Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

20k med 30kW Leaf

Startet av Østfold, søndag 03. juli 2016, klokken 01:17

« forrige - neste »

Østfold

Har allerede rundet 20.000 km med ny Leaf levert i slutten av januar. Kort oppsummering:

- Teknisk sett ingen problemer - lading fungerer stort sett perfekt - kjører bortimot 19 mil hver dag
- Må stort sett lade hver dag på hurtiglading eller semihurtig - tur - retur Fredikstad Oslo ser ikke ut til å være mulig på motorvei
- Ladetid på hurtiglading 10-15 min pr. dag
- Får innimellom parkert på semihurtig så da slipper jeg ladestopp på vei hjem
- Kulde var ikke noe større problem i vinter (ned mot 20 minus), men kortere rekkevidde på kalde dager
- Ny Leaf lader svært raskt, men lader seinere med varmt batteri og lav temperatur
- Bruker bilen også over fjellet til Vestlandet uten at det er noen større utfordring - bruker ca. 1/2 t lenger enn med bensinbil - 1 time lenger om du ikke ville ha stoppet anyway

Noen mindre problemer:
- Gummipakningen rundt en dør sprukket på en side og må byttes - regner med det går på garanti (på den døren som benyttes minst, altså høyre)
- Pakning rundt metall-bling bagasjeåpning løsnet og lar seg ikke montere igjen - dårlig desing/løsning

Noen erfaringen:
- Kjører stort sett bilen som en bensinbil eller en Tesla - vil raskt fram og kjører fartgrensen (gps) og kanskje noen km over av og til - må sikkert lade noe ekstra derfor, men prioriterer å komme fram i tide, framfor å sinke eller å spare strøm
- Nye lademuligheter på Mortensrud og Mosseveien er supert - gjør det enklere å pende 9 mil hver vei, et helt reelt behov når du kjører motorvei, ting endrer seg raskt - savner hurtigladere ved daglighandel, hurtigladere ved McDonalds og på bensinstasjon er ikke så høyt i kurs hos meg
- Semihurtigladeren i garasjen kuttet ut etter et 3 måneder - ennå ikke fikset
- Nissan Connect er på plass, men har ikke prioritert å sette meg inn i det - hm hvorfor er ikke leverandøren interessert i at jeg vet hvordan jeg skal bruke det - null informasjon mottatt etter oppgradering - vil gjerne ha det på plass før vinteren så jeg kan ad hoc bestille oppvarming av bilen, noe som av og til savnes

Sikkert mye jeg ikke har tenkt på, men er superfornøyd med bilen, og den er førstevalget alltid (har en bensinbil i tillegg). 20.000 km tilsvarer omkring 24.000 i bensinutgifter eller omkring 5.000 pr måned om jeg kjørte disse km med bensinbil. Så kommer ingen (etterhvert lavere) utgifter på bompenger.

Det mest fantastiske er å kjøre en bil som er utrolig rimelig i drift, bråker lite, veldig behagelig på alle måter og den gjør jobben bedre enn noen annen bil jeg har vært borti (kjørt bil i 30 år: Boble, Lada, ny E serie, BMW 5-serie, Toyota osv).

Bjoris

#1
Vi er også veldig fornøyd med vår 30 kwh etter 11.000 km. Nå planlegger vi bilferie østover etter at jeg i Mars kjørt Vestlandet-Østlandet og til og med venner som har Leaf selv syns dette er sprøtt så det er en vei å gå før alle kjører elbil, ja:)

Spørsmål;

du sier den lader saktere når batteriet er varmt, hvor mange streker har du når det skjer. På turen over til østlandet i mars fikk jeg 8 "varme" streker etter 3. hurtiglading på Åmot, men merket ikke noe mindre fart, ladet da på Notodden som 4. hurtiglading den ettermiddagen og da gikk den igjen fra 6 til 8 streker og jeg tenkte da hvordan dette kom til å gå til sommeren... Det var da 8 minus oppe på fjellet, men selv da kom ikke tempen særlig ned på batteriet, men ned til Notodden var det liten belastning og det gikk ned til 6 streker. Tenker jo at det er vesentlig mer temp på tilsvarende tur om om sommeren. Utrolig teit av Nissan og ikke koste på kjøling av batteriet og varming for den del...

For noen uker ladet vi først 3 min og måtte kjøre en tur og så 20 min og da var vi rett på 8 streker så jeg er spent på turen nå om en uke eller to hvordan dette blir... Som sagt jeg har ikke merket noe mindre fart selv med 8 streker, men kanskje det er fra 9 da:)??

Østfold

Vel, lading på varmt batteri går ikke så veldig mye langsommere, og jeg har ikke noen tall for å backe opp påstanden - det er helt innafor. Dessuten så kan påstanden være litt påvirket av at en lader i Åmot på et tidspunkt viste seg å være litt treig (ytterste) - sikkert fiksa nå, ettersom den var nede på returen i mai. Den andre laderen virket som det ladet vesentlig raskere. Så muligens du skal ta påstanden med en klype salt, men jeg tror andre her på forumet har opplevet det samme?

Tror en tur over fjellet skal gå greit selv om sommeren, men man kan jo kanskje begrense belastningen i oppoverbakkene - det er jo fortsatt ikke så varmt på fjellet :-) Kjørte over fjellet i mai, og hadde ingen problemer med at batteriet ble for varmt, men kjørte litt konservativt i oppoverbakkene. Var på øverste strek før rødt på tur over fjellet i påsken, men da kjørte jeg en del på cruise i oppoverbakkene, og da kan pådraget bli litt mye til tider!

Bjoris

#3
Ok, ja, det er forskjell på laderene, men av og til kobler jeg ut og inn for å få full fart når jeg ser det går tregt, full pinne skal være ca 0,7 kw pr min så jeg pleier å sjekke om farten er er, på lader, før jeg forlater bilen.

På 8 streker var batteriet 43 grader iflg Leaf Spy, er litt spent på om det er noe "motstand" ifht varmeutviklingen eller om det bare blir varmere og varmer ved vanlig kjøring og lading... I boken står det vel bare at en kan fortsette lade, men må se nærmere på dette, antar det blir fint lite lading om en bikker rødt...

Likte ikke at vi fikk 8 streker på bare litt mer enn en hurtiglading.

Skal en tur til Lillehammer snart for å hente noe og da får vi se 1000 km med lite soving...

Østfold

Sitat fra: bjoris på mandag 04. juli 2016, klokken 20:22
Ok, ja, det er forskjell på laderene, men av og til kobler jeg ut og inn for å få full fart når jeg ser det går tregt, full pinne skal være ca 0,7 kw pr min så jeg pleier å sjekke om farten er er, på lader, før jeg forlater bilen.

På 8 streker var batteriet 43 grader iflg Leaf Spy, er litt spent på om det er noe "motstand" ifht varmeutviklingen eller om det bare blir varmere og varmer ved vanlig kjøring og lading... I boken står det vel bare at en kan fortsette lade, men må se nærmere på dette, antar det blir fint lite lading om en bikker rødt...

Likte ikke at vi fikk 8 streker på bare litt mer enn en hurtiglading.

Skal en tur til Lillehammer snart for å hente noe og da får vi se 1000 km med lite soving...

Tipper det er ganske stor forskjell på å kjøre over fjellene i Sør-Norge og å kjøre til eksempelvis Lillehammer, vel litt avhengig av hvor du kommer fra. Tror man skal kjøre temmelig hardt for å komme på rødt på nogenlunde flat vei.

Ville vært interessant med flere erfaringer her!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA