Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde med tilhenger eller campingvogn

Startet av Bly, søndag 29. mai 2016, klokken 10:28

« forrige - neste »

Bly

Jeg har kjørt med mange forskjellige tilhengerlass med min EL-Toyota Tacoma. Nå har jeg også testet den med campingvogn. Det er dessverre slik som andre har kommentert tidligere at vindmotstanden i en campingvogn øker forbruket dramatisk ved hastigheter over 60-70 km/t. Årsaken er det store arealet som skal fortrenge lufta, kombinert med følgende: en dobling av vindhastighet gir åtte ganger så stor vindmotstand. ( 100km/h = 64ganger så stor vindmotstand som 25km/h)
Tacomaen veier ca 2000kg, og har ca 60kwh batteripakke.
Normal rekkevidde sommerhalvåret er ca 250 km
Rekkevidde med 1200 kg tilhenger er ca 170km ved kjøring i 80 kmh
Rekkevidde med 1200 kg campingvogn er ca 170 km ved 60kmh
Rekkevidde med 1200 kg campingvogn er ca 110km ved kjøring i 80 kmh. Altså en dramatisk reduksjon i rekkevidden. Økning i forbruk vil merkes mye bedre med EL-bil enn ved bruk av fossilbil. Tacomaens form vil kanskje gi mer ugunstig vindmotstand enn model X, så vi får håpe model X vil få litt bedre resultater.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

krl

Det betyr vel i praksis at Model X har litt over Leaf-rekkevidde med campingvogn på slep. Greit nok ved flytting av campingvognen en sjelden gang, men neppe noe å kjøre på langtur med.

petersv

Hvis man kjører 60 kommer man sikkert greit mellom superladerne. Spesielt hvis man går for en liten strømlinjeformet en.

Men telt er nok et bedre alternativ etter min mening ;) Man kan kjøpe mange hotellovernattinger for prisen av en campingvogn.

Lynet

Forbruket merkes akkurat like godt på en fossilbil. Har kjørt mye med campingvogn på både bensin og dieselbiler. Og uansett type blir stort sett forbruket doblet. Du må altså stoppe å fylle dobbelt så ofte.
Ulempen med Tesla blir at du må koble fra vogna for å rykke inn på SC.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

alr

Er det luftmotstand eller tyngde som er verste motstander for rekkevidden når man trekker henger/campingvogn?
Vurderer X - skal ikke trekke campingvogn isåfall, men Camp-Let. Liten, lav hengerlignende sak på 400-ish kilo.
Vil det være galskap å kjøpe 75D? :-S Eller er det bare å lukke øya og ta 90D?
Rød S85D
Love it to pieces!!

turfsurf

Skal du kjøre opp på ett fjell, så er vekten mest utslagsgivende, er stopp og start på samme nivå, og farten over tettbebygd strøk (og nogenlunde jevn), så er det luftmotstand. Ellers så øker luftmotstanden med kvadratet av farten, det som er sagt over gjelder ikke-planende båter  (dvs 8 gangen).


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

krl

Det er også interessant hvor mye påløpsbrems på henger/campingvogn virker inn. Energien som benyttes for å få vognen opp i høgden kommer ikke nødvendigvis tilbake via regen i bratte nedforbakker..

fonberg

Sitat fra: Lynet på onsdag 08. juni 2016, klokken 19:09
Forbruket merkes akkurat like godt på en fossilbil. Har kjørt mye med campingvogn på både bensin og dieselbiler. Og uansett type blir stort sett forbruket doblet. Du må altså stoppe å fylle dobbelt så ofte.
Ulempen med Tesla blir at du må koble fra vogna for å rykke inn på SC.

En god del SC-er som har 1-2 staller man kan kjøre inn i med nesa først, og deretter rygge ut igjen. F.eks. Elverum og Aspøya. Da slipper man å ta av eventuell henger.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Model S 85D

Øyvind.h

Så lenge ikke vogna blir stående langt ut i kjørebanen og blokkerer.
Elverum tror jeg bør gå bra. Nebbenes så det derimot ikke mulig ut. For trangt mellom radene av ladere. Dvs vogna kommer i veien for andre plasser og biler.

Men det er jo bare å ta av hengeren før lading. Så egentlig ikke et tema (før noen parkerer på tvers foran ladere fordi de ikke gidder....)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


sigurdi

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 17. juni 2016, klokken 20:26
http://www.edmunds.com/tesla/model-x/2016/long-term-road-test/2016-tesla-model-x-range-and-charging-while-towing-a-trailer.html
Ser at det er Dan Edmunds som har skrevet artikkelen.
Han er primært svært negativ til Tesla og artikkelen bærer stor preg av dette.

Han ankommer jo så og si alle superladerene med 25-45% igjen på batteriet og lader konsekvent til 100%.

Etter de første to tre stoppene burde han sett hva forbruk han kunne forvente og ladet passe for å komme frem med passe sikkerhets margin.

Topplade ved alle ladinger tar en liten evighet og totalt bortkastet tid når man hadde fint klart seg med 80% ink sikkerhets margin.

Av 11 SC stopp er det kun 3stk han ankommer ned under 10%, så tyder på at han ikke er noe erfaren elbilkjører i det hele tatt eller laget testen og med mål om sluttresultat slik det ble. 

Med lading til 90% istede for 100% hadde han spart 40-50min på alle SC stopp og snitt hastigheten hadde gått drastisk opp samt hatt god margin på de fleste etappene.

Mange av etappene kunne han spart mye mer tid og bare ladet til 80%, siden han ankom neste med over 40%

Istede for 17.23 timer hadde han klart seg med ca 7-8 timer ladetid og snitt fart rundt 33mph med god sikkerhets margin.
En annen stor (bevist) feil er å stoppe og overnatte før man lader, så stå opp kjøre noen få km til SC og lade et kaldt batteri. :-(
Horten
Model X90D (18.03.17)

KrW

"The fill took longer than usual. What's usual? A couple of years ago, Kurt and I drove our Model S to New York and back, using the Supercharger network. Our average Supercharger dwell time was 38 minutes. Batteries charge quickest when they are empty, but the process gradually slows throughout and fades to a trickle as they approach full. Kurt and I managed consistently short stops by arriving empty and never bothering to fill up more than necessary to get to the next one — usually 60 percent."

Han har tydeligvis kjørt langt med Model S før og er klar over at det går tregt å lade helt til 100%. Ganske teit at han da ikke kalkulerte at han kunne ha ladet til mindre enn 100% på mange av etappene ja. Han hadde nok av tid til å regne det ut om han ville ihvertfall.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Øyvind.h

Synes ikke det var rare bufferen han kom inn med stort sett. Mtp det enorme forbruket med X og henger bør bufferen være større enn S'en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

spigney

Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA