Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rødt batterilys til tross for nyladet og nytt 12 V batteri

Startet av Kewetķnerten, tirsdag 11. april 2023, klokken 11:29

« forrige - neste »

bcx238h

Sitat fra: Kewetķnerten på søndag 30. april 2023, klokken 08:28... i dag kom både lite rødt batterilys, skiftenøkkel og for første gang temperaturlyset på ...

Å ha ...  :(


Kewetķnerten

Oj.. kjenner jeg blir litt svett, jeg eier veteranbil med coil og stifter...  Leste det som sto under den røde i Trondheim om CaN og Busser og all slags og må melde pass.  Håper noen i Rogaland har sånt liggende til lån eller leie, hvis ikke så fikset Vibemyr Bilverksted den sist da de ble opplært av Elbilmek visstnok.  :-) 

Marsto

#17
Hei igjen. Ja, det er nok litt nifst i starten men den norske Thinken du eier er faktisk den første erstatningen her i Norge for coil og stifter når det gjelder absolutt alle bensindrevne biler her i landet.
Når det gjelder Rogaland betyr det at du har din bil i Stavanger? Jeg mener Stavanger har Elbil hjelpen og et medlem her på forumet som heter Electrolux, Stemmer det?? https://elbilhjelpen.no/
Her i Trondheim har vi Trondheim Thinkers og vi forsøker å støtte hverandre fullt og helt om noen får problemer.
 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Kewetķnerten

 :-1: Da har den vært på verksted med Think utsjekk og det ble en ugrei dom.  Det er "feilmelding" fra 5 batterier om at spenningen er for lav, men totalen viser riktig spenning så noen styringskort må vistnok byttes og hver av disse kortene koster 3500 og selv da er det ikke sikkert at ting vil fungere slik at batteripakken må ut og der er det kanskje rustskader osv....  Jeg kan jo ikke bruke 25 lapper på noe så usikkert.  Jeg syns dette er veldig synd for det er jo så hyggelig bil å kjøre rundt i.  Finnes det noen som driver med sånt på "hobbybasis" mon tro?

Marsto

Hei. Det var leit å høre, ja. Jeg ble litt nysjerrig på hvilket verksted du brukte? Hvis det er styrekort for batteripakken som er problemet så er de veldig vanskelig å skaffe. Det er 2 viktige korttyper i batteripakken. Det ene heter RLEC kort som det er 16 stk.av (Remote Lithium Energy Controller) og det andre heter MLEC som det er 1 stk.av (Master Lithium Energy Controller) Kan det verkstedet du brukte skaffe disse kortene og jeg lurer også på om du får bilen til lade når du plugger den inn som normalt?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Så vidt jeg vet, så kan ubrukte RLEC fortsatt skaffes fra en privatperson i USA. Nå har jo alt blitt dyrere, men jeg kan gjette at du ender på ca 1500,- pr kort. MLEC er vanskeligere å få tak i.
Batteriet må ut i alle tilfelle. Om du er litt hendt, og gidder, så får du til det med hjelp på forumet. Men det er ganske mange arbeidstimer involvert. Sannsynligvis er det vått inni der, så det blir litt jobb med det også ja.
Uansett synd hvis du gir opp bilen.
Think lithium

Kewetķnerten

Hei gode hjelpere, dette er greske greier for meg som fortsatt holder på med SU og Webere og 98 oktan :-) Det er Rlec jeg skal ha og de kunne leveres fra Elbilmek ennå såvidt jeg forstår, men til en pris.   Marsto, er et lokalt MECA med flinke folk og opplæring på Think fra de var nye.
Er jo synd å gi opp hvis batteriene fortsatt er gode som alt tyder på såvidt jeg forstår.

Jeg prøver meg gjerne på å ta ned batteripakken hvis det er mulig å berge den til en overkommelig pris.  Dere nevner vått inni, men nå har det jo vært brannfare i flere uker, blir fuktigheten stående i ett tett rom inni der?   Hvordan får jeg utskriftene fra verkstedet inn her?  Kommer jo bare opp noe URL greier?

Marsto

Hei igjen. Det kan nok som worry sier være mye fuktighet på innsiden av batteripakken. Den blir nok værende der lenge når batteriet er så lukket. Det finner du først ut når den tas ned. Jeg er litt usikker på hva du mener med et lokalt Meca verksted? Tar de imot og reparerer Think med batteriproblemer? Jeg tenkte at når du befinner deg i Rogaland så er Elbilhjelpen.no de jeg ville tatt kontakt med. Der har du en forumdeltaker(Electrolux) og de er meget kompetente på Think helt fra starten av.
Når det gjelder utskrifter fra verksted som vedlegg i forumet kan du kun legge til filer med disse tillatte filtypene: txt, doc, pdf, jpg, gif, mov, mpg, mp4, png, csv, xls, jpeg, ov2 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Kewetķnerten

#23
Jeg klarer ikke laste opp png bildene av statusrapportene.  Kommer opp et vindu som ber om URL, men hva når det er på PCen allerede?

Verkstedet har notert " feil på celleverdier i modul 02,03,05,12 og 14.  Stor sannsynlighet for fuktighet i batteri.  Moduler må balanseres etter rep og hvis den har stått lenge så er det fare for skade i PCU" 

Nå har den stått siden påsken.

Skal prøve å få en prat med Elektrolux! :-)Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget. 

RJK

Du må laste opp filene som vedlegg, ikke bruke bildelink-knappen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Warlock

Heisann

Jeg finner kommentaren "...hvis den har stått lenge så er det fare for skade i PCU" noe merkelig. Det er ingen sammenheng mellom lav spenning/feil verdier på batteriet og skader på PCU. Det kan være at de en gang eller to har erfart at om batteriet har fuktproblemer, så kan PCU også ha det, men dette er to forskjellige enheter som ikke har så mye felles annet enn at de står i samme miljø.

For å legge inn bilde som vedlegg har forumet blitt veldig rart. jeg får heller ikke lagt til vedlegg før jeg har postet (i alle fall ikke om jeg bruker hurtigsvar-boksen under). Må gå inn igjen og redigere på innlegget, da får jeg lov å legge ved hva det måtte være. Den bildeknappen er bare tull :)

worry

Du bør ta ut batteriet så fort som mulig, ta av lokket og få det tørt. Da kan du lettere vurdere kostnad og tidsbruk for å reparere.
Når det er vann i batteriet, så er det fare for at celler dreneres så lavt at cellene må kasseres (ca 2V). Det har jeg opplevd, men det var bil/batteri som hadde stått i over 2 år med feil.
Think lithium

Kewetķnerten

Hea, ja nå ble det sikkert litt mange vedlegg.  Elektrolux vil ikke ha den inn, da tar jeg ned batteripakken og setter den på tørk, så kjører jeg Buddy i mellomtiden :-)

Er det noen bruksanvisning for å ta ned batteriet?

worry

#28
Hei,
Ja, det gjør nok det. Men det finns noen varianter, avhengig av hva slags utstyr du har.
Du må kunne senke batteriet i hvert fall 30 cm for få det fri fra bilen.
En jordkabel må skrus løs under et lokk framfor passasjerstolen. Så må du klargjøre for å kunne frigjøre høyspenningskabel og signalkabel, under bilen. Sistnevnte har en plastring som må skrus litt mot klokka. Den oransje må trekkes rett ned. Bruk en flat skrutrekker for å vippe ut låsen, og kanskje en til for å presse nedover. Dette blir tilgjengelig når batteriet er senket litt.

Selve løftet må tåle 300 kg.
Det enkleste er hvis du kan bruke en løftebukk. Ellers må du jekke bilen ganske høyt for å få klaring.
Jeg har sett brukt følgende:
Lastebilhjulslange. Vanskelig å styre vil jeg tro?
Gjengestenger. Tre på hver side, i stedet for boltene som holder batteriet. Tidkrevende skruing, god styring.
Garasjejekker under kraftig kryssfinerplate. Litt vaglete kanskje.
Jekketralle inn fra siden, helst med finerplate til å fordele lasten.

Så er det vel 20 eller 21 stk. 8mm bolter å ta ut. Typisk så er en eller flere fastrustet, dersom ingen har skrudd på det nylig.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA