Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må ha nye høyttalere i Thinken

Startet av el nino, onsdag 15. september 2010, klokken 16:12

« forrige - neste »

el nino

Hei, nå har jeg hatt Thinken i ca. 2år, og nå må jeg ha nye høyttalere da den høyre bare durer og bråker :'(
Det jeg lurer på nå er om garantien dekker dette, eller om jeg like godt skal investere i bedre høyttalere. Er det noen av dere med samme bil som har skiftet disse? Det er jo en spesiell festeanordning på original høyttalerne, og det kan kanskje være vanskelig å få noen som passer?
Noen som har forslag? ???

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Think kan få forbausende god lyd. Bilen er ganske død akustisk, og egner seg derfor godt for montering av skikkelig anlegg.

Sidelommene bak hadde passet perfekt for forsterker og sub.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Alpinist

... "Think" kan få forbausende god lyd.

Please tell me how!

Jeg har standard høytalere og  Blaupunkt stereo med Handsfree løsningen som Think leverer. Synes det er skikkelig dårlig lyd og skikkelig dårlig radiomottak. Lurer nesten på om de har glemt å jorde antennen.

Vurderer å sette inn en ny Alpine spiller for å få skikk på sakene - men er usikker på om det er spilleren som er dårlig eller om det er noe annet.
Vurderer også å sette inn større høytallere enn de 2" som er standard.
Jeg pillet bare av dekselet og da kommer du til høyttaleren for bytte den.
Men kanskje skal man ta av hele dørdekselet og bygge litt om?
En bil man bruker til pendling bør ha god lyd... men spørsmålet er om det er så mye støy ellers i bilen at det kanskje ikke er verdt det?

Noen som har erfaringer med dette?
Think Mountain 2010 modell

El rayo

Sitat fra: Alpinist på onsdag 22. september 2010, klokken 08:44
skikkelig dårlig radiomottak.
Det sliter vi med på den gamle også. Det skyldes plastkarosseriet, som ikke fungerer som jordplan. Radiomottak blir bedre i den gamle med DAB-radio og jeg vil tro det er løsningen på den nye også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på onsdag 22. september 2010, klokken 11:25
Radiomottak blir bedre i den gamle med DAB-radio og jeg vil tro det er løsningen på den nye også.

Evt med en skikkelig gammel radio. Jeg har mye bedre mottak i thinken med gammal radio (med kassettspiller!) enn en forholdsvis ny i Caravellen.  :-\  Trur det hører hjemme i kategorien "alt var bedre før"...
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Alpinist på onsdag 22. september 2010, klokken 08:44
Please tell me how!

Kjøpte en Think med tilpasset stereo. "Verktøyrommet" bak fungerer som lukket sub med 2 POLK elementer på ca 6". I tillegg er der normalt gode elementer i sidene bak, og domer framme over de originale høytalerene.

Alt drives av en 4X20W klasse A forsterker, som gir lyd tilsvarende 500 Pioneer Watt.

Det beste er at det ikke bare er mye lyd, men ekstremt vellydende uten den overdrevne bassen.

Skal prøve å legge ut bildet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

corvette

Jeg dro til Strømmen Bilradio rett etter at jeg fikk min for snart to år siden. Der kjøpte jeg en flat sub som ligger under bagasjegulvet og to nye dørhøytalere. Total sum ca 7000 synes jeg å huske. Lyden forbedret seg noe helt fantastisk og er fortsatt flott!
Originalhøytalerne er forferdelig dårlige; kaffefiltere ble de kalt......

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

elektrolux

#8
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. september 2010, klokken 12:20
Skal prøve å legge ut bildet

Done: Men finner ikke forsterkeren. Vet den må være et sted, for ingen radio spiller slik uten.

Ehhh. Ene bildet viser også monitoren til Litium pakka. Likheten med Robometeret kommer av at Robometeret er utviklet med basis i dette systemet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. september 2010, klokken 09:42
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. september 2010, klokken 12:20
Skal prøve å legge ut bildet

Done: Men finner ikke forsterkeren. Vet den må være et sted, for ingen radio spiller slik uten.
Bildene er tatt i en gammel Th!nk, 1999 - 2002 modell.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Yagi

Sitat fra: el nino på onsdag 15. september 2010, klokken 16:12
(...) Det jeg lurer på nå er om garantien dekker dette (...)
Jeg har bytta begge under garantien. Kan ikke skryte av hverken gamle eller nye - men de nye virker ihvertfall ;)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

trygvetv

Et mer økonomisk alternativ:

Jeg kjøpte et par Hertz DCX100 høyttalere på NetOnNet.no, de kostet ca 400kr inkludert levering. Disse er 4¨ høyttalere som kan byttes ut med originalhøyttalerne til Think. Høyttalerdekslene i døra er limt fast, men man kan likevel vippe dem ut med et skrujern og lime dem på plass igjen etterpå. Jeg måtte fikse litt på kontaktene på høyttalerkablene, da de var for små til å koble til de nye høyttalerne. Nye kontakter koster ca 20 kroner for en pakke på Biltema eller Clas Ohlson, og knipes bare på de ledningene som er der. Det er ikke vanskelig, bare husk å hva som er + og -.

Resultat: Det er fortsatt ikke noe Operahus, men lyden ble en god del bedre. Jeg går ut ifra at 4'' høytallere er for små til å få gromlyd. Radiomottaket er det jeg sliter mest med. Jeg lurer litt på om R&S eller Think selv har glemt å jorde anlegget skikkelig. Det burde jo kunne jordes til ramma til Thinken, det skulle ikke spille så stor rolle om selve karosseriet er av plast.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Carl Anton Stenling

Jeg prøvde diverse løsninger for å forbedre radiomottak og endte opp med å installere DAB. Det fungerer rimelig greit.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

Hei Hei!

Vi fikk montert en egen Kenwood sak som ikke kostet for mye, 50W MosFet x 4, men radioen sliter.

Dette må Think fikse på, antennesystemet er for dårlig.  Bortsett fra det er selve
lyden i høyttalerne veldig behagelig og bra, særlig om du skrur litt på audio-settingene.

Men det med antenna er litt viktig, se å fiks det. :)

Boogie

Det er vanskelig å få til et skikkelig jordplan i en plastbil desverre.
Og det er ikke godt nok å jorde det til ramma, da det er areal som gjelder.
Det som burde kunne fungere er induktiv jord.

Jeg har brukt dette i plast seilbåt.

Men man må kansje ta ned taktrekket invendig.
Lim opp en bred kobberfilm fra foran til bak. Selv brukte jeg en 10 cm bredde film (tykkelsen spiller ingen rolle).
Kan også legge en remse fra ene siden til den andre for å dekke også disse retningene.

Kobberremsene kobles til jord på antenna.

Jeg venter fremdeles på min bil, så jeg har ikke fått testet det enda, men det burde fungere!
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA