Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot

Startet av egilu, tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:58

« forrige - neste »

egilu

Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med autopilot, og da tenker jeg på hvor fungerer den bra eller ok?
Fungerer den stort sett bare på riksveier, eller alle veier med gulstripe og synlige striper?

Jeg har bestilt bil og venter "tålmodig". Spent på hva deres erfaringer er.

petersv

På Model S sub-forumet finner du mange erfaringer med autopiloten.


egilu

Takk, jeg tenkte dette burde gjelde også de som etter hvert kjører Model X.

TRM

Sitat fra: egilu på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:58
Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med autopilot, og da tenker jeg på hvor fungerer den bra eller ok?
Fungerer den stort sett bare på riksveier, eller alle veier med gulstripe og synlige striper?

Jeg har bestilt bil og venter "tålmodig". Spent på hva deres erfaringer er.
Kom nettopp hjem fra helgetur til København (fra Bærum). Brukte Autopilot 99 % av turen. På motorveikjøring vil jeg påstå at Autopilot er noe av det viktigste ekstrautstyret. Kanskje DET viktigste. Opplever å være helt opplagt og uthvilt ved ankomst, selv etter mange timer i bil.
På turen ble Autopiloten satt på 150 km/t (i 130-sonen), og den klarte seg selv hele tiden. Hadde to-tre fuckups der den ville ta en avkjøring hvor jeg skulle rett frem, men med en hånd på rattet var det bare å korrigere avviket, og aktivere Autopiloten igjen.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Hodetelefoner

Samme erfaring på ruten. Selv med regn. Opplevde ikke at hun ville ta av noen steder. Men var noen dumper jeg måtte holde hun igjen.  Ang avkjøringer, ofte det går å holde igjen rattet da. Så slipper AP å bli avbrutt :)

Bidda

#6
Pendler Hønefoss - Gudbrandsdalen og bruker AP på mye av veien. Legger merke til dette:
1) at den ikke er konsekvent ved overgang fra ett til to felt, varierer hvor jeg havner.
2) varierer også hvor vinglete det blir ved innsnevring fra to til ett felt særlig ved nyveien nord for Biri i nordlig retning.
3) spesielt en avkjøring jeg må ta over og det er ned fra Lygnaseter til Jaren ved avkjøring Moen. Kan det ha sammenheng med at den ble mye brukt under opparbeiding av nyveien?
4) ved midtdeler og sol hvor skygge faller på oppmerkingen faller denne ut, kontrasten er der men den tar den ikke blir da høyre stripe den styrer etter og sensorer som føler midtdeler.

Er det slik at 8.0 ikke vil bli fullt ut "dyktig" før det ettermonteres HW?

PS så nå at det var en egen tråd om AP-erfaringer så fortsetter der.....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Hodetelefoner

Felt velger du ved å styre / hjelpe til en av sidene. Du kan tvinge den til en av feltene uten at autopilot går av.

Håkons Xadventure

Har kun hatt bilen i 5 dager og får ikke testet autopiloten ordentlig før jeg skal til Kristiandsand i morgen.

En ting jeg lurer på er den automatiske farten? Jeg hadde fått en forståelse for at farten ville justere seg selv etter fartsgrensen, men det opplever jeg ikke at den gjør. Jeg må justere den manuelt med cruicecontrollspaken. Er det en innstilling jeg har gått glipp av, eller er det meningen at jeg skal gjøre det?

Opplevde også en gang at det kom en spøkelsesbil opp rett i front av bilen som fikk bilen til å ule og bremse relativt hardt. Det var ingenting der - og heldigvis ingen bak meg heller - så det gikk greit og jeg rakk ikke å reagere før spøkelsesbilen var borte og bilen ga gass igjen.

En annen gang kjørte det en bil ut rett foran meg som krysset veien som jeg reagerte på og bremset ned - uten at det virket som bilen hadde tenkt å gjøre noe som helst.
Tesla X90D (venter)

Bidda

#9
Sitat fra: KristofferH på søndag 28. august 2016, klokken 08:31
Felt velger du ved å styre / hjelpe til en av sidene. Du kan tvinge den til en av feltene uten at autopilot går av.
Dette fungerer ikke hos meg, tar jeg å presser litt på rattet så går AP av....

Håkon:
Min justerer heller ikke seg av seg selv, må holde inne (mot) ca 1-2 sek så tar den lokal hastighet.
Har opplevd at den vil ta en avkjøring som ikke er der, men har vært i forbindelse med veiarbeid, så den bruker nok også kartverk til info, er Beta versjon og det må en huske på.....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Øggen

Sitat fra: Håkons Xadventure på torsdag 01. september 2016, klokken 15:44

En ting jeg lurer på er den automatiske farten? Jeg hadde fått en forståelse for at farten ville justere seg selv etter fartsgrensen, men det opplever jeg ikke at den gjør. Jeg må justere den manuelt med cruicecontrollspaken. Er det en innstilling jeg har gått glipp av, eller er det meningen at jeg skal gjøre det?

Om du drar AP spaken imot deg, og holde den ei stund, skifta den automatisk til den fartsgrensa skiltet vise. Da e det innstilling i menyen om du vil den skal følge grensa slavisk, eller øke med 5km/h f.eks.
Minuset e at du kan endre farta slik først ETTER at du he kjørt forbi skiltet og bilen he registrert det. Dvs, at om onkel står ugunstig til, kan det medføre bøter. ::) ::)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Håkons Xadventure

Takk for tipset om å holde spaken mot meg i  1-2 sek. Det visste jeg ikke.

Det neste jeg da lurer på er den minne-funksjonen? Husker den hastigheten til neste gang etter jeg har forandret farten mange nok ganger? Det skal jo være en slik funksjon på suspensjon også, men har ikke helt skjønt når den virker og ikke heller. Enkelte ganger virker det som om den hever seg når den skal og andre ganger skjer det ingenting.

Tesla X90D (venter)

DagfinnN

Testet dette i dag.
Den husker det ikke, må holde inne 2 sekunder for hvert nye fartsskilt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Bidda

Brytes CC med knappen ytterst på spak vil den huske den innstilling du brøt fra.  Det gjør den ikke om du bremser eller dytter spak vekk fra deg. Obs ser at X ikke har denne funksjonen, hva med facelift S?
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

DagfinnN

Ok jeg formulerte meg litt dårlig.
Det jeg hadde håpet på med denne funksjonen var at fartsholderen automatisk justerer hastighet i forhold til skilt. Det får jeg ikke til å virke, men om jeg holder inn spaken i 2 sek. etter at jeg har passert en fartsgrenseendring, så justerer Tesla farten i henhold til fartsgrensen + de 6 km/time jeg har stilt inn at den skal kjøre over. Dette hjelper jo litt, men jeg ønsker at fartsholderen justerer automatisk fra 86 til 66 km/timen nå jeg kommer inn i en 60-sone.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA