Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot

Startet av egilu, tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:58

« forrige - neste »

joda

Det er ikke mulig pr i dag, kommer kanskje muligheten for dette i en senere oppdatering av SW.

Pr nå må man manuelt holde inne spaken et par sek for å justere farten etter skilt.
Mener også at man kan holde inne spaken mens man passerer skiltet, og bilen vil justere hastigheten opp/ned når skiltet er lest.
TMS 85D

Amoss

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 03. september 2016, klokken 12:01
Dette hjelper jo litt, men jeg ønsker at fartsholderen justerer automatisk fra 86 til 66 km/timen nå jeg kommer inn i en 60-sone.

La meg også legge til litt om hva jeg tror er årsaken til denne oppførselen du observerer. Dette har med at autopiloten kun er ett hjelpesystem og ikke ansvarlig fører av bilen. Hadde den automatisk tilpasset seg hva den mente at var en fartsgrense-økning fra 60 til 80 og du ble tatt i fartskontroll ville du kunne skylde på bilen "Jamen bilen trodde at fartsgrensen ble øket og satte opp farten av seg selv".

Nå er det slik:
- Du observerer at fartsgrensen endres
- Bilen observerer det samme
- Du observerer at bilen korrekt har tolket den nye fartsgrensen
- Du trekker i spaken og sier derved "Flink bil, du tolket fartsgrenseendringen korrekt, og jeg som ansvarlig sjåfør tar ansvaret for at du nå kan legge deg i denne hastigheten."
- Du som ansvarlig sjåfør har derved påtatt deg ansvaret med å tillate bilen å endre fart.

For at bilen automatisk skal tilpasse seg dette selv må Tesla føle seg tryggere på systemet og være klar for å påta seg ansvaret. Altså en mer autonom kjøring enn som ett rent støttesystem slik det er i dag.

Korriger meg gjerne dersom noen mener at jeg har tolket dette feil :)

Model S 85D

DagfinnN

#17
Et artig poeng, men jeg ville likevel foretrekke at bilen justerer ned automatisk. Ja jeg skjønner at om bilen ikke skulle se fartsgrensen, så kan det hende at jeg får bot. Men ser ikke bilen at fartsgrensen endres ser vel neppe jeg det heller. Jeg har fått 2 fartsboter i mitt liv der jeg kun har sløvet meg over 60 i 50 sone. Jeg har fått fartsboter fordi jeg bevisst har kjørt for fort også, men det er på en måte greit.
Om bilen ikke ser fartsgrensen og ikke jeg ser den og at onkel står der - ja teoretisk mulig, men vil neppe hende hvert år.
Om jeg eller andre blir sur om dette teoretiske skulle skje, ja ja - så får vi bare bli det da. Enn så lenge sier loven at jeg er ansvarlig uansett.
Jeg lever fint med slik det er i dag. Men skulle ønske at det blir bedre. Ikke minst skulle jeg ønske at når fartsgrensen endres fra 60 til 80 og jeg trekker spaken tilbake i 2 sekunder er det ikke nødvendig av Tesla og akselere som en overkåt okse. Øke farta jamnt og rolig ønsker jeg meg.
Det er bra vi har noe å se fram til :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amoss

Sitat fra: DagfinnN på søndag 04. september 2016, klokken 10:47
Ikke minst skulle jeg ønske at når fartsgrensen endres fra 60 til 80 og jeg trekker spaken tilbake i 2 sekunder er det ikke nødvendig av Tesla og akselere som en overkåt okse. Øke farta jamnt og rolig ønsker jeg meg.

Interessant nok har jeg sett andre som har kommet med det stikk motsatte ønsket her, og klaget på hvor sakte den akselererer når den kjører på autopilot/TACC ;)
Model S 85D

Hodetelefoner

Den akselererer for sakte ja. Lager unødvendig plass til bilene foran. Men vi hr jo også de som ønsker 100meter mellomrom til bilen foran. De som liker at man får klemt inn 10biler på 1km lang strekningen ....

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på søndag 04. september 2016, klokken 12:35
Sitat fra: DagfinnN på søndag 04. september 2016, klokken 10:47
Ikke minst skulle jeg ønske at når fartsgrensen endres fra 60 til 80 og jeg trekker spaken tilbake i 2 sekunder er det ikke nødvendig av Tesla og akselere som en overkåt okse. Øke farta jamnt og rolig ønsker jeg meg.

Interessant nok har jeg sett andre som har kommet med det stikk motsatte ønsket her, og klaget på hvor sakte den akselererer når den kjører på autopilot/TACC ;)

Bilen akselerer ubehagelig. kraftigere enn jeg selv ville gjort. Kona merker godt ift komfort om det er bilen eller jeg som kjører.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

joda

Ja, det er en stor forskjell i hvordan akselerasjonen oppleves i forhold til sakte kø-kjøring med TACC aktiv og landevei hvor den f.eks mister synet av bilen foran rundt en sving.
Hvis hastigheten da er litt under den registrerte hastigheten på TACC, så føles denne akselerasjonen langt kraftigere en om man sitter rolig i en kø og følger trafikken.

Min erfaring er ved sakte kø-kjøring så fungerer TACC best på 2-3, høyere verdi her gir for stort mellomrom ved stopp-start og man får biler som vil legger seg inn i mellom deg og bilen foran. (og man ender gjerne opp med at man manuelt må bremse for å unngå uønskede hendelser)
TMS 85D

Øyvind.h

Ja i sakte køkjøring fungerer gass og brems bedre. Litt brå stopp, men helt OK. Og enig i at den bør stå lavere enn 7 når man kjører i kø.
På landeveien fungerer 7 stort sett bra. Og man må opp i det for å overstige 2 sek avstand. Sånn ca.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bidda

Filmet noen hendelser på turen Hønefoss - Steinkjer og retur. Var mindre overtakelser av meg på forrige versjon, tar det lang tid før den lærer seg dette på nytt?

https://www.youtube.com/watch?v=u-yAlLaRzWI
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Tullebukk1

Hei!
Jeg henta X'n forrige uke, (AP1 eller hva dere sier. )

Generelt veldig fornøyd med bilen, men "autopiloten" er overraskende skuff!

Bare på den korte tiden jeg har testa den, har jeg måttet avverge livsfarlig oppførsel! Her er et par eksempler:

-Ligger på en vanlig 2 felts landevei uten midtrabatt. Det kommer en avkjøring på motsatt side, veien blir bredere med et "avkjøringsfelt i midten. I 80km i timen vrenger den inn i avkjøringsfeltet som etter hvert slutter og du ender i motsatt kjørefelt.

-kommer til en nyoppført rundkjøring som ikke er i kartet. Tar over styringa manuelt, uten å oppfatte at cruisecontrol fortsatt er på. Bilen sakker ned pga bilen foran. Når den andre bilen forsvinner rundt rundkjøringa, gir AP mye gass rett ut mot gjordet.

-På glatt føre blir det bare galskap. Den tar ingen høyde for fart på noe tidspunkt, uansett føre eller sving.

Får følelsen av at jeg må følge med ti ganger mer med AP skrudd på..

Kommer til å prøve å heve kjøpet av AP funksjonen...


Alt annet med bilen liker jeg ;)
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

DagfinnN

Sitat fra: Tullebukk1 på mandag 05. desember 2016, klokken 12:30
Hei!
Jeg henta X'n forrige uke, (AP1 eller hva dere sier. )

Generelt veldig fornøyd med bilen, men "autopiloten" er overraskende skuff!

Bare på den korte tiden jeg har testa den, har jeg måttet avverge livsfarlig oppførsel! Her er et par eksempler:

-Ligger på en vanlig 2 felts landevei uten midtrabatt. Det kommer en avkjøring på motsatt side, veien blir bredere med et "avkjøringsfelt i midten. I 80km i timen vrenger den inn i avkjøringsfeltet som etter hvert slutter og du ender i motsatt kjørefelt.

-kommer til en nyoppført rundkjøring som ikke er i kartet. Tar over styringa manuelt, uten å oppfatte at cruisecontrol fortsatt er på. Bilen sakker ned pga bilen foran. Når den andre bilen forsvinner rundt rundkjøringa, gir AP mye gass rett ut mot gjordet.

-På glatt føre blir det bare galskap. Den tar ingen høyde for fart på noe tidspunkt, uansett føre eller sving.

Får følelsen av at jeg må følge med ti ganger mer med AP skrudd på..

Kommer til å prøve å heve kjøpet av AP funksjonen...


Alt annet med bilen liker jeg ;)
1. Vel du skal ikke bruke AP1 på vei uten midtdeler selv om jeg vet det blir gjort. På motorvei funker den ganske så bra.
2. ACC er ikke lik AP. Men det du beskriver er kjent ja. Skal aldri ha acc på i rundkjøringer.
3. Glatt føre tas det ikke høgde for.
Om du trodde at AP1 var bedre enn den var så er du nok skuffet vil jeg tro.

Jeg bruker acc veldig mye til og fra jobb. Har satt den til max 6 km over fartsgrensen. Et lite trykk på spaken og den skifter til riktig fart når fartsgrensen endres. Meget vanedannende, holder fin avstand til bilen foran og hindre at jeg får fartsbot pga sløveri. Men bruker ikke acc når det er glatt eller spruter mye fra bilen foran. Da synes jeg at den holder for kort avstand.
AP bruker jeg en god del på motorvei. Meget mer avslappende enn å kjøre selv. Man må imidlertid lære seg hva bilen gjør galt - f.eks. prøve å svinge av på Kolomoen ved Hamar.
Men ingen tvil om at AP1 bare er starten. AP2 blir nok bra - om en stund.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tullebukk1

Sitat fra: DagfinnN på mandag 05. desember 2016, klokken 14:09
Sitat fra: Tullebukk1 på mandag 05. desember 2016, klokken 12:30
Hei!
Jeg henta X'n forrige uke, (AP1 eller hva dere sier. )

Generelt veldig fornøyd med bilen, men "autopiloten" er overraskende skuff!

Bare på den korte tiden jeg har testa den, har jeg måttet avverge livsfarlig oppførsel! Her er et par eksempler:

-Ligger på en vanlig 2 felts landevei uten midtrabatt. Det kommer en avkjøring på motsatt side, veien blir bredere med et "avkjøringsfelt i midten. I 80km i timen vrenger den inn i avkjøringsfeltet som etter hvert slutter og du ender i motsatt kjørefelt.

-kommer til en nyoppført rundkjøring som ikke er i kartet. Tar over styringa manuelt, uten å oppfatte at cruisecontrol fortsatt er på. Bilen sakker ned pga bilen foran. Når den andre bilen forsvinner rundt rundkjøringa, gir AP mye gass rett ut mot gjordet.

-På glatt føre blir det bare galskap. Den tar ingen høyde for fart på noe tidspunkt, uansett føre eller sving.

Får følelsen av at jeg må følge med ti ganger mer med AP skrudd på..

Kommer til å prøve å heve kjøpet av AP funksjonen...


Alt annet med bilen liker jeg ;)
1. Vel du skal ikke bruke AP1 på vei uten midtdeler selv om jeg vet det blir gjort. På motorvei funker den ganske så bra.
2. ACC er ikke lik AP. Men det du beskriver er kjent ja. Skal aldri ha acc på i rundkjøringer.
3. Glatt føre tas det ikke høgde for.
Om du trodde at AP1 var bedre enn den var så er du nok skuffet vil jeg tro.

Jeg bruker acc veldig mye til og fra jobb. Har satt den til max 6 km over fartsgrensen. Et lite trykk på spaken og den skifter til riktig fart når fartsgrensen endres. Meget vanedannende, holder fin avstand til bilen foran og hindre at jeg får fartsbot pga sløveri. Men bruker ikke acc når det er glatt eller spruter mye fra bilen foran. Da synes jeg at den holder for kort avstand.
AP bruker jeg en god del på motorvei. Meget mer avslappende enn å kjøre selv. Man må imidlertid lære seg hva bilen gjør galt - f.eks. prøve å svinge av på Kolomoen ved Hamar.
Men ingen tvil om at AP1 bare er starten. AP2 blir nok bra - om en stund.

Det var vel egentlig slik jeg hadde forventet, ikke noe mer, ikke noe mindre. Hadde jo håpet jeg skulle bli positivt overrasket :D

Får gjøre meg litt mer kjent med den i tryggere omgivelser..
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

o.b.lix

AP1 lærer sakte men sikkert av sine feil.

Stor forskjell på om det er mørkt eller lyst ute, om det regner eller er opplett. Er tross alt bare en "lane assist" som holder deg midt i mellom strekene!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA