Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sjekk kønummer på reservasjonen, men vær rask nok!

Startet av olemorten76, tirsdag 07. juni 2016, klokken 12:41

« forrige - neste »

Slettet profil

Jeg var langt frem i køen i Oslo og har nr 365.zzz. Sjekket i går.

lenny36

Hvorfor stresse med å være prøvekaniner for Elon Musk? Venter til bilen er gjennomprøvd og "feilfri" før den i det hele tatt blir vurdert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Sitat fra: lenny36 på onsdag 08. juni 2016, klokken 23:07
Hvorfor stresse med å være prøvekaniner for Elon Musk? Venter til bilen er gjennomprøvd og "feilfri" før den i det hele tatt blir vurdert.

Skal du ha feilfri bil er det ikke mange biler du kan vurdere. Kanskje en Corolla fra slutten av 90-tallet :) ?
Spøk til side – Jeg opplever kvaliteten på min 2016 Model S som god. At noen velger å holde seg unna Tesla pga kvalitet nå stiller jeg meg uforstående til. Ja litt smårusk vil det sikkert være, men det har jeg også hatt på biler fra andre merker. Jeg håper virkelig ikke noen setter to streker under svaret på Teslas kvalitet basert på innlegg på forumet. Indikasjon på kvalitet – ja, men fasit? Absolutt ikke.

Når det gjelder stress for å være prøvekanin - det kommer an på hva alternativet er. Nå er Model 3 en enklere modell enn Model S, og den skal produseres i veldig stort volum. Dvs. det vil være produsert svært mange biler før vi får noen til Norge.

Har man en annen elbil som dekker behovet er det kanskje likegyldig om man får bil i 2019 eller 2020. Men for mange er alternativet å kverne rundt i en eksosbil. Da ville i hvert fall jeg stresset med å få Model 3 tidlig. Overgangen fra eksosbil til elbil er såpass stor at jeg strengt talt ikke forstår hvorfor folk som kunne klart seg med elbil velger å fortsatt knatre rundt i eksosbil....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lenny36

Model S har vel hatt relativt mange barnesykdommer men det høres ut som kvaliteten begynner å bli bedre nå og det er jo bra. Frykter litt av det samme skjer med model 3, men det er jo ikke uvanlig at nye biler har diverse barnesykdommer uavhengig av merke. Jeg har en liten C-zero som duger greit en stund til men jeg skjønner de som er giret på en ny Tesla fortest mulig. Det er jo fantastiske biler men nå må de bevise med model 3. Dette blir en bil for massemarkedet og ikke spesielt interesserte og da er kun topp kvalitet godt nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Det er ikke uten grunn jeg venter litt med Model X. Men Model 3 vil være produsert i så store volum når den kommer til Norge at jeg tror effekten av å vente vil være mindre enn for Model S og X.

Kvaliteten må være god. Ellers kverker bilen serviceapparatet ganske effektivt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. juni 2016, klokken 13:00
Det er ikke uten grunn jeg venter litt med Model X. Men Model 3 vil være produsert i så store volum når den kommer til Norge at jeg tror effekten av å vente vil være mindre enn for Model S og X.

Kvaliteten må være god. Ellers kverker bilen serviceapparatet ganske effektivt.

Dette er også det jeg har tenkt. Når jeg heller neppe kommer til å konfigurere noen "topp-spekk" bil så blir jeg nok ytterligere skjøvet bakover i køen. Så når min produseres har det har helt sikkert rullet mange Model 3 km/miles på veiene, og de fleste barnesykdommer bør være helbredet :)

Tviler på at Tesla vil overleve om Model 3 kommer med like mange barnesykdommer som Model S hadde, i alle fall om det tar like lang tid å fikse dem i produksjonen :p  Og det er jeg overbevist om at Tesla vet selv...
Model S 85D

ladov

Tesla tåler noen barnesykdommer på treern også. Jeg tror at de som har reservert den befinner seg i 'entusiast-light' segmentet og uansett tåler litt rusk i starten.

Jeg tenker at først når de har jobbet seg omtrent halveis gjennom bunken av forhåndsreservasjoner, så *bør* ting være på stell. Mange har jo inntatt en 'vente til kvaliteten er bra'-holdning og forhåndsreservasjonene er en 'buffer' nettopp for dem.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på torsdag 09. juni 2016, klokken 14:56
Tesla tåler noen barnesykdommer på treern også. Jeg tror at de som har reservert den befinner seg i 'entusiast-light' segmentet og uansett tåler litt rusk i starten.

Joda, med vekt på "noen" og "litt" ;)

Men f.eks. massive utskiftninger av DU'er etter ett år eller så blir litt verre når man snakker om 2-300.000 biler med mindre margin pr. bil. Var slike ting jeg hadde i tankene.
Model S 85D

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. juni 2016, klokken 09:57
Jeg opplever kvaliteten på min 2016 Model S som god. At noen velger å holde seg unna Tesla pga kvalitet nå stiller jeg meg uforstående til.
Inntil Consumer Reports trekker tilbake sin klassifisering av S reliability som below average,
har du ikke statistisk signifikant dekning for å friskmelde verken S eller TM generelt.

​​​​​​​​​​Sitater av helt fersk datum:

1.
Tesla's real problem isn't that its cars are expensive. It's that they're unreliable.

2.
On Thursday, the National Highway Traffic Safety Administration revealed it was investigating a possible problem with the suspension of Tesla's flagship Model S sedans. The reported flaw is the latest in a series of quality and reliability problems with Tesla's vehicles.

3.
Tesla's basic problem, Niedermeyer argues, is culture. Industry leader Toyota conquered the American car market with a rigorous manufacturing process that emphasized quality and reliability above all else. But Tesla has a freewheeling Silicon Valley culture that values innovation and creativity over reliable execution.

4.
It's not the end of the world that Tesla's quality has been bad so far, because they're operating in a luxury space. But as they move down market with the Model 3, reliability and quality are going to be real issues. The level of quality they've achieved in the Model S is not going to be sufficient to succeed in the $30,000-to-$50,000 price range.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

o.b.lix

Et intervju med Niedermeyer kan vel neppe sies som troverdig når det gjelder Tesla, er vel kjent nok at han har lagt firmaet for hat. NHTSA har ingen etterforskning av Tesla heller, selv om noen melder annerledes.

https://www.teslamotors.com/blog/grain-of-salt
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

#55
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 13. juni 2016, klokken 14:55
Sitater av helt fersk datum:
...

3.
Tesla's basic problem, Niedermeyer argues, is culture. Industry leader Toyota conquered the American car market with a rigorous manufacturing process that emphasized quality and reliability above all else. But Tesla has a freewheeling Silicon Valley culture that values innovation and creativity over reliable execution.

Ved å bruke denne personen som ditt "sannhetsvitne" viser det at det er du og ikke Tesla som har ett problem ;)

Ikke at jeg nødvendigvis skal "friskmelde" Tesla, men ta i det minste alt denne personen sier, og alt som skrives basert på hans fremstillinger, med "en klype salt".

Sitat
Finally, it is worth noting that the blogger who fabricated this issue, which then caused negative and incorrect news to be written about Tesla by reputable institutions, is Edward Niedermeyer. This is the same gentle soul who previously wrote a blog titled "Tesla Death Watch," which starting on May 19, 2008 was counting the days until Tesla's death. It has now been 2,944 days. We just checked our pulse and, much to his chagrin, appear to be alive. It is probably wise to take Mr. Niedermeyer's words with at least a small grain of salt.

We don't know if Mr. Niedermeyer's motivation is simply to set a world record for axe-grinding or whether he or his associates have something financial to gain by negatively affecting Tesla's stock price, but it is important to highlight that there are several billion dollars in short sale bets against Tesla. This means that there is a strong financial incentive to greatly amplify minor issues and to create false issues from whole cloth.

Edit: O.b.lix slo meg vist på målstreken med den linken ;)
Model S 85D

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA