Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger innføres for elbil

Startet av trondhla, søndag 05. juni 2016, klokken 15:17

« forrige - neste »

trondhla

Som sagt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e18/slutt-paa-gratis-tesla-passering-oslo-innfoerer-elbil-bompenger/a/23703413/

Vi står ovenfor en regulær bompengeinnføring på lik linje med andre biler innen 5 år. Oslo først, så resten av landet tenker jeg.

epsilone6

"• Fra 1. mars neste år vil det koste 10 kroner å passere bomringen rundt Oslo med elbil mellom klokken halv sju og ni om morgenen, og mellom klokken tre og fem på ettermiddagen. Ellers er det gratis.

• Fra nyttår 2018 vil prisen øke til 20 kroner for passering med elbil i rushtiden.

• Fra nyttår 2020 blir det betaling også for passering utenom rushtiden: Da vil det koste 20 kroner å kjøre gjennom bomringen rundt Oslo. Prisen for å kjøre i rushtiden øker til 30 kroner, ifølge utkastet."

her har du vel de 5 årene oppsummert, ser ikke ut som det er helt flat rate  :P


elektrolux

Utrolig synd.

Vil bremse salget av Elbiler ytterligere.

Det er STOR forskjell fra 0 bomstress til litt bomstress. Faktisk er dette en uendelig stor økning av bomsatsen, mens fossilbiler bare får noen prosent økning.

Gjør det vanskelig å leie ut, blir mye mer arbeid og byråkrati.

Rett og slett elendige greier. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

epsilone6

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. juni 2016, klokken 16:26
Faktisk er dette en uendelig stor økning av bomsatsen, mens fossilbiler bare får noen prosent økning.


hahaha, dette er jo nesten en ferdig skrevet tabloidoverskrift  ;D ;D

Falsum

Som elbilist i Oslo (med bolig rett utenfor bomringen og daglig pendling gjennom bommen) har jeg forlengst forsonet meg med at elbiler med tiden også må betale bompenger. Vi tar like mye plass på veien og forårsaker de samme problemene med trengsel og kø i indre by og tilgang til verdifulle arealer avsatt til parkering. Men vi bidrar ikke til lokalt utslipp, og det er en viktig del av totalbildet, selvsagt.

Likevel er jeg litt bekymret for hvor raskt de skal fase inn vanlig takst, og at de etter denne perioden på tre år ikke lenger vil ha stor nok forskjell mellom elbiler og fossilbiler.

10 kr fra neste år synes jeg er helt greit. Men jeg synes man innen 2020 burde ha hatt halv takst for elbiler.
For øvrig er det glimrende at man innfører tidsdifferensierte priser. Dette er vel det tiltaket som kommer til å monne mest på køproblemene, og er det tiltaket som forskere i lang tid har påpekt at vil ha klart størst effekt.
Men altså, selv med en tidsdifferensiering bør man opprettholde en forskjell mellom fossil- og elbiler. F.eks. 15 kr økende til 25 kroner i rushen for elbiler, og 30 kr økende til 50 kr i rushen for fossilbiler.

Er redd vi ikke får faset inn nok elbiler i løpet av disse tre årene.
Samtidig må vi innse at transport vil koste mer fremover, og at man i større grad må bruke prismekanismer for å løse trafikkaoset når byene vokser.

tomrh

Mest synd for alle de som har sittet på gjerdet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

Sitat fra: Falsum på søndag 05. juni 2016, klokken 16:52
10 kr fra neste år synes jeg er helt greit. Men jeg synes man innen 2020 burde ha hatt halv takst for elbiler.
Takst systemet krever også godkjennelse av storting så endlig er vel ikke dette.
2020 Fra Asker rushtid:
Elbil 30,-
Diesel 74,-
Bensin 64,-
Så må det vel en sats for ladbar hybrid.
Det vil nok jobbes for å øke forskjellen mellom 0 utslipp og fossil, men avgiften kommer nok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tutti


Ingeniøren

Sitat fra: tutti på søndag 05. juni 2016, klokken 17:09
Er hydrogen fortsatt unntatt?
Nå må du ikke gjøre det for vanskelig for dem, de er bare politikere
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Blouberg

Bra at det innføres en differensiert avgift. Tror det er viktigere at fritaket for mva og engangsavgift beholdes noen år til.
Uansett rettferdig eller ikke, dette vil nok gjøre at noen færre kjøper elbil, folk flest er nok ikke villig til å betale noe  som helst for å ta vare på miljøet

jkirkebo

#10
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. juni 2016, klokken 16:26
Utrolig synd.

Vil bremse salget av Elbiler ytterligere.

Det er STOR forskjell fra 0 bomstress til litt bomstress. Faktisk er dette en uendelig stor økning av bomsatsen, mens fossilbiler bare får noen prosent økning.

Gjør det vanskelig å leie ut, blir mye mer arbeid og byråkrati.

Rett og slett elendige greier. >:(

Jeg tror det vil øke elbilsalget. Det blir jo nå mer penger i kroner og øre å spare på å kjøre elbil enn før. For å sette det litt på spissen, hva selger mest elbiler av at:

- Fossilbiler har 10 kroner i bomavgift og elbiler 0 kroner

Eller:

- Fossilbiler har 1000 kroner i bomavgift og elbiler 10 kroner

Jeg er ganske sikker på at alternativ 2 fører til høyest elbilsalg ;)

Hvordan det påvirker byråkratiet rundt utleie er det ytterst få som bryr seg om.

Bomstress? Ærlig talt. Med autopass og avtalegiro er ikke dette noe jeg tenker på i det hele tatt. Får uansett bomregninger for Svinesundsforbindelsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#11
Det de lover er at det skal bli dyrere for alle, og at i kr. skal økningen for fossilbiler bli større enn for elbil.
Altså blir det enda mer lønnsomt med elbil i kr. og øre. :)

Sitat fra: epsilone6 på søndag 05. juni 2016, klokken 16:43
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. juni 2016, klokken 16:26
Faktisk er dette en uendelig stor økning av bomsatsen, mens fossilbiler bare får noen prosent økning.


hahaha, dette er jo nesten en ferdig skrevet tabloidoverskrift  ;D ;D
Men som det påpekes ikke i %. :(
(Uansett hvor beskjeden elbilsatsen blir er dette tilfelle.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Espen Hugaas Andersen

For de som ikke kjører denne veien veldig ofte - hva er satsene i dag?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

weld77

Vestfra er det 16 + 32 mener jeg. Noen få kroner rimeligere med abonnement (som vel alle har). Nord og østfra er der 32 kroner i dag. Vestfra er det to bomstasjoner hvorav den dyreste ligger nærmest sentrum så satsen avhenger sv hvor man kommer fra og hvor man skal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA