Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TACC bremset ikke

Startet av Spinner, fredag 03. juni 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

Spinner

Opplevde akkurat at TACC ikke bremset i det hele tatt når bilen foran gjorde det, noen andre som har opplevd dette? Kjørte med full autopilot på.

Måtte bråbremse selv, og i det jeg bremser kommer Forward Collision Warning på (nøyaktig samtidig).

Ikke noen dramatisk situasjon, men litt skummelt at TACC ikke fikk med seg dette.

http://www.youtube.com/watch?v=1HNIedhGSuA

Lynet

Godt å se at sjåfører som kjører med autopilot følger med trafikkbildet og ikke later som de sover  :)
Bilen hadde nok bremset, det var nok du som var for kjapp. Bilens bremsing hadde nok blitt hardere, og i verste fall hadde den dunket i den foran.
Vitsen med TACC er å redusere eller minimalisere sjansen for personskader.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Spinner

#2
Sitat fra: Lynet på fredag 03. juni 2016, klokken 18:41Bilen hadde nok bremset, det var nok du som var for kjapp. Bilens bremsing hadde nok blitt hardere, og i verste fall hadde den dunket i den foran.
Vitsen med TACC er å redusere eller minimalisere sjansen for personskader.
Du tenker vel på AEB (Automatic Emergency Braking)? TACC skal jo følge hastigheten til bilen foran hele tiden :)

Det er mulig TACC hadde bremset etter hvert, men den ventet ubehagelig lenge :o

Og at Forward Collision Warning hyler sier vel sitt om hvor treg den var.

Det ser mindre dramatisk ut enn det føltes, for hadde bilen stoppet istedenfor å fortsette i rundt 35 km/t hadde jeg vært klin oppi rumpa på den.

Øyvind.h

Så ut som du lå veldig nære bilen foran ift fart? Mulig man blir lurt av perspektivet? Selv opplever jeg at avstand må stå på maks (7) på motorvei for at avstanden skal være fornuftig.

Ellers bra du følger med. Autopilot er ingen sovepute. Kun våkne sjåfører kan bruke den.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thor2014

Problemet her er en rask reduksjon i hastighet fra 87-35 km/t
TACC er nok ikke konstruert for så raske endringer som du opplevde her

thilo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. juni 2016, klokken 19:27
Så ut som du lå veldig nære bilen foran ift fart? Mulig man blir lurt av perspektivet? Selv opplever jeg at avstand må stå på maks (7) på motorvei for at avstanden skal være fornuftig.

Enig, funker best på maks (7), har også AEB varsel på tidlig.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. juni 2016, klokken 19:27
Så ut som du lå veldig nære bilen foran ift fart? Mulig man blir lurt av perspektivet? Selv opplever jeg at avstand må stå på maks (7) på motorvei for at avstanden skal være fornuftig.
Blir nok litt lurt av perspektivet, den står på 3 her.

Øyvind.h

#7
Kanskje litt lurt av perspektiv. Men 3 høres veldig lite ut. Rundt 1 sek i 85 illustrerer hvorfor jeg opplever selv 7 som helt på grensen. Tror selv 7 ligger under 3 sek til forankjørende på motorvei. Men 85 er dog ikke høy motorveihastighet.

Med så liten avstand skal det ikke mye til før programvaren reagerer for sent. Ser jo også at det tar veldig kort tid fra bilen bremser til bilen innser at den faktisk må bråbremse. Halvt sek fra bilen foran bremser før din bil må aktivere kollisjonsalarm.

Sorry om dette høres captain hindsight sutrete ut.  Og som nevnt - bra du er våken i motsetning til andre vi har sett video av nylig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. juni 2016, klokken 20:12
Kanskje litt lurt av perspektiv. Men 3 høres veldig lite ut. Rundt 1 sek i 85 illustrerer hvorfor jeg opplever selv 7 som helt på grensen. Tror selv 7 ligger under 3 sek til forankjørende på motorvei. Men 85 er dog ikke høy motorveihastighet.

Med så liten avstand skal det ikke mye til før programvaren reagerer for sent. Ser jo også at det tar veldig kort tid fra bilen bremser til bilen innser at den faktisk må bråbremse. Halvt sek fra bilen foran bremser før din bil må aktivere kollisjonsalarm.

Sorry om dette høres captain hindsight sutrete ut.  Og som nevnt - bra du er våken i motsetning til andre vi har sett video av nylig :)
Du høres mer fornuftig enn sutrete ut ;D
Jeg har ikke timet selv, men det virker som 1-7 er omtrent 1-2 sekunder. Men det varierer veldig, her ser du et bilde rett før jeg måtte bremse (også før bilen foran bremset ned), og ett noe senere da vi er oppe i 80 igjen. Vet ikke hvor bra det kommer frem her, men bilen øverst er over dobbelt så stor som den nederst. Avstanden TACC holder på en innstilling varierer en god del.

Lynet

Føler at TACC er litt treg til å regulere avstanden, har bilen foran nettopp akselerert øker avstanden en stund før den stabiliserer seg. Motsatt ved (rolig) bremsing.
Nivå 3 er etter min mening alt for lite i 85km/h. 5-7 passer meg best. 1-4 i bykjøring.
Har testet bremsene på min P85 med G-måler, den passerte 1G, så den stopper utrolig fort  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hyperstress

#10
Min erfaring er at TACC ikke bråbremser. I slike tilfeller er det AEB som slår inn og kanskje/kanskje ikke redder deg før du kjører inn i bilen foran. Opplevde nylig en lignende situasjon som TS. Bilen foran bråstoppet helt på motorveien. Jeg sjekket speil, eller sov eller noe, da han bremset, og jeg ble varslet av lyd (som står på early). TACC hadde begynt å bremse, men ikke kraftig nok. Jeg stod på 100% fulle bremser og stoppet en meter fra bilen foran.

Jeg hadde CC på 3. Bruker stort sett 3-5 nå.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hodetelefoner

Du holdt ikke benet litt på gassen?  Holdt på å drite meg ut på den måten.  TACC bråbremser den. Men det noe vil også skrike litt da. Har skjedd noen ganger når bilen foran meg oppdager at det plutselig er stillestående kø.. Flaks han ikke brå byttet felt for min del. Var uoppmerksom et øyeblikk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA