Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger innføres for elbil

Startet av trondhla, søndag 05. juni 2016, klokken 15:17

« forrige - neste »

jlan

Men så er altså plug-in hydrogenbiler like om hjørnet. Som da får fritak for å kjøre rundt med en hydrogenpakke som de ikke trenger å bruke.
http://www.autoblog.com/2016/06/13/mercedes-benz-glc-plug-in-hydrogen-fuel-cell-coming-in-2017/

Og så kommer hydrogen range extender til eksisterende elbiler, det vil vel også kvalifisere til HY skilt?
http://www.plugpower.com/products/expansion/range-extender/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Griffel

Sitat fra: jlan på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:04
Men så er altså plug-in hydrogenbiler like om hjørnet. Som da får fritak for å kjøre rundt med en hydrogenpakke som de ikke trenger å bruke.
Med en batterirekkevidde på ca 40km så har en nok brukt for hydrogenpakken.

Sitat fra: jlan på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:04
Og så kommer hydrogen range extender til eksisterende elbiler, det vil vel også kvalifisere til HY skilt?
Neppe ved ettermontering i en elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ebe

Sitat fra: saphran på fredag 17. februar 2017, klokken 07:04
Sitat fra: Ebe på torsdag 16. februar 2017, klokken 20:00
Nå er det vel Statens vegvesen som ser på vellykket rushtidsavgift som en utgift og et tap. Byrådet har nektet å øke bompengene, med begrunnelsen at utviklingen er ønsket. Da skal ikke billistene straffes ytterligere.

Ja du kan nå tro det. Det som vil skje i første omgang er at man ikke øker beløpene, men øker bompengene ved å oppretet flere bommer - og innføre avgift for elbiler. Dette er mye smartere fordi det vil øke bompengene langt mer enn man kunne gjort ved å øke selve passeringsavgiften. Resultatet er det samme dog for innbyggerne; mer utgifter.

En liten avgift for elbiler på bommene i Bergen er vel snart på sin plass. I dag koster det vel 40 kr (med abb) for vanlige biler i rushen. En ytterliger økning uten elbiløkning vil kanskje være litt uheldig? Jeg hadde hatt full forståelse for en avgift på 10-15 kr, selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker det.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jlan

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. februar 2017, klokken 14:14
Sitat fra: jlan på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:04
Og så kommer hydrogen range extender til eksisterende elbiler, det vil vel også kvalifisere til HY skilt?
Neppe ved ettermontering i en elbil.
Jeg tror vel egentlig at denne favoriseringen av HY biler i forhold til EL biler vil opphøre ganske snart. Men det er mulig å få godkjent ombygging av fossilbil til el-bil, bensin bil til LPG osv., så hvorfor ikke EL bil til HY bil? http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging.  Med mulighet for kjøring i kollektivfelt, fritak for bompenger og fri parkering så tror jeg det fort kunne blitt et relevant smutthull. Å øke elektrisk rekkevidde for en plug-in HY bil ville vært en annen mulighet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ludwig_holberg

Finnes det noen som helst pekepinner på hvordan miljødifferensieringen kommer til å bli? Oslo legger opp til at man er oppe på 50% elbiltakst ila noen år slik jeg forstår det - det synes jeg er rimelig strengt. Kunne sett for meg 25-35% eller noe.

Yngve

Her tenker jeg at politikerne kan legge opp til et modulært system der man setter en pris per passering etter følgende kriterier:
1. Veibrukskomponent (for å vise at det koster penger å lage veinettet, og trafikk bør over på kollektiv i store byer)
2. Vektkomponent (fordi tyngre biler sliter mer på asfalten og virvler opp mer svevestøv)
3. NOx-komponent (kun fra diesel?)
4. CO2-komponent (Denne kreves kanskje bedre inn på drivstoff/strøm)

El-biler ville betalt de to første, men ikke de to siste. Hvordan kan vektingen være av disse? Byer med mye svevestøv og NOx kan ha høye avgifter på 2 og 3, f.eks 10-15kr. 1 kan justeres etter om det er rush eller ikke, f.eks 5kr utenom rush og 20 kr i rush. CO2-komponenten bør være lik i hele landet.

saphran

"En liten avgift for elbiler på bommene i Bergen er vel snart på sin plass. I dag koster det vel 40 kr (med abb) for vanlige biler i rushen. En ytterliger økning uten elbiløkning vil kanskje være litt uheldig? Jeg hadde hatt full forståelse for en avgift på 10-15 kr, selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker det."

Jo, men se det litt i perspektiv:

For 4 år siden, inn i 2013 betalte vi 15 kr før rabatt, 9 kr etter i bomringen i Bergen. Sommeren 2013 økte man prisen til 25/20, altså en økning på 122% for de fleste. Argumentet for økningen var at man måtte få ned trafikken pga forurensning...og trafikken gikk ned med 3%(!). Siden har man innført rushtidsavgiften og de fleste betaler altså rundt 40 kr nå, med mindre man virkelig har bidratt til å kutte utslippene ved å gå over til elbil.

Jo flere elbiler man får nå, jo viktigere blir det for politikerne å vri argumentasjonen over fra miljø til veikapasitet for å fremdeles greie å legitimere ekstra avgifter - og å heve takstene *ekstra* mye for fossilbilene.

Ikke fordi det er fair overfor inbyggerne, men fordi man da kan påstå at å "bare" betale halvparten, slik elbilistene da vil bli avkrevd, er himla billig. I historisk perspektiv (vi snakker bare noen få år) er det overhodet ikke billig, men folk aksepterer så mangt bare de *relativt* sett kommer bra ut. At det er de absolutte tallene som teller for hva hver og en av oss har å rutte med glemmes. I disse dager er reallønnsutviklingen negativ, så det er ikke det at det blir mer å hente nå.

Jeg og kan si meg enig i at om det først skal være bompenger (prinsipielt er jeg i mot, men det er en annen diskusjon), så kan også elbilister betale en del. Men å sette takstene slik at de er lik det man betalte som fossilbilist før man skiftet - blir feil. Så når de nå snakker om 20 kr i rushet f.eks for elbilister så må jeg si jeg blir sint. 20 kr er altså *mer* enn det de fleste betalte så sent som i 2013 - og da solgt inn hovedsaklig som en pris man betalte fordi man kjørte på forurensende drivstoff. Skal det være noen logikk her så får de starte med f.eks 15 kr i rushet og 10 kr utenom. Det er ikke slik at bare de hever prisen på fossilbilene så er det gitt at det er fair å kreve 50% av det fra elbilistene. - Oppi alt dette så har du altså en mer sannsynlig kombinasjonsmulighet - at man *både* innfører avgift, OG øker antall bommer. Da vil selv en takst på 10/15 kr for elbiler fort kunne bety innkreving tilsvarende 25-30 kr per typisk elbil. Og vi har endt opp med å betale 2,5-3 ganger det vi betalte i for 4 år siden - *selv* om vi kjører miljøvennlig. En lillefinger blir fort til hele hånden mao.

andre1980

#142
Nå kommer hylekoret for å øke bompengene for elbilister. I første omgang nå er det snakk om å endre fra 50% rabatt til 25% rabatt, om enn skrevet på en finurlig måte:

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-nesten-doble-bompengene-for-elbiler-ingen-vei-utenom/s/12-95-3424229628

Det klages på om at man kun kan kreve 50% takst for elbiler, og at dette ikke er nok, fordi for mange kjøper elbiler, som er en ønsket ordning. Derfor må enten prosjekter droppes, eller så må bomtakstene økes. Det er visstnok lite vilje til å øke takstene generelt, så nå siktes det på elbilistene og 50% taket.

Dette har kommet fra både Oslo og Stavanger nå i løpet av den siste uken, så regner med at dette er et koordinert angrep på ordningen. Regner selvfølgelig med at de får hva de ønsker, så da er det bare å se frem til økte avgifter for elbil.

Link til Aftenbladets artikkel om det samme ang. takster i Stavanger/Nord-jæren:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dnprmO/kraftig-inntektssvikt-i-bomringen-marianne-chesak-vil-ha-endring

Begge sakene kommer fra AP-styrte kommuner, så regner med at det er noe som kommer og som de vil forberede/smøre folket om.

Electric cars in Norway

#143
Sitat fra: andre1980 på tirsdag 11. januar 2022, klokken 19:35
Nå kommer hylekoret for å øke bompengene for elbilister.

Jeg vil gjerne synge i hylekor... men i det andre,,; de som synger for gratis  bom passering for elbiler  ;D

I hele Norge helt til verden har klart klimamålet.

Gjerne den sangen med refrenget " its code red yeah yeah...  Its code red yeah yeah....osv"

RJK

Nå har jo Oslo bl.a. fått "pakke" for å kunne redusere bompenger, og Oslo forhandlet seg spesifikt frem til at dette skulle komme elbilistene til gode. Hvor lenge måtte de holde prisene nede for å holde sin del av avtalen? I og med at denne knapt har rukket å virke, så ser det ut som de har alt for travelt med å reversere denne endringen, og tydeligvis ta i hardere enn den ordningen dette var ment som erstatning for.

Det som dog er mest kritikkverdig, er at bomstasjonen i Oslo skulle vært borte allerede, men så kom de med Oslopakken, eller det som vel nå kalles Oslo-pakke 1, da det tydeligvis var for mye penger involvert. Vi som har betalt i en årrekke, som tidligere ice-bilister, burde føle på dette sviket.

For etter Oslopakke 4, så kan du være helt sikker på at de kommer til å fortsette med Oslopakke 5, 6,7 osv, så lenge de får lov å holde på med dette. Man kan lure på om de i det hele tatt lærte noe av bompenge-opprøret, eller om de er fullstendig tonedøv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: andre1980 på tirsdag 11. januar 2022, klokken 19:35
Nå kommer hylekoret for å øke bompengene for elbilister. I første omgang nå er det snakk om å endre fra 50% rabatt til 25% rabatt, om enn skrevet på en finurlig måte:

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-nesten-doble-bompengene-for-elbiler-ingen-vei-utenom/s/12-95-3424229628

Litt usikker på hvor du henter disse tallene fra, men det jeg leser er at en Høyre-representant mener at man i Oslo bør bevege seg nærmere 50% rabatt fremfor ca 75% rabatt som praktiseres i dag.

stefse

Full bom, høye strømpriser og stagnasjon i tilgang på hjemmelading er helt klart ting som vil bremse salget.
At det ikke går an å fatte prinsippet om å videreføre incentivene, samtidig som man øker inntektene, er stadig skuffende. "Bom-rettferdighet" for biler synes å være viktigere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Og jeg som trodde det var full klima-krise :) Men pengene var viktigst.

bno

Det blir overvåking over en lav sko etter hvert og så må man betale for det. Sjukt. Dette må ikke godtas.
https://www.document.no/2022/01/12/proveprosjekt-med-veiprising-i-gang/

hELgenen

#149
Dette med veiprising er noe av det mest inngripende jeg har lest om i et vestlig demokrati.

Jeg vil anta at det kommer alle mulige smarte løsninger som skal hindre innsyn, men innsynet er jo der uansett - så den som har nok tilgang vil jo kunne se hvor hvem har vært når. Poenget er at det skal avregnes - og dersom det blir strid om en regning - så vil det jo måtte føres bevis. Så total overvåkning vil gjelde UANSETT hva slags tekniske løsninger man prøver å innføre. Dette kan ikke skrus av slik som for mobil (det er bare å skru av mobilen). Her er det totalt, fullstendig 100% overvåkning!

At det i det hele tatt er kommet så langt at man skal ha prøveprosjekt på dette uten at det allerede der har blitt avvist er ekstremt skremmende. Ikke har jeg noe å skjule i likhet med sikkert 99% av alle andre, men dette er stalking ala big-brother bare pakket pent inn. Dette kan ikke blir rett uansett hvor rettferdig man priser det. Sier man ja til dette kan man like gjerne begynne å dytte inn id-chips på nyfødte som gjør at man kan kan spore en person fra vugge til grav. Er det dit man vil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA