Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lydforurensing fra elbiler

Startet av 1317142119, torsdag 30. september 2021, klokken 16:38

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: automat på mandag 13. desember 2021, klokken 12:00
Sitat fra: geear på mandag 13. desember 2021, klokken 11:17
Sitat fra: automat på mandag 13. desember 2021, klokken 09:44
Det er ikke et trafikksikkerhetsproblem. Man ser forgjengerne, og venter.

Det man trenger i en slik situasjon er en svak varsellyd som kan akiveres ved behov. Som kan være det alternativet man kan bruke når horn blir for voldsomt.
Du forutsetter at alle førere er årvåkne, ikke lar seg distrahere av mobiltelefoner, infotainmentsystem, fine rumper eller annet, og heller ikke er ruset.
Husk at dette kun er aktivt i veldig lave hastigheter. Er dette et tiltak som er iverksatt basert på forskning, eller lobbyvirksomhet fra fossilindustrien?

Blinde har sikkert nytte av det, men det må sees opp mot støyforurensingen slike systemer medfører.
Det er vel fordi i høy hastighet så er vind/veisus mest fremtredende, slik at elbilene høres uansett. Det er i lav hastighet de kan være lydløse. Gir de lyd da, så har man sikret at de er hørbare i alle hastigheter..

Orbit

Ikke helt ferske tall (2017), men Elbilforeningens egen undersøkelse fant at lydvarsling doblet risikoen for å komme i farlige situasjoner med myke trafikanter!

Teorien er at førere av "lydløse" biler kjører deretter, mens de med lydvarsling stoler (for mye) på at myke trafikanter vil oppdage dem pga lyden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

christen

Og på hvilken måte vil da kunstig lyd hjelpe på denne faren?
Jeg mener poenget står seg. Det bør i det minste være mulig å deaktivere lyden manuelt i korte tidsrom, for å unngå å vekke noen når man kunne ha trillet lydløst forbi et åpent soveromsvindu i eget eller naboens hus.

Sitat fra: geear på fredag 01. oktober 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:38
Dette er egentlig banalt enkelt.
Er farten så høy at det er reell fare for personskade lager hjul/friksjon såpass med lyd at det faktisk kan være vanskelig å skille elbil fra en stillegående bensinbil.

Er farten lav er det eneste som oppstår at folk kan skvette. Altså ikke reelt sett farlig og fare for personskade.
Små barn kan komme løpende ut mellom to parkerte biler, som man glir forbi..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA