Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?

Startet av Eni, mandag 30. mai 2016, klokken 21:43

« forrige - neste »

Ett

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juli 2016, klokken 14:39
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D

Mulig jeg misforstår her. Hvis det kun er snakk om tank(lade)lokket som er knekt koster ikke dette 20000. Jeg betalte ca. 1800. 700 for grunnet lokk, litt for lakkering i rett farge og så montering. Dette tar en halv time. Knekker det av igjen monterer jeg det selv. En trenger ikke røre pluggen i bilen. Lokket sitter i gummien rundt som en vrenger av og så på med den nye.  Hadde ringt en annen VW forhandler og hørt med de.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Det kan da ikke være tvil om at et tanklokk/ladelokk skal vare vesentlig lengre enn 2 år.
http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27   (dere må visst gå til §27 selv, jeg får ikke direktelinken til å virke)

Bilen er jo kjøpt/solgt i Norge, og forbrukerkjøpsloven gjelder jo for norske forhold.
Hvis VW har valgt å selge et produkt i Norge som ikke tåler norske vinterforhold, så er det VW sitt problem og ikke forbrukeren :)

Hadde det vært meg så hadde jeg definitivt tatt en slik sak til forbrukerrådet hvis ikke forhandleren hadde tilbudt seg å reparere gratis slik som @eni sin Volvoforhandler gjorde.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

nortrahof

Sitat fra: Ett på lørdag 16. juli 2016, klokken 01:36
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juli 2016, klokken 14:39
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D

Mulig jeg misforstår her. Hvis det kun er snakk om tank(lade)lokket som er knekt koster ikke dette 20000. Jeg betalte ca. 1800. 700 for grunnet lokk, litt for lakkering i rett farge og så montering. Dette tar en halv time. Knekker det av igjen monterer jeg det selv. En trenger ikke røre pluggen i bilen. Lokket sitter i gummien rundt som en vrenger av og så på med den nye.  Hadde ringt en annen VW forhandler og hørt med de.

Det var akkurat det jeg trodde!
Man kan ikke ha laget bilen så komplisert at for å skifte tanklokk må man gjøre tiltak som om man jobber på spenningsatte deler.
Det er allikevel alvorlig at verkstedet innbiller kunder at dette må til! Da kan de gjøre mer enn strengt tatt nødvendig - og kunden betaler - eller de kan gjøre det "enkelt" og ta seg betalt for "ekstrajobben" uten at kunden vet at det er unødvendig og dette ikke har blitt gjort.


Jeg merket første vinter at snø og is lagret seg bak hengslet til tanklokket. Det var umulig å "pirke ut" da det pakket seg mer og mer snø der. Man måtte vente til en mildværsperiode eller parkere i oppvarmet garasje.
- Om man da trykker på tanklokket for å lukke det, så kan jeg tenke meg at det brekker. Reklamerte på dette i 2013 - men VW har ikke gjort noen endringer som gjør bilen bedre egnet til "vinterlading" i Norge utendørs med åpent tanklokk.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

elektrolux

Ikke første gang dette verkstedet ( Møller på Forus i Stavanger ) farer med skrøner.

De forsøkte også i det lengste å innbille meg at det ikke var mulig å tilbakestill service indikatoren etter å selv ha tatt service.

En tid tilbake forsøkte et annet verksted seg på at Clutch skifte på Porsche 928 var en omfattende operasjon som innebar at motor og transaksling måtte ut av bilen. Kunne likevel hjelpe for "kun" 20 000 kr + deler.
Nærmere undersøkelser avslørte at Porsche hadde laget et lite deksel i clutch huset, og en liten stub aksling og hylse. Alt som trengtes var å løsne dekselet og hylsen, ta ut stub akslingen og bytte clutchen. Har aldri vært borti enklere clutch bytte enn på nettopp denne bilen. ;)

En fersk historie er min lokale BMW MC butikk. De påstår at uten at de har utført service, frafaller garantien. Da jeg fotograferte et ekstraordinært ( enda ikke påkrevd ) oljeskift på bakre drev inkludert avkrysning av utskrift av BMW sin egen verkstedsmanual kunne de informere at nå gjaldt ikke garantien lengre. Selv foretrekker jeg å vite at alt er OK bak der, etter at første skift avslørte metalspon enn å vente på serviceintervall og betale andre som ikke har et personlig forhold til kjøretøyet for å gjøre en jobb jeg alltid har gjort selv. Selv om det betyr frafall av garantien. Uansett, skulle det bli behov for garanti, slipper forhandleren ikke unna med slikt tøv.

Min erfaring gjennom 38 år og ca 100 MC og 100 biler er at selvgjort er best, og ikke minst rimeligst. Tror ikke døgnet hadde hatt nok timer til all overtidsarbeidet jeg måtte gjort for å betale verkstedsregninger på disse kjøretøyene gjennom de siste 38 år. Hadde nok blitt flere 10 talls millionbeløp når en regner med full ned til siste skrue mekking på minst 2 MC og 1 bil, og nesten full pakke på ganske mange av dem :o 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

SweetThang

#20
Jeg må også bytte lokk til ladeluke og har undersøkt med min lokale VW forhandler her på Sørlandet (Gumpens Auto Øst). Jeg fikk selvfølgelig verdens mest uoversiktlige prisoverslag på 5 sider.

Totalprisen kom på 2786, med forbehold om feiltolkning av heftet jeg fikk.
Fornøyd e-up eier.

nortrahof

Sitat fra: Joe DiMaggio på mandag 08. august 2016, klokken 19:14
Jeg fikk selvfølgelig verdens mest uoversiktlige prisoverslag på 5 sider.

Totalprisen kom på 2786, med forbehold om feiltolkning hefte jeg fikk.

Det var da voldsomt! - Hvor mye hadde du betalt UTEN 5 siders prisoverslag? Det må ha vært mesteparten av jobben! :-)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

goggo

Dette er jo bare helt idiotisk.  Det kan jo ikke være tvil om at et ladelokk er forventet å vare i minst 5 år, og at dette derfor skal utbedres gratis i henhold til  forbrukerkjøpsloven.  Dere som har måttet betale for å utbedre dette må jo bare gå sammen om å få en advokat til å ta tak i det og be om at dere får pengene tilbake.

Husk at et ladelokk blir åpnet/lukket mange ganger flere enn ett vanlig tanklokk, og dessuten står det jo ofte åpent over natt slik at snø og is kan samle seg der.  Det stilles derfor helt andre holdbarhetskrav her,  så selv om VW kan klare seg med et billig plast lokk på ICE biler så har de gjort en feilvurdering dersom de har antatt at det vil holde like lenge på elbiler også.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

aageaasved

varer nok mere enn 5 år,er nok sikker på at brukeren ikke er forsigtig nok 8)

elektrolux

#24
Sitat fra: Ett på lørdag 16. juli 2016, klokken 01:36
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juli 2016, klokken 14:39
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D

Mulig jeg misforstår her. Hvis det kun er snakk om tank(lade)lokket som er knekt koster ikke dette 20000. Jeg betalte ca. 1800. 700 for grunnet lokk, litt for lakkering i rett farge og så montering. Dette tar en halv time. Knekker det av igjen monterer jeg det selv. En trenger ikke røre pluggen i bilen. Lokket sitter i gummien rundt som en vrenger av og så på med den nye.  Hadde ringt en annen VW forhandler og hørt med de.

Stor takk til Ett som viser til enklere og ikke minst rimeligere metode for bytte av tanklokk enn det Møller på Forus henviste til.

Siden en av leietakerne på Leiebil.no presterte å knekke opp reparasjonen min var tiden kommet til å hoppe i det og prøve ut Ett sin metode.

- Bilen ble gjort spenningsløs ved å skru av tenningen.
- Bruk et kraftig skrujern mellom ladeluken og ladeinntak som vist og vipp ut luken
- Vri hele luken mot klokken slik at huset til hengselen kommer i ca kl. 13:00 possisjon og dra ut hele ladeluken.
- Koble fra drens slange og sett inn ny luke etter lakkering i bilens farge
- Vurder gjerne alternativ til lakk på den skrøpelige luken. Vi tenker å gå for kevlar look folie, eller klister med Norsk flagg, mens andre alternativ er Racing lokk som div. bilrekvisita selger. Blir rimeligere enn lakk på en del som må anses som forbruksdel på disse bilene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nortrahof

Det virker som om VAG er særdeles utrygge med å jobbe på elbiler da de ser ut til å alltid koble fra kjørebatteriet?

Det ser man på Louise som fikk "bulk i batterikassen" og dette "berømmelige ladelokket". Det finnes sikkert flere eksempler?
- Virker som VAG for det aller minste tar ut batteriet? Fabrikken sier vel det som en "idiotforanstaltning" for å unngå strømgjennomgang og andre farlige situasjoner. Dette driver opp kostnader ved en hver reparasjon uten at sikkerheten er nødvendigvis større.

VAG krever sikkert 2 barrierer mot strømførende deler. Det er andre muligheter til å få dette til - uten å ta ut batteriet. Man kan slå "tenningsbryteren" av, samt koble fra 12V-batteriet og kontrollmåle at arbeidstedet er spenningsfritt. Da skal alle kontaktorer i fordelingsboksen til batteriet slippe. Har de "hengt seg opp", vil spenningsmålingen avsløre dette. Man kan også sette på sikkerhetsjording som ekstra barriere.
Denne arbeidsoperasjonen tar noen fåtalls minutter.

Dette krever et litt annet "tenkesett" enn bilmekanikere vanligvis har - men er vanlig hos elektrikere.
Man kan derfor stille seg spørsmålet - er bilmekanikere kompetent til å reparere elbiler?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

SweetThang

Jeg syns ikke det er så galt at de tar 600 kr. for denne jobben.

Men takk for deling av bilder, jeg tror jeg kommer til å bytte min selv.
Fornøyd e-up eier.

Ett

Sitat fra: Joe DiMaggio på mandag 08. august 2016, klokken 19:14
Jeg må også bytte lokk til ladeluke og har undersøkt med min lokale VW forhandler her på Sørlandet (Gumpens Auto Øst). Jeg fikk selvfølgelig verdens mest uoversiktlige prisoverslag på 5 sider.

Totalprisen kom på 2786, med forbehold om feiltolkning av heftet jeg fikk.

Gumpens i Lyngdal tok 1800.

Ett

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. august 2016, klokken 11:44
Sitat fra: Ett på lørdag 16. juli 2016, klokken 01:36
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juli 2016, klokken 14:39
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D

Mulig jeg misforstår her. Hvis det kun er snakk om tank(lade)lokket som er knekt koster ikke dette 20000. Jeg betalte ca. 1800. 700 for grunnet lokk, litt for lakkering i rett farge og så montering. Dette tar en halv time. Knekker det av igjen monterer jeg det selv. En trenger ikke røre pluggen i bilen. Lokket sitter i gummien rundt som en vrenger av og så på med den nye.  Hadde ringt en annen VW forhandler og hørt med de.

Stor takk til Ett som viser til enklere og ikke minst rimeligere metode for bytte av tanklokk enn det Møller på Forus henviste til.

Siden en av leietakerne på Leiebil.no presterte å knekke opp reparasjonen min var tiden kommet til å hoppe i det og prøve ut Ett sin metode.

- Bilen ble gjort spenningsløs ved å skru av tenningen.
- Bruk et kraftig skrujern mellom ladeluken og ladeinntak som vist og vipp ut luken
- Vri hele luken mot klokken slik at huset til hengselen kommer i ca kl. 13:00 possisjon og dra ut hele ladeluken.
- Koble fra drens slange og sett inn ny luke etter lakkering i bilens farge
- Vurder gjerne alternativ til lakk på den skrøpelige luken. Vi tenker å gå for kevlar look folie, eller klister med Norsk flagg, mens andre alternativ er Racing lokk som div. bilrekvisita selger. Blir rimeligere enn lakk på en del som må anses som forbruksdel på disse bilene.

Glad for å være til hjelp. Kjøper du nytt lokk følger det med ny gummiring også.

Kan legge til til de som nevner advokat at min knakk i vaskehallen så kommer nok ikke langt med advokat der. Enten har den stått på gløtt eller så har børstene fått tak i "fingerhullet". Synes hengselen er ganske slapp i forhold til andre biler. Skulle vært patenten med å trykke den inn for å åpne slik at den ble låst. Har noen ganger også glemt å lukke den, ser ikke lite smart ut det.

nortrahof

Det er alt for stort "sprik" i prisene for denne enkle reparasjonen.

- Alt fra NOK 600 til NOK 20000 for samme reparasjon hos VAG. (Nå er vel riktignok ikke deler inkludert i den rimeligste reparasjonen men det slår ikke nevneverdig ut.) Det er over 30 ganger det rimeligste verksted skal ha!
Også NOK 1800 er for stort sprik med 3 ganger prisen!

Dette er uprofesjonelt av VAG og kan tyde på at de ikke har peiling på hva som skal utføres  eller om de jobber på spenningsførende systemer eller ikke? Elbileiere som "ikke har peiling" på elektro og mekanikk er prisgitt å kunne stole på verkstedet. Det er denne tilliten som tidligere anerkjente verksteder er i ferd med å undergrave med "feil" kompetanse på elbiler.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA