Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger innføres for elbil

Startet av trondhla, søndag 05. juni 2016, klokken 15:17

« forrige - neste »

hELgenen

#165
Enig i de som hevder veier bør gå over skatteseddel - dette med veier har en verdi for alle.
Enten vi kjører på dem eller ei - så er det slik at veier må til for å bringe varer og tjenester frem.

Meningsløst byråkrati å bruke veiprising,bompenger osv. Skrot alt sammen og betalt ALT over skatteseddel.

De siste årene har folk blitt så opptatt av at brukeren skal betale tjenesten uten helt å forstå at alt henger sammen med alt. Tror det er for mange "blåruss" som roter det til med separate regnskap her og der.
Man drukner snart i meningsløs byråkrati som ikke skaper noe annet enn mer papir og mindre tjenester.

En tidligere kollega så behov for å ansette en økonom til å hjelpe til med rapportering osv. Det endte jo med at vedkommende ble mer opptatt av å levere  underlag til den nyansatte økonomen enn å faktisk gjøre sin egentlige oppgave.
Mao. jo flere slike blårusss man fikk inn i bedriften jo mer opptatt ble man av å rapportere til hverandre og skape "arbeid" for hverandre istedenfor å produsere mer sluttresultat.  Og slik tror jeg det har blitt mer og mer av med alle oljepengene også. Å lage egne veiselskap som skal kreve inn bompenger , føre opp bommer osv osv. er kontraprodukutivt. Skrot alt sammen er mitt råd. Det blir garantert billigere for samfunnet i sluttenden.


arthur

Hva da med f.eks vann og avløp? Skal vi fjerne egenandeler i helsetjenesten også? Skal barnehager være gratis ( vi trenger så absolutt flere barn for å få gode skattebetalere!)? Strøm er jo nærmest "vedtatt" skal fås på blå resept. Tror jeg lener meg tilbake og naver videre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. januar 2022, klokken 15:36
Meningsløst byråkrati å bruke veiprising,bompenger osv. Skrot alt sammen og betalt ALT over skatteseddel.
Men IKKE øk skatten...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektrolux

Veiprising kan samkjøres med bøteregisteret slik at en ikke bare betaler for veien, men også hastigheten en kjører med.

Eks. Tur til butikken: 3 kr i veiprising, 4500 kr i fartsbot og 3 points.   :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Så løsning til bedre veier og finansiering av disse er å fjerne bompengeavgift og ikke øke skattene? Kreativt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

sjokomelk

Jeg hadde mye mer tålt 0,5% økning på skatteseddelen min hvis det var det som skulle til for at alt av veier og tilhørende infrastruktur ble "gratis". Dvs. at alt av bompenger, bypakker og betaling på ferjer forsvant, og alt vi satt igjen med var rushtidsavgiftene de stedene man prøver å få redusert bilbruken på ugunstige tidspunkt. Som flere andre har sagt her, så er vei en type infrastruktur vi alle bruker både direkte og indirekte hver eneste dag uansett hvilket samfunnslag vi befinner oss i.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ladov

Hva skal man egentlig med rushtidsavgift? Er det ikke straff nok å kaste bort tiden i kø?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. januar 2022, klokken 09:38
Prinsippet om veiprising vil innebære total overvåkning. En kan ikke late som om det vil la seg løses teknisk..det er å lure folk. Om det er så at all info lagres i en sort boks i bilen,så er det uansett total overvåkning. Boksen kan hentes ut,brukes som bevis på hvor bilen var til enhver tid. Jeg mener det er en alt for stor risiko med å åpne opp for dette. Menneskene sin frihet vil innskrenkes over tid dersom man går inn i dette.
Prinsippet om at det skal være mulig å spore hele tiden er det som er problemet her.
Avhengig av hvordan du ser det kan veiprising via en 'svart boks' i bilen være en forbedring fra et overvåkingssynspunkt. Med den svarte boksen er du ikke overvåket før en dommer har godkjent politiets begjæring om å hente ut data og data faktisk har blitt hentet ut. Med dagens system blir vi alle overvåket hver gang vi plasserer en 'bom'. Vi kommer altså å gå fra at 100% av oss blir overvåket hver gang vi passerer en bom. Utenom disse punktene blir vi ikke overvåket(stort sett, dessuten man man interpolere hvor man har vært ut fra eksisterende punkter). Med svarte bokser blir noen av oss overvåket i stor detalj, men kun etter at en dommer har sagt ja. Det vil da går fra å angå nesten alle til å angå nesten ingen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

DagfinnN

Sitat fra: ladov på fredag 14. januar 2022, klokken 19:45
Hva skal man egentlig med rushtidsavgift? Er det ikke straff nok å kaste bort tiden i kø?
Nei - hvorfor er det det tro. Kan det være at avgifter påvirker kjøremønster eller hva????
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jlan

Sitat fra: ladov på fredag 14. januar 2022, klokken 19:45
Hva skal man egentlig med rushtidsavgift? Er det ikke straff nok å kaste bort tiden i kø?
Nå som bilene har store skjermer, rask nettforbindelse, konferansekamera? og diverse selvkjøringsfunksjoner, så er det mange som ikke føler at de kaster bort tiden i kø lenger. De bare setter seg i bilen og fortsetter å jobbe, eller la seg underholde, og bryr seg egentlig ikke så mye om hvor lang tid det tar. Dermed blokkerer de for bilister som trenger å komme raskt frem. Derfor trengs rushtidsavgift mer enn før.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elmo

Sitat fra: ladov på fredag 14. januar 2022, klokken 19:45
Hva skal man egentlig med rushtidsavgift? Er det ikke straff nok å kaste bort tiden i kø?
Det er vel for at de som har (eller tar seg) råd skal kunne slippe å kjøre i kø når det vanligvis er rushtid 😳
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA