Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger innføres for elbil

Startet av trondhla, søndag 05. juni 2016, klokken 15:17

« forrige - neste »

Griffel

Her er det ingen detajer. foreløbig. Men det er meningn at de som bor innenfor ringen og kun kjører på kryss og tvess skal bidra med mer. Priser og hvor skal utredes, og det blir sikkert en urettferdig ordning som alle skatte og avgiftsordninger er avhengig av synspunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. juni 2016, klokken 15:09
Sitat fra: stefse på torsdag 09. juni 2016, klokken 08:00
Tror dere bompenger bare går til veibygging? hahaha ;D
Til forskjell fra andre avgifter er bompnger øremerket.  Bensinavgifter etc. går i statskassa.

Hvert prosjekt har sin egen lov og du kan få vite hva pengene skal gå til, om du vil.

For Oslo er det stort sett andre enn de som betaler bompenger som får direkte glede av det. Men reiser fler kollektivt, eller sykler, bilr det bedre plass på veien. Slik sett kommer det bilistene til gode.

(Av intektene går 60% til Oslo som skal bruke 65% av dette på kollektivtiltak. Akershus får 40% og skal bruke 54% som kollektiv andel.)
Det er det jeg mener. Bompenger går ikke til veibygging, men noen synes å tro det. Forøvrig kan mye rart puttes inn under posten kollektivtrafikk og miljøtiltak. Ikke at det nødvendigvis er så dumt, men man kan godt kommunisere det bedre. ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på torsdag 09. juni 2016, klokken 17:05
Det er det jeg mener. Bompenger går ikke til veibygging, men noen synes å tro det. Forøvrig kan mye rart puttes inn under posten kollektivtrafikk og miljøtiltak. Ikke at det nødvendigvis er så dumt, men man kan godt kommunisere det bedre. ;)

Vel, å bruke det på kollektivtrafikk er i det minste relatert til veiene. Jo flere man får over på kollektiv jo færre biler blir det i køen man kjører i. Og kanskje de også klarer å komme med ett relevant kollektivtilbud også til deg (generisk "deg"), slik at du (fortsatt generisk) kan parkere bilen?

Model S 85D

peik

Med eksplosiv befolkningsvekst i Oslo og Akershus blir det nok ikke mindre biler av at kapasiteten i kollektivtrafikken øker. 
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Elmo

Sitat fra: Amoss på torsdag 09. juni 2016, klokken 17:50
Jo flere man får over på kollektiv jo færre biler blir det i køen man kjører i. Og kanskje de også klarer å komme med ett relevant kollektivtilbud også til deg  . . .

På tog og buss vestfra inn mot Oslo er det ikke plass til en fis ekstra i morgenrushet. Og politikerene vil ikke innse at de må lage plass til flere før de kan få flere til å reise kollektivt her.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Elmo på søndag 13. november 2016, klokken 10:12
På tog og buss vestfra inn mot Oslo er det ikke plass til en fis ekstra i morgenrushet. Og politikerene vil ikke innse at de må lage plass til flere før de kan få flere til å reise kollektivt her.

Det du siterte ble altså sagt i en sammenheng der man brukte av bompengene for å investere i kollektivtrafikken. Jeg forutså da så klart at disse investeringene skulle brukes på å øke kapasiteten.

... men overrasker meg på ingen måte dersom noen politikere gjerne innser at man behøver å kreve inn penger for å bruke på ett formål uten å innse at man faktisk også må bruke de samme pengene på det man har krevet dem inn for å bruke dem på ;)
Model S 85D

GOLF-raider

#111
Sitat fra: Elmo på søndag 13. november 2016, klokken 10:12
Sitat fra: Amoss på torsdag 09. juni 2016, klokken 17:50
Jo flere man får over på kollektiv jo færre biler blir det i køen man kjører i. Og kanskje de også klarer å komme med ett relevant kollektivtilbud også til deg  . . .
På tog og buss vestfra inn mot Oslo er det ikke plass til en fis ekstra i morgenrushet. Og politikerene vil ikke innse at de må lage plass til flere før de kan få flere til å reise kollektivt her.
Regjeringen krever inn 37 bompengemilliarder:
I budsjettforslaget til regjeringen foreslås det et bompengekutt på 500 millioner kroner i 2017:
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/11/14/0513/regjeringen-krever-inn-37-bompengemilliarder
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

tutti

Bompenger brukes i Norge i all hovedsak til følgende:

I små prosjekter: 50% til investering i vei og 50% til administrasjon (eks: veien fra Sollighøgda og nordover). Dvs. alt av bompenger gikk til å drifte bomselskapet i de årene den fantes).

I større bomprosjekter: Staten bidrar med det som tilsvarer momsen. Resten dekkes av bilene. Siden kommunene alltid passer på å sløse bort penger på kompenserende tiltak langs nye statlige veier (støyskjermer langt unna veien, pene rundkjøringer, svinndyre pyntemurer etc.), så blir regningene alltid 10-50 % dyrere på bilistene.

I storbyer som Oslo: Nesten alle bompenger går til kollektivtrafikken. Omtrent 50% til drift (og lavere billettpriser). 25% går til kollektivinvesteringer og resten går til vei.

kavorland

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

elektrolux

#114
Blir spennende å følge salgstatistikken for elbiler i Bergen neste år. ::)

Blir antakelig bråbrems for elektriske yrkesbiler som Berlingo, Connect etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hansi

Eller mer sannsynlig i mine øyne mye mer salg hvis/når e-NV200 (?) kommer med større batteripakke :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

THE

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. november 2016, klokken 07:21
Blir spennende å følge salgstatistikken for elbiler i Bergen neste år. ::)

Blir antakelig bråbrems for elektriske yrkesbiler som Berlingo, Connect etc.

Siden artikkelen i BT krever abonnement vet jeg ikke hva som står der. Jeg finner heller ikke noe om saken andre steder, så det er vanskelig å vite hva som dirskuteres. Det som er sikkert er at Bergen kommune tydeligvis ønsker å legge til rette for elbil/nullutslippstransport på mange andre måter. (https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/byradsavd-for-klima-kultur-og-naring/2435/article-140716).

Før eller senere er jeg sikker på at det vil bli innført bompengeavgift for elbil i alle bompengefinansierte prosjekter. Sannsynligvis vil det bli en miljødifferensiering i bomringer rundt byene. Når det gjelder bompengefinansierte utbyggingsprosjekter tror jeg nok bomtakster vil være uavhengig av drivstoffkode om noen år. Etterhvert som elbilandelen øker, så vil fordelene (fra staten) med elbil avta. Fordelen med rimelig drivstoff, lavere service/vedlikeholdskostnader og renere luft langs veiene våre vil uansett bestå. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Sitat fra: THE på fredag 18. november 2016, klokken 08:21
Siden artikkelen i BT krever abonnement vet jeg ikke hva som står der.
De skal på død og liv bygge en trikkelinje til, og trenger mer penger.   Selv om det faktisk er endel busser med EL skilt i Bergen, så har politikerene fått for seg at en dobbelt så tung trikk som går på en trasé bygd ved hjelp av diesel lastebiler er en mye bedre miljøsatsing. Muligens fordi de privat har kjøpt opp tomter før de bestemmer traseen...

Generelt kan jeg godt bidra litt med bompenger, men når jeg ser at pengene går til et slikt korrumpert pengesluk så sitter det langt inne.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: jlan på fredag 18. november 2016, klokken 13:25
Sitat fra: THE på fredag 18. november 2016, klokken 08:21
Siden artikkelen i BT krever abonnement vet jeg ikke hva som står der.
De skal på død og liv bygge en trikkelinje til, og trenger mer penger.   Selv om det faktisk er endel busser med EL skilt i Bergen, så har politikerene fått for seg at en dobbelt så tung trikk som går på en trasé bygd ved hjelp av diesel lastebiler er en mye bedre miljøsatsing. Muligens fordi de privat har kjøpt opp tomter før de bestemmer traseen...

Generelt kan jeg godt bidra litt med bompenger, men når jeg ser at pengene går til et slikt korrumpert pengesluk så sitter det langt inne.

Bybanen har mye høyere kapasitet enn busser (busser vil kreve mange ganger så mange ansatte og ta mye mer plass), dessuten er skinnegående kollektivtrafikk mye mer effektivt mhp. å få bilister til å velge kollektivt fremfor å kjøre bil. Årsaken er nok sammensatt, men vesentlig bedre komfort og plass spiller nok inn sammen med mer forutsigbarhet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dampmaskin

#119
Personlig syns jeg trikk og bybane er en god ting. Jeg syns det er mye mer komfortabelt enn buss, og de kan ikke drive og flytte på holdeplassene i hytt og gevær, slik de tidvis gjør med bussrutene. Kapasiteten er også utvilsomt større enn på buss. Dette er positivt på høyt traffikerte strekninger, men utelukker selvsagt løsningen på mindre traffikerte strekninger, så det må jo suppleres med buss uansett.

Men at det er elbilistene som skal betale for utbyggingen, det høres noe "spesielt" ut, for å si det sånn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA