Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S, X, eller vente på Model 3?

Startet av ELBølla, lørdag 28. mai 2016, klokken 01:09

« forrige - neste »

ELBølla

Som tittelen sier...

Noen meninger?

Jeg har siklet på Model S siden den kom og den blir egentlig bare mer og mer attraktiv, utenom prisen...

X er også spennende, men blir den noen suksess?

Har reservasjon liggende på Model 3 fra mars, men så var det denne ventingen da...

Hmmm...
➡️ Venter på Model 3, reservert 31.3.16
➡️ venter på MB EQ C, reservert 12.9.17

✅ 2015 VW e-Up!
✅ 2017 BMW i3

Helge Alm

Min kalkulator viste meg at jeg sparer min 5.000 pr mnd ved å kjøpe en Tesla S. For meg ble det et økonomisk spørsmål..(jeg kjører 40.000 + pr år.)
Om incentivene beholdes slik de er i dag fra 2018 er vel heller tvilsomt...Rimelige utgaver av Tesla Model 3 vil nok ikke bli berørt, men at Model S og X fortsatt får 100 % fritak for avgifter er vel å tro på julenissen.

Så svaret mitt til deg blir:
Har du råd til en Tesla S eller X bør du handle nå før det kommer avgiftsendringer

turfsurf

Lurer litt på det samme selv. Har tidligere hatt en S 85 i 13mnd / 40kkm og en S 85D i 10mnd / 30kkm. Hadde nå mulighet til å klare oss uten langtursbil ett drøyt år, og benyttet da anledningen til å hoppe av Tesla, av forskjellige grunner. Men mye grunnet feilraten på bilene, og det jeg ser som dårlige utsikter på langtidsholdbarhet (generelt dårlig sammenskrudd og dårlig beskyttet mot norske forhold). Håper de forbedrer dette frem til neste sommer, men har mine tvil. Har man mulighet til å vente ville jeg ventet på Model 3. Når det gjelder X vs S så har jeg vurdert det slik:

- S er mere bil for pengene
- S har vesentlig lengre rekkevidde
- X har hengerfeste
- X er mere familievennlig i bruk
- X får man kun med perforerte seter med premium pakke (ulempe for barnefamilier)
- X har kompliserte dører med alt for mye leamikk og sensorer som kan feile, og mulighet for lekkasje (med Teslas dårlige trackrecord med å holde ting tette)
- S "må" ha soltak, som og risikerer å knirke og lekke
- S sine håndtak kommer garantert til å feile på ett vis

Ellers har Tesla som bil i bruk, og med SC nettverk gjort at det ikke er noen alternativ. Så for meg er det Tesla eller ingen ting for langtursbil. Og design / byggekvalitet på dagens biler mener jeg er såpass dårlig at det er tikkende kostnadsbomber når garantitiden går ut (i typisk norsk klima). Dessverre, for jeg ender nok opp med ny Tesla om ett drøyt år (hvis jeg får lov å kjøpe en da) ;).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AppleKnocker

Det koker vel ned til hvor lenge du må vente før Model 3 dukker opp i Norge. I beste fall kan du få en slik om 2-2.5 år hvis alt går på skinner fra nå :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ELBølla

Tusen takk for gode råd, tanker og meninger!

Jeg er veldig usikker...

Kan kjøre "vanlig" bil + E-up til Model 3 kommer, men så var det denne lysten da... :P

Litt skeptisk til prisfall på S og X når 3 kommer.
Lurer også på hvordan X vil fungere i praksis i Norge, det er jo litt tidlig å si. S er mer trygg der, med mye erfaring etterhvert.

Jeg er også veldig skeptisk til kvaliteten, jeg HATER når ting ikke funker  >:(
➡️ Venter på Model 3, reservert 31.3.16
➡️ venter på MB EQ C, reservert 12.9.17

✅ 2015 VW e-Up!
✅ 2017 BMW i3

Toonster

Sitat fra: Sven-E på søndag 29. mai 2016, klokken 02:40
I steden for å spørre her, bør du heller spørre deg selv:

Vil du ha personbil --> Model S
Vil du ha SUV --> Model X
Vil du ha en mindre bil --> Model 3

Enig med Sven-E - Dette er noe bare du selv må finne ut av.

Spør du her inne om et såpass åpent spørsmål, så får du garantert mange varierende svar.

Har du veldig lyst på en Model S, ser jeg ingen grunn til å vente - ganske enkelt og greit, er det ikke? :)

Faller ned på som Sven-E påpekte:
Vil du ha personbil --> Model S
Vil du ha SUV --> Model X
Vil du ha en mindre bil --> Model 3

Her på forumet er det mange som har lange og gode erfaringer å dele, men det er kun deres egne opplevelser - altså kan man ikke gå ut fra at dette er gjengs (verken positive eller negative). Og det er vel garantert ingen som har en glasskule å se inn i, så hva fremtiden bringer vet du kanskje like godt selv.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

turfsurf

Jeg er faktisk helt uenig i den vurderingen. Jeg har hatt alle slags mulige formfaktorer av biler (store SUVer, cabriolet, stasjonsvogn, hatchback, flerbruksbil ++), og de har alle sine fordeler og ulemper. Bilen man ender med kommer til syvende sist som ett resultat av opplevd behov, og en kost / nyttevurdering av de bilene som oppfyller behovene best. F.eks hadde Model X og S vært likt priset ville jeg nok lettere falt ned på X enn sånn som det er nå. Begge bilene dekker de viktigste behovene mine (elbil / bra ladenettverk / god nok rekkevidde / plass til 5), men har ellers forskjellige styrker (S er penere, har bedre rekkevidde, X er tildels mere praktisk f.eks).


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#7
Sitat fra: Toonster på søndag 29. mai 2016, klokken 16:16
Har du veldig lyst på en Model S, ser jeg ingen grunn til å vente - ganske enkelt og greit, er det ikke? :)

Verre er det ikke. Ikke kast bort tiden :)
Model 3 er et godt stykke unna. Model X er ikke helt ferdig (etter mitt syn) og for upraktisk for mitt behov.
Model S derimot er gjennomtestet, veldig praktisk, lekker og den er her nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Enig med siste taler. Det blir det vi også kommer til å gå for om relativt kort tid. Mens resten løper etter nye modeller og venter på TM3 blir det nok mange gode bruktkjøp av TMS. Å kjøpe noe som går på fossilt er bare helt uaktuelt uansett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ELBølla

Takk igjen!

Men, uenig med de som mener jeg ikke bør stille dette spørsmålet her..?

Selvfølgelig skal jeg bestemme selv hvordan bil jeg skal kjøpe og når.
Jeg er ute etter erfaringer/synspunkter/meninger, og er ikke det en av grunnene til at man har et Tesla forum, eller forum i det hele tatt..?  ???

Fint å kunne lufte noen tanker og få noen tanker tilbake, kona er lei av bilprat så da får jeg ta det her  :D

Så lenge bilen har plass til 2 voksne og 2 små barn i barneseter så er jeg fornøyd, vi klarer oss i 90% av tilfellene med E-up i dag så...  :P

Går mest på lyst enn noe annet, om det er SUV, sedan eller stv. er mindre viktig.
Sikkerhet spiller dog en stor rolle, der er man sannsynligvis godt sikret uansett hvilken Tesla modell man skulle gå for.
Tanken er uansett å ende opp i Model 3 som er bestilt da den dekker vårt behov likevel, spørs bare om man skal unne seg en S eller X underveis eller satse på fossilt + liten el-bil frem til da.
➡️ Venter på Model 3, reservert 31.3.16
➡️ venter på MB EQ C, reservert 12.9.17

✅ 2015 VW e-Up!
✅ 2017 BMW i3

turfsurf

Helt klart, det er jo fint om de som eier bilene kommer med erfaring. De kjenner jo fordeler og ulemper bedre. Synd X ikke er på veiene enda :). Hvis man ikke ønsker lettest mulig inn og ut med barn, høy sittestilling, panoramafrontrute og fancy dører, så er nok Model S det tryggeste valget. Fikk en del fra X ved facelift, og er etter hvert ganske godt debugget.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

egilu

Jeg endte opp med å bestille Model X for noen uker siden.

Grunnen til det var vel at prisforskjellen fra S var begrenset (under 100k), tilhengerfeste, mer praktisk som familiebil, høyere sittestilling. Men Model S er også bra, den vil jeg si er litt finere (utseendemessig).

Har også en reservasjon på Model 3, men det er mer som backup/i tilfelle. Den ser ut til å bli litt liten for en familie  med 2 barn og hytte (personlig mening), og er litt lenge å vente på.

Bjoris

Det er litt interessant at vi er mange som har hatt S, men er skeptiske til å kjøpe en ny. Jeg er mye mer skeptisk denne gangen enn forrige gang, men har etter mye vingling falt ned på at jeg tar ut den som er på vei, bra pris ifht dagens priser er nok medvirkende, men også det at hva i allverden skal en kjøpe ellers? Vi har to Leafer og det går ikke i 3 år til før 3 kommer (bestilt 1. april).

Jeg har kommet frem til at det får gå som det går, det er helt umulig å vite hva som skjer når 3 kommer og andre mer solide merker til slutt begynner å røre på seg med interessante elbiler som kan brukes på langdistanse. Ser få planer for skikkelig familiebiler de neste årene så jeg tror at S forblir foretrukket av mange i flere år enda og dermed er det ikke noe fare for en skikkelig smell de neste 2 årene iallefall.

Jeg har vel falt ned på at produksjonskapasitet vs etterspørsel kommer til å bli ett mangeårig problem for elbilene når forbud og prisøkning på bruk av fossbil begynner å skyte i taket og slik sett tror jeg tross høy pris og mye feil at S kommer til å holde seg bra. AWD er også pop i Norge og det blir absolutt ikke feil å ha en AWD vs en RWD.

eha

Sitat fra: egilu på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:51
Har også en reservasjon på Model 3, men det er mer som backup/i tilfelle. Den ser ut til å bli litt liten for en familie  med 2 barn og hytte (personlig mening), og er litt lenge å vente på.

Gammel tråd, men... Hvorvidt Model 3 blir for liten med to barn avhenger vel en del av hvor gamle disse barna er. Skal det tas med vogn er Model 3 helt ute av bildet, men går de på egne bein, har vokst ut av barnesetene og samtidig ikke er altfor store er Model 3 sikkert midt i blinken.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Hvorfor er Model 3 ute av bildet om man skal ha med vogn? Åpningen bør da være mer enn stor nok til å ta med vogn, og målt i liter skal det være veldig god bagasjeplass i den?

Utifra de demovideoene jeg har sett fra lansering virker Model 3 stor nok til en familie på 4. I hvert fall så lenge den får takstativfeste til takboks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA