Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger innføres for elbil

Startet av trondhla, søndag 05. juni 2016, klokken 15:17

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. januar 2022, klokken 20:06
Dette med veiprising er noe av det mest inngripende jeg har lest om i et vestlig demokrati.
Enig. Helt vilt. Da får man finne seg andre fremkomstmidler. Når kommer svevebiler?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Veiprising har mye for seg, brukebetaling! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. januar 2022, klokken 20:06
Dette med veiprising er noe av det mest inngripende jeg har lest om i et vestlig demokrati.

Må jo være mye bedre å prise bruk av vei etter hvor mye man kjører, i hvilke områder man kjører, enn å ha null avgift noen steder, men høy avgift fordi man tilfeldigvis passerer et punkt der det i dag står en Autopass sensor?

I gamledager hadde vi km-teller på hjulet dieselbiler. I realiteten er jo veiprising det sammen, men man tar i bruk ny teknologi. Vi blir allerede overvåket av mobilselskaper, diverse apper og bilprodusentene, så i realiteten er det ikke store inngripen i personværnet å innføre veiprising basert på GPS el lign. Trolig vil et system med veiprising få mer søkelys på personvern fra både brukere og myndigheter, enn det vi ser på bruken av mobil og apper som der vi godtar brukervilkår på 1000 sider i løpet av sekunder.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Elmo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. januar 2022, klokken 20:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. januar 2022, klokken 20:06
Dette med veiprising er noe av det mest inngripende jeg har lest om i et vestlig demokrati.
Enig. Helt vilt. Da får man finne seg andre fremkomstmidler. Når kommer svevebiler?
Dere reagerer på at Norske myndigheter,  som garanterer å slette dataene etter en rimelig tid,  skal lagre hvor du kjører (bil).
Men deler gladelig din egen posisjon 24/7 med multinasjonale firmaer som Google og Apple :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

turfsurf

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. januar 2022, klokken 14:29
Dere reagerer på at Norske myndigheter,  som garanterer å slette dataene etter en rimelig tid,  skal lagre hvor du kjører (bil).
Men deler gladelig din egen posisjon 24/7 med multinasjonale firmaer som Google og Apple :o
Hm, jeg deler ikke posisjonen min ukritisk med de firmaene du beskriver. Google

I tillegg er det en vesens forskjell på at myndighetene har direkte tilgang til slik informasjon. De har mye større muligheter til kryssreferering av informasjon, og har mye større muligheter til og incentiver til misbruk av slik informasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

Det er heller ikke nødvendig for myndighetene å vite hvor vi kjører for å bruke veiprising. Denne funksjonaliteten kan forholdsvis enkelt bygges inn i enheter av samme type som fotoboksvarslere. La boksen føre detaljert logg over hvor vi har kjørt og så regner den ut hvor mange km vi har kjørt i hver takstsone og rapporterer sluttsummen til myndighetene. Boksen må ha kart med oversikt over takstsoner, den må monteres et sted på bilen med gps-dekning og strøm og den må ha muligheten til å laste opp sluttsummen. Det kan godt være et 5G-modem som kobler seg til når boksen passerer et avlesningspunkt. Den må ha logikk for å fange opp ulike former for sabotasje(jamming). Kjøreloggen blir i boksen og slettes for eksempel 4 uker etter forfall på betalingen. Loggen lastes aldri ut av boksen med mindre det foreligger ransakelsesordre eller sjåføren krever det ved tvist om betaling.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

sjokomelk

Vi hadde dette systemet før på alle dieselbiler før avgiftene ble lagt til pumpeprisen. Men da måtte man fysisk i bilen for å lese av måleren som var koblet på speedometerkabelen din. Det hadde vært veldig fint å slippe alle former for overvåking i samfunnet. Spesielt når det kun gjøres av fiskale årsaker.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: ladov på torsdag 13. januar 2022, klokken 21:20
Det er heller ikke nødvendig for myndighetene å vite hvor vi kjører for å bruke veiprising. Denne funksjonaliteten kan forholdsvis enkelt bygges inn i enheter av samme type som fotoboksvarslere. La boksen føre detaljert logg over hvor vi har kjørt og så regner den ut hvor mange km vi har kjørt i hver takstsone og rapporterer sluttsummen til myndighetene. Boksen må ha kart med oversikt over takstsoner, den må monteres et sted på bilen med gps-dekning og strøm og den må ha muligheten til å laste opp sluttsummen. Det kan godt være et 5G-modem som kobler seg til når boksen passerer et avlesningspunkt. Den må ha logikk for å fange opp ulike former for sabotasje(jamming). Kjøreloggen blir i boksen og slettes for eksempel 4 uker etter forfall på betalingen. Loggen lastes aldri ut av boksen med mindre det foreligger ransakelsesordre eller sjåføren krever det ved tvist om betaling.

Da er vi der igjen...petter smart løsninger som på papiret skal sikre mot overvåkning. Jeg kan bare si en ting. Det vil ikke virke. Dersom politiet ber om det kan de garantert løpende få kopi av alle bevegelser. Dette både vil og kan misbrukes. Det er uttallige historier om uærlige tjenestemenn både her og der som går inn og "skal bare". Se og hør vil sikkert betale mye for slik stalking aktivitet på kjendiser osv.. Er muligheten der så vil noen bruke den. Det viser all erfaring.


cra

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 13. januar 2022, klokken 21:22
Vi hadde dette systemet før på alle dieselbiler før avgiftene ble lagt til pumpeprisen.

Husker godt vi måtte finne fram et kronestykke e.l for å åpne navet på ene bakhjulet, sette inn et lite skjema i sprekken som åpenbarte seg og vri lokket på navet til skjemaet ble stempla med avlest kilometerstand.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ladov

Sitat fra: hELgenen på torsdag 13. januar 2022, klokken 22:00
Sitat fra: ladov på torsdag 13. januar 2022, klokken 21:20
Det er heller ikke nødvendig for myndighetene å vite hvor vi kjører for å bruke veiprising. Denne funksjonaliteten kan forholdsvis enkelt bygges inn i enheter av samme type som fotoboksvarslere. La boksen føre detaljert logg over hvor vi har kjørt og så regner den ut hvor mange km vi har kjørt i hver takstsone og rapporterer sluttsummen til myndighetene. Boksen må ha kart med oversikt over takstsoner, den må monteres et sted på bilen med gps-dekning og strøm og den må ha muligheten til å laste opp sluttsummen. Det kan godt være et 5G-modem som kobler seg til når boksen passerer et avlesningspunkt. Den må ha logikk for å fange opp ulike former for sabotasje(jamming). Kjøreloggen blir i boksen og slettes for eksempel 4 uker etter forfall på betalingen. Loggen lastes aldri ut av boksen med mindre det foreligger ransakelsesordre eller sjåføren krever det ved tvist om betaling.

Da er vi der igjen...petter smart løsninger som på papiret skal sikre mot overvåkning. Jeg kan bare si en ting. Det vil ikke virke. Dersom politiet ber om det kan de garantert løpende få kopi av alle bevegelser. Dette både vil og kan misbrukes. Det er uttallige historier om uærlige tjenestemenn både her og der som går inn og "skal bare". Se og hør vil sikkert betale mye for slik stalking aktivitet på kjendiser osv.. Er muligheten der så vil noen bruke den. Det viser all erfaring.
Nei det gjør de ikke. Dette blir en svart boks hvor politiet fysisk må hente boksen for å hente ut innhold.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Electric cars in Norway

Ladov :+1: gode tanker....om tekniske muligheter.... men......veiprising er det virkelig "veien å gå"?

Jeg tror ikke det.

arthur

Som jeg oppfatter det så vil veiprising medføre visse utfordringer mht datasikkerhet, personopplysninger osv, men forutsatt at dette kan ordnes på tilfredsstillende vis så mener jeg at veiprising er riktig mht fordeling av byrdene. Det betyr at man må betale i frohold til bruk/nytte, helt analogt med de fleste andre ordninger i samfunnet. Skulle gjerne hørt hvorfor andre her mener at prinsippet om brukerbetaling ikke skulle være mest rettferdig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Prinsippet om veiprising vil innebære total overvåkning. En kan ikke late som om det vil la seg løses teknisk..det er å lure folk. Om det er så at all info lagres i en sort boks i bilen,så er det uansett total overvåkning. Boksen kan hentes ut,brukes som bevis på hvor bilen var til enhver tid. Jeg mener det er en alt for stor risiko med å åpne opp for dette. Menneskene sin frihet vil innskrenkes over tid dersom man går inn i dette.
Prinsippet om at det skal være mulig å spore hele tiden er det som er problemet her.

turfsurf

Sitat fra: arthur på fredag 14. januar 2022, klokken 09:02
Det betyr at man må betale i frohold til bruk/nytte, helt analogt med de fleste andre ordninger i samfunnet. Skulle gjerne hørt hvorfor andre her mener at prinsippet om brukerbetaling ikke skulle være mest rettferdig?
Ok. Får innføre brukerbetaling på sykehus og da. Skoler. Offentlige parker. Idrettshaller. Hva med når du bruker veiene uten å kjøre egen bil? Ambulanse? Drosje? Buss?

Vei er infrastruktur og en offentlig tjeneste. Hele prinsippet bak infrastruktur bør være at basisbehovene finansieres over skatteseddel. Da blir folk forhåpentligvis beskattet i.f.h.t. inntekt. Det er mye mere sosialt rettferdig enn at alt prises etter forbruk.

Det holder vel at de med høyest inntekt kan kjøre de feteste bilene og bo i de flotteste husene, eller skal de og være de eneste som har råd til å benytte veiene (og ha det varmt i huset for den del).

Da slipper man samtidig mange innfløkte systemer og kompliserte regelverk og overvåking av borgerne. "Rettferdige" priser, skatter og andre regler gjør bare samfunnet dyrere og dårligere å leve i for alle. De eneste som får noe igjen for det er byråkrater og politikere...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#164
Bompenger bør kun brukes for å justere uønsket trafikk...der tog osv fjerner køer...ikke for å få inn penger. Særlig med tanke på at vi har en pandemi, samt at vi ønsker at folk kjører elbil i stedet for fly når de skal fra en by til en annen for ikke å brenne opp all oljen på en gang. Er tross alt generasjoner etter oss som kan ha nytte av den lille oljepytten vi har igjen til å lage ting i plast osv. Gjelder å investere i gode veier så elbiler kan kjøre effektivt, og gjøre Norge konkurransedyktig for eksport.

Shit...kan jo bli gal av å følge med på oljefondet https://www.nbim.no/no/
Steg med 14 milliarder på de 5 minuttene jeg fulgte med...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA