Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?

Startet av Eni, mandag 30. mai 2016, klokken 21:43

« forrige - neste »

Eni

Kjøpte en 1 år gammel E-Up på fredag. Skulle lade for tredje gang etter bilkjøpet i dag, og da knakk ladelokket av da jeg skulle åpne luka. Har ikke brukt kraft, det bare falt av!  :o (altså det ytre lokket som er lakkert i bilens farge)
Aner jo ikke hvor "brutal" forrige eier har vært, men bilen ellers ser ut til å være veldig godt tatt vare på.
Noen som kjenner til svakhet her? Dekkes det av forsikring?
Kan nesten se ut som om lokket er forsøkt limt en gang før, men det har jeg ingen info på...

shufu

Min e up er 2 år gammel og lokket er fremdeles på plass. Jeg er forsiktig men ikke for mye.
Dessverre den slag konstruksjon bare trenger en person å gå nær bilen uforsiktig og trekker den på motsatt vei... Jeg tviler du kan få den fikset på garanti. Har du et par bilder?
Litt rart hva du nevner, høres ut som det var skjult...
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Autowinder

#2
Hovedregel for forsikringsdekning er plutselig, uforutsett, ytre påvirkning, og det kan det jo ikke kalles her, det at luka skal åpnes er jo ikke uforutsett, enten den er limt eller det er tretthetsbrudd i materialet. Tretthetsbrudd kan du eventuelt reklamere på. Jeg ville tatt en telefon til tidligere eier og spurt om luka var limt. I tillegg er vel egenandel på forsikringen minimum 3000,- på kasko, pluss bonustap, mens luka ikke burde koste mer enn 6-700,- og bør være mulig å skifte selv, men du må beregne litt jobb. Kjøper du luka hos VW, ville jeg spurt om å få printet ut detaljtegninger fra delesystemet deres og få tips om fremgangsmåten. 
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Eni

Bilen er kjøpt hos en bilforhandler (ikke VW). Dro innom nå på morran og de påtar seg å fikse den. (Bilen var en innbyttebil til en som byttet jobb, og fikk annet bilbehov)
Luka er tydelig limt. De bestiller ny, i rett farge, og fikser opp.
Så får de evt ta det opp med forrige eier, det legger ikke jeg meg opp i...

Så da er nok ikke dette en kjent svakhet slik jeg var redd for, men heller en gammel skade...

nortrahof

Tanklokket er temmelig utsatt for brekkasje om vinteren. Det har lett for å legge seg snø og is inne i hengslet. Denne snøen eller isen er vanskelig å pirke bort. Den kan legge seg på begge sider av hengslet, slik at "tanklokket" kan være vanskelig å åpne eller lukke helt. Bruker man kraft på lokket, brekker det lett.
Jeg har måttet flere ganger vinteren 2013/2014 kjøre med tanklokket åpent da det hadde pakket seg snø/is bak hengslet, slik jeg ikke fikk lukket det. Da må man bruke en føner/varmepistol for å smelte.

En svakhet på E-UP som er typisk for norske vinterforhold! Den ble reklamert til VW da de første bilene kom - men ikke gjort noe med.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Terjer

Etter 100.000 km har jeg ikke hatt noen problemer med ladelokket. Jeg fjerner alltid snø og is før jeg åpner/lukker og jeg ser ikke at dette skal være noe spesiell svakhet på e-up sammenlignet med andre bilmerker og modeller. Plast er plast, det brekker om du bryter på det i kulda.
VW e-up!
MG4

elektrolux

Brekker lett i kulden ja. Var uheldig da jeg dro pistolen ut og kom borti klaffen og så brakk den.

Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Løsningen ble lynlim.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Terjer

Jeg har nok vært heldig å fått en med ekstra myk plastikk, det er ned i minus 30 grader her om vinteren :)
VW e-up!
MG4

cmniels

@elektrolux: 20 tusen for å bytte et lite lokk?? Hva er det de har i kaffen sin?

Eni

Sitat fra: elektrolux på søndag 19. juni 2016, klokken 07:31
Brekker lett i kulden ja. Var uheldig da jeg dro pistolen ut og kom borti klaffen og så brakk den.

Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Løsningen ble lynlim.

Jeg har nettopp bytta på min bil. (Nå på på morran i dag, altså HELT nettopp)
Hvis jeg tar i tok det 40 minutt... Hos en Volvo-forhandler. (Siden det var de som solgte meg bilen, måtte de fikse òg) Så da tror jeg de må ha lurt deg kraftig på Møller!  :o

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

Sitat fra: elektrolux på søndag 19. juni 2016, klokken 07:31
Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Dette virker pussig?
Jeg antar det skal være en kontaktor mellom batteriet og ladeuttaket? Dette fordi man skal sikre at kontakten er spenningsløs ved frakobling. Står det spenning der hele tiden fra batteriet og man kobler til en defekt, kortsluttet ladekabel, ville jeg helst ikke være i nærheten!
Derfor bruker det å være en kontaktor i bilen (fra batteriet) og en kontaktor i ladestasjonen som legger inn dersom ladeforbindelsen er etablert og alt er i orden.

Det kan være at Møller krever 2 barrierer (dobbelt brudd) for å jobbe på en komponent? Det kan man sikkert få til med enklere tiltak?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

elektrolux

Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Autowinder

Om ladelokket brekkes av og blir borte, er det jo i så fall ikke noe annet valg enn ta dette over kaskoforsikringen  :-\

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

nortrahof

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juli 2016, klokken 14:39
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Slik er det ofte når "ikke-elektroutdannede" skal jobbe på strøm.
Jobben burde i det minste kunne utføres som en AUS-jobb (med elektrofolk).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA