikke opp til max.
Derfor setter jeg den bestandig i B ved CC på kupert vei.
Hvordan det er på gen1 vet jeg ikke, og det kan jo selvsagt være gjort endringer til 30kwh-utgaven.
På Gen1 er maks effekt på CC avhengig av om den er i D eller ECO.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Chrian

Våres bil ble levert ny sommeren 2013, den var inne hos Nissan til en programvare oppdatering en gang i 2014. Etter denne oppdateringen ble regenereringen merkbart lavere under alle forhold. Dette trolig for å øke levetiden på batteriet.
Før oppdateringen så en ofte 30kw i regenerering, nå ser en kun dette når batteriet er under 50-60% og hastigheten på bilen er over 60-70 km/t.

nr1rayner

Husker ikke hva de kalte den oppdateringen, men det er vel den samme som dramatisk reduserte tallene i Leafspy.
Kan godt hende paragrafene ble endret etter den oppdateringen ja.
Kan ikke si å ha merket noe endring på regen på min etter oppdatering, men kan godt hende at så er tilfellet likevel.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AlfRamberg

Kampanjen het batteri og lade kampanje. Hvor det var en kontroll av lader og programvare oppdatering. Merket stor forskjell på før og etter. Regen var nesten fra værende etter på selv ved nesten tomt batteri.
Nissan Leaf 2013 109500 01.07.2016

tomrh

Bare 2. gen Leaf dette gjaldt? Den kampanjen skal uansett ikke jeg ha!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

#29
P3227 het oppdateringen og skulle få GOM til å bli noe mer etterrettelig.  Det skjedde nok en forbedring her men nedsiden var at LS verdiene sank fra 100% til 96% umiddelbart og regen ble vesentlig dårligere.
Skulle ønske jeg takket nei til denne oppdateringen  :-\
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA